2013-08-31, 19:25
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
detta är i så fall spiken i kistan för xbone, de kommer säkert lyckas sälja några konsoller iom deras exclusives men det känns ändå som om ps4 är den bättre konsollen och dess utom billigare.

sedan har xbone kinect 2.0 men jag personligen är väldigt skeptiskt mot detta, jag personligen kan inte tänka mig något annat än fysiska kontroller, dock är jag inget fan av orginalkontrollerna som xbox och ps3 har till skjutspel. inget kan mäta sig med mus när det gäller exacthet och respons, wii kontrollerna ger dock trevlig spelupplevelse(fungerar riktigt bra i metroid prime 3).

jag blev förvånad över hur kraftfull grafikkrets sony valde till ps4, det motsvarar hd 7870 https://www.youtube.com/watch?v=ejknw-zke5c detta kortet kostar ändå ca 1500kr att köpa löst. hade varit intressant att veta hur mycket sony kommer gå back på varje såld ps4.

Har läst för ett tag sen att dom kommer göra vinst på varje ps3 från dag 1....

Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Vill gärna se källa på ditt påstående.

Ps4 versionen ska ju gå i 720p så det är ingen nyhet alls. Inget bekräftat om Xbox one men det skulle ju förvåna mycket om den inte gör det samma
Citera
2013-08-31, 19:37
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox

Ps4 versionen ska ju gå i 720p så det är ingen nyhet alls. Inget bekräftat om Xbox one men det skulle ju förvåna mycket om den inte gör det samma

Varje ps3 ?? Say whaaaaat!!!? ;-)
Citera
2013-08-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Vad jag hörde så tyckte teamet bakom Battlefield att XBOX One och PS4 var ganska slö, och att PC versionen av spelet kommer flyta på mycket bättre då de kan få bättre hårdvara i PC:n.

Tycker de redan att ps4 och xbox one är slöa maskiner.. ja då lär det ju inte dröja lång tid innan alla PC spel är dubbelt så mycket snyggare.
Det är väl inte så lustigt. För en konsoll betalar man i runda slängar 4000-4500kr. Ett Titan grafikkort går på ungefär 8000kr bara det. Ett sånt kort har ca 4.5 teraflop, att jämföra med de nya konsollerna som båda ligger under 2 tereflop. Om 2 år är konsollerna kvar under 2, medans grafikkorten blir kraftfullare.
Att en konsoll med icke utbytbara delar anses som slö i jämförelse är knappast något att bli förvånad över.

Jag antar att du syftar till den här artikeln.
Battlefield 4 on PS4 & Xbox One – 'We need to compromise in some places,' says DICE

Citat:
Discussing the differences between the PC and next-gen versions of Battlefield 4, Bach said that "from a CPU/GPU perspective, no, [PS4 & Xbox One cannot match PC].

"PC will always be... You can just add more to a PC. There's always more. The game supports to a big extent better hardware, but not completely, so it won't be night and day."

Angående vinst eller ej per såld PS4. Pachter gissar på att de kommer gå med lite vinst per såld enhet.
Pachter: Sony “Almost Certainly” Making a Profit on $399 PS4
Citat:
I think they are almost certainly making a profit there. A $399 retail price tag is about $370-375 at wholesale… our add up on the costs of materials is about $325, so I think they make a little bit of money, $25-55. And I think Sony has to make a profit, the corporation is not doing well financially, I don’t think there’d be any tolerance internally to sell anything at a loss.
Citera
2013-08-31, 20:02
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
är inte helt orimligt ändå då konsollen har slö processor ämnad för surfplattor, förutom att den har 8 kärnor. APU:n tillsammans med 8GB gddr5 lär kosta ~2000kr för sony att köpa in, lägg sedan till allt annat och vi är uppe i ~3000kr, kanske omkring ±0 för sony då
Senast redigerad av adolf512 2013-08-31 kl. 20:05.
Citera
2013-08-31, 23:23
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Varje ps3 ?? Say whaaaaat!!!? ;-)

Tangentbordsnisse slant visst här, ska ju vara ps4

Om sony säljer med vinst och ms med förlust så betyder det att du får dyrare prylar för pengarna vid köp av xboxone. Betyder inte att den är bättre men sett till komponenter så är den mer prisvärd, just sayin
Senast redigerad av sexbox 2013-08-31 kl. 23:26.
Citera
2013-09-01, 01:18
Medlem
adolf512s avatar
Citat:

Om sony säljer med vinst och ms med förlust så betyder det att du får dyrare prylar för pengarna vid köp av xboxone. Betyder inte att den är bättre men sett till komponenter så är den mer prisvärd, just sayin
det som man får med xbone är kinect 2.0, ps4 är helt klart bättre hårdvarumässigt. plus att sony har lyckats göra en prisvärd konsoll och antagligen får mer prestanda i förhålllande till tillverkningskostnaden än m$, dvs man får
-gddr5 minne
-hUMA
-50% mer kraftfull gpu
istället för
-47MB cache(kallas esram)
-beräkningskraft i molnet
-kinect 2.0
Citera
2013-09-01, 09:47
Medlem
Citat:

Nu brukar det väl sägas att Kinect 2 kostar nästan lika mycket som själva konsolen samt att den haft rejäla utvecklingskostnader? Xbox One behöver inte ha dyrare komponenter i konsolen för att vara dyrare. Lägg på detta ryktena om deras tillverkningsproblem.
Citera
2013-09-01, 14:20
Medlem
adolf512s avatar
verkar som om xbox one kommer använda sig av något som liknar hUMA iallafall http://gamingbolt.com/xbox-one-to-ha...a-xbox-one-dev hade varit märkligt annars då det är en av de stora fördelarna med amd keveri.

såg den här youtube filmen https://www.youtube.com/watch?v=IzerU6PVTV8 och jag tänkte att jag skulle kommentera det här, jag håller med om mycket som sägs i filmen men jag tycker ändå att det är bra att de uppdaterar till en ny generation.
-grafikprocessorerna som ps4 och xbone har "graphic core next" kan användas till mycket mer än grafik, hela systemet är uppbyggt för att det skall vara smidigt och effektivt att köra många typer av generella beräkningar på dem, tex så används gpgpu för att driva kinect 2.0, detta hade aldrig varit möjligt på den gamle xboxen då konsollen helt enkelt är för klen. sedan har vi detta såklart https://www.youtube.com/watch?v=HvHq4JIcneY
-även om ps3/360 stödjer 1080p 60fps så är det mycket få spel som faktiskt använder det, ofta så körs spelen omkring 720p och endast i 30fps för att sedan skalas upp, genom den betydligt mer kraftfulla gpu:n så kommer de flesta spelen förhoppningsvis nu att faktiskt köras i 1080p 60fps, det är visserligen också alldeles för dåligt enligt mig(föredrar 1440p, 100hz+) men ändå ett bra lyft.
-förhoppnigsvis slipper vi att spelet ser häftigt ut i cutscenes för att sedan se mindre bra ut när man faktiskt spelar det.
-förhoppningsvis får vi se lite fysik som faktiskt påverkar spelet och inte bara ögongodis, just fysik kan vara sjukt krävande https://www.youtube.com/watch?v=AudFHhV9Noc detta är med hårdvara som är jämförbar med ps4, snart 3 år gammalt(...)
-och framför allt slipper vi pc spelare att spelen anpassas efter undermålig hårdvara, fast ärligt talat känns det som om det går åt båda hållen dvs att spel anpassade efter pc släpps och blir på gränsen till ospelbara på konsoller.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-01 kl. 14:23.
Citera
2013-09-02, 20:28
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Du har ju redan tidigare visat att du har svårt för det här med marknadsföring, och hur man går med vinst så jag är inte förvånad över detta uttalandet. Vad exakt är det som visar att X0 är mer prisvärd? Vi har ingen aning om vilka inköpspriser företagen ligger på eller hur mycket pengar man lagt ner på exempelvis utveckling av konsolen. Att gå med vinst handlar inte bara om att ha ett högt pris utan även om att kunna pressa sina produktionskostnader, bara för att företag A betalar 1000 kr för sin konsol och företag B 2000 betyder inte det att man får mer för pengarna om man köper ifrån företag B om konsolerna säljs för samma pris. Det kan betyda det, men det kan även betyda att företag B har fått ett sämre pris på sina komponenter/har en högre utvecklings/produktionskostnad.

I det här fallet handlar det så vitt jag förstår om att den nya kinecten kostar en del i produktion och har även tagit en del pengar när det kommer till utvecklingen. Anser man att kinecten är värd det extra priset så visst då får man mer för pengarna om man inte är intresserad av kinecten får man inte mer för pengarna.
Citera
2013-09-02, 21:28
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Du har ju redan tidigare visat att du har svårt för det här med marknadsföring, och hur man går med vinst så jag är inte förvånad över detta uttalandet. Vad exakt är det som visar att X0 är mer prisvärd? Vi har ingen aning om vilka inköpspriser företagen ligger på eller hur mycket pengar man lagt ner på exempelvis utveckling av konsolen. Att gå med vinst handlar inte bara om att ha ett högt pris utan även om att kunna pressa sina produktionskostnader, bara för att företag A betalar 1000 kr för sin konsol och företag B 2000 betyder inte det att man får mer för pengarna om man köper ifrån företag B om konsolerna säljs för samma pris. Det kan betyda det, men det kan även betyda att företag B har fått ett sämre pris på sina komponenter/har en högre utvecklings/produktionskostnad.

I det här fallet handlar det så vitt jag förstår om att den nya kinecten kostar en del i produktion och har även tagit en del pengar när det kommer till utvecklingen. Anser man att kinecten är värd det extra priset så visst då får man mer för pengarna om man inte är intresserad av kinecten får man inte mer för pengarna.

Det faktiska värdet på delarna i xbox one är högre av allt att döma. Det är precis det jag säger, sen om man får det man vill ha är en annan sak Så du har helt rätt och vi är på samma spår.

Kontentan är hur som helst att de pengar sony tjänar är pengar du kunde få behållit. De pengar ms förlorar är pengar som du kunde ha fått betala. Allt om konsolerna släpps till marknadsmässiga priser

Att dom 8 länder dom inte släpper i är små marknader är ju helt solklart, jag antar att det är den debatten du menar när du är sådär oförskämd i början

Har gått en flerårig utbildning i ekonomi så du kan ju skrika som du vill
Senast redigerad av sexbox 2013-09-02 kl. 21:32.
Citera
2013-09-02, 21:52
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Det faktiska värdet på delarna i xbox one är högre av allt att döma. Det är precis det jag säger, sen om man får det man vill ha är en annan sak Så du har helt rätt och vi är på samma spår.

Kontentan är hur som helst att de pengar sony tjänar är pengar du kunde få behållit. De pengar ms förlorar är pengar som du kunde ha fått betala. Allt om konsolerna släpps till marknadsmässiga priser

Att dom 8 länder dom inte släpper i är små marknader är ju helt solklart, jag antar att det är den debatten du menar när du är sådär oförskämd i början

Har gått en flerårig utbildning i ekonomi så du kan ju skrika som du vill
Om jag köper in t-shirts ifrån "Ullared" och du köper in exakt samma märke ifrån NK, vi väljer sedan att sälja vidare det hela, betyder det då att den som köper ifrån dig har fått bättre t-shirts för att du köpte in dem dyrare?

Jag hade kunnat få behålla pengar på konsolen microsoft säljer med om de bara hade valt en billigare produktion med samma komponenter. Det finns som jag tidigare påpekat ingenting som tyder på att man får bättre komponenter för att Microsoft har en högre produktionskostnad.

Det är precis den debatten jag menar, du ansåg då att microsoft på något sätt tjänade på att inte lansera i dessa länder. Det är dyrare att göra en ny marknadsföringskampanj än att utvidga en redan befintlig.

Precis som alla andra på Flashback är du naturligtvis utbildad i både det ena och det andra, problemet är att du inte visar på dessa kunskaper när du skriver.
Citera
2013-09-02, 22:14
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Om jag köper in t-shirts ifrån "Ullared" och du köper in exakt samma märke ifrån NK, vi väljer sedan att sälja vidare det hela, betyder det då att den som köper ifrån dig har fått bättre t-shirts för att du köpte in dem dyrare?

Jag hade kunnat få behålla pengar på konsolen microsoft säljer med om de bara hade valt en billigare produktion med samma komponenter. Det finns som jag tidigare påpekat ingenting som tyder på att man får bättre komponenter för att Microsoft har en högre produktionskostnad.

Det är precis den debatten jag menar, du ansåg då att microsoft på något sätt tjänade på att inte lansera i dessa länder. Det är dyrare att göra en ny marknadsföringskampanj än att utvidga en redan befintlig.

Precis som alla andra på Flashback är du naturligtvis utbildad i både det ena och det andra, problemet är att du inte visar på dessa kunskaper när du skriver.

Problemet med din liknelse är ju att du köper SAMMA tröjor. Jag köper OLIKA konsoler.

Det finns ingenting säger du, kinect säger jag. Den ska ju tydligen kosta lika mycket för ms som själva lådan....

Precis som många andra på flashback så är både bitter och uttråkad. Problemet är att det syns när du skriver.....

Jag tror att deras ekonomer vet vad dom sysslar med och jag är inne på samma spår som dom. Kan det vara så att jag har rätt då?

Denna gen så sålde de ungefär 10 miljoner konsoler var om året. Det betyder att dom förmodligen kommer sikta på att tillverka 1 miljon konsoler i månaden över de kommande åren. Säg att de börjar tillverka i Augusti- September, då har de 2-3 miljoner konsoler till släpp i affär. Ms har antagligen mindre konsoler än sony eftersom dom minskat till 13 länder. 500k i usa, 500k i de större länderna i europa, 500k i övriga världsdelar. Det klarar dom lätt att kränga och förmodligen mer än så därför räknar jag lågt. Därför skippar dom oss eftersom de kanske säljer 200k konsoler i dessa 8 länder. Du måste ju likväl marknadsföra dom, konsoler som står på hyllan och dammar kostar pengar. Det är alltså större risker med att ge sig in på en mindre marknad. I dessa 13 länder vet dom att de kommer sälja slut. Profit!

Om dom säljer 5 miljoner konsoler mindre sett över hela generationen på grund av att de försenade den i 8 länder. Tror inte dom bryr sig..... tror inte dom kommer bry sig om att göra så värst mycket reklam här. Dagens konsumenter har koll på vad microsoft gör och vad sony gör med hjälp av sociala nätverk och annat fiffigt på internet. Sen återigen att de tappar lite kunder.... dom bryr sig inte
Senast redigerad av sexbox 2013-09-02 kl. 22:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in