Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Det är rätt kul ändå att vi spöat er 4 gånger i rad. När jag ser dom matcherna individuellt, och jag har sett alla, så tycker jag att ni har varit mycket bättre än oss i alla matcher förutom Svenska cupfinalen. På råsunda i allsvenskan förra året var det ett jävla mirakel att vi kom undan med segern, ni pressade på, brände en straff, Öhrlund gjorde tokräddningar mot slutet och vi låg totalt tillbakapressade med en och senare två man utvisade.
I guldfinalen var ni också spelmässigt bättre, förde spelet och hade det där skottet i stolpen, tillsammans med flera andra chanser. Men där tog vi vår legendariska seger ändå (att vi vann matchen dessutom..).
I svenska cupfinalen var vi faktiskt något bättre, ni var väl brutna efter torsken tidigare. Men i Supercupfinalen tycker jag att ni var bättre spelmässigt igen. Dessutom känns eran trupp betydligt starkare och mer värdefull än vår, särskilt efter våra förluster under vinteruppehållet. Ändå vinner vi.
Nu brukar jag vara extremt självkritisk och även då kritisk mot AIK:s insatser, tycker vi kom undan med mirakulösa uddamålssegrar som regel snarare än undantag förra året. Men det måste ändå ligga någonting i att ni för spelet, skapar chanser, men gör inte målen. Varför? Det är inte som att det bara skett en enda match, 4 matcher i rad nu, utan tecken på ljusning. Det kan inte heller bara vara tur när det sker gång på gång. Varför spöar vi er hela tiden?
En del är redan genomgånget, som att ni verkar passa oss extremt dåligt. Lite som Kalmar har extremt svårt för oss—vi spöade t ex dem fyra gånger av fyra möjliga, supercupen, 2xAllsvenskan och cupfinalen år 2008 när de vann guld—verkar vi har svårt för er. Det är alltid jämna matcher, vi har mötts tio gånger sen er återkomst till Allsvenskan, sju matcher har slutat med uddamålsseger eller oavgjort. Två matcher med tvåmålsseger och en match var er utspelning av oss när vi var helt under isen hösten 2006 (4–0).
På senaste tiden har ju Rehn/Olsson förlorat tränarmatchen. Vi har spelat exakt som vi brukar göra trots att det uppenbarligen inte fungerar. Vi kan inte käka upp erat mittfält på samma sätt som vi brukar göra mot andra lag och då blir Hysén inte lika giftig och ganska ensam mot ert försvar. Tyvärr syns det inte bara mot er utan även mot andra lag att vi saknar en plan B som kan sättas i verket när spelet börjar hacka—oavsett om det är p g a bra motstånd, dålig matta, svacka eller vad som helst—och det har vi tyvärr gjort ett par säsonger nu.
För Blåvitts del tror jag faktiskt inte att det ska ha någon jättepåverkan på säsongen, dock. Förhoppningsvis är ev förluster mot er ett förlorat slag, men att vi vinner kriget ändå. Är alla friska är lagen ganska jämnbördiga, men när skador och avstängningar börjar smyga sig på tror jag att vi har en större bredd och att det möjligen är det som är skillnaden i tabellen i slutändan.
/feldgrau