2010-02-10, 20:27
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Bärkroth skadad - http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/ifkgoteborg/article6582062.ab

Näste man till rakning... Hur är det fatt med fysträningen bland de unga IFK-talangerna egentligen?

Nu får jag nog inkomma med lite medicinsk expertis här. Skador på korsband som IFK
drabbats av uppstår främst vid vridningar av knät under belastning. Detta är ingenting
som hänger samman med fysträningen då jag tvivlar på att dom tränar på att vrida knät
under hög belastning.

Att träna själva korsbandet är omöjligt, det är ingen muskel.
Citera
2010-02-10, 20:29
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Undrar hur reaktionerna skulle bli om Hysens korsband plötsligt gick sönder.

Folk skulle samlas på Avenyn och så skulle scener liknande dessa utspela sig.

http://www.youtube.com/watch?v=ooKTJU4DGT8
Citera
2010-02-10, 20:29
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Nu börjar det nästan kännas olustigt och tråkigt att höra om skadorna i IFK. Visst blir man lite glad när duktiga spelare i motståndarlag skadar sig, men inte när det är skador som gör att de är borta under en hel säsong. Lider lite med IFK, faktiskt.

Ja faktiskt, det är unga killar som försöker få till drömmen och slå igenom som fotbollsspelare på heltid och det hindras hela tiden genom alla dessa skador.

IFK: hur många har ni på skadelistan nu egentligen? Bärkroth, Dyrestam, Adam Johansson, Kamal Mustafa, Nicklas Carlsson... Hur ser det ut för Robin Söder?
Citera
2010-02-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Nu får jag nog inkomma med lite medicinsk expertis här. Skador på korsband som IFK
drabbats av uppstår främst vid vridningar av knät under belastning. Detta är ingenting
som hänger samman med fysträningen då jag tvivlar på att dom tränar på att vrida knät
under hög belastning.

Men man måste väl kunna träna förebyggande för att hindra ´korsbandssador även om man inte tränar själva korsbandet?
Citera
2010-02-10, 20:37
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
under hög belastning.

Ja jag får erkänna att jag inte är någon vidare expert på idrottsmedicin (börjar fan bli mer och mer intresserad dock), men jag tycker ändå det känns lite märkligt att dessa skador så ofta verkar drabba väldigt unga spelare. Har det att göra med åldern tror du och finns det i så fall något man kan göra för att hindra dessa typer av skador? Eller är det helt enkelt en risk man får leva med när man matchar 17/18-åringar på högsta nivå?
Citera
2010-02-10, 20:43
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Men man måste väl kunna träna förebyggande för att hindra ´korsbandssador även om man inte tränar själva korsbandet?

Hur ska man hindra att ett ledband går sönder när det utsätts för kraftigt trauma?
Visst kan man träna musklerna men dom kan inte hindra att ledbandet går sönder
under "rätt" förutsättningar.

Innan menade forskarna att hård träning av lårmuskulaturen ledde till snabbare
rehabilitering av en korsbandskada. Nu är dom inte lika säkra längre.
Citera
2010-02-10, 20:48
Medlem
dalianxs avatar
Citat:
IFK: hur många har ni på skadelistan nu egentligen? Bärkroth, Dyrestam, Adam Johansson, Kamal Mustafa, Nicklas Carlsson... Hur ser det ut för Robin Söder?

Sebastian Eriksson, Tuumo Turunen , Björlund.
Citera
2010-02-10, 20:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ja jag får erkänna att jag inte är någon vidare expert på idrottsmedicin (börjar fan bli mer och mer intresserad dock), men jag tycker ändå det känns lite märkligt att dessa skador så ofta verkar drabba väldigt unga spelare. Har det att göra med åldern tror du och finns det i så fall något man kan göra för att hindra dessa typer av skador? Eller är det helt enkelt en risk man får leva med när man matchar 17/18-åringar på högsta nivå?

Om jag visste vad det berodde på hade jag fått lönechecken av Håkan Mild vid det här
laget. Dock är korsbandskador vanligare hos yngre personer och mycket mer vanliga
hos kvinnor än hos män. (bomba på bara )
Citera
2010-02-10, 20:58
Medlem
ekkams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Blåvitt måste sparka fystränaren. Så är det bara, även om det inte är hans fel att grabbarna har åkt på skadorna måste Blåvitt visa att man gör något för att stoppa alla skador.

Vore oerhört dråpligt att göra så om det är så det ligger till. Dock så görs något uppenbarligen fel, för det här följer ett helt sinnessjukt mönster. Det är ungefär lika troligt som att Åtvidaberg skulle ta hem dubbeln de kommande fem åren. En rejäl utredning (anlita någon utomstående!) och sedan en direkt förändring av upplägget.

Lyckligtvis så såg Bärkroths skada inte lika allvarlig ut. Han lyckades kämpa på ett tag och kunde sedan halta av av egen maskin. Varken Adam, Söder eller Carlsson kunde på riktigt stödja på sina skadade ben när dem blev skadade. Dock så ska man skatta sig lycklig att Bärkroth och ledningen hade vett nog att ta av honom innan vi fick en repris av incidenten med Söder.
Citera
2010-02-10, 22:03
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Givetvis ett dråpslag av rang, då får vi börja lira som aik helt enkelt.....försöka vinna alla matcher med 1-0

Vi lirar smart, gör inte av med mer krafter än nödvändigt...

Skämt å sido, jättetråkig för IFK, verkligen. Men någonting måste göras för eran del innan någon som Hysen, Svensson eller Selakovic drar på sig en skön korsbandskada, räcker väl med bra spelare som får skador?

Som sagt, borde sparka fystränaren, men det borde kanske redan gjorts förra året när ni drog på er en del knäskador.
Citera
2010-02-10, 22:17
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Om jag visste vad det berodde på hade jag fått lönechecken av Håkan Mild vid det här
laget. Dock är korsbandskador vanligare hos yngre personer och mycket mer vanliga
hos kvinnor än hos män. (bomba på bara )

Haha! Jag låter bli, den var för enkel...

Men då är det väl kanske helt enkelt som så att man får räkna med en mycket högre skaderisk med en trupp full med kärr.. unga spelare.
Citera
2010-02-10, 22:45
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pvt. Joker
Det verkar dock inte vara några korsband den här gången.

http://www.gp.se/sport/fotboll/1.308473-nya-skador-i-blavitt

Seb E sägs för övrigt vara borta kanske 1,5 - 2 månader. Känns ju överkomligt om man tänker på vad som numera brukar hända när Blåvitt spelar match.

Seb slog upp sin bristning från landslaget. Borde max vara en 3 veckor.

Bärkroths skada är precis som många andra knäskador vi fått en duell där han åker på en glidtackling och fastnar med benet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in