2010-02-10, 22:54
Medlem
Casabas avatar
Det är självklart man kan göra träningar som minskar risken för korsbandsskador? Man tränar ju upp muskulaturen runt knät. Omöjligt, för mig i alla fall, att säga om IFKs skador kunde förebyggts men att säga att alla korsbandsskador som sker är slump och att det inte går att förebygga är ett väldigt konstigt uttalande. Självklart kan man inte få bort risken men man kan förminska den och det är ju det som är frågan om IFKs läkare/tränare har gjort tillräckligt.

http://www.ystadsallehanda.se/article/20071029/SPORT/710290028/1722/RSS
http://ifkgoteborg.blogspot.com/2010/02/case-study-baraben-granskar.html
Citera
2010-02-10, 23:47
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Det är självklart man kan göra träningar som minskar risken för korsbandsskador? Man tränar ju upp muskulaturen runt knät. Omöjligt, för mig i alla fall, att säga om IFKs skador kunde förebyggts men att säga att alla korsbandsskador som sker är slump och att det inte går att förebygga är ett väldigt konstigt uttalande. Självklart kan man inte få bort risken men man kan förminska den och det är ju det som är frågan om IFKs läkare/tränare har gjort tillräckligt.

Fast att förebygga korsbandsskador handlar som jag förstått det främst om att förhindra så kallade "non-contact ACL injuries", det vill säga korsbandsskador som uppstår utan iblandning av annan person eller annat föremål. Alltså att stärka muskulatur och så vidare för att klara lite kraftigare belastning vid snabba vändningar och riktningsändringar och liknande. Inte att klara av att en annan spelare faller över knät eller att foten helt fastnar i gräset och att knät vrids om helt onaturligt. Vilket är fallet för de flesta av våra korsbandsskadade spelare.

/feldgrau
Citera
2010-02-11, 00:00
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fast att förebygga korsbandsskador handlar som jag förstått det främst om att förhindra så kallade "non-contact ACL injuries", det vill säga korsbandsskador som uppstår utan iblandning av annan person eller annat föremål. Alltså att stärka muskulatur och så vidare för att klara lite kraftigare belastning vid snabba vändningar och riktningsändringar och liknande. Inte att klara av att en annan spelare faller över knät eller att foten helt fastnar i gräset och att knät vrids om helt onaturligt. Vilket är fallet för de flesta av våra korsbandsskadade spelare.

/feldgrau
Det är sant, självklart finns det många olika varianter av uppkomsten till en sådan skada och vissa är ju oundvikliga. Tyckte bara jag såg någon som sa att det inte var möjligt att träna upp och förebygga på ett sådant sätt att man kan minska risken på en korsbandsskada. Men som sagt, har ingen större koll på hur de olika individuella skadorna hos er uppkom och det var kanske just exakt de fallen som det menades på då.
Citera
2010-02-11, 00:10
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Men som sagt, har ingen större koll på hur de olika individuella skadorna hos er uppkom och det var kanske just exakt de fallen som det menades på då.

Jag har ingen jättebra koll men visst har man läst lite nu när det blivit som det blivit. Huvuddelen av spelarna som skadat korsbandet (Adam Johansson, Nicklas Carlsson, Mikael Dyrestam, Robin Söder) har gjort det i kontaktsituationer på match där de fått spelare över sig eller liknande, och det tror jag är svårt att träna sig bort från (man kan liksom inte träna upp muskulatur och kropp att hålla för större belastning än en viss gräns och får man en spelare över sig i fel läge så är nog den gränsen överskriden med marginal). Kamal Mustafa och Petter Björlund skadade sig på träning så där har jag inte lika bra koll på om det var i någon kampsituation eller bara "hux-flux" som korsbandet rök. Där är det möjligt att man hade kunnat jobba mer förebyggande.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2010-02-11 kl. 00:13.
Citera
2010-02-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Där är det möjligt att man hade kunnat jobba mer förebyggande.

Korsbandet är inte något som man sliter av i första taget. Det krävs ju inte en bakgrund som raketforskare för att förstå att ni gör någonting fel i träning.
Citera
2010-02-11, 13:20
Medlem
dalianxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsbetting
Korsbandet är inte något som man sliter av i första taget. Det krävs ju inte en bakgrund som raketforskare för att förstå att ni gör någonting fel i träning.

Jag tror det helt enkelt är otur. För som sagt att hur förebygger man en korsbandsskada ?
Kanske genom att stärka upp musklerna kring knät , men i de situationerna där korsbanden har rykt har det varit extrem belastning och konstig vinkel på knät. Där tror jag varken det hade gjort från eller till.
Citera
2010-02-11, 13:59
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalianx
Jag tror det helt enkelt är otur. För som sagt att hur förebygger man en korsbandsskada ?
Kanske genom att stärka upp musklerna kring knät , men i de situationerna där korsbanden har rykt har det varit extrem belastning och konstig vinkel på knät. Där tror jag varken det hade gjort från eller till.
Så klart är det helt omöjligt att fullständigt eliminera risken för korsbandsskador men det finns faktiskt en hel del av kroppens muskulaturen som kan ta smällarna istället. Det är ju t.ex. lättare för en spelare med mindre utvecklad underkroppsmuskulatur att hamna i en situation där knät hamnar i, som du säger, konstig vinkel.
Citera
2010-02-11, 14:30
Medlem
P3RK3L3s avatar
IFK borde titta på andra klubbar som matchar unga spelare i den grad de själva gör och se om de har samma problem med skador. Jag tror det helt enkel har att göra med att en tunn, otillräckligt tränad, liten parvel lättare skadar sig när han får en fet belastning på knäet.

Nicklas Carlssons skada är nog mer en fråga om AIK-sabotage gentemot IFK.
Ni vet att han på 90-talet var del av den ökanda terroristcellen AIK TERROR STOCKHOLM va?
Citera
2010-02-11, 14:43
Medlem
AIKs fystränare Lindolm sa i en intervju ang Burgic korsbandskada att den kan man inte skydda sig ifrån. När en spelare fastnar i gräset och vrider knät så korsbandet går av hjälper det inte hur mycket muskler man än har.
Han sa vidare att man kan förebygga många skador med rätt fysträning men vissa skador som benbrott och avslitna korsband är tyvärr mer otur.
Citera
2010-02-11, 15:04
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsbetting

Eller så krävs det inte en bakgrund som raketforskare för att förstå att majoriteten av spelarna hamnat i situationer där vilken jävla träning som helst inte kunnat hindra att korbandet blir skadat.

Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
IFK borde titta på andra klubbar som matchar unga spelare i den grad de själva gör och se om de har samma problem med skador. Jag tror det helt enkel har att göra med att en tunn, otillräckligt tränad, liten parvel lättare skadar sig när han får en fet belastning på knäet.

Det tror jag också kan vara en förklaring. Nicklas Carlsson och Adam Johansson är visserligen inte direkt några junisar, men övriga spelare, Dyrestam, Björlund, Söder, Mustafa, är ju spelare i en ålder som inte vanligen spelar allsvensk fotboll eller tränar fullt med ett A-lag. Att ta emot smällar på seniornivå kan nog leda till att korsbandet tar mer stryk än det gör för en vanlig junior som spelar och tränar med just juniorer.

/feldgrau
Citera
2010-02-11, 16:37
Moderator
vfs avatar
Citat:

Läste du det du länkade till?

Citat:
Men återigen, risken för korsbandsskador försvinner aldrig.

– I YIF kör vi förebyggande träning fullt ut och ändå drabbades vi av tre korsbandsskador förra säsongen, säger Jesper.

Trots att dom är medvetna om risken och tränar aktivt för att minska risken drabbades dom också.
Dessutom finns det som sagt viss skepticism bland forskare (vad gäller den rehabträning som fokuserar
på lårmuskulaturen) huruvida den är till gagn eller inte. Samma träning används av Ystad IF i
förebyggande syfte men ändå åker dom på skador.
Citera
2010-02-11, 19:56
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Läste du det du länkade till?
Läste du det jag skrev?
Jag skrev ju exakt det som du länkade till, "självklart kan man inte få bort risken" och från texten som du citerade "men återigen, risken för korsbandsskador försvinner aldrig". Jag skrev att man kunde förebygga korsbandsskador genom att träna upp muskulaturen runt knät men att man inte kan få bort risken ändå. Att det finns vissa situationer som kan ge sådana skador som man inte kan göra något åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in