2014-03-06, 11:43
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Haha, hur många privatägda skåpbilar rullar? Och en resturang brukar ofta ha ett högsta höns som kammar in en hel del..

Jättemånga skåpbilar och mindre lastbilar har klotter på sig, ut och kolla.

Så thairestaurangen på hörnet har ett "högsta höns" på hörnet som "kammar in en hel del"? Inse att många restauranger drivs av småföretagare. En hel del även av franchisetagare.

Märkligt att ställena som drar in mycket blir mindre privatägda, för det är väl vad vi diskuterar?
Citera
2014-03-06, 12:17
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.

Så thairestaurangen på hörnet har ett "högsta höns" på hörnet som "kammar in en hel del"? Inse att många restauranger drivs av småföretagare. En hel del även av franchisetagare.

Märkligt att ställena som drar in mycket blir mindre privatägda, för det är väl vad vi diskuterar?

Det går inte att tala vett med dessa "graffiti can't be stopped-writers". Ja, klotter är på sätt och vis ett fundamentalt mänskligt frihetsyttrande, men oavsett vem som står för kostnaden i slutändan så är det ändå bara olika grader i helvetet som diskuteras. Är man så mån om att göra rätt för sig och inte kan leva med insikten att ens egoistiska handlande trampar andra på tårna så är det dags att tänka över sin hobby.
Citera
2014-03-06, 12:38
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Det går inte att tala vett med dessa "graffiti can't be stopped-writers". Ja, klotter är på sätt och vis ett fundamentalt mänskligt frihetsyttrande, men oavsett vem som står för kostnaden i slutändan så är det ändå bara olika grader i helvetet som diskuteras. Är man så mån om att göra rätt för sig och inte kan leva med insikten att ens egoistiska handlande trampar andra på tårna så är det dags att tänka över sin hobby.

Precis så.

Måla på - vilket även jag fortfarande gör from time to time - men sitt inte och kom med massa ursäkter och rationaliseringar om varför det är OK. Och ge fan i skåpbilar och andra småföretagares egendom som verkligen kan ta skada av era äventyr.
Citera
2014-03-06, 13:20
Medlem
Citat:

Jättemånga av dessa skåpbilar är inte privatägda.

Nu pratade jag om restauranger och inte thaikiosken på hörnet.
Citera
2014-03-06, 13:40
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Jättemånga av dessa skåpbilar är inte privatägda.

Nu pratade jag om restauranger och inte thaikiosken på hörnet.

Skåpbilar/mindre lastbilar utan något tryck kan vi konstatera är privatägda. Skåpbilar/mindre lastbilar med tryck är också ofta privatägda. Det kallas franchise, och jag vet att dessa själva får stå för saneringen. Säger du emot lever du inte i verkligheten.

Du får gärna ge exempel på skåpbilar som inte är privatägda! Du vet att även om det är ett multinationellt företags bil så är det ändå privat egendom? Inte för att jag bryr mig om någon klottrar på Microsofts lagerbyggnad, men diskussionen handlar om privat vs. statligt ägda saker.

Finns det restauranger (och kiosker) som är statliga, eller vad försöker du säga?
Senast redigerad av saprofyt. 2014-03-06 kl. 13:44.
Citera
2014-03-06, 13:58
Medlem
Visst, man kan ju inte riktigt ro för vad andra gör men däremot är ju inte kulturen i sig ansvarig för dess utövare, den förväntas dock vara det. Det kommer alltid finnas de som mer eller mindre får graffiti och dess utövare att framstå i dålig dager genom att måla på minnesmonument, sommarstugor, privatägda bilar eller liknande - och det är en smäll som både de som blir direkt drabbade samt andra som målar graffiti och blir indirekt drabbade, helt enkelt får ta.

Däremot kan jag helt klart se skillnad på om Björns Toyota, Salladsbarens skåpbil, Atlas Copcos lätta transportlastbil eller Postens större lastbil blir målad på. Ju mindre medel det finns att avsätta till sanering och liknande desto hårdare drabbas ju den utsatte. Ju mer omfattande de drabbade är, i form av intäkter, desto mer ses det som ett problem för företaget och inte för den enskilda ägaren.
Citera
2014-03-06, 14:08
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Visst, man kan ju inte riktigt ro för vad andra gör men däremot är ju inte kulturen i sig ansvarig för dess utövare, den förväntas dock vara det. Det kommer alltid finnas de som mer eller mindre får graffiti och dess utövare att framstå i dålig dager genom att måla på minnesmonument, sommarstugor, privatägda bilar eller liknande - och det är en smäll som både de som blir direkt drabbade samt andra som målar graffiti och blir indirekt drabbade, helt enkelt får ta.

Fast det är ju snarare norm att man får klottra på lastbilar, kioskers egendom m.m. Så enligt mig är det inga enskilda målare som håller på med det, snarare en rätt stor del.
Citera
2014-03-06, 15:10
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay

Däremot kan jag helt klart se skillnad på om Björns Toyota, Salladsbarens skåpbil, Atlas Copcos lätta transportlastbil eller Postens större lastbil blir målad på. Ju mindre medel det finns att avsätta till sanering och liknande desto hårdare drabbas ju den utsatte. Ju mer omfattande de drabbade är, i form av intäkter, desto mer ses det som ett problem för företaget och inte för den enskilda ägaren.

Jag håller med dig, men det fetmarkerade reagerade jag lite på. Jag köper inte riktigt den här Robin Hood-klottraren som selektivt väljer bort privatägda ytor och sen ser sig själv som någon som gör samhället en tjänst. Klottrar du så klottrar du, punkt. Då har man redan passerat gränsen för att framstå i dåliga dager. Någon kommer alltid ta smällen och någon kommer alltid att bli sårad även om den eller de har den ekonomiska uppbackningen som krävs.
Citera
2014-03-06, 15:11
Medlem
Citat:
Fast det är ju snarare norm att man får klottra på lastbilar, kioskers egendom m.m. Så enligt mig är det inga enskilda målare som håller på med det, snarare en rätt stor del.
I exemplet du tänker på nämnde jag inte privatägda bilar och då syftade på de bilar som företag äger utan de bilar som privatpersoner - så tar vi exemplen "minnesmonument, sommarstugor, privatägda bilar [...]" så står jag fast vid att det inte är några objekt som vandaliseras ofta, men visst förekommer det och då blir det oftast ett väldans liv. Man kan självklart hitta vissa oskrivna regler och underliga värderingar som inte är speciellt genomtänkta om man känner för att analysera djupare - det kan nog ingen förneka.
Citera
2014-03-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Jag håller med dig, men det fetmarkerade reagerade jag lite på. Jag köper inte riktigt den här Robin Hood-klottraren som selektivt väljer bort privatägda ytor och sen ser sig själv som någon som gör samhället en tjänst. Klottrar du så klottrar du, punkt. Då har man redan passerat gränsen för att framstå i dåliga dager. Någon kommer alltid ta smällen och någon kommer alltid att bli sårad även om den eller de har den ekonomiska uppbackningen som krävs.
Det är helt klart upp till var och än vad man väljer att sätta sin gräns och jag tycker inte heller att man har några komplimanger att hämta för att man avstår från vissa objekt. Tror inte heller att det finns någon vidare utbredd Robin Hood-mentalitet av just samma skäl. Jag har full förståelse för att vissa tycker att en tag över rutan på någons dörr till trapphuset är mer upprörande än en tag på sophuset 20 meter därifrån. Att man går över en viss gräns när man väljer att klottra håller jag med om, men likt med allt annat finns det olika grader av vad folk rent generellt accepterar.
Citera
2014-03-06, 17:11
Medlem
Pompedomps avatar
Citat:
Rullar massor med privatägda skåpbilar hela tiden t.ex. För att inte tala om alla kiosker/restauranger som är nedklottrade. Så att alla klottrare skulle ha värsta moralen är BS.

Även om målningar på skåpbilar förekommer så kan det inte vara fler än antalet målningar på väggar. Allt är relativt.
Citera
2014-03-06, 17:13
Medlem
Pompedomps avatar
Citat:
Rullar massor med privatägda skåpbilar hela tiden t.ex. För att inte tala om alla kiosker/restauranger som är nedklottrade. Så att alla klottrare skulle ha värsta moralen är BS.

Citat:

Även om målningar på skåpbilar förekommer så kan det inte vara fler än antalet målningar på väggar. Allt är relativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in