Citat:
Ursprungligen postat av RuterKung
AIK spelade just 1-1 borta mot rosenborg, AIKs mål gjordes av Kenny Pavey, AIK saknade Tjernström, Lundberg, Flavio, Özkan (känns som jag glömt någon?). Rosenborg saknade Prica, Iversen, och Annan, som jag kunde se, inte stenkoll på rbk.
Maanoja såg riktigt bra ut, några sjukt vassa parader. AIK spelar ett helt annat anfallsspel nu utan Ivan, mer boll längst marken och ett snabbare passningsspel, inägg måste dock komma tidigare och skotten oftare, kan inte passa sig hela vägen fram.
AIK hade mest boll, men så fort rbk ställde om så var dom riktigt farliga, han som gjorde målet (minns inte vad han heter nu, ung kille) konstant giftig. Firman Ortiz/Dulle var riktigt bra. Deras mål kommer efter 1 minut och 20 sekunder eller något sånt, AIK står och sover. Annars va allt stabilt, rbk hade ett till sjukt bra läge, men Per Karlsson gör en av dom snyggaste räddningarna på mållinjen jag sett.
Edit: Kan även tillägga att tempot i matchen var högt, stundtals riktigt högt. Dock var det en domare som blåste på ALLT, åt båda håll, så matchen vart lite sönder hackad av det.
Jo, domaren hade utan tvekan druckit för mycket kaffe.
Väldigt trevlig match, det känns som om det enda som egentligen fattas är en ny anfallare bredvid Flavio. Backarna och Maanoja verkar hålla hög nivå (om Maanoja är så bra i sin andra match efter en säsongs frånvaro vågar jag inte tänka på hur bra han kommer bli när han verkligen är i form).
+ Innermittfältet. Ortiz + Dulee är verkligen en ovanligt bra duo, behåller vi båda kommer vi vara oerhört starka på mittfältet. Knappt några misstag idag, och tom kommentatorn sa att det var tveksamt om Norge hade något bättre mittfältspar.
+ Lorentzson var väldigt bra, inte alls sämre än Jonsson. Väldigt bra offensivt, kommer nog ge AIK bättre anfallsförutsättningar 2010.
+ Maanoja var inte alls bollrädd och gick på alla bollar, lite slö ibland men i helhet behöver vi AIK:are inte vara oroade över målvaktsfrågan.
+ Per Karlsson var riktigt bra, räddade AIK själv i några sekvenser, räddningen på mållinjen var det landslagsklass på.
- Anfallet lämnar en del att önska, Flavio spelade inte iofs, men vi behöver antagligen en förstärkning där, utan tvekan den svagaste lagdelen just nu.
- Mutumba såg lite seg ut, kanske var det lägret som satt kvar i benen, men han var bättre 2009.
Allt i allt en bra match, finns lite att slipa på, men i helhet ser det bra ut.