2009-02-23, 01:17
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av 15step
Till alla talanglösa, tråkiga, enfaldiga, barnsliga, vandaliserande "konstnärer":

Om ni ska skriva något, varför inte skriva något intressant? Om ni ska måla något, varför inte lägga en gnutta tanke bakom det och göra något intressant, snyggt, tankevärt, konstnärligt? Om ni ska tagga, varför inte tagga i glada färger? Om ni ska måla ett porträtt, varför inte måla någon intressant person och inte någon fet ful jävla rappare? Varför är nästan all graffiti man ser töntiga jävla texter men tjocka 3d-bokstäver med bubblor och flammor runt sig? Ser ut som ni målar logotyper för snackbars eller leksaker, är det inte lite omoget?

"Men spraytekniken är tjock och rund vilket gör att man måste måla den stilen/man måste vara snabb så därför kan man inte skriva långa, smarta saker", brukar svaret på dessa frågor lyda. Jaha? OCH? Begränsar du dig till ditt pensel eller till din fantasi? Har du ens någon fantasi?

Sen om ni målar bryr mig jag mig inte ett fan om. Jag står på "lite färg på grå betong gör väl inget"-sidan.

MEN! Om ni inte kan vara lite ambitiösa, kreativa, om ni inte älskar det och står för det ni gör: sluta för det kostar faktiskt pengar som kan gå till bättre saker. Gå hem och runka istället.

Hahaha... Magen värker, tårarna rinner och fisarna brakar! Dagens i särklass skojigaste och mest träffsäkra inlägg...

"NUG, territorial pissing"..? Är någon kissnödig får de väl uppsöka muggen som alla andra, eller..? Ojsan!? Det kanske är sådana där häftiga engelska ord som avses? Men, kära anglofilimponerade kluddar-as: vi är i Sverige nu. Det går alltså bra att tala svenska härinne. Det är ingen vettig människa som tycker att det är häftigt att svänga sig med löjliga engelska uttryck - inte år 2009...

För att svara lite mera seriöst nu: jag tycker självklart att allt terrorialt resonemang ligger på en väldigt låg och barnslig nivå. Vem bryr sig liksom..?

Citat:
Ursprungligen postat av Tänk en, och knappt det...
Ditt jävla fittluder det värkar inte finnas så mycket i ditt huvudet
Det jag skrev var en hypotes

Retorik på riktigt riktigt hög nivå. Samma "höga" nivå på hjärnkapaciteten hos de flesta kluddar-as antar jag...

.
Senast redigerad av En fruktpizza 2009-02-23 kl. 01:20.
Citera
2009-02-23, 01:54
Medlem
15steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Det är svårt att veta att du faktist bara menade just DE målarna när majoriteten av dem som kommer hit och gnäller faktiskt hävdar att ALLA målare uppfyller de kraven.

Varför folk tycker det är kul att måla? Ja du. Mest för att det är kul. Att kräva att alla ska vara orginella är lite naivt. Hur många människor har inte en hobby där andra redan gjort samma sak fast bättre? Tänk fotboll tex, varför spelar folk fotboll när de inte kommer kunna spela i de bästa ligorna? Hur kan man tycka det är kul att springa runt runt på en grusplan i någon förort och inte försöka vara Zlatan?

Jag frågade inte "Varför tycker ni det är kul att måla graffiti?" Den frågan besvarar ju för fan sig själv.

Konst är inget man gör "bara för att det är kul". Jag kräver inte att alla ska vara originella, utan jag undrar varför majoriteten av alla som målar inte försöker vara originella. Känner ni något i det ni gör? Vill ni inte nå ut med ett budskap? Jag har saker jag gärna skulle skriva på en vägg, men jag gör det inte för jag vill inte förknippas med alla andra jävla idioter som förstört detta briljanta medium, som är ATTRITAPÅVÄGGAR (och så är jag för feg). Dessutom går inte sport och konst riktigt att jämföras så enkelt.

Det som äcklar mig värst är när man ställer dessa frågor och får höra "men de e liksom snyggt"....VA? Är det alla ord din lilla hjärna kan pussla ihop till en mening som förklarar varför du ritar fula, barnsliga bokstäver i 3d med lite rök och prickar runt om? Eller när man ser folk rita figurer som ser ut att komma från någon H&M-tshirt man hade när man var 9 år.

Citat:
Ursprungligen postat av tinkone
Enligt min hypotes menar jag att om jag hade kommit från en graffiti hatande familj hade det varit större chans att jag blir emot det.

Lägg av nu! Billigt argument som du drog ur arslet. INGEN jag känner, eller känt, som målat har kommit från en familj där man främjar graffitimålandet. De flesta har varit brats, och andra har varit gettohiphoppare. Konst gör man med eller utan tillstånd, knappast att smak styrs av det. Utan uppenbarligen finns det antingen en eller flera bra anledningar till att feta bubbliga 3dboksstäver är artistiska och/eller värda att bekostas, eller så finns det inga. Möjligtvis så är anledningen att folk jävligt omogna, talanglösa och orkar inte tänka.
Citera
2009-02-23, 09:03
Medlem
Citat:

Konst är inget man gör "bara för att det är kul". Jag kräver inte att alla ska vara originella, utan jag undrar varför majoriteten av alla som målar inte försöker vara originella. Känner ni något i det ni gör?

De flesta som målar länge hamnar till slut i en originell stil. Men du kanske kräver att alla som målar ska bli till Picasso eller nått. Finns förstås dem som inte utvecklas ett dugg men då blir mängden av deras målningar det originella.

Citat:
Vill ni inte nå ut med ett budskap? Jag har saker jag gärna skulle skriva på en vägg, men jag gör det inte för jag vill inte förknippas med alla andra jävla idioter som förstört detta briljanta medium, som är ATTRITAPÅVÄGGAR (och så är jag för feg).

Det är kul att måla?

Citat:
Dessutom går inte sport och konst riktigt att jämföras så enkelt.

Gjorde just det. Gick finfint.
Citat:
Det som äcklar mig värst är när man ställer dessa frågor och får höra "men de e liksom snyggt"....VA? Är det alla ord din lilla hjärna kan pussla ihop till en mening som förklarar varför du ritar fula, barnsliga bokstäver i 3d med lite rök och prickar runt om? Eller när man ser folk rita figurer som ser ut att komma från någon H&M-tshirt man hade när man var 9 år.

Du vill med andra ord att folk ska ljuga för dig och ge dig svar som inte stämmer. Du får acceptera att många tycker att det är liksom snyggt typ. Ba.
Citera
2009-02-23, 10:39
Medlem
Necrodomuss avatar
Anledningen till att man kan jämföra det med fotboll är att det finns en hel del utövare som faktiskt ser på det som en sport. En tävling där man skall måla så mycket som möjligt tillsammans med sitt lag. I en liga med andra utövare som domare.

Jag säger inte att detta är bra eller dåligt. Däremot kan jag se att hos dessa människor är inte motivet lika viktigt som målningen i sig. Men visst finns det också folk som prioriterar både och.

Många som målar graffiti ser det ju inte som konst själva. Samt saknar helt konstnärlig ambition.
Citera
2009-02-23, 11:34
Medlem
Le-moons avatar
Jag har faktiskt ingen bra ursäkt.
Det enda jag kan säga är, det finns inget bättre än att smyga ut en varm sommarnatt..
Citera
2009-02-23, 11:39
Medlem
saturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
"NUG, territorial pissing"..? Är någon kissnödig får de väl uppsöka muggen som alla andra, eller..? Ojsan!? Det kanske är sådana där häftiga engelska ord som avses? Men, kära anglofilimponerade kluddar-as: vi är i Sverige nu. Det går alltså bra att tala svenska härinne. Det är ingen vettig människa som tycker att det är häftigt att svänga sig med löjliga engelska uttryck - inte år 2009...
Jag antar bara att NUG döpte det till Territorial Pissing och inte revir pinkning för att dels så låter det bättre och sedan så är den internationell.
så du tycker för ovrigt att sverige ska vara som tyskland och ha allting som är engelskt dubbat till tyska?
Citera
2009-02-23, 12:50
Medlem
15steps avatar
Det jag lärt mig hittils:

1. Vissa ser graffiti som en sport och inte som konst. Då antar jag att eftersom de flesta målningar är fula så ser de flesta ser det som en sport. Graffiti är därför sällan konst utan en tävling som går ut på att skriva obegripliga saker för en liten krets klottrare att läsa och tänka "wow, dom grabbarna har större kukar än oss för dom har skrivit sina obegripliga saker på flera ställen än oss!"

Är det bra eller dåligt? Jag har inget emot konst eller sport, men kan säga att originell, tankevärd konst får ni gärna klottra ner mitt hus med, men om ni tänkt "gå ut och sporta" kan ni glömma det. Då är det bara stöld. Ungefär som att köra paintball på stan, någons hem eller gård. Dvs. smutsigt, egoistiskt och dyrt på andras bekostnad.

2. Tydligen enligt graffitiartister är "snyggt, kreativt, originellt" detsamma som Picasso. Man föredrar att skämma ut sig med en ful målning som endast 13-åringar tycker är snygg än att utveckla sig och få riktig uppmärksamhet. Inte fan behöver man vara Picasso bara för att man lägger ner 5 minuter innan man börjar måla. Skriv något intressant, smart, roligt, konstigt, citera någon. Något som en vanlig dödlig kan se något i och inte bara betala för.

3. Om man nu gör det för "konstens skull", så är anledningen till att man inte utvecklar sig är för att man seriöst tycker att det är snyggt att skriva texter med stora bokstäver som ger noll intryck på vanliga människor. SORGLIGT.

4. Det är saneringsfirmornas fel att det kostar pengar, inte Pelle 14 som tycker det var coolt att skriva "DOPE" på en tunnelbanevagn. Inte är det hans fel att han saknar talang, kreativt tänkande och ambition.

Ju mer jag lär mig om det förstår jag att det är bara en sport och en adrenalinkick för omogna skitungar som går under namnet "graffiti". Kan ha viss respekt för konstnärer men ni andra, ni vet precis vilka ni är, kan dra åt helvete, era talanglösa, barnsliga, tråkiga, värdelösa, bratiga, patetiska jävla nollor.

Tips: ta ett papper, ta en penna. Öva.

Om detta är för svårt kan ni alltid skriva en ursäkt för ert infantila beteende på pappret och sticka pennan i halspulsådern.
Citera
2009-02-23, 13:52
Medlem
Necrodomuss avatar
Citat:
1,2,3,4.

Eftersom du drar allt till extremer missar du en väldigt stor skara utövare i en gråzon där man uppskattar kulturen och estetiken.

Det finns väldigt många graffitimålare som tar det till den nivån du vill ha det på. Dock är det inte dessa som syns mest. Kanske för att de inte har samma behov av att just synas eller att det är en annan typ av människor som kanske inte vill eller tycker det är värt att riskera att måla platser med mycket trafik runtom.
Citera
2009-02-23, 14:11
Medlem
15steps avatar
Jag drar det inte till extremer. Det är ett extremt ämne.

Nu riktar jag inte min kritik åt denna gråzon. Utan jag riktar den åt alla dom som gör all den graffiti, man oftast, ser i stan. Ser mycket klotter/graffiti men sällan något snyggt. Så det gör mig väldigt skeptisk till era påståenden om denna mystiska stora skara konstnärer som tydligen vimlar runt och inte syns. Inte ser jag något mer om jag bläddrar genom "Visa upp era konstverk"-tråden.

Inte fan bryr jag mig om er som inte syns. Framgår inte det eller?

Jag skrev inte "Till er duktiga graffitikonstnärer som gömmer er i förorterna och grottor i skogen, gud vad jag stör mig på er fula konst, som jag inte ser!
Citera
2009-02-23, 14:46
Medlem
tinkones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En bajspackare

Retorik på riktigt riktigt hög nivå. Samma "höga" nivå på hjärnkapaciteten hos de flesta kluddar-as antar jag...

.

Jag har en fråga till dej nu, vad tycker du är värst?
1. ''Klotter-as'' som får dej att ligga vaken och gråta hela nätterna.
2. sexförbrytare.

Tycker du att polisen ska lägga alla sina resurser på att ta fast folk som sprutar lite färg på en vägg, eller folk som våldtar & misshandlar folk det skadar ju både personen psykiskt och fysisk?
Citera
2009-02-23, 15:30
Medlem
Criles avatar
Citat:
Det jag lärt mig hittils:

1. Vissa ser graffiti som en sport och inte som konst. Då antar jag att eftersom de flesta målningar är fula så ser de flesta ser det som en sport. Graffiti är därför sällan konst utan en tävling som går ut på att skriva obegripliga saker för en liten krets klottrare att läsa och tänka "wow, dom grabbarna har större kukar än oss för dom har skrivit sina obegripliga saker på flera ställen än oss!"

Är det bra eller dåligt? Jag har inget emot konst eller sport, men kan säga att originell, tankevärd konst får ni gärna klottra ner mitt hus med, men om ni tänkt "gå ut och sporta" kan ni glömma det. Då är det bara stöld. Ungefär som att köra paintball på stan, någons hem eller gård. Dvs. smutsigt, egoistiskt och dyrt på andras bekostnad.

2. Tydligen enligt graffitiartister är "snyggt, kreativt, originellt" detsamma som Picasso. Man föredrar att skämma ut sig med en ful målning som endast 13-åringar tycker är snygg än att utveckla sig och få riktig uppmärksamhet. Inte fan behöver man vara Picasso bara för att man lägger ner 5 minuter innan man börjar måla. Skriv något intressant, smart, roligt, konstigt, citera någon. Något som en vanlig dödlig kan se något i och inte bara betala för.

3. Om man nu gör det för "konstens skull", så är anledningen till att man inte utvecklar sig är för att man seriöst tycker att det är snyggt att skriva texter med stora bokstäver som ger noll intryck på vanliga människor. SORGLIGT.

4. Det är saneringsfirmornas fel att det kostar pengar, inte Pelle 14 som tycker det var coolt att skriva "DOPE" på en tunnelbanevagn. Inte är det hans fel att han saknar talang, kreativt tänkande och ambition.

Ju mer jag lär mig om det förstår jag att det är bara en sport och en adrenalinkick för omogna skitungar som går under namnet "graffiti". Kan ha viss respekt för konstnärer men ni andra, ni vet precis vilka ni är, kan dra åt helvete, era talanglösa, barnsliga, tråkiga, värdelösa, bratiga, patetiska jävla nollor.

Om detta är för svårt kan ni alltid skriva en ursäkt för ert infantila beteende på pappret och sticka pennan i halspulsådern.

1. Graffiti ingår i en kultur. Det går varken att dela upp det som sport eller konst. Om du ska förklara för någon som aldrig har fått träffat annat folk än sin familj, bara pluggat läst böcker, straffats med handen av sin far. Aldrig fått träffat andra ungdomar i sin ålder, har gjort det han tyckte var roligt. Han är i detta fall låt säga en 45 år.

Försök förklara för honom VARFÖR fotboll är så himla roligt. Ungefär så som dina argument låter för honom låter i stort sett våra för dig. Det låter DUMT, men det går inte att förklara förrän du själv upplevt det.

Tänkt dig att du förklarar fotboll: Du är med i ett lag som ska samarbeta och på sådant sett få en boll i ett mål. Problemet är att ni möter ett annat lag som vill göra exakt samma sak och saken är att det finns bara en BOLL :O Ni ska då med hjälp av olika strategier ta bollen och sedan sparka in den i mål med hjälp av dina ben. Sen finns det regler också, att man bland annat inte får ta bollen med händerna. I början springer alla knattar runt som höns efter bollen. (går lite att jämför med nybörjar målningar) Det varken fungerar bra med bollspelet, allt blir SKIT helt enkelt. Men sen när fotboll knattarna blir bättre blir det i alla fall lite roligare att titta på.
(när graffiti målarna blir bättre så blir det i alla fall lite roligare att titta på? om inte en fröjd för ögat?:O)
Men hur som helst, så för att föklara för den starkas killen som aldrig spelat fotboll: Du springer runt som ett JÄVLA fån efter en BOLL jävel helt utan SYFTE för att den sparka den in mellan två stolpar?!
(visst syftet kan vara att du kan tjänar pengar på fotboll, men det kan du göra på graffiti också)

Du hör väl själv hur dumt det låter? Du ska sedan få honom att utöva sporten, den blyga pojken, som inte vågar något, aldrig fått tänka fritt, varit med andra i samma ålder. NO WAY att du kommer få han att spela fotboll. På samma sätt att vi aldrig kommer få dig att börja kluddra.

Sen så finns det ju skillnader mellan fotboll, att det just är lagligt att utföra, men de va absolut inte det jag ville jämföra. Utan budskapet var att har du ett visst tankesätt redan från början, är du vinkat av media, av en viss kultur, av dina föräldrar så är det VÄLDIGT svårt att just förändrat det.

Ang kuk saken, så var du ju faktiskt lite rolig och lite så är det ju faktiskt. Fast att vi just inte tänker på kukar som du (kanske?) gör. Utan då kommer en glimt utav sport känslan in igen. Han har mer saker uppe än mig, han är bättre, mer vilja, energi, mer finurlig. "hur kom han upp på taket 20 meter upp där". Och ja nu i läsandet stund låter det där jätte töntigt och barnsligt i ditt huvud. Men nu är vi tillbaka på fotbolls historien igen, om du vill kunna förstå måste du sätta dig in i det. Men det kommer du aldrig kunna göra på ett ÄKTA sett..

2. Ang det med de fula målningarna, så ja det är en tid då de gamla rävarna börjat dra sig tillbaka och många nya toys (nybörjare) börja leka G's. Men de finns inga lagliga väggar och enda sättet de kan utvecklas på (om vi nu förutsätter att de inte tänker sluta måla) är ju just då att de forsätter måla sin fula äckliga 13-åriga barnsliga målningar tills de blir bättre. Vilket man blir efter ett tag faktiskt

Ang det smarta roliga intressanta, så vad är roligt och intressant i dina ögon?
- Hej kära svensson, idag gick börsen ner 1%.
Ja det var ironi, men vill fortfarande har svar från dig.

Vad det är blir för svar så undrar jag hur ska man kunna anpassa sig till hela Sverige befolkning, vad tycker ALLA är roligt? Sen som följdfråga på det så går just graffiti inte ut på att skriva roliga saker till svenssons, det är inte meningen att ni ska tycka ordet/meningarna på väggarna skall vara roliga. Vem och vad ska vi citera och till vilken nytta? Nu tycker du säkert att jag inte har rätt att använda ordet nytta, men tags för oss är nytta. För "gamet" går ut på att just bli igenkänd, det är en EGOISTISK sak att kluddra, det går inte att förneka. Jag själv förnekar inte det heller. Men sen gör jag det inte i aktens stund för just mig själv, utan för känslan andra målare.

3. Denna fattar jag inte riktigt vad du syftar på? Att om man som graffiti målare ser sig själv som konstnär och inte utvecklar sig mer konstnärligt, så är man skamlig? Är det det du menar? För det var inte så du uttryckte det i alla fall. Om det är så du menar, vem bestämmer då när det är konst och inte?

Är det hur avancerat/planering något är? Då kan jag säga direkt på rak arm att nästan ALL graffiti skulle ligga högre upp på konst listan än den som ligger där idag. Du förstår verkligen inte hur mycket man måste skissa innan man får det att se bra ut. Hur mycket matematik och symetri det ligger i bokstäverna hur mycket TANKE det ligger bakom varje bokstav för att vi dem att ligga bra med de andra bokstäverna. All planering, all påfrestning från polis/media. Kontroll med burken tar år att får maximal om du målar dugligt ofta. Pengar till färg. Eller planeringen till att stjäla färg. Allt är som sagt inte bara något kludd som en p14 gjort, du förstår verkligen inte hur grymt mycket runtomkring det är.

4.
Citat:

Om detta är för svårt kan ni alltid skriva en ursäkt för ert infantila beteende på pappret och sticka pennan i halspulsådern

Ville bara upplysa att det är 18-års gräns här på forumet så både ditt tips och vädjan till motargument går tyvärr inte att få av pella 14 år här, då får du vända dig någon annanstans.

Så nu är det din tur att leda vidare denna diskution som för mig bara var ett tidsfördriv då jag tyvärr tror att båda dina och mina argument rinner ut i sanden för varandra. Men jag hoppas du har fått någorlunda svar, några saker kanske blev lite luddiga.

Men det kanske är för jag har boffat för mycket krom, rökt för mycket hash (som såklart ->ALLA<- graffiti målare gör), kanske festat för mycket, kanske har kollat på för mycket barnprogram som då skall vara inspirationskällan till mina målningar? Jag kanske är en tattig blatte när vi ändå är på gång? En luffig jävel som du vill slå ihjäl på fläcken om du ser mig klottra. Eller jag kanske är svensk, utan pappa men det är rätt synd om mig, för om jag hade haft en pappa hade jag aldrig börjar klottra!

Ja det är GROV ironi i texten ovan om du inte förstår det. Det är bara alla de korkade fördomar som ni har som jag rabblat upp där. Det är ungefär som några mindre begåvade "vänner" brukade uttala sig om:
Fan ->ALLA<- NEGRER har pistol jag ska fan döda varenda jävel, alla NEGRER har mindre IQ än oss för jag har hört att det sitter i hudfärgen.

Den enda tanken jag fick då var att, ja jag märke tyvärr att IQ sitter i färgen, undra om jag framstår som så där dum för de i min närhet också?
Sen ska jag såklart inte vara pajkastare tillbaka och säga att nu i detta fall att alla rasister är mindre begåvade eller korkade. Vill heller inte säga att alla de som inte gillar graffiti är mindre värda eller whatever, bara så ni inte misstolkar mitt inlägg att jag först klagar på pajkastning och sedan gör samma sak tillbaka. För så är det inte.

Ha en bra kväll<3

Edit: bättre stycke indelning
Senast redigerad av Crile 2009-02-23 kl. 15:37.
Citera
2009-02-23, 15:33
Medlem
Necrodomuss avatar
Jag förstår din infallsvinkel. Det du måste veta är att graffitin tar olika uttryck i olika städer ofta beroende på övrig kultur och beroende på stadens sociala klimat.

Just i stockholm plågas graffitin av hård bevakning och politiska beslut, t.ex. nolltolerans. Bevakningen gör att man inte har så mycket tid på sig. Nolltoleransen gör att saker inte sitter kvar särskilt länge. Jag har själv varit med om att skapa något för att sedan komma tillbaka några timmar senare i dagsljus och upptäcka att det är borta.
Detta kan göra att det inte kännslika värt att lägga ner mycket tid och färg som faktiskt kostar pengar.
Just bevakningen kring vår tunnelbana har lett till att stockholms tågmålare fått anpassa sina uttryck så det går snabbt att göra. Självklart blir det simplare.

På grund av att tågscenen ser ut så påverkas mycket annat. Graffitimålare är också trendkänsliga.

Då det för det mesta är så att en graffitimålare baserar sina bokstäver på sin handstil går detta åt båda håll. Man behöver inte ha en avancerad handstil eller man väljer att inte ha det för det ska passa de större verken. Därför finns det även många "enkla" tags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in