Citat:
Ursprungligen postat av
alaskapolloc
Självklart anser jag inte att Etablissemangets åsikter är mer värda än folkets, men några slags restriktioner krävs. Det går tyvärr inte att ha en nyanserad åsikt i det här fallet och klottras gör det ju oavsett. Jag är en paragrafryttare som gärna kollar åt andra hållet, eftersom jag gillar graffiti. Utan strikta gränser fallerar allt och det är svårt att säga var man ska dra gränsen för vad man i så fall får göra i det offentliga.
Frågar du mig så finns det officiellt inga tydliga gränser. En 6-åring som bombar gatan med kritor är helt ok. Men är det lagligt? En 12-åring som målar ett elskåp med vattenlösliga flow-pennor är ett brott. Men det finns ju många varianter där emellan, och ingen tydlig gräns för när det blir olagligt. Om klottraren straffas eller ej, beror ju helt och hållet på hur det uppfattas av omgivningen, och inte vad som står i lagen. En krit-bombad gata ser ju förjävlig ut jämfört med en snygg tag på ett elskåp. Att måla på gatan bryter förmodligen dessutom mot någon trafiksäkerhetsförordning utöver att det tekniskt sett är skadegörelse. Men så länge föräldrarna tycker att det är sött och barnen är tillräckligt små, så får de hållas. Vissa kanske skulle hävda att krit-färgen försvinner med lite regn. Men all form av klotter försvinner ju med tiden, så även det är ju en bedömningsfråga.
Det är mycket möjligt att folk undviker ämnet för att det är så mycket bedömningsfrågor inblandade. Men samma människor har inga problem med att slänga sig in i andra otroligt abstrakta diskussioner. Förmodligen för att de själva har en väldigt konkret åsikt i dessa ämnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
alaskapolloc
Att säga att graffitimålare också betalar skatt är ganska irrelevant eftersom de utgör en så liten del av skattebetalarna. En bättre jämförelse är att vi som graffitimålare skulle tvingas betala extra skatt för något vi inte är intresserade av att lägga pengar på. Klart att vi gladeligen kan bekosta vår egen skit utan att rynka på näsan, men alla ser det nog inte på samma sätt.
En bra början hade ju iaf varit att fråga allmänheten vad de tycker, istället för att ta för sig på ett egoistiskt och maktfullkomligt sätt. T.ex så skulle man ju kunna ta in andra människor än 50+ tanter i de olika kulturråden. Det är ju inte så att folk är ointresserade av konst, bara för att de inte söker makt i olika "råd".
Att graffitimålare skulle få en extraskatt, finns ju inte på kartan hos en rationellt tänkande människa. Skulle någon lägga fram ett sådant seriöst förslag, så skulle vi ju få svart på vitt hur långt uppe i molnen kultureliten befinner sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
alaskapolloc
Den överdrivna saneringen som sker år 2014 är helt och hållet baserade på känslor och inte på vad som lämpar sig bäst. Staten vill ha bort graffiti till vilket pris.
Ja, det har verkligen skenat iväg på senare år, tyvärr. Jag tror att det handlar om att de allt fler saneringsföretagen har goda relationer med kommunalpampar med feta skatteplånböcker, och att detta har blivit allt mer rutinmässigt. Oavsett så är det otroligt dåligt prioriterat i dagens ekonomiska läge.
Jag har sett åtskilliga varianter av att boende i närområdena har fått vara med att påverka den offentliga konsten, vilket är ett trevligt inslag. Det konstiga är ju att det inte redan är ett system satt i bruk. Men även vid dessa tillfällen så är det ju någon "kultur-mupp" som har satt upp tydliga ramar och regler för hur den "fria" konsten ska formas. Lite ironiskt att just kulturfolk är såpas trångsynta och inrutade, för att inte tala om lättpåverkade av grupptryck/mainstream, i sitt tänkande...