2012-11-25, 15:59
Medlem
Psykos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexelva
Okej, perfekt. Jag betalar skatt och jag vill INTE ha någon grafitti i mina cykeltunnlar eller på mina elskåp. Om vi hade en omröstning så tror jag att mitt "camp" hade vunnit. Majoriteten av folk som faktiskt betalar skatt vill inte ha skräpkonst i sina tunnlar.
Som sagt, konst är någonting subjektivt. Dock så tror jag faktiskt inte folk skulle ha någonting mot genomarbetade målningar på cykeltunnlarnas väggar. Allt fler och fler graffitimålare får idag jobb med att måla t.ex en vägg av kommunen. Ett lysande exempel är ju målningen bredvid motorvägen i Sundsvall gjord av Elmo. Den är ju otroligt uppskattad av allmänheten.

Citat:
Ursprungligen postat av sq92
Ja precis, jag rättfärdigar misshandel och olaga hot med att låglivet gått runt och kladdat ned flera byggnader, p automater, dörrar etc.
Isåfall borde du nog se över dina egna moraliska värderingar först.

Citat:
Jag har för övrigt aldrig snackat något om dina "konstverk", jag gav mig på skitungen för han gått runt och kostade folk pengar genom att kladda ned deras egendom, om det sedan är konst eller inte skiter jag ärligt talat i, har inte ägaren till egendomen sagt att han vill ha deras konst där ska de ge fan i det.
Det jag skrev om mina konstverk var faktiskt inte ämnat till dig. Om du tittar däruppe så ser du att jag skrev till Alexelva.
Senast redigerad av Psykos. 2012-11-25 kl. 16:12.
Citera
2012-11-25, 23:46
Medlem
Citat:
Jag har inget emot grafitti som konstform, jag vill bara inte se det överallt. Om det nu finns lagliga väggar som ni kan måla på, varför måste ni lik förbannat ge er på olagliga väggar och förpesta varenda jävla stadskärna i hela det långa landed falukorv?
Om du skall debattera så skulle jag och andra uppskatta om du kan hålla dig till vad som är sant och att du inte bygger på dina argument genom att överdriva. Det tjänar inget till i den här tråden att du skriver "jag vill bara inte se det överallt". Du ser det inte överallt.

Alla har inte tillgång till lagliga väggar i sin stad - tycker du som sparsam skattebetalare att varje stad bör upprätta lagliga väggar där alla kan måla graffiti?
Citera
2012-11-26, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Om du skall debattera så skulle jag och andra uppskatta om du kan hålla dig till vad som är sant och att du inte bygger på dina argument genom att överdriva. Det tjänar inget till i den här tråden att du skriver "jag vill bara inte se det överallt". Du ser det inte överallt.

Alla har inte tillgång till lagliga väggar i sin stad - tycker du som sparsam skattebetalare att varje stad bör upprätta lagliga väggar där alla kan måla graffiti?

Nej, jag tycker att de skitungar som tycker att det är roligt att spraya ner väggar kan ta och sluta med det och börja måla på papper istället som alla andra.
Citera
2012-11-26, 17:37
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:
Nej, jag tycker att de skitungar som tycker att det är roligt att spraya ner väggar kan ta och sluta med det och börja måla på papper istället som alla andra.

Nu förstår jag att du bara är förbannad och inte menar det egentligen, men att flytta målandet från olaglig vägg till papper är bara fånigt uttryckt av dig och de två är helt olika plattformer.
Citera
2012-11-26, 23:43
Medlem
Citat:
Det är svårt att undgå att se att du sitter inne för många felaktiga förutfattade meningar om graffiti och folk som utövar konstformen, vilket inte är ovanligt för en person som argumenterar emot graffiti - det är ju därför diskussionerna aldrig kommer länge.

Du besitter tyvärr inte den kunskap, erfarenhet och fakta som krävs för att föra diskussionen framåt och du är dessutom inte lösningsfokuserad utan har endast som mål att "skriva av dig". Hade du haft som mål att lösa dina problem så hade du sett annat än problemet d.v.s. en möjlig lösning.
Citera
2012-11-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alaskapolloc
Nu förstår jag att du bara är förbannad och inte menar det egentligen, men att flytta målandet från olaglig vägg till papper är bara fånigt uttryckt av dig och de två är helt olika plattformer.

Vadå två helt olika plattformer? Vad ska vi hederliga människor göra för att slippa se eran spraykonst i våra tunnlar och på våra elskåp?

Citat:
Det är svårt att undgå att se att du sitter inne för många felaktiga förutfattade meningar om graffiti och folk som utövar konstformen, vilket inte är ovanligt för en person som argumenterar emot graffiti - det är ju därför diskussionerna aldrig kommer länge.

Du besitter tyvärr inte den kunskap, erfarenhet och fakta som krävs för att föra diskussionen framåt och du är dessutom inte lösningsfokuserad utan har endast som mål att "skriva av dig". Hade du haft som mål att lösa dina problem så hade du sett annat än problemet d.v.s. en möjlig lösning.

Vad är en möjlig lösning då? Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till den föregående talaren; vad ska vi hederliga medborgare göra för att slippa ha grafitti på väggarna?
Citera
2012-11-27, 16:10
Medlem
jagluktarketchups avatar
Citat:
Vadå två helt olika plattformer? Vad ska vi hederliga människor göra för att slippa se eran spraykonst i våra tunnlar och på våra elskåp?

Vad är en möjlig lösning då? Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till den föregående talaren; vad ska vi hederliga medborgare göra för att slippa ha grafitti på väggarna?
han syftar på att papper och betong är helt olika underlag och finns i olika miljöer.

det finns ingen lösning, kanske ha polis och klottersanerare i varje vrå 24/7? då menar jag överallt på allmänna platser. fast nu vet både du, jag och övriga att detta aldrig kommer hända eller fungera.
sen en möjlig lösning, ja, lagliga väggar? har inte hittills hört om någon stad som fått ökad skadegörelse p.g.a lagliga väggar, det är bara något alliansen hittat på (de har trots allt inte givit ut någon statistik som är gjord av en säker källa).

sen det här med hederliga medborgare, tror du att alla som inte sysslar med graffiti, betalar för sig etc (vilket jag gör), inte vill ha graffiti på väggarna? tror du det endast är graffitimålare som gör det? varför ska vi andra som gärna vill ha graffiti på vissa platser (gångtunnlar, elcentraler etc) inte få se det? nu tänker du säkert "förbannade jävla vänsterklottrare, ska du nu klottra ner dagiset som jag inte bryr mig ett skit om????!?!?!?". svar nej, jag vill inte se slarvig graffiti på dagisbyggnader, inte välgjord heller om den sitter på fel yta. är inte för graffiti på precis varje plats, det ska vara på vissa platser endast, där går gångtunnlar in perfekt.
Citera
2012-11-27, 17:41
Medlem
alaskapollocs avatar
Citat:

Möjligtvis ett mellanting av de två. Som en laglig vägg t.ex. Inte för att det kommer att få bort det olagliga på något vis men man kan inte ha inställningen att det är allt eller inget i graffiti-frågan för då står man rejält och trampar vatten.
Citera
2012-11-27, 19:14
Medlem
Citat:
Nej, du tar och svarar på mina frågor eftersom du är såpass mån om att lösa ditt problem. Jag skrev i mitt första inlägg till dig och frågade om du tyckte att lagliga väggar var en bra lösning - det tyckte du inte, nu är det din tur att komma med ett förslag.

Var snäll att inte benämna dig själv som "hederlig medborgare" då det är helt irrelevant för diskussionen och dessutom inte sant att du inte någon gång har brutit mot lagen. Jag kan inte förstå varför det är så svårt att föra ett försök till diskussion med dig utan att du känner tvånget att använda onödiga utfyllningar i form av felaktig fakta och utdaterade åsikter?
Citera
2012-11-28, 06:28
Medlem
Citat:
Nej, du tar och svarar på mina frågor eftersom du är såpass mån om att lösa ditt problem. Jag skrev i mitt första inlägg till dig och frågade om du tyckte att lagliga väggar var en bra lösning - det tyckte du inte, nu är det din tur att komma med ett förslag.

Var snäll att inte benämna dig själv som "hederlig medborgare" då det är helt irrelevant för diskussionen och dessutom inte sant att du inte någon gång har brutit mot lagen. Jag kan inte förstå varför det är så svårt att föra ett försök till diskussion med dig utan att du känner tvånget att använda onödiga utfyllningar i form av felaktig fakta och utdaterade åsikter?

Jag har inte sagt att jag har något emot lagliga väggar men jag bara antog att ni sket i dem efter att nån snubbe tidigare i tråden sa att han inte ville måla på dem utan tyckte att det var roligare att måla på andra ställen.

Du är helt enkelt bättre än mig på diskussion, synd för mig och tur för dig.
Citera
2012-11-28, 15:03
Medlem
Psykos.s avatar
Citat:
Jag har inte sagt att jag har något emot lagliga väggar men jag bara antog att ni sket i dem efter att nån snubbe tidigare i tråden sa att han inte ville måla på dem utan tyckte att det var roligare att måla på andra ställen.

Du är helt enkelt bättre än mig på diskussion, synd för mig och tur för dig.
Så bara för att en snubbe skriver det så betyder det alltså att alla graffitimålare i hela Sverige tycker precis likadant? Vill verkligen inte vara otrevlig men jag kan nästan satsa pengar på att om en fotbollsspelare skulle säga att han älskar att slå sönder läktare skulle inte en jävel säga att "Men så är ju alla fotbollsspelare..."
Citera
2012-11-29, 00:41
Medlem
Kastanjeros avatar
Jag fick uppenbarades nyss av att 90 % av den här fula planeten hade kunnat ge ett oändligt mycket vackrare och uppiggande intryck målad av grafitti. Fatta vad utsidan av det gråa gamla äldreboende jag jobbade i hade kunnat se ut som med hjälp av grafitti? En borg? Ett hav fyllt av hajar och bläckfiskar?

En vacker himmel med sol och moln? Ett Vikinga-kollage? Riktiga grafittimålare (såna som gör grafitti av kärlek till sin konst och inte är kriminella) är otroliga konstnärer och respektabla människor som förttrycks av ledare som hatar människans evolution och växande vilja att göra världen vackrare och fredligare. Graffare är (i min värld) hjältar föraktade av en hatande och ständigt missnöjd övermakt med en enorm kärlek till cash. De kan inte se en grå tunnel förvandlas till en vacker djungel. Graffarnas (alltför ofta) nobla verk kostar därför oskyldigt folk pengar, men detta folk har hjärntvättats till att dela giriga och tråkiga politikers ståndpunkt...Vem hade skadats av grafitti om det inte varit olagligt? Ingen för fan?! Ingen rånas eller skadas fysiskt eller psykiskt. Det enda som sker är att talangfulla och inspirerande människor slås ner för sitt tappra verk när de försöker göra din gråa och tråkiga omgivning vackrare för allas skull. En stad i världen där skickliga graffare fått härja 1000 % fritt (undantaget bostäder, bilar, rutor etc. hade sett otroligt vacker ut). Folk hade flockats från hela världen för att se "Den legendariska Graffstaden" eller vad den nu kallats. Vi måste bara lära oss att slappna av.

Talangen, viljan och kämpaglöden som måste krävas för att utvecklas inom denna avancerade konstform avundas jag av hela mitt hjärta alla som besitter. Jag tänker: "Hur gör ni? Era verk är ju offattbara!" Jag la personligen ner 9 år av mitt liv på otroligt slitsam och ansträngande hockey och fotboll, blev ganska jävla duglig, bröt armen utan att gråta vid 14 års ålder, jävligt stark och fysiskt tuff blev jag, men orkar inte ens försöka mig på en grafittimålning, Så otroligt förundrad är jag denna konstform. Tom jag saknar kämpaglöden jag talade om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in