2014-03-14, 13:59
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ja, det var ungefär vid den tiden. Självklart har det sålts sedan dess, men det var ingen fortsatt ökning av antalet sålda konsoler/spel sen dess. Spelen har tvärtom sålt mycket sämre, med ett fåtal titlar som tar det mesta av försäljningen.

Ja det är väl kul att SONY valt att begränsa tillverkningen, men du förstår väl att det fortfarande är hardcores som köper konsolen, det vill säga ingen tillväxt. För tillväxt behövs casuals och dom har lämnat spelmarknaden.

Wii sålde inte lika mycket för att Nintendo blev tagna på sängen av hur populär konsolen blev. Wii var svår att hitta flera år efter lanseringen just på grund av detta och för att Nintendo inte ökade produktionstakten tillräckligt snabbt. Hade dom haft massor på lager hade Wii slagit rekord som ingen nästkommande konsol skulle kunna göra. Ni har glömt hur stort buzz det var då, det var ett fenomen i likhet med Mario-fenomenet på 80/90-talet.

Men du tror alltså att spelmarknaden mår bra idag? Att lönsamheten bland spelföretag är bättre än den var 2006? Kommer vi få se en vinnare likt förra generationen (Wii)? Eller kommer spelföretagen slåss om samma gamla kunder dom gjort sedan hardcore-spelarna tog över spelmarknaden? Och när dessa kunder köpt sina konsoler, vilket sker inom loppet av 1-2 år, var ska Microsoft, Nintendo och SONY hitta nya kunder då?

Jag har frågat dig förut men fick inget svar, allt som dina inlägg innehåller saknar helt källa, skulle du kunna återkomma med siffror på dina påståënden? Så du tror att om 1-2 år så kommer dom inte fortsätta att sälja konsoler, att maknaden stagnerar? Vart får du detta ifrån?

Tycker det är dags för dig att titta på lite historiska och aktuella försäljningssiffror så blir du ganska omgående motbevisad.

Väntar med spänning på seriösa källor på samtliga av dina påståenden. Tills dess kommer jag tolka att allt du skriver är taget ur luften och är dina egna tankar och funderingar. Sen är det ju lite lustigt att du skriver in en tråd som handlar om Xbox One vs PS4 vs Wii U. Du är ganska offtopic, du ska väl föregå med gott exempel med tanke på att du är mod?
Citera
2014-03-14, 15:09
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Jag har frågat dig förut men fick inget svar, allt som dina inlägg innehåller saknar helt källa, skulle du kunna återkomma med siffror på dina påståënden? Så du tror att om 1-2 år så kommer dom inte fortsätta att sälja konsoler, att maknaden stagnerar? Vart får du detta ifrån?

Tycker det är dags för dig att titta på lite historiska och aktuella försäljningssiffror så blir du ganska omgående motbevisad.

Väntar med spänning på seriösa källor på samtliga av dina påståenden. Tills dess kommer jag tolka att allt du skriver är taget ur luften och är dina egna tankar och funderingar. Sen är det ju lite lustigt att du skriver in en tråd som handlar om Xbox One vs PS4 vs Wii U. Du är ganska offtopic, du ska väl föregå med gott exempel med tanke på att du är mod?
Nej det menar jag inte, jag menar att det inte kommer säljas några stora mängder konsoler. Ptja, jag har en hel del kunskap om ämnet.

Jag skriver i den här tråden för att det är den här generationen som är aktuell. Naturligtvis ska man kunna diskutera äldre händelser för att se hur framtiden kommer utvecklas. Som t.ex. hur många barn som föddes tidigare jämfört med nu. Eller jämföra tidigare konsoler med nuvarande.

Februaris NPD-siffror är här och dom är inte gröna.
Citat:
Software sales dropped 9 percent to $318 million, while accessories were up 3 percent, to $221 million.
Detta är skrämmande. Man är alltså tillbaka på samma nivå man var på i februari 2005 (något lägre eftersom software sales då var $340 miljoner). Och det har sjunkit stadigt sen rekordnoteringen för februari månad 2009 som låg på $733.5 miljoner.

Så säg mig, varför sjunker spelförsäljningen? Är det inte logiskt att även konsoler, som (i Yamauchis ord) bara är en låda du köper för att få tillgång till (Mario)/spelen, kommer sjunka i försäljning när spelen som ska sälja konsolerna sjunker?

Nä spelindustrin har satt sig i ett hörn. Dyrare priser på spel där man även måste betala för day one content, där manualer har försvunnit ur spelet, där varenda spel känns som att man spelat det tidigare men med andra skins på gubbarna. Liksom kolla på spelen på top 10:

Call Of Duty: Ghosts (360, PS3, XBO, PS4, NWU, PC)**
The LEGO Movie Videogame (360, PS3, 3DS, NWU, XBO, PS4, PSV)
NBA 2K14 (360, PS4, PS3, XBO, PC)**
Thief (PS4, XBO, 360, PS3)
Grand Theft Auto V (360, PS3)**
Battlefield 4 (PS4, XBO, 360, PS3, PC)
Assassin's Creed IV: Black Flag (360, PS4, PS3, XBO, NWU, PC)**
Lightning Returns: Final Fantasy XIII (PS3, 360)
Minecraft (360)
Bravely Default (3DS)

Vad ser du där? Multi, multikulti, multi och återigen multikulti. Ett spel är exklusivt, och det ligger på tionde plats med 200'000 sålda exemplar. Vi noterar även att i princip alla spel (8 utav 10) är uppföljare till tidigare spel (9 utav 10 om man räknar med att Minecraft inte är ett nytt IP).
För guds skull, ett indie-spel ligger på 9de plats över mest sålda spel nära två (2!) år efter släppet. Minecraft visar vad som är fel med spelindustrin. Det är en evergreen-titel likt NSBMW, Mario Kart osv. Det behövs fler sådana titlar och färre front loaded bull-hardcore-crap om industrin ska kunna återhämta sig.
Senast redigerad av Fina Gubben 2014-03-14 kl. 15:11. Anledning: stavfel
Citera
2014-03-14, 15:57
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Nej det menar jag inte, jag menar att det inte kommer säljas några stora mängder konsoler. Ptja, jag har en hel del kunskap om ämnet.

Jag skriver i den här tråden för att det är den här generationen som är aktuell. Naturligtvis ska man kunna diskutera äldre händelser för att se hur framtiden kommer utvecklas. Som t.ex. hur många barn som föddes tidigare jämfört med nu. Eller jämföra tidigare konsoler med nuvarande.

Detta är skrämmande. Man är alltså tillbaka på samma nivå man var på i februari 2005 (något lägre eftersom software sales då var $340 miljoner). Och det har sjunkit stadigt sen rekordnoteringen för februari månad 2009 som låg på $733.5 miljoner.

Så säg mig, varför sjunker spelförsäljningen? Är det inte logiskt att även konsoler, som (i Yamauchis ord) bara är en låda du köper för att få tillgång till (Mario)/spelen, kommer sjunka i försäljning när spelen som ska sälja konsolerna sjunker?

Nä spelindustrin har satt sig i ett hörn. Dyrare priser på spel där man även måste betala för day one content, där manualer har försvunnit ur spelet, där varenda spel känns som att man spelat det tidigare men med andra skins på gubbarna. Liksom kolla på spelen på top 10:

Call Of Duty: Ghosts (360, PS3, XBO, PS4, NWU, PC)**
The LEGO Movie Videogame (360, PS3, 3DS, NWU, XBO, PS4, PSV)
NBA 2K14 (360, PS4, PS3, XBO, PC)**
Thief (PS4, XBO, 360, PS3)
Grand Theft Auto V (360, PS3)**
Battlefield 4 (PS4, XBO, 360, PS3, PC)
Assassin's Creed IV: Black Flag (360, PS4, PS3, XBO, NWU, PC)**
Lightning Returns: Final Fantasy XIII (PS3, 360)
Minecraft (360)
Bravely Default (3DS)

Vad ser du där? Multi, multikulti, multi och återigen multikulti. Ett spel är exklusivt, och det ligger på tionde plats med 200'000 sålda exemplar. Vi noterar även att i princip alla spel (8 utav 10) är uppföljare till tidigare spel (9 utav 10 om man räknar med att Minecraft inte är ett nytt IP).
För guds skull, ett indie-spel ligger på 9de plats över mest sålda spel nära två (2!) år efter släppet. Minecraft visar vad som är fel med spelindustrin. Det är en evergreen-titel likt NSBMW, Mario Kart osv. Det behövs fler sådana titlar och färre front loaded bull-hardcore-crap om industrin ska kunna återhämta sig.

Det är väl knappast ovanligt i någon bransch att det görs uppföljare på vinnande koncept? Och som dessutom fortfarande säljer extremt bra? Och varför skulle inte en spel tillverkare vilja sälja sin produkt på flera plattformar istället för att hålla sig exclusiv till en?

Vet inte riktigt varför du saknar en manual till ett spel? Det är väl bra onödigt att skicka med, det känns som en sådan sak är väldigt passé. Det finns walkthroughs i dom flesta spelen som man får spela innan själva storyn startar, vilket är betydligt bättre än att sitta och läsa en manual.

Att priserna blir högre är inget konstigt, men det är även något som håller på att ändras. Va inte länge sedan MS berättade att dom ska se över dom digitala kopiorna och steam har redan stora reor etc.

Visst är många spel utformade på samma sätt och ibland kan det komma spel som i princip bara har fått sig en grafikskjuts och en ny dassig story. Men så har det alltid varit oavsett konsol och generation.

Att du kan mycket om ämnet är ingen källa utan dina egna tankar, därför är det bra att du skriver att detta är vad du tror inte vad som gäller =)

Jag TROR inte på några sätt att spelindustrin är på något sätt utdöende eller hotad, men dom har sagt men säkert börja inse att det kanske inte räcker med en kosol som enbart man kan spela spel på utan även göra andra saker.

Även nya sätt att spela på såsom nintendo, ps och xbox har gjort med diverse tillbehör. Men det är vad jag tror, och kollar man på försäljningen hittills av konsolerna så ser det verkligen inte dåligt ut med tanke på att ps har problem att få ut tillräckligt med konsoler och MS har inte world wide ännu. Ska bli kul att se hur mycket mer MS säljer i mars månad nu när Titanfall har kommit.
Citera
2014-03-14, 16:01
Medlem
Citat:

Räknar NPD digital försäljning? Indie-spel som endast säljs digitalt har ju ökat rejält. 2005 gick det ju inte ens att köpa större spel digitalt på konsoler medan man nu kan köpa i stort sett alla titlar.

Räknas spel som distribueras med till exempel PS+? Utvecklarna tjänar ju pengar på detta och kunderna får spel men jag tror knappast det räknas av NPD?
Citera
2014-03-14, 18:05
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Det är väl knappast ovanligt i någon bransch att det görs uppföljare på vinnande koncept? Och som dessutom fortfarande säljer extremt bra? Och varför skulle inte en spel tillverkare vilja sälja sin produkt på flera plattformar istället för att hålla sig exclusiv till en?

Vet inte riktigt varför du saknar en manual till ett spel? Det är väl bra onödigt att skicka med, det känns som en sådan sak är väldigt passé. Det finns walkthroughs i dom flesta spelen som man får spela innan själva storyn startar, vilket är betydligt bättre än att sitta och läsa en manual.

Att priserna blir högre är inget konstigt, men det är även något som håller på att ändras. Va inte länge sedan MS berättade att dom ska se över dom digitala kopiorna och steam har redan stora reor etc.

Visst är många spel utformade på samma sätt och ibland kan det komma spel som i princip bara har fått sig en grafikskjuts och en ny dassig story. Men så har det alltid varit oavsett konsol och generation.

Att du kan mycket om ämnet är ingen källa utan dina egna tankar, därför är det bra att du skriver att detta är vad du tror inte vad som gäller =)

Jag TROR inte på några sätt att spelindustrin är på något sätt utdöende eller hotad, men dom har sagt men säkert börja inse att det kanske inte räcker med en kosol som enbart man kan spela spel på utan även göra andra saker.

Även nya sätt att spela på såsom nintendo, ps och xbox har gjort med diverse tillbehör. Men det är vad jag tror, och kollar man på försäljningen hittills av konsolerna så ser det verkligen inte dåligt ut med tanke på att ps har problem att få ut tillräckligt med konsoler och MS har inte world wide ännu. Ska bli kul att se hur mycket mer MS säljer i mars månad nu när Titanfall har kommit.
Ja uppföljare är naturligt, men det ska inte endast vara uppföljare. Var är alla nya IP? Bortblåsta.
Först frågar du varför man skulle vilja göra spelen exklusiva, sedan nämner du Titanfall (som är märkesexklusivt - Xbox) och väntar på hur mycket den kommer öka försäljningen av Xbox One. Där har du svaret. Exklusiva titlar är det som lockar kunderna från en konsol till en annan. Det var t.ex. Wiis exklusiva titlar som lockade kunderna till den konsolen, inte alla undermåliga portar av multikulti-spel.

Jag saknar det eftersom även det har ett värde i sig. Kolla på GOG och hur dom slänger med manualer och massa annat (förvisso digitalt men hade dom varit en fysisk spelbutik hade jag förväntat mig att få detsamma jag nu får av dom digitalt). Spelen har alltså blivit mindre värda sedan manualerna togs bort -> du får mindre för samma peng.

Priserna är som sagt höga, men det klagar jag inte på. Höga priser kan man ha, jag vill däremot se fler titlar i $20-40 kategorin. Det är där man kan hitta guldkornen, det är där spelutvecklarna låter fantasin flöda och hittar på nya spelkoncept. Nuvarande modell med spacemarineshooter#23 och zombieslayer#17 för $60-70 driver inte utvecklingen framåt.

Angående steamreorna så finns dom endast för att stänga in spelare i deras ekosystem. Många är spelarna som genom åren handlat på dessa reor, vissa har uppemot flera hundra spel, men det som händer i 99% av fallen är att man endast spelar 5-6 spel av dessa hundra. Psykologiskt vill man inte överge sin spelsamling för bättre tjänster för man har ju trots allt investerat i spelsamlingen. Här gjorde Microsoft ett grovt fel till den här generationen. Jag t.ex. hade samlat på mig runt 50 digitala titlar på Xbox 360, de flesta är Arcade-spel men även en del retro-titlar. Jag hade aldrig köpt dessa spel om jag visste att dom skulle gå förlorade så fort min 360 går sönder för att jag inte kan föra över rättigheterna till dom spelen till Xbox One. Det är en av mina stora anledningar till att jag vägrar köpa Xbox One. Lura mig en gång kan dom göra, men inte lura mig två gånger.

Alldeles för många spel är utformade enligt samma formel. Alldeles för många spel använder samma spelmotor (vilket får dom att kännas likadant). Fler spel borde vara gjorda från grunden, men då skulle kostnaderna även skjuta upp i höjden. Detta är anledningen till att spelindustrin kommer krascha till slut (den har kraschat två gånger tidigare - är det verkligen omöjligt att det händer igen?). Satsar man stora pengar på storspel medan man knappt satsar på mindre spel leder det till att man alienerar en stor del av spelarna (casuals). Och tro mig, spelindustrin klarar sig inte endast på hardcore-spelarnas pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Räknar NPD digital försäljning? Indie-spel som endast säljs digitalt har ju ökat rejält. 2005 gick det ju inte ens att köpa större spel digitalt på konsoler medan man nu kan köpa i stort sett alla titlar.

Räknas spel som distribueras med till exempel PS+? Utvecklarna tjänar ju pengar på detta och kunderna får spel men jag tror knappast det räknas av NPD?
NPD ska räkna digital försäljning numera. Minecraft till exempel (om vi kollar på senaste NPD siffrorna) gäller även Xbox Live försäljning.

Problematiken med NPD är att dom har gått från att vara en bra källa till att vara en opålitlig källa när vi inte längre kan se antalet sålda konsoler direkt, antalet sålda spel och att man klumpat ihop spelen som är multiplattform (tidigare såg man antalet sålda exemplar för varje konsol). Anledningen till det är enkel: Spelindustrin är hotad och dom gör allt dom kan för att hålla kvar vid fantasin.
Senast redigerad av Fina Gubben 2014-03-14 kl. 18:09.
Citera
2014-03-14, 22:50
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Ja Wii U har iofs sänkts i pris ner till typ 1500kr och sedan upp i pris igen.

Rätt nöjd över att ha införskaffat ett när de var som mest desperata för <1500:-, var rätt självklart att de skulle sluta subventionera hårdvaran så hårt när det ändå inte påverkade försäljningen positivt. Att man ett tag kunde hitta spelen för växelpengar på eBay UK gjorde inte saken sämre. Känns som man köpt Nintendo Saturn, både när det gäller spel & framtidsutsikter. Blir nog min enda maskin denna generation.
Citera
2014-03-15, 16:10
Medlem
Citat:
NPD ska räkna digital försäljning numera. Minecraft till exempel (om vi kollar på senaste NPD siffrorna) gäller även Xbox Live försäljning.

Nej, NPD räknar INTE med digital försäljning än. (Senast Februari 2014).

http://venturebeat.com/2014/03/13/fe...ghting-it-out/

Citat:
As always, these figures only represent physical items sold at brick-and-mortar stores. The NPD does not include digital and online sales in its monthly report, which is why it’s best to view these numbers as a snapshot of a much larger picture.

http://www.nasdaq.com/article/video-...-blog-cm335490

Citat:
Total retail sales increased 9.0% year over year to $887.0 million. NPD figures do not include digital and online sales.

Lite information om hur stor del av spelförsäljningen som är digital vs retail:

2009: 20% digital
2010: 28% digital
2011: 31% digital

2012, 2013 och 2014?

Lär inte vara mindre än 2011, snarare upp mot 40-45%, kanske tom 50%.
Senast redigerad av Kalmar2004 2014-03-15 kl. 16:17.
Citera
2014-03-15, 18:04
Medlem
Big Bosss avatar
Fina Gubben bara svamlar och kommer med egna påståenden efter egna personliga åsikter om dagens spelindustri. Inget som är baserat på fakta eller så, det är det vi kan konstatera. Haha
Citera
2014-03-17, 17:49
Medlem
Ni som spelat Xbox One eller PS4, vad blev ni possitivt/negativt överraskade av med konsolen? Har 360 sen innan, och jag har fått för mig att PS4 ska vara bättre men är ändå lite mer sugen på Xbone. Gillar hela online-grejen mer med Xbox men grafiken till exempel tycker jag är klart snyggare med PS4.
Citera
2014-03-17, 21:22
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadZombie
Ni som spelat Xbox One eller PS4, vad blev ni possitivt/negativt överraskade av med konsolen? Har 360 sen innan, och jag har fått för mig att PS4 ska vara bättre men är ändå lite mer sugen på Xbone. Gillar hela online-grejen mer med Xbox men grafiken till exempel tycker jag är klart snyggare med PS4.
Generellt går väl snacket att XONE är lite mer en mediamaskin medan PS4 är en spelmaskin rakt av.
Citera
2014-03-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Generellt går väl snacket att XONE är lite mer en mediamaskin medan PS4 är en spelmaskin rakt av.

Ja det vet jag men har fått för mig att PS4 ska vara bättre, många verkar ju säga det, men den måste väl ha brister också? Tycker det är bättre spel till xbox också, typ forza är ju mer eller mindre ett måste att köpa
Citera
2014-03-17, 22:11
Medlem
eshkoshkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadZombie
Ja det vet jag men har fått för mig att PS4 ska vara bättre, många verkar ju säga det, men den måste väl ha brister också? Tycker det är bättre spel till xbox också, typ forza är ju mer eller mindre ett måste att köpa
Nu är jag faktiskt inte helt 100% men jag tror PS4 har bättre prestanda, precis som du säger. Angående spelen är det väl en hel del mer spel till XBOX än Playstation i allmänhet. Visst har dom Forza, men dom har inte GT-serien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in