Citat:
7GB vs 5GB hade varit ett stort övertag, ja. Ett övertag som dessutom med största sannolikhet bara tagits till vara på av PS4 exklusiva titalar. Ett multiplattformsspel antar jag hade behövts anpassa efter minsta gemensamma nämnare.Jasså?
7 Gb mot 5 Gb har de senaste veckorna varit en stor fördel enligt alla diskutioner men nu är 4,5Gb vs 5GB inte en så stor grej från första början?
Du vet att PS3 också ansågs ha överlägset minne jämfört med Xbox 360 men just minnet var en av de största anledningarna att spelen såg bättre ut på Xbox 360.
GDDR5 har bättre bandbredd men samtidigt högre latency, dessutom har Xbox One 32mb inbyggt ESRAM direkt i chippet som har superlåg latency och hög bandbredd.
7 Gb mot 5 Gb har de senaste veckorna varit en stor fördel enligt alla diskutioner men nu är 4,5Gb vs 5GB inte en så stor grej från första början?
Du vet att PS3 också ansågs ha överlägset minne jämfört med Xbox 360 men just minnet var en av de största anledningarna att spelen såg bättre ut på Xbox 360.
GDDR5 har bättre bandbredd men samtidigt högre latency, dessutom har Xbox One 32mb inbyggt ESRAM direkt i chippet som har superlåg latency och hög bandbredd.
Men om det visar sig vara lika så är det faktiskt inget problem då 5GB är mer än tillräckligt. Vi sitter på 512MB nu. Det är mycket väsen för ingenting egentligen. Det var ett tekniskt övertag Sony kunde haft, men nu antagligen inte har. Och ingen av oss spelare kommer bli lidande utav det i slutändan. Ingen utvecklare har vad jag vet klagat på mängden RAM på någon konsoll. Men ja, PS4 har som det ser ut förlorat ett övertag gällande mängen RAM tillgängligt för spel.
PS360 situationen är inte jämförbar med PS4/X1 då de hade olika arkitekturer. PS3 och Cell var svårare att utveckla för och den extra kraft som fanns utnyttjades bara av 1st party utvecklare efter flera års utveckling. Och gällande RAM så har PS3 256MB CPU + 256MB GPU och X360 har 512MB delat mellan CPU och GPU. Det var inte kraften i minnet som var problemet, det var återigen arkitekturen.
Hur pass mycket det skiljer på att ha en enad minnespool GDDR5 som PS4 eller DDR3+eSRAM har jag ingen aning om. Vilken är enklast att utveckla till? Man blir inte mycket klokare av att googla på det direkt. Det enda jag hittar är att folk säger att det är skillnad, mycket mer än så hittar man inte.
Om man kollar på spec sheeten som finns här t.ex.
Kan man plussa bandbredden för eSRAM och DDR3 direkt på varandra och få ut 170.3GB/s och enbart ligga 5.7GB/s efter Sony med lägre latency?
Har du tid över får du gärna svara på frågan om ditt påstående att indiespel kommer ligga runt $200k att utveckla.