2010-02-06, 21:38
Medlem
Brullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenosan
Någon Gnagare som har lust att kommentera hur straffsitutionen gick till? Gärna en objektiv kommentar om hur våra (Norrköpings) målvakter såg ut med.
Som jag såg det chippade Pontus bollen över målvakten men blev i samma situation fälld av honom när han försökte hoppa över honom.

Tyckte för övrigt att Atta var en av våra bästa spelare idag. Alltid lugn och säker med bollen, bra uppspel och fin teknik. Dessutom stabil defensivt. Pontus var riktigt bra, såg vass ut med bollen, tog flera bra löpningar och vann en del nickdueller.

Det negativa idag var nog kantspelet som inte höll någon vidare klass vare sig offensivt eller defensivt. Martin var helt okej offensivt, liksom Nisse defensivt, båda på vänsterkanten. Kenny och Bojan såg vilsna ut till höger och det skapades inte mycket därifrån. Högerkanten blev dock bättre när Lorentzon och DG ersatte efter en timme.
Citera
2010-02-06, 22:39
Medlem
vonmansteins avatar
Hur kommer det gå för ajk i år?

2torsk10 tror jag...
Citera
2010-02-06, 22:51
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Hur kommer det gå för ajk i år?

2torsk10 tror jag...

Givande inlägg!

Det kommer gå väldigt bra, hoppas att man håller i slantarna och väntar med att köpa anfallare. Engbloms potential såg man redan lite smått förra året, men var väldigt bra idag.

Ge Engblom, CH och Burgic en chans bredvid Flavio. Tar inte Burgic eller CH vara på chansen är det dags att säga hejdå. I sånna fall kan ett köp bli aktuellt till sommaren, om jag får säga mitt.

Annars vill jag dela ut lite ris till Mutumba, alla hyllar honom konstant men jag tycker det blir för omständligt. Tar ofta konstiga beslut och vill gärna dribbla för mycket. Många chanser rinner ut i sanden.

Atta given bredvid Pertan nu, men är riktigt sugen på att se Backman med mer tid också.

Kul att arbetet med Väsby och ungdomsverksamheten börjar ge lite resultat!
Citera
2010-02-06, 23:33
Medlem
Tror att många av de som säger att AIK kommer att floppa i år förhastar sig. AIK kommer fortfarande ha en väldigt stabil defensiv med Nils-Eric Johansson och Per Karlsson. Sedan har de fortfarande allsvenskans bästa innermittfält och på topp Flavio. En väldigt bra centrallinje som få svenska lag kan matcha. AIK:s största problem är som jag ser det kanterna, säga vad man vill om Bojan, men han får inte ut särskilt mycket på en kant. Är mycket bättre mer centralt i banan. Mutumba är Mutumba helt enkelt. Duktig på att dribbla men får sällan ut särskilt mycket av det.

Lorentzson känns har jag bara sett en match med och då var det tv, så honom har jag ingen riktig åsikt om. Men känns inte riktigt som han kommer att tillhöra toppskicket i allsvenskan. Summan av kardemumman är att AIK kommer ta många poäng men inte riktigt räcka till mot Blåvitt, Elfsborg och Kalmar. Som det ser ut nu tror jag AIK kommer hamna på fjärdeplats.
Citera
2010-02-06, 23:52
Medlem
rudes avatar
Oj. En ifk:are som ser nyktert på saker och ting. Satte nästan i halsen.

Håller med Flaskbottnadgap i det mesta. Men det sätt styrkeförhållandena förändrades under förra sommaren mellan AIK och ifk tycker jag tydliggör hur extremt svårt att att försöka tippa vinnare just nu (vilken underbar liga Allsvenskan är ändå). Skulle jag ändå försöka tror jag kalmar ligger bäst till. Tycker deras offensiv är ganska överlägsen i AS, så det hänger mycket på hur de får försvaret att fungera. Elfsborg känns sämre än de senaste åren (utan att orka utveckla varför, tror jag de flesta håller med?).
Senast redigerad av rude 2010-02-07 kl. 00:21.
Citera
2010-02-07, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Tror att många av de som säger att AIK kommer att floppa i år förhastar sig. AIK kommer fortfarande ha en väldigt stabil defensiv med Nils-Eric Johansson och Per Karlsson. Sedan har de fortfarande allsvenskans bästa innermittfält och på topp Flavio. En väldigt bra centrallinje som få svenska lag kan matcha. AIK:s största problem är som jag ser det kanterna, säga vad man vill om Bojan, men han får inte ut särskilt mycket på en kant. Är mycket bättre mer centralt i banan. Mutumba är Mutumba helt enkelt. Duktig på att dribbla men får sällan ut särskilt mycket av det.

Lorentzson känns har jag bara sett en match med och då var det tv, så honom har jag ingen riktig åsikt om. Men känns inte riktigt som han kommer att tillhöra toppskicket i allsvenskan. Summan av kardemumman är att AIK kommer ta många poäng men inte riktigt räcka till mot Blåvitt, Elfsborg och Kalmar. Som det ser ut nu tror jag AIK kommer hamna på fjärdeplats.

Sveriges bästa innermittfält tycker jag inte AIK har. IFK, Elfsborg och Kalmar har minst lika bra. Tycker backlinjen är/var AIKs största styrka, tillsammans med Obolo/flavio. Ortiz är väldigt bra och Dulee är okej men det finns andra lag som har minst lika bra centralt mittfält.
Citera
2010-02-07, 00:31
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Sveriges bästa innermittfält tycker jag inte AIK har. IFK, Elfsborg och Kalmar har minst lika bra. Tycker backlinjen är/var AIKs största styrka, tillsammans med Obolo/flavio. Ortiz är väldigt bra och Dulee är okej men det finns andra lag som har minst lika bra centralt mittfält.

Personligen tycker jag det är lite svårt att jämföra vårat innermittfält med t ex IFK och Elfsborgs då dessa spelare 4-5-1 och vi 4-4-2. Klart är iaf att IFK Göteborg matchar vårat mittfält bra men att
Ortiz-Dulee är bättre än Stiller och Eriksson men att G.Svensson är lika bra individuellt som Ortiz är och som Dulee är.
Citera
2010-02-07, 02:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Personligen tycker jag det är lite svårt att jämföra vårat innermittfält med t ex IFK och Elfsborgs då dessa spelare 4-5-1 och vi 4-4-2. Klart är iaf att IFK Göteborg matchar vårat mittfält bra men att
Ortiz-Dulee är bättre än Stiller och Eriksson men att G.Svensson är lika bra individuellt som Ortiz är och som Dulee är.

Stiller lär inte spela speciellt många matcher från start i år dock. Gustav är så klart given, sen är det förmodligen två av följande tre som kommer spela på övriga kvarvarande innermittpositioner: Bjarnason, Eriksson och Ericsson. Förmodligen de två sistnämnda då Bjarnason lär ta vänsterkanten innan Söder är helt klar för spel.

/feldgrau
Citera
2010-02-07, 02:57
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rude
Oj. En ifk:are som ser nyktert på saker och ting. Satte nästan i halsen.

Äh, tror inte det är nån seriös Blåvit här inne som inte tror att AIK kan vara med i toppen.

/feldgrau
Citera
2010-02-07, 13:19
Medlem
rudes avatar
Du har säkert rätt. Det var mest en reaktion mot allt snack om AIK:are och deras hybris. Jag tycker sådana tendenser är rätt jämnt fördelade över de större klubbarna, men att AIK-supportrar alltid får den etiketten.
Citera
2010-02-07, 13:27
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap

Klart roligt att se ett sådant inlägg från en IFK:are!

Håller med om mycket, men tycker du är lite väl hård mot Lorentzson. Fått beskrivet för mig att han var en av superettans bästa ytterbackar och tycker han gjort det väldigt bra såhär långt på försäsongen. Väldigt offensiv och teknisk ("modern") ytterback.

Håller med om att Bojan och Mutumba måste börja få ut mer av sitt spel.
Citera
2010-02-07, 14:02
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Håller med om att Bojan och Mutumba måste börja få ut mer av sitt spel.
Framför allt Bojan passar bättre att spela centralt eller till vänster. Igår, på högerkanten, fick han inte mycket uträttat. Men så fort han tog ett par kliv in i banan och började spela bollen på djupet så blev det en helt annan fart i anfallsspelet. Särskilt då med Engblom som visade på både styrka, spelsinne och snabbhet när han gick i djupet.

Atta tycker jag gjorde en okej match. Har inte sett en enda dålig match med honom. Men han är lite tung i fötterna tycker jag. Står för mycket på hälarna och hänger inte riktigt med i markeringen när anfallaren rycker.

För övrigt så pratades det för några veckor sedan om att jag, bland annat, ville ha in en vänsterfotad back. Varpå någon sade att Backman (tror jag) var vänsterfotad. Men både Backman och Atta är högerfotade såg jag. Alltså, en vänsterfotad back är för lite enligt mig....

Lorentzon var bra. Pigg, bestämd och få misstag både i försvar och anfall. Någon som dock var mer än lovligt kass (som vanligt) var Miran. Det finns säkert någon som har någon ursäkt till varför han spelade 25 minuter men bara rörde bollen typ tre gånger. Framfall, motvind, skoskav, för lite publik, för mycket publik, för hårt pumpad boll, för grönt konstgräs, whatever.... Han gör fan ingen glad. Är mer än lovligt trött på honom nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in