Hur mycket mer info finns det om det här? Det låter ju helt klart bra, så jag är lite nyfiken.
Har personligen ett par funderingar kring det hela.
-Ligger det här bakom en paywall i form av att man måste ha Gold eller är det fritt för alla? Medför det några extrakostnader?
-Jag antar att den man vill låna ett spel av måste vara uppkopplad mot internet när man vill låna? Eller räcker det med att pinga en gång per 24 timmar? Borde väl vara det första alternativet.
EDIT: Medans jag skrev allt detta läste jag att det delade biblioteket gör en koll varje timme. Hourly checks.
-Hur permanent är denna lista, vilka är restriktionerna?
-Finns det någon form av regionsrestriktioner? Kan en utgivare säga nej till möjligheten att dela deras spel? Regionsrestriktioner?
-Är begränsningen per spel eller per spelbibliotek? T.ex. jag går in på en polares lista och lirar Halo, är resterande bibliotek öppet för andra eller är det låst? Gissningsvis är biblioteket öppet för mig + 1 till.
EDIT: You can always play your games, and any one of your family members can be playing from your shared library at a given time.
Har man t.ex. en polare som bor i ett annat land och tidsskillnaden är tillräckligt stor kan man ju köpa t.ex. Halo och ACIV och spela när den andre sover/jobbar, 2 spel till priset av 1.
Sätt upp ett rotationssystem, dela spelkostnaden på 10, och voila. Funkar ju dock inte med multiplayerspel, men lirar man SP. Jag menar, många spel man har klarat av i en kampanj spelar man ju inte allt för många gånger. 10 spel för priset av 1 fast med begränsad tillgång.
Samtidigt känns det lite lustigt att det går så hårt åt att dela en fysisk kopia, men tillåter att man delar med 9 stycket digitalt.
"Nej du kan inte sälja ditt spel. Men när du är klar med det kan du låta 9 andra personer spela." Hur är detta en bättre modell än att det sker på fysiskt sätt?
Kan ju vara ett smart sätt att få in folk i XBL, det finns ju miljoner Xboxägare utan Live. Och har man kvar spelet efter man spelat klart, så finns det en större marknad för DLC.
Varför trycker de inte hårdare, och tydligare, på detta? Man kan ju inte ta så mycket stryk PR-mässigt som MS har gjort och sitta och hålla på en sån här funktion. Inte stå och babbla om massa TV-grejer.
Det låter lite som att detta är något det kommit på/modifierat rätt nyligen efter all skit de fått.
Visserligen så är Xbox One den största PR-clusterfucken jag någonsin varit med om.
Sony hade ett liknande system, fast för 5 personer. De fick backa till 2, eller om det var 3, efter påtryckningar från utgivare och utvecklare. Att kunna sätta 1 sålt spel i rotation för 10 spelare är ju inget att korka upp champagnen för.
Jag blir bara mer och mer förvirrad för varje dag som går känns det som.
Eller har jag missuppfattat hela grejen? Det känns som det.