2012-12-10, 18:41
Medlem
girlinherownworlds avatar
Jag tycker att man ska fixa ställen där det är tillåtet att klottra, för det är faktiskt många som är riktigt duktiga och det är ju roligare med nån fin "målning" istället för bara nån grå vägg. Sen skulle man ju kunna utveckla graffitikonsten eftersom det är så många som går förbi den där vägen så kan man ju ganska lätt sätta spår hos den personen genom att förmedla något budskap. Såg på ett klipp häromdan där det var en kvinna som bodde i New Orleans som hade målat en lång husvägg svart och skrivit med vitt: Before I die... I want to________ och så hade hon skrivit en massa sånna, typ 100 st och efter bara några dagar var den full av massa roliga önskemål! Något sånt borde vi göra här i Sverige.
Citera
2012-12-10, 21:46
Medlem
lzroners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlinherownworld
Jag tycker att man ska fixa ställen där det är tillåtet att klottra, för det är faktiskt många som är riktigt duktiga och det är ju roligare med nån fin "målning" istället för bara nån grå vägg. Sen skulle man ju kunna utveckla graffitikonsten eftersom det är så många som går förbi den där vägen så kan man ju ganska lätt sätta spår hos den personen genom att förmedla något budskap. Såg på ett klipp häromdan där det var en kvinna som bodde i New Orleans som hade målat en lång husvägg svart och skrivit med vitt: Before I die... I want to________ och så hade hon skrivit en massa sånna, typ 100 st och efter bara några dagar var den full av massa roliga önskemål! Något sånt borde vi göra här i Sverige.
Denna tror jag?
http://www.youtube.com/watch?v=C-aCjjCl4jU

Mer eller mindre Street art skulle jag säga. Men vem är jag att säga vad det är?
Citera
2012-12-12, 23:26
Medlem
Bombasystemets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Jag fick uppenbarades nyss av att 90 % av den här fula planeten hade kunnat ge ett oändligt mycket vackrare och uppiggande intryck målad av grafitti. Fatta vad utsidan av det gråa gamla äldreboende jag jobbade i hade kunnat se ut som med hjälp av grafitti? En borg? Ett hav fyllt av hajar och bläckfiskar?

En vacker himmel med sol och moln? Ett Vikinga-kollage? Riktiga grafittimålare (såna som gör grafitti av kärlek till sin konst och inte är kriminella) är otroliga konstnärer och respektabla människor som förttrycks av ledare som hatar människans evolution och växande vilja att göra världen vackrare och fredligare. Graffare är (i min värld) hjältar föraktade av en hatande och ständigt missnöjd övermakt med en enorm kärlek till cash. De kan inte se en grå tunnel förvandlas till en vacker djungel. Graffarnas (alltför ofta) nobla verk kostar därför oskyldigt folk pengar, men detta folk har hjärntvättats till att dela giriga och tråkiga politikers ståndpunkt...Vem hade skadats av grafitti om det inte varit olagligt? Ingen för fan?! Ingen rånas eller skadas fysiskt eller psykiskt. Det enda som sker är att talangfulla och inspirerande människor slås ner för sitt tappra verk när de försöker göra din gråa och tråkiga omgivning vackrare för allas skull. En stad i världen där skickliga graffare fått härja 1000 % fritt (undantaget bostäder, bilar, rutor etc. hade sett otroligt vacker ut). Folk hade flockats från hela världen för att se "Den legendariska Graffstaden" eller vad den nu kallats. Vi måste bara lära oss att slappna av.

Talangen, viljan och kämpaglöden som måste krävas för att utvecklas inom denna avancerade konstform avundas jag av hela mitt hjärta alla som besitter. Jag tänker: "Hur gör ni? Era verk är ju offattbara!" Jag la personligen ner 9 år av mitt liv på otroligt slitsam och ansträngande hockey och fotboll, blev ganska jävla duglig, bröt armen utan att gråta vid 14 års ålder, jävligt stark och fysiskt tuff blev jag, men orkar inte ens försöka mig på en grafittimålning, Så otroligt förundrad är jag denna konstform. Tom jag saknar kämpaglöden jag talade om
Helt rätt inställning, Tror ingen väljer en grå vägg framför en målad vägg. Om det inte rör sig om hjärntvättade svenssons som inte kan ta in något annat än vad dom lärt sig av politiker osv, Sen gör dom flesta "Graffitikonstnärer" Det för "kärleken till konsten" oavsett om det är lagligt eller olagligt, föredrar både och. Klassar inte direkt klotter som något kriminellt..
Citera
2012-12-14, 15:50
Medlem
Fappy11s avatar
Graffiti hör hemma på gatan olagligt, tycker det är slöseri med tid att argumentera för graffiti, man skiter i vad andra tycker, jag målar för mig själv och andra graffitimålare, det finns mycket som inte jag vill se eller tycker om men ändå blir tvingad att se, men jag går inte runt och stör mig på det 24/7..

Jag tycker en stad ska ha graffiti annars känns det inte som en riktig stad utan mer en spökstad utan liv.
Senast redigerad av Fappy11 2012-12-14 kl. 15:55.
Citera
2012-12-14, 16:10
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Graffiti hör hemma på gatan olagligt, tycker det är slöseri med tid att argumentera för graffiti, man skiter i vad andra tycker, jag målar för mig själv och andra graffitimålare, det finns mycket som inte jag vill se eller tycker om men ändå blir tvingad att se, men jag går inte runt och stör mig på det 24/7..

Jag tycker en stad ska ha graffiti annars känns det inte som en riktig stad utan mer en spökstad utan liv.

Citationstecken och källanvisning eventuellt?

Det kommer inte bara kännas som en spökstad, det kommer också att vara det om graffiti eller någon synonym förändring i stadsbilden inte förekommer systematiskt. Klotter står för liv, mänsklighet och frigörelse oavsett vad man tycker i frågan.
Citera
2013-01-12, 22:36
Medlem
Rainingbombzs avatar
Det går att ignorera herregud. Jag ser minst 10 saker om dagen som jag inte gillar, men inte fan går jag och gråter om det på nätet. "Jag bor också här i Sverige, jag vill ha min rätt till stan." som Tier en gång sa. Jag betalar också skattjävel jag ska fan ha valuta för pengarna!!
Citera
2013-01-14, 09:34
Medlem
Att politiker och dyl ser detta som ett nytt samhällsproblem är lite udda. Klotter har funnits i alla tider, en del av "texterna" i Pyramiderna i Egypten är bara klotter. Forskare blev lite paffa när en del texter skulle tydas och det stod bara "kuk".
De flesta är nog överens att klotter med svart text och ett slarvigt skrivet könsord inte är speciellt roligt att titta på. Inte heller när ens barn precis börjat lära sig läsa..
Sprayburken är en slags pensel och med den slår många graffiti målare många traditionella konstnärer på fingrarna.
Citera
2013-01-23, 19:27
Medlem
Jag kan instämma till 100% till att "klotter" är för jävligt på husfasader m.m. Men riktig graffiti är skit snyggt på rätt ställen t.ex. tunnlar men som sagt inte på fasader. Min personliga åsikt. Nu kommer jag in på politik. Ja, klotter kostar mycket pengar att ta bort varje år. Men det skapar arbeten, mycket bättre än de som lever på bidrag och inte bidrar något till samhället... Då skattar jag med glädje till graffiti för att se fina målningar istället för alla tärande i detta ensidiga sosse Sverige.

Tack för mig, kom ihåg alla har inte samma smak men jag anser att denna konst är mycket inspirerande då de försöker förmedla deras tankar.
Citera
2013-01-26, 18:40
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag har väl ingenting emot klotter i tunnlar och liknande (även om jag tycker klottrarna kan spraya sina egna hem innan dom ger sig på resten av världen). Men klotter mot tåg avskyr jag. På klottrare låter det som den mest självklara sak att klottra ner ett helt tåg. Sen att det måste saneras och målas om direkt på morgonen innan det rullar ut, vilket kan orsaka förseningar och kosta pengar, är ingenting som klottrare direkt reflekterar över. Det handlar bara om att mata sitt eget ego.

Tågen är designade av experter som har en vision med hur tåget och färgen på tåget ska se ut. Detta respekterar inte klottrare som förstör andra människors egendom utan någon som helst respekt för en annan människas verk. Det gör mig förbannad och irriterad, för dom tror dom har någon sorts ensamrätt på de här sakerna. Men det är tusentals människor som åker med tågen varje dag och blir mycket illa berörd av klottret och tvingas se skarvarna efter där sanerarna tagit bort klottret från vagnen.

Vill man klottra på tåg får man köpa ett eget. Tills dess får man nöja sig med att rita tåg på A4-papper. Det är min åsikt.
Citera
2013-01-26, 20:20
Medlem
Montanaburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag har väl ingenting emot klotter i tunnlar och liknande (även om jag tycker klottrarna kan spraya sina egna hem innan dom ger sig på resten av världen). Men klotter mot tåg avskyr jag. På klottrare låter det som den mest självklara sak att klottra ner ett helt tåg. Sen att det måste saneras och målas om direkt på morgonen innan det rullar ut, vilket kan orsaka förseningar och kosta pengar, är ingenting som klottrare direkt reflekterar över. Det handlar bara om att mata sitt eget ego.

Tågen är designade av experter som har en vision med hur tåget och färgen på tåget ska se ut. Detta respekterar inte klottrare som förstör andra människors egendom utan någon som helst respekt för en annan människas verk. Det gör mig förbannad och irriterad, för dom tror dom har någon sorts ensamrätt på de här sakerna. Men det är tusentals människor som åker med tågen varje dag och blir mycket illa berörd av klottret och tvingas se skarvarna efter där sanerarna tagit bort klottret från vagnen.

Vill man klottra på tåg får man köpa ett eget. Tills dess får man nöja sig med att rita tåg på A4-papper. Det är min åsikt.
Håller inte med dig om tågen.

Om man inte sanerar får man inga förseningar och det kostar inget.

Tågen kan väl få en ny färg? Precis som en vägg, någon har ju designat väggen också? Förstår inte hur en liten färgklick kan uppröra så himla många människor när det egentligen inte är nå farligt alls.. Det förstör heller inte på något sett. ''Det är fult'' kanske någon säger men allt jag ser tycker jag inte är fint men inte fan klagar jag för det!
Citera
2013-01-26, 20:39
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken
Håller inte med dig om tågen.

Om man inte sanerar får man inga förseningar och det kostar inget.

Tågen kan väl få en ny färg? Precis som en vägg, någon har ju designat väggen också? Förstår inte hur en liten färgklick kan uppröra så himla många människor när det egentligen inte är nå farligt alls.. Det förstör heller inte på något sett. ''Det är fult'' kanske någon säger men allt jag ser tycker jag inte är fint men inte fan klagar jag för det!

Niggah please, om man inte sanerar bla bla...

Det du klagar på att du inte gillar, går det att likställa med kostnaden för saneringen? Jag tror inte det ärligt talat.
Citera
2013-01-26, 21:34
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Montanaburken
Förstår inte hur en liten färgklick kan uppröra så himla många människor när det egentligen inte är nå farligt alls..

Nu är det ju oftast inte "en liten färgklick" för dessvärre stås det ju och kladdas på en hel vagn. Ibland ett helt tågset. Lite mer än en "färgklick" alltså..

Det upprör därför att det är respektlöst, olagligt och inte från början tänkt att se ut så. Sanering sker därför att man 1.) Vill visa noll-tolerans. 2.) Inte visa upp klottret för andra och ge klottrarna uppmärksamhet, samt 3.) återställa tågen i sitt originalskick.

Dock ogillar jag även vagnar där man lagt på en helsida med reklam. Den diskussionen kan vi dock ta i en annan tråd. Ser ni en sån vagn kan ni ju klottra på den i protest, eller klottra över reklamaffischer inne i tågen. Där är jag mer likgiltig. Men att klottra ner ett tåg för "nöjes" skull förstår jag inte meningen med. Finns visst folk till allt i den här världen...

Jag brukar inte störa mig på klotter överhuvudtaget. Jag är en ganska tågintresserad människa och därför finns det ett undantag: Rör man tåget och tunnelbanan jag åker i till jobbet, då tänder jag på alla pluggar direkt!
Senast redigerad av johanjosefsson 2013-01-26 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in