2013-09-07, 00:44
Medlem
heavymetalginas avatar
Jag har inget emot grafitti. Det gör väggarna snyggare, men gillar inte tags eller annat klotter. Ni fattar nog vad jag menar. Typ som någon annan sa snorungar som klottrar kuk överallt etc. Grafitti är konst.
Citera
2013-09-07, 01:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heavymetalgina
Jag har inget emot grafitti. Det gör väggarna snyggare, men gillar inte tags eller annat klotter. Ni fattar nog vad jag menar. Typ som någon annan sa snorungar som klottrar kuk överallt etc. Grafitti är konst.

Tags är dock en del av graffitin. Men snorungar som kör kuk och dylikt är ej tags.
Citera
2013-09-07, 03:51
Medlem
thelindgrennheros avatar
Citat:

Snygga tags kan se bra mycket bättre ut än riktigt keffa throws.
Citera
2013-09-07, 19:19
Medlem
heavymetalginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelindgrennhero
Snygga tags kan se bra mycket bättre ut än riktigt keffa throws.

jo det finns en del snygga tags och då har jag inget emot det. Men alla är ju inte det, men så är det med annan grafitti också
Citera
2013-09-07, 21:52
Medlem
Citat:
jo det finns en del snygga tags och då har jag inget emot det. Men alla är ju inte det, men så är det med annan grafitti också
Visst är det så, håller med. Vad som är snyggt skiljer sig från person till person, i många fall.
Citera
2013-09-09, 11:39
Medlem
vad gör ens folk som är emot graffiti här? varför söker ni ens på tråden om ni är emot det??
Citera
2013-09-09, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwHeCp2
vad gör ens folk som är emot graffiti här? varför söker ni ens på tråden om ni är emot det??

för att det var en tråd för dom som var för/emot grafitti. om bara dom som är för grafitti skriver i tråden så blir det ingen diskussion ellerhur?

OnT: tycker att det är respektlöst att måla på någon annans egendom. visst kan man kanske spraya lite inne i en gångtunnel, men på bussar och allt möjligt? förresten finns det ställen numera som är till för att måla grafitti på, så som uppsatta plank osv... finns det inget sånt i staden du bor så lägg in ett förslag om detta
Citera
2013-09-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
för att det var en tråd för dom som var för/emot grafitti. om bara dom som är för grafitti skriver i tråden så blir det ingen diskussion ellerhur?

OnT: tycker att det är respektlöst att måla på någon annans egendom. visst kan man kanske spraya lite inne i en gångtunnel, men på bussar och allt möjligt? förresten finns det ställen numera som är till för att måla grafitti på, så som uppsatta plank osv... finns det inget sånt i staden du bor så lägg in ett förslag om detta
Det du säger angående trådens syfte är helt korrekt och det är alltid kul när medlemmar som är emot graffiti postar ett inlägg, dock brukar de inte skilja sig så mycket åt. Skulle nog säga att många som inte är emot graffiti i sig men som inte tycker om när det är på fel ställe resonerar som dig, speciellt i den här tråden. Många verkar tycka att "gråa gångtunnlar" och "tråkiga el-hus", som de ofta benämns, är mer OK att det målas i eller på.
Citera
2013-09-17, 15:56
Medlem
[quote=Plaguetongue|45157795]för att det var en tråd för dom som var för/emot grafitti. om bara dom som är för grafitti skriver i tråden så blir det ingen diskussion ellerhur?

OnT: tycker att det är respektlöst att måla på någon annans egendom. visst kan man kanske spraya lite inne i en gångtunnel, men på bussar och allt möjligt? förresten finns det ställen numera som är till för att måla grafitti på, så som uppsatta plank osv... finns det inget sånt i staden du bor så lägg in ett förslag om detta [/QUO

Tunnalar osv tycker jag det borde vara lagligt med tanke på att folk ändå bara ska gå igenom alltid roligare med snygga väggar än gråa tråkiga , Jo finns en vägg här i söderhamn inte så många som vet om den , den blev ny rustad i sommras den är ca 60-70 meter lång var mkt folk där 09-08 men nu sista sä har det inte vart så många där
Citera
2013-10-15, 09:53
Medlem
Attjagorkars avatar
Nu visste jag ingen annanstans att posta detta men kände att det var så löjligt argument så att det inte gick att ta på allvar..

Angående skillnaden på straffen mellan våldtäkt och skadegörelse...

Citat:
Graffiti är inte nödvändigtvis lindrigare än våldtäkt. Anta att det kostar 100 000 kr att rengöra en given för allmänheten värdefull kommunal lokal från graffiti. Dessa 100 000 kr hade kommunen, om den sluppit utsättas för graffitin, kunnat använda till att få en ung alkoholist att sluta supa. Nu super denna alkoholist istället ihjäl sig före 40 års ålder, på grund av graffiti-vandalen som med sin vandalisering förintade de där 100 000 kronorna. Graffitin kostar alltså en människas liv. Är inte det i klass med våldtäkt, i allvarlighetsgrad?

Nu är det naturligtvis inte alltid så att graffiti kostar just ett människoliv. Men det kan lika gärna kosta rentav två eller tre människoliv, som att det kostar noll människoliv, genom sådana indirekta effekter som jag beskriver ovan. Det är alltså inte alls självklart att sådant som graffiti bör ge lindrigare straff än våldtäkt. Det beror helt på de förväntade statistiska konsekvenserna, inte på brottsrubriceringen

Ska man skratta eller gråta?
Citera
2013-10-15, 10:23
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Nu visste jag ingen annanstans att posta detta men kände att det var så löjligt argument så att det inte gick att ta på allvar..

Angående skillnaden på straffen mellan våldtäkt och skadegörelse...

WTF!? Skall man dömma en sjuåring som snattar för medhjälp till våldtäkt också då eller? XD
Citera
2013-10-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Citat:
Graffiti är inte nödvändigtvis lindrigare än våldtäkt. Anta att det kostar 100 000 kr att rengöra en given för allmänheten värdefull kommunal lokal från graffiti. Dessa 100 000 kr hade kommunen, om den sluppit utsättas för graffitin, kunnat använda till att få en ung alkoholist att sluta supa. Nu super denna alkoholist istället ihjäl sig före 40 års ålder, på grund av graffiti-vandalen som med sin vandalisering förintade de där 100 000 kronorna. Graffitin kostar alltså en människas liv. Är inte det i klass med våldtäkt, i allvarlighetsgrad?

Nu är det naturligtvis inte alltid så att graffiti kostar just ett människoliv. Men det kan lika gärna kosta rentav två eller tre människoliv, som att det kostar noll människoliv, genom sådana indirekta effekter som jag beskriver ovan. Det är alltså inte alls självklart att sådant som graffiti bör ge lindrigare straff än våldtäkt. Det beror helt på de förväntade statistiska konsekvenserna, inte på brottsrubriceringen

Jag vet inte vem personen eller användaren var som skrev texten men jag hoppas att han eller hon hittar hit och ser ditt citat.

Det är väl ingen hemlighet att vissa typer av personer jämför mänskligt lidande med kostnader. Eftersom personen verkade allmänt mån om och oroad över utgifterna så tycker jag denne bör ta en titt på vad en rättsprocess gällande ett våldtäktsfall, eventuella åtgärder som rehabilitering eller liknande för offret samt psykiatrisk vård eller fängelse för gärningsmannen kostar samhället.

Om vi åsidosätter pengar en sekund, jag vet att det låter helt galet att göra det - men skall man på något sätt försöka förstå vilket brott som är värst för offret, anhöriga och övriga samhället, så måste man göra det. Att stirra sig blind på straffskalor och kostnader ger vemsomhelst en snedvriden bild.

Författaren av texten kanske har någon personlig anledning till varför denne tar upp alkoholmissbruk och pekar ut graffiti som orsak till att unga inte får hjälp med sitt missbruk. Allt i det stora hela bidrar till nedskärningar inom alla olika områden men att peka ut graffiti som boven i dramat visar bara på okunskap.

Tycker man att våldtäkt då är jämförbart med graffiti så känns det som att man har problem på andra fronter som man bör fokusera på först och främst.

Förövrigt tycker jag du kan skratta dig lycklig att du själv inte är en sådan person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in