2013-07-27, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jasså?

7 Gb mot 5 Gb har de senaste veckorna varit en stor fördel enligt alla diskutioner men nu är 4,5Gb vs 5GB inte en så stor grej från första början?

Du vet att PS3 också ansågs ha överlägset minne jämfört med Xbox 360 men just minnet var en av de största anledningarna att spelen såg bättre ut på Xbox 360.

GDDR5 har bättre bandbredd men samtidigt högre latency, dessutom har Xbox One 32mb inbyggt ESRAM direkt i chippet som har superlåg latency och hög bandbredd.
7GB vs 5GB hade varit ett stort övertag, ja. Ett övertag som dessutom med största sannolikhet bara tagits till vara på av PS4 exklusiva titalar. Ett multiplattformsspel antar jag hade behövts anpassa efter minsta gemensamma nämnare.
Men om det visar sig vara lika så är det faktiskt inget problem då 5GB är mer än tillräckligt. Vi sitter på 512MB nu. Det är mycket väsen för ingenting egentligen. Det var ett tekniskt övertag Sony kunde haft, men nu antagligen inte har. Och ingen av oss spelare kommer bli lidande utav det i slutändan. Ingen utvecklare har vad jag vet klagat på mängden RAM på någon konsoll. Men ja, PS4 har som det ser ut förlorat ett övertag gällande mängen RAM tillgängligt för spel.

PS360 situationen är inte jämförbar med PS4/X1 då de hade olika arkitekturer. PS3 och Cell var svårare att utveckla för och den extra kraft som fanns utnyttjades bara av 1st party utvecklare efter flera års utveckling. Och gällande RAM så har PS3 256MB CPU + 256MB GPU och X360 har 512MB delat mellan CPU och GPU. Det var inte kraften i minnet som var problemet, det var återigen arkitekturen.

Hur pass mycket det skiljer på att ha en enad minnespool GDDR5 som PS4 eller DDR3+eSRAM har jag ingen aning om. Vilken är enklast att utveckla till? Man blir inte mycket klokare av att googla på det direkt. Det enda jag hittar är att folk säger att det är skillnad, mycket mer än så hittar man inte.
Om man kollar på spec sheeten som finns här t.ex.
Kan man plussa bandbredden för eSRAM och DDR3 direkt på varandra och få ut 170.3GB/s och enbart ligga 5.7GB/s efter Sony med lägre latency?

Har du tid över får du gärna svara på frågan om ditt påstående att indiespel kommer ligga runt $200k att utveckla.
Citera
2013-07-27, 04:06
Medlem
gurka5OOs avatar
Dumm fråga här då

Sony har ju sagt på deras presentera-jippo (länk) att PS4 kommer kosta 399 euro och dollar. Frågan är ju då. Eftersom dollarn är på 6,77 om jag inte missminner mig.

6,77 x 399 = 2708 SEK

Konsollen skulle vara "region free" hörde jag dom säga. Är det någon som ska beställa från Amazon möjligtvis? Där kostar det 399 dollar. Man lär väll tjäna in en hel del? Spricker någonting i min plan?
Citera
2013-07-27, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurka5OO
Dumm fråga här då

Sony har ju sagt på deras presentera-jippo (länk) att PS4 kommer kosta 399 euro och dollar. Frågan är ju då. Eftersom dollarn är på 6,77 om jag inte missminner mig.

6,77 x 399 = 2708 SEK

Konsollen skulle vara "region free" hörde jag dom säga. Är det någon som ska beställa från Amazon möjligtvis? Där kostar det 399 dollar. Man lär väll tjäna in en hel del? Spricker någonting i min plan?

Det är hög sannolikhet för att du får betala moms och tullavgift och då har du inte tjänat något.
Citera
2013-07-27, 20:54
Medlem
http://www.vg247.com/2013/07/26/ps4-...exible-memory/

PS4 contains 5.5GB of RAM for developers – Sony clarifies

http://www.vg247.com/2013/06/10/the-...gb-of-ps4-ram/

The Witness: Blow confirms game currently uses 5GB of PS4 RAM
Citera
2013-07-28, 11:58
Medlem
sexboxs avatar
Kontroller till PS4, 799 kronor
Kontroller till x1, 699 kronor

källa, webhallen.com

Sony är billiga på konsolen men ska du ha flera dosor så får du slänga upp stålar
Citera
2013-07-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox

källa, webhallen.com

Sony är billiga på konsolen men ska du ha flera dosor så får du slänga upp stålar

Du har inte tänkt på att priserna är placeholders?
Om du kollar produktbeskrivningen så står det: Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.

På amazon hittar du korrekta priser.
http://www.amazon.com/PlayStation-4-...dp/B00BGA9X9W/
http://www.amazon.com/Xbox-One-Wirel.../dp/B00CMQTUSS

Ps4 kontroller: 59.96$
Xbox one kontroller: 59.96$

Edit: Länk till artikel:
http://www.vg247.com/2013/07/27/ps4-...for-pre-order/
Senast redigerad av DrAg00nEn 2013-07-28 kl. 12:19.
Citera
2013-07-28, 12:12
Medlem
Citat:

källa, webhallen.com

Webhallen och andra random butiker (särskilt i Sverige) är ingen källa till något, som vanligt rör det sig om tillfälligt satta priser.

Förövrigt kan väl en mod plocka bort Wii U ur trådnamnet nu?
Citera
2013-07-28, 12:39
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Webhallen och andra random butiker (särskilt i Sverige) är ingen källa till något, som vanligt rör det sig om tillfälligt satta priser.

Förövrigt kan väl en mod plocka bort Wii U ur trådnamnet nu?

Jag kollade med dom och det där är priserna som, om inget händer från tillverkarna kommer gälla enligt killen jag pratade med
Citera
2013-07-28, 12:42
Medlem
Citat:
Jag kollade med dom och det där är priserna som, om inget händer från tillverkarna kommer gälla enligt killen jag pratade med
Ja, men grejen är att något kommer att hända från "tillverkarna" (snarare grossisterna då, men ja ). Invänta med att ens fundera över ev. priser fram tills ett par månader innan release.
Citera
2013-07-28, 12:52
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Ja, men grejen är att något kommer att hända från "tillverkarna" (snarare grossisterna då, men ja ). Invänta med att ens fundera över ev. priser fram tills ett par månader innan release.

Jag citerar min källa men jo han menade nog som du säger. Allt är ganska hugget i sten sedan några veckor när det gäller priser redan nu så förstår inte varför man ska vänta..
Citera
2013-07-28, 13:01
Citat:

källa, webhallen.com

Båda kostar 598 kr på Spelbutiken.

https://www.spelbutiken.se/catalog/p...ntroller-black
https://www.spelbutiken.se/catalog/p...wireless-black
Citera
2013-07-28, 16:39
Medlem
Citat:
Jag citerar min källa men jo han menade nog som du säger. Allt är ganska hugget i sten sedan några veckor när det gäller priser redan nu så förstår inte varför man ska vänta..
Har du någon skriftlig källa att hänvisa till?
Komplett kör med 599:- för båda kontrollerna. Spelbutiken de också. Ett par sidor kör med samma pris som webhallen, 799:-.

Personligen tycker jag 599 är ett rimligt pris för en handkontroll. 799 är i överkant.
Senast redigerad av entvå3 2013-07-28 kl. 16:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in