Citat:
Ursprungligen postat av
Attjagorkar
Citat:
Graffiti är inte nödvändigtvis lindrigare än våldtäkt. Anta att det kostar 100 000 kr att rengöra en given för allmänheten värdefull kommunal lokal från graffiti. Dessa 100 000 kr hade kommunen, om den sluppit utsättas för graffitin, kunnat använda till att få en ung alkoholist att sluta supa. Nu super denna alkoholist istället ihjäl sig före 40 års ålder, på grund av graffiti-vandalen som med sin vandalisering förintade de där 100 000 kronorna. Graffitin kostar alltså en människas liv. Är inte det i klass med våldtäkt, i allvarlighetsgrad?
Nu är det naturligtvis inte alltid så att graffiti kostar just ett människoliv. Men det kan lika gärna kosta rentav två eller tre människoliv, som att det kostar noll människoliv, genom sådana indirekta effekter som jag beskriver ovan. Det är alltså inte alls självklart att sådant som graffiti bör ge lindrigare straff än våldtäkt. Det beror helt på de förväntade statistiska konsekvenserna, inte på brottsrubriceringen
Ska man skratta eller gråta?
Jag vet inte vem personen eller användaren var som skrev texten men jag hoppas att han eller hon hittar hit och ser ditt citat.
Det är väl ingen hemlighet att vissa typer av personer jämför mänskligt lidande med kostnader. Eftersom personen verkade allmänt mån om och oroad över utgifterna så tycker jag denne bör ta en titt på vad en rättsprocess gällande ett våldtäktsfall, eventuella åtgärder som rehabilitering eller liknande för offret samt psykiatrisk vård eller fängelse för gärningsmannen kostar samhället.
Om vi åsidosätter pengar en sekund, jag vet att det låter helt galet att göra det - men skall man på något sätt försöka förstå vilket brott som är värst för offret, anhöriga och övriga samhället, så måste man göra det. Att stirra sig blind på straffskalor och kostnader ger vemsomhelst en snedvriden bild.
Författaren av texten kanske har någon personlig anledning till varför denne tar upp alkoholmissbruk och pekar ut graffiti som orsak till att unga inte får hjälp med sitt missbruk. Allt i det stora hela bidrar till nedskärningar inom alla olika områden men att peka ut graffiti som boven i dramat visar bara på okunskap.
Tycker man att våldtäkt då är jämförbart med graffiti så känns det som att man har problem på andra fronter som man bör fokusera på först och främst.
Förövrigt tycker jag du kan skratta dig lycklig att du själv inte är en sådan person.