2010-02-02, 16:08
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaress
Kan väl länka till målen mellan DIF-DIF, Jonsons första är inget dåligt skott men Sanas i blåvitt var nog fan lite vassare.

http://www.youtube.com/user/DIFfotboll#p/a/u/0/uOcOYnxulYY

Degerfors satte ingen press på bollhållaren. DIF fick göra precis vad man ville med bollen - i försvaret, på mittfältet och i anfallet.

Den enda ( ) slutsatsen man kan dra av matchen: fem spelmål från vänster plus ett nickmål på en vänsterhörna. Blir vi vänstervridna i år?
Citera
2010-02-02, 16:23
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kul att du tog upp det där, varför har det inte blivit mer skriverier om heif's jävla äckliga bögkommun som bjuckar på 20 millar? Är det för att det är en ickeklubb och ingen bryr sig eller? Jag blir fan trött bara jag tänker på det.

Var det inte närmare 40 miljoner som kommunen gick in med?
Citera
2010-02-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Angående AIKs lån.

Tycker AIK gör helt rätt, om dom nu tar ett nytt lån med betydligt lägre ränta för att betala av ett dyrt lån med extremt hög ränta. Hade inte ni gjort detsamma för att sänka den totala kostnaden?

Ja fast grejen är ju att det tar ett dubbelt så stort lån den här gången.
7 x 18% = 8,26
15 x 10% = 16.5

De har fortfarande 1.5 miljoner att pröjsa i ränta plus 8 miljoner till att betala tillbaka. Klarar man inte av att betala av 7 miljoner med de 18 miljoner de fick för hooiveld ås får man vara väldigt kreativ för att pröjsa 15 miljoner med tex Mutumba, speciellt när Agent03 äger stora delar av spelarna.
Citera
2010-02-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Degerfors satte ingen press på bollhållaren. DIF fick göra precis vad man ville med bollen - i försvaret, på mittfältet och i anfallet.

Den enda ( ) slutsatsen man kan dra av matchen: fem spelmål från vänster plus ett nickmål på en vänsterhörna. Blir vi vänstervridna i år?
Lars Ohly firar redan .
Citera
2010-02-02, 16:47
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
På Guld-DVDerna gör de i alla fall 300 kr per skiva då kostnaderna är betalda av sponsorer. Tröjorna är oklart men en låg uppskattning borde vara 100 kr per tröja åtminstone.
300kr är 240 kr ex moms vilket fortfarande är bra. Dock beror vinsten ganska mycket på vad sponsorerna finansierat. Är det bara produktionen så har aik garanterat tagit en hel del omkostnader.

Av en T-shirt på 200kr så går 40kr bort i moms. Av de 160kr som är kvar tror jag det blir väldigt svårt att göra 100kr i vinst, såvida inte kvalitén är skit.
Citera
2010-02-02, 17:02
Medlem
jansdieters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det ligger dock lite sanning i det hela eftersom (om jag fattat rätt) spelarnas bonusar ofta gör ett väldigt stort hopp mellan en andraplats och en förstaplats. Det vill säga att ett SM-guld genererar en extra utgift som relativt sett är större än den extra inkomst man får för SM-guldet.

/feldgrau

Nja, fast det där känns mer som antaganden och att du kanske (?) utgår från vad din egen klubb har för villkor.
Man får inte glömma hur mycket ekonomi ett guld genererar. Jag såg någon intervju med Johan Segui, souveniransvarig i AIK, som påstod mellan raderna (han får ju inte säga exakt eftersom det är ett aktiebolag) att det gått sanslöst bra för den försäljningen. Sen genererar ett SM-guld nya supportrar, oftast fler årskort osv.
Så den teorin säger jag kraftigt nej till. Visst, ett ekonomiskt bakslag för en kort stund men på det stora hela, näe.
Citera
2010-02-02, 17:26
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kul att du tog upp det där, varför har det inte blivit mer skriverier om heif's jävla äckliga bögkommun som bjuckar på 20 millar? Är det för att det är en ickeklubb och ingen bryr sig eller? Jag blir fan trött bara jag tänker på det.

Jag tror att det är för att ytterst få bryr sig, ja. Nu läste jag ju att Helsingborg får runt sex miljoner från deras vidareförsäljningsklausul på McDonald Mariga som såldes till Inter, och att dessa pengar till största delen skulle gå till att betala kommunen, men även till att täcka förra årets underskott. Innebär detta att man är kvitt kommunlånet nu?

/feldgrau
Citera
2010-02-02, 17:28
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jansdieter
Så den teorin säger jag kraftigt nej till. Visst, ett ekonomiskt bakslag för en kort stund men på det stora hela, näe.

Och det är väl inget annat vi diskuterat? Det har väl varit klart genom hela diskussionen att alla naturligtvis föredrar ett SM-guld i längden eftersom det genererar pengar tack vare en buzz man inte riktigt kan "ta på". Däremot behöver det inte nödvändigtvis göra att guldårets årsredovisning blir mer positiv än vid ett silver.

/feldgrau
Citera
2010-02-02, 17:29
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Angående AIKs lån.

Tycker AIK gör helt rätt, om dom nu tar ett nytt lån med betydligt lägre ränta för att betala av ett dyrt lån med extremt hög ränta. Hade inte ni gjort detsamma för att sänka den totala kostnaden?

Fast det är ju inte riktigt sant, det förra lånet var på 6 månader och skulle lösas ut nu oavsett. Att man inte kan betala av det andra lånet utan tar ett nytt lån är märkligt, speciellt efter guldet och försäljningen av joos men jag antar att svaret kommer med årsbokslutet. Jag har svårt att se att aik lånar för att klara driften men varför gör man det överhuvudtaget? antar att man kanske lånar för att ha kapital vid behov men det känns lite dumt.
Citera
2010-02-02, 19:52
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Fast det är ju inte riktigt sant, det förra lånet var på 6 månader och skulle lösas ut nu oavsett. Att man inte kan betala av det andra lånet utan tar ett nytt lån är märkligt, speciellt efter guldet och försäljningen av joos men jag antar att svaret kommer med årsbokslutet. Jag har svårt att se att aik lånar för att klara driften men varför gör man det överhuvudtaget? antar att man kanske lånar för att ha kapital vid behov men det känns lite dumt.
Heh. Jag kan ju bara anta vad ÖSK tycker om AIKs finansiella 'lösning'. Den klubben har det fan inte lätt inte.

Hur går det med deras årskortsförsäljning föresten? Deras publiksiffra förra året var ju rätt imponerande om jag inte missminner mig.
Citera
2010-02-02, 20:04
Medlem
Samwises avatar
Är det inte någonstans pinsamt att man förlitar sig på försäljning av guldtröjor och sådant? Detta täcker ju bara tillfälligt hålen, skeppet är redan på väg att sjunka?
Citera
2010-02-02, 20:23
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Heh. Jag kan ju bara anta vad ÖSK tycker om AIKs finansiella 'lösning'. Den klubben har det fan inte lätt inte.

Hur går det med deras årskortsförsäljning föresten? Deras publiksiffra förra året var ju rätt imponerande om jag inte missminner mig.
Klubben som ökat mest. Redan sålt mer än under hela förra året. När Fotbolldirekt gjorde en undersökning för några veckor sedan hade Örebro sålt 1 244 jämfört med 1049 som såldes under hela förra året.
I år satsar man på att sälja 2 500 årskort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in