2010-02-13, 14:54
Medlem
Lars1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rude
Erkänner villigt att även jag trott att det kan bli svårt för AIK att bli ett topplag i år efter alla spelartapp. Denna seger utgör naturligtvis inga som helst garantier för någonting alls, men jag tycker ändå under förutsättningarna att det är ett styrkebesked.

Med det sagt... Förväntningar? Njae. Men vissa förhoppningar.

Aik har fortfarande många bra spelare kvar. Jag tror och hoppas att dom slutar topp 4
Citera
2010-02-13, 16:23
Medlem
Blaha2k2s avatar
Blåvitt vann över FC Nordsjälland, laget som piskade malmö med 6-0, med 2-1 i dag. Mål av Hjalmar på frispark och Hysén.
Bäst på plan var Hjalmar och Elmar.
Risp lirade de sista 25(?) minuterna och Kalle Svensson lirade 90min.
Citera
2010-02-13, 16:24
Medlem
Blaha2k2s avatar
Hjalmar la även en frispark i ribban.
Och Ragnar Sigurdsson fick byta pga någon skada. Med vår tur var det la korsbandet som rök.

Ska väl också tillägga att Hysén fick ett mål bortdömt pga tvivelaktig offside och att Pär Ericsson missade ett kanonläge.
Senast redigerad av Blaha2k2 2010-02-13 kl. 16:28.
Citera
2010-02-13, 16:37
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaha2k2
Hjalmar la även en frispark i ribban.
Och Ragnar Sigurdsson fick byta pga någon skada. Med vår tur var det la korsbandet som rök.

Ska väl också tillägga att Hysén fick ett mål bortdömt pga tvivelaktig offside och att Pär Ericsson missade ett kanonläge.

... och Thomas Olsson missade ett ännu bättre läge, ca 1.5m från mål helt vidöppet och slog den rakt upp i luften. Lite skratt värmde i vinterkylan.

För övrigt bra match som dog lite i slutet. Blåvitt kontrollerade nästan allt första 70, förstår inte alls hur iff iff kunde förlora mot detta gänget med 6-0.
Citera
2010-02-13, 17:30
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
För övrigt bra match som dog lite i slutet. Blåvitt kontrollerade nästan allt första 70, förstår inte alls hur iff iff kunde förlora mot detta gänget med 6-0.

Jag stod och funderade på samma sak genom hela matchen. Hur fasen gick det till?

Tror att Pär kommer bli en bra ersättare till Wernbloom. Köttar och grötar och vågar ta dueller. Elmar är outstanding i varje match han spelar nu, klantigt bara att bråka och snacka till sig två gula kort på en minut i mitten av andra halvlek... Tur då att Nordsjaelland fick sin målvakt utvisad redan i den tredje minuten (hands utanför straffområdet) och att de fick fortsätta spela med 11 man så att även vi fick byta in Stiller när Elmar gick ut.

Kanal Glenn gjorde en kort intervju med Pierre Bengtsson som kommer upp i kväll någon gång. Kanske av intresse för AIK:arna.

/feldgrau
Citera
2010-02-13, 18:08
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag stod och funderade på samma sak genom hela matchen. Hur fasen gick det till?

Tror att Pär kommer bli en bra ersättare till Wernbloom. Köttar och grötar och vågar ta dueller. Elmar är outstanding i varje match han spelar nu, klantigt bara att bråka och snacka till sig två gula kort på en minut i mitten av andra halvlek... Tur då att Nordsjaelland fick sin målvakt utvisad redan i den tredje minuten (hands utanför straffområdet) och att de fick fortsätta spela med 11 man så att även vi fick byta in Stiller när Elmar gick ut.

Kanal Glenn gjorde en kort intervju med Pierre Bengtsson som kommer upp i kväll någon gång. Kanske av intresse för AIK:arna.

/feldgrau

Ja jag håller med, både Pär och Elmar gör bra ifrån sig.

Om man ska snacka lite lyxproblem så är jag kluven om hur startelvan ska se ut (förutsatt att Eriksson är frisk). Vill ha med både Elmar och Seb, men jag tycker inte Elmar kommer till sin rätt på vänsterkanten. Har kritiserat hans vänsterfot innan, och det är mycket mycket sällan han kommer till inlägg utan att bryta inåt först och slå den med högern. Dessutom har Sana sett väldigt pigg ut på kanten. Jag skulle nog vilja se ett hemmamittfält så här:

Svensson Bjarna
Sella Pär Sana

Med Seb som vänsterback.

Lite mer defensivt, t.ex. tuffa bortamatcher skulle man kunna lira med Hjalle som vänsterback, Seb upp på mittfältet och Bjarna ut på vänstern. Då tappar man iofs Hjalles bevisligen giftiga frisparksfot. Ja, jag vet inte. Väldigt bekväma problem med för många bra spelare i truppen (Då ska man komma ihåg att även Falsetas, Bärkroth, Söder förhoppningsvis aspirerar på en startplats, Olsson och Stiller får ses som väldigt kvalitativa "reserver")
Citera
2010-02-13, 18:25
Medlem
P3RK3L3s avatar
Sjukt att jag fattade först nu att det var Nordsjälland som MFF torskade med 6-0 mot. Fick för mig att det var FCK dom mötte. Då var det ju ännu värre än jag trodde
Citera
2010-02-13, 19:37
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Om man ska snacka lite lyxproblem så är jag kluven om hur startelvan ska se ut [...]

Ja, visst är det angenäma problem, trots skadorna. Jag vill dock inte se Seb som vänsterback, jag tycker att han är en säkerhetsrisk där då han är alldeles för offensiv för det. Hjalle visade i dag att han fortfarande är en duglig vänsterback och jag tror nog att han kommer vara given där under säsongen. Mittbacksplatsen bredvid Ragge är ganska öppen mellan Risp och Kalle, med Risp som gjort ganska bra ifrån sig på Cypern och Kalle som faktiskt presterade lite i dag (man har varit jävligt nära att helt tappa hoppet på det senaste). Dessutom finns Turunen med i bakgrunden och konkurrerar både om vänster- och mittbackspositionen.

Sana ser intressant ut men jag tror inte riktigt att han håller mot mitten- och topplag i Allsvenskan, så grunduppställningen får nog ändå bli med Elmar på vänstern så att Seb och Gustav får ta de defensiva rollerna. Sen kan ju Seb och Elmar alternera och byta position också. Bra bredd på mittfältet med Bärkroth, Söder, Stiller, Olsson, Sana, Johansson och Faltsetas (bra med en defensiv mittfältsbackup som även funkar som ytterbacksbackup) på bänken. Oerhört svårt att se hur laget kommer formeras offensivt när Söder är tillbaka.

Å andra sidan kommer det alltid att vara ett par spelare som är småskadade eller avstängda under säsongen och dessutom blir det tätt matchande både under vår (med komprimerad allsvenska och cupen) och höst (med europaspel och förhoppningsvis cup). Så det kommer nog roteras en del, både frivilligt och ofrivilligt.

Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Sjukt att jag fattade först nu att det var Nordsjälland som MFF torskade med 6-0 mot. Fick för mig att det var FCK dom mötte. Då var det ju ännu värre än jag trodde

Ja, minst sagt. FC Nordsjælland kändes som ett högst medelmåttigt lag som inte skulle ha varit i närheten av toppen i Allsvenskan.

/feldgrau
Citera
2010-02-13, 20:30
Medlem
Rubarth23s avatar
Såg tyvärr inte gårdagens match, men grymt viktigt med en seger.
Engblom verkar vara i form, lär få förtroende under ett par matcher i cupen och en 4-5 i AS också.
Så jävla skönt att Walker är tillbaka och att Admir iaf satt på bänken igår så att vi kan få se vad han har att erbjuda.

Har inte sett mycket av Addie, men rapporterna säger att han har en snuskigt bra teknik. Hoppas han bara lär sig att använda den i rätt läge.
Citera
2010-02-13, 22:47
Medlem
Malmös förlust mot FCN kan nog endast förklaras som en kollektiv kollaps likt den ellos råkade ut för i höstas på stadion när dom fick 5-0 i baken mot ett lag som dom på pappret skulle slå. Det händer nog alla lag någon gång ibland att allt bara går åt helvete och motståndarna spelar som fantomer.
Citera
2010-02-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daonjel
Malmös förlust mot FCN kan nog endast förklaras som en kollektiv kollaps likt den ellos råkade ut för i höstas på stadion när dom fick 5-0 i baken mot ett lag som dom på pappret skulle slå. Det händer nog alla lag någon gång ibland att allt bara går åt helvete och motståndarna spelar som fantomer.

Hade FCN matchen spelats som planerat hade MFF nog inte förlorat med 6-0. Grejen var att matchen blev inställd och spelades istället två dagar efter. Så spelarna var väl inte så inställda på match när den väl blivit inställd första gången. Så skulle de över till någon sketen dansk konstgrästräningsplan utan publik eller större faciliteter. Spela i minusgrader mot något danskt bottenlag jämförbart med Köge som man överglänste rejält med 5-1 veckan innan.

Tycker inte det är så överraskande att en 6-0 förlust inträffade. Tror som sagt att det inte blivit samma resultat om matchen spelats på rätt tid och plats inför några tusen på läktaren.
Citera
2010-02-13, 23:30
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Hade FCN matchen spelats som planerat hade MFF nog inte förlorat med 6-0. Grejen var att matchen blev inställd och spelades istället två dagar efter. Så spelarna var väl inte så inställda på match när den väl blivit inställd första gången. Så skulle de över till någon sketen dansk konstgrästräningsplan utan publik eller större faciliteter. Spela i minusgrader mot något danskt bottenlag jämförbart med Köge som man överglänste rejält med 5-1 veckan innan.

Tycker inte det är så överraskande att en 6-0 förlust inträffade. Tror som sagt att det inte blivit samma resultat om matchen spelats på rätt tid och plats inför några tusen på läktaren.
Fast...var inte förhållandena för FCN desamma? Eller spelade de en annan dag på en annan plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in