2013-09-03, 09:57
Medlem
adolf512s avatar
jag har frågat några vänner angående konsollvalet och det verkar vara övervikt till ps4, endast en som har bestämt sig för prismbox hittills, jag frågade varför och hen nämde at kontrollerna kommer vara bättre på xbone, det jag undrar är ifall så verkligen blir fallet, och även ifall det skulle vara så undrar jag ifall det är värt att betala mer, gå mindre prestanda, en konsoll som är regionslåst, och vänta längre endast för att få en bättre kontroll?

om de 6 extra CU på ps4:an APU läggs på bättre grafik så tror jag inte man kommer märka speciellt stor skillnad, däremot så kan extra kraften också användas till högre upplösning eller bättre framerate, även ifall det finns viss risk att processorn flaskhalsar så kan man nog förvänta sig att multiplattformspel kommer ha högre och stabilare fps på ps4.

det här är en jämförselse mellan hur bra grafiken kan förväntas bli på PC respektive ps4 https://www.youtube.com/watch?v=n3m1IGEQdgo ytterligare ett skäl att undvika xbone är det faktum att de under e3 körde sina spel på gtx780 och intel processor https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...61814692_n.png så ifall några xbone spel flöt på bättre så är det för att sony inte fuskade genom att köra spelen på en 3(!) gånger mer kraftfull PC, bara det grafikkortet kostar 5500kr(...)

nu kanske ni tror att jag är sony fanboy men sanningen är att jag inte har några planer på att köpa ps4 eller ens äger någonting från sony över huvud taget, jag har inte tid att spela speciellt mycket nuförtiden och att ps4 inte uppfyller mitt krav på 1440p 100hz+, men ps4 känns ändå som den mest intressanta konsollen då sony utvecklar många spel som definitivt kommer släppas till ps4 och som definitivt inte kommer släppas till prismbox, samma sak gäller förstås för nintendos konsollen och jag tror de kommer få sålt konsollen just för att deutvecklar spel som gör konsollen köpvärd. m$ måste istället öppna plånboken och betala för exclusiva titlar men hur länge varar det?

m$ har gått all in på kinect 2.0, ifall man inte är intresserad av det så är det ps4 som gäller.
Citera
2013-09-03, 13:16
Medlem
stenbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
jag har frågat några vänner angående konsollvalet och det verkar vara övervikt till ps4, endast en som har bestämt sig för prismbox hittills, jag frågade varför och hen nämde at kontrollerna kommer vara bättre på xbone, det jag undrar är ifall så verkligen blir fallet, och även ifall det skulle vara så undrar jag ifall det är värt att betala mer, gå mindre prestanda, en konsoll som är regionslåst, och vänta längre endast för att få en bättre kontroll?

om de 6 extra CU på ps4:an APU läggs på bättre grafik så tror jag inte man kommer märka speciellt stor skillnad, däremot så kan extra kraften också användas till högre upplösning eller bättre framerate, även ifall det finns viss risk att processorn flaskhalsar så kan man nog förvänta sig att multiplattformspel kommer ha högre och stabilare fps på ps4.

det här är en jämförselse mellan hur bra grafiken kan förväntas bli på PC respektive ps4 https://www.youtube.com/watch?v=n3m1IGEQdgo ytterligare ett skäl att undvika xbone är det faktum att de under e3 körde sina spel på gtx780 och intel processor https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...61814692_n.png så ifall några xbone spel flöt på bättre så är det för att sony inte fuskade genom att köra spelen på en 3(!) gånger mer kraftfull PC, bara det grafikkortet kostar 5500kr(...)

nu kanske ni tror att jag är sony fanboy men sanningen är att jag inte har några planer på att köpa ps4 eller ens äger någonting från sony över huvud taget, jag har inte tid att spela speciellt mycket nuförtiden och att ps4 inte uppfyller mitt krav på 1440p 100hz+, men ps4 känns ändå som den mest intressanta konsollen då sony utvecklar många spel som definitivt kommer släppas till ps4 och som definitivt inte kommer släppas till prismbox, samma sak gäller förstås för nintendos konsollen och jag tror de kommer få sålt konsollen just för att deutvecklar spel som gör konsollen köpvärd. m$ måste istället öppna plånboken och betala för exclusiva titlar men hur länge varar det?

m$ har gått all in på kinect 2.0, ifall man inte är intresserad av det så är det ps4 som gäller.

som jag ser det hade xbox en massa bra och nya funktioner som dom liksom råkade glömma att marknadsföra för att dom var så upptagna med att säga tv hela tiden vilket gjorde att drm grejen fick alldeles för stor uppmärksamhet, det fanns ju en anledning att den var där. xbox handkontroll har alltid varit skönare och jag tror den fortsättningsvis kommer att vara det men som marknaden ser ut att bli nu känns det ohållbart att köpa en xbox.
ingenting är ju såklart avgjort men om en byter till ps4 så byter ju troligen hans vänner till ps4 och på min lilla lista av vänner på xboxen kommer dom flesta att byta till ps4 och det är så det verkar se ut världen över.

för mig handlar det i stort sett om ett spel som avgör det hela.. nhl 13 sålde bara 50-60 tusen exemplar till xbox i europa och tappar xbox en stor del av kunderna kommer det bli omöjligt att spela eashl på xbox one i framtiden.
hur kommer spelindustrin se ut om några år om marknaden blir som det verkar nu? hur många utvecklare kommer stanna kvar och göra spel för xbox?
Citera
2013-09-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Om dom säljer 5 miljoner konsoler mindre sett över hela generationen på grund av att de försenade den i 8 länder. Tror inte dom bryr sig..... tror inte dom kommer bry sig om att göra så värst mycket reklam här. Dagens konsumenter har koll på vad microsoft gör och vad sony gör med hjälp av sociala nätverk och annat fiffigt på internet. Sen återigen att de tappar lite kunder.... dom bryr sig inte

Haha nä säkert.. fast du hade ju flerårig utbildning i "ekonomi".
Hade inte velat ha dig anställd på mitt företag.
Citera
2013-09-03, 15:57
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbrott
som jag ser det hade xbox en massa bra och nya funktioner som dom liksom råkade glömma att marknadsföra för att dom var så upptagna med att säga tv hela tiden vilket gjorde att drm grejen fick alldeles för stor uppmärksamhet, det fanns ju en anledning att den var där. xbox handkontroll har alltid varit skönare och jag tror den fortsättningsvis kommer att vara det men som marknaden ser ut att bli nu känns det ohållbart att köpa en xbox.
ingenting är ju såklart avgjort men om en byter till ps4 så byter ju troligen hans vänner till ps4 och på min lilla lista av vänner på xboxen kommer dom flesta att byta till ps4 och det är så det verkar se ut världen över.

för mig handlar det i stort sett om ett spel som avgör det hela.. nhl 13 sålde bara 50-60 tusen exemplar till xbox i europa och tappar xbox en stor del av kunderna kommer det bli omöjligt att spela eashl på xbox one i framtiden.
hur kommer spelindustrin se ut om några år om marknaden blir som det verkar nu? hur många utvecklare kommer stanna kvar och göra spel för xbox?
det hade nog varit bättre ifall de pratat mer om kinect 2.0 och mindre om TV. tyvärr tror jag att majoriteten av spelerna inte är intresserade av att hålla på med "latenscharader", 60ms responstid är helt enkelt för mycket i mer seriösa sammanhang, jag tycker att det finns andra mer intressanta tekniker såsom "occulus rift" och "delta six".

det känns som den här generationen inte handlar om ps4 vs xbone utan mer ps4 vs PC(linux) vs PC(windows) och sedan wii U som egentligen inte konkurrerar med de övriga konsollerna utan snarare kompletterar dem.

sedan kan det säkert vara så att microsoft har rätt och jag har fel angående kinect och att detta kommer göra konsollen populär, men sett till att microsoft har gjort många dåliga beslut sistone så tror jag att de är fel ute även denna gång, det mest troliga är att de tvingas krypa till korset och släppa xbone separat från kinect till betydligt lägre pris, i vilket fall som helst så skall det bli intressant att se ifall de lyckas göra något vettigt med kinect 2.0, tex till äventyrsspel så finns det en del intressanta möjligheter. något liknande penumbra med kinect 2.0 hade kunnat bli riktigt bra.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-03 kl. 16:08.
Citera
2013-09-03, 16:51
Medlem
Citat:
det hade nog varit bättre ifall de pratat mer om kinect 2.0 och mindre om TV. tyvärr tror jag att majoriteten av spelerna inte är intresserade av att hålla på med "latenscharader", 60ms responstid är helt enkelt för mycket i mer seriösa sammanhang, jag tycker att det finns andra mer intressanta tekniker såsom "occulus rift" och "delta six".

Appropå Oculus Rift så verkar Sony ha något på gång:

http://www.eurogamer.net/articles/20...-playstation-4
http://www.computerandvideogames.com...eadset-at-tgs/
Citera
2013-09-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Appropå Oculus Rift så verkar Sony ha något på gång:

http://www.eurogamer.net/articles/20...-playstation-4
http://www.computerandvideogames.com...eadset-at-tgs/

Tänk er Occulus Rift med Kinect 2.0!

Att helt plötsligt kunna se sina egna digitaliserade armar framför sig i Occulus Rift plus att man kan se sina egna ben när man sparkar till framåt.
Citera
2013-09-03, 19:38
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baoge
Haha nä säkert.. fast du hade ju flerårig utbildning i "ekonomi".
Hade inte velat ha dig anställd på mitt företag.

Eftersom det leder till större marknadsandelar på viktigare marknader...... Man vinner inga konsolkrig i Skandinavien. Så shut it, please
Citera
2013-09-03, 20:14
Medlem
stenbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Eftersom det leder till större marknadsandelar på viktigare marknader...... Man vinner inga konsolkrig i Skandinavien. Så shut it, please
om dom i slutändan sålt 5 miljoner mindre boxar så är det fortfarande 5 miljoner mindre boxar oavsett vilken marknad det sker på.
om tex 3 miljoner av dom kör xbox live gold blir det över 200 miljoner i månaden.
Citera
2013-09-04, 01:02
Medlem
adolf512s avatar
jag tror att microsoft kommer fasta i samma fälla som nintendo sitter i nu dvs få sålda konsoller pga få spel och få spel som utvecklas till konsollen pga dåliga marknadsandelar, förstår inte varför de inte körde vidare på det vinnande konceptet med rörelsebaserade kontroller, och vad är poängen med camera i kontrollen? kunde de inte sattsat på bra grafik istället?

angående nordiska marknaden: 5 miljoner exemplar kan vara skillnaden mellan en döende konsoll och en som blir framgångsrik, dock i fallet med prismbox så är det kanske inte första spiken i kistan.

med tanke på att ps4 har 4 gånger fler förhandvisningar så har jag svårt att tänka mig att microsoft kommer sälja vidare bra senare heller, microsoft får väl nöja sig med att få det mesta av pc marknaden.
Senast redigerad av adolf512 2013-09-04 kl. 01:16.
Citera
2013-09-04, 03:26
Medlem
Xbox Ones CPU boostas nu alltså från 1.6 GHz till 1.75 GHz

Blir förvånad om Xbox One slipper överhettningsproblem alltså.
Citera
2013-09-04, 05:42
Medlem
Citat:

Först och främst undrar jag hur hen kan veta detta då personen ej hunnit känna på ps4 och XBOXONE kontrollern ännu. Det vore ju ren idioti att välja X enbart pga kontrollern, då det lär komma 3eparts kontrollers till ps4 designade som xbones handkontroller framöver.

Förövrigt började arbetet på xbox one 2010 medan Sony började arbeta redan 2008.
Citera
2013-09-04, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymiteten
Xbox Ones CPU boostas nu alltså från 1.6 GHz till 1.75 GHz

Blir förvånad om Xbox One slipper överhettningsproblem alltså.

De ändrar i hårdvaran nu på en konsol som ska finnas i handeln om ca 2 månader?

När tänker de börja produktionen? Hur mycket har de hunnit testa så att detta inte leder till problem i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in