2005-11-09, 23:46
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag vet att det jag gör är "fel" i mångas ögon, men jag skiter fullständigt i det. Den totala egoismen, eller vad man nu vill kalla det. Jag kan stå ut med att betala saneringskostnader om jag åker fast, jag kan ersätta skadan jag gjort. Att debatera för en fullständig legalisering av graffiti är för mig helt omöjligt. Det handlar om att ta en frihet och skita i andra, för mig iallafall. Jag visar dock respekt mot privat egendom, jag tagar inte ner någon bil eller målar på saker jag inte kan stå för att jag målat på.

Däremot kan jag ställa mig undrande till straffsatser, prioriteringar och kommunsers noll-tolerans mot Graffiti. Dels för att straffet ofta är skadligare än brottet. Att hamna på kåken ett år för man målat på fel väggar känns lite bizzart, tycker inte det är ett brott som bör ge fängelsestraff. Detsamma gäller de enorma polisresurser som kan läggas ner på det, känns som man borde prioritera om lite.

Dessutom anser jag att kommunerna skulle kunna motverka den illegala graffitin genom att erbjuda lagliga alternativ på synliga väggar. Det hade gjort det mycket intressantare att måla lagligt, och gett en vackrare och mer flexibel miljö. Att man där istället vägrar detta, och på så sätt ÖKAR problemet är ju ytterst korkat. Preventiva metoder och förståelse är ofta bästa sättet att möta vissa företelser / kulturer med. Jag menar, man skulle aldrig stänga ner massor med fotbollsplaner och sedan gnälla över att gräsmattorna i kommunen blev förstörda för att folk kickade boll på dem. Det finns komunala byggnader som man lika gärna kunde legalisera graffiti på, det hade inte kostat en krona alls . Norrköpings kolhamn är ett riktigt bra exempel.
Citera
2005-11-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Jag vet att det jag gör är "fel" i mångas ögon, men jag skiter fullständigt i det. Den totala egoismen, eller vad man nu vill kalla det. Jag kan stå ut med att betala saneringskostnader om jag åker fast, jag kan ersätta skadan jag gjort. Att debatera för en fullständig legalisering av graffiti är för mig helt omöjligt. Det handlar om att ta en frihet och skita i andra, för mig iallafall. Jag visar dock respekt mot privat egendom, jag tagar inte ner någon bil eller målar på saker jag inte kan stå för att jag målat på.

Däremot kan jag ställa mig undrande till straffsatser, prioriteringar och kommunsers noll-tolerans mot Graffiti. Dels för att straffet ofta är skadligare än brottet. Att hamna på kåken ett år för man målat på fel väggar känns lite bizzart, tycker inte det är ett brott som bör ge fängelsestraff. Detsamma gäller de enorma polisresurser som kan läggas ner på det, känns som man borde prioritera om lite.

Dessutom anser jag att kommunerna skulle kunna motverka den illegala graffitin genom att erbjuda lagliga alternativ på synliga väggar. Det hade gjort det mycket intressantare att måla lagligt, och gett en vackrare och mer flexibel miljö. Att man där istället vägrar detta, och på så sätt ÖKAR problemet är ju ytterst korkat. Preventiva metoder och förståelse är ofta bästa sättet att möta vissa företelser / kulturer med. Jag menar, man skulle aldrig stänga ner massor med fotbollsplaner och sedan gnälla över att gräsmattorna i kommunen blev förstörda för att folk kickade boll på dem. Det finns komunala byggnader som man lika gärna kunde legalisera graffiti på, det hade inte kostat en krona alls . Norrköpings kolhamn är ett riktigt bra exempel.

Mycket bra skrivet!
Håller helt med.
Citera
2005-11-18, 13:47
Medlem
Kortfattat skulle jag väl kunna säga såhär.

Klotter gjord av äckliga förortsungar som taggar grejer i stil med "ScIZmO" är bland det vidrigaste som finns.

Graffiti, alltså oldschool-style är sådär. Det är i de flesta fall inget jag beundrar, men jag har inget emot det.

Icke-graffiti-gatukonst/Stencilering är bland det bästa jag vet. T ex Banksy, Joystickers, Space Invaders osv. Kolla http://www.stencilrevolution.com/photopost/ för exempel. Även de mest konservativa gatukonst-hatare måste hitta nåt där.

Kan dessutom lägga till att hur snygg gatukonst man än gör, ska man välja sin plats med omsorg. Den ska vara till för att göra omgivningen snyggare, och ett redan fint hus blir oftast inte snyggare av en målning eftersom det inte passar in. Och inga privata bostadshus och liknande.
Citera
2005-11-19, 02:06
Medlem
Positivt: Snyggt när det är välgjort. Jag föredrar helt klart nåra snygga målningar istället för grå betong. Sen e det ju kul att beundra fina målningar på annars tråkiga ställen.

Graffiti funkar ju som vilken konst som helst, bara det att graffiti funkar inte på en fin tavla på ett museum i Paris (egen åsikt). Det SKA vara på en vägg, därför e det synd att det inte finns (vad jag vet om iaf) "allmänna" väggar för folk som vill visa sin konst.

Negativt: Finns alldeles för många småkids (ta inte illa upp skillade småkids, haha) och talanglösa idioter som bombar ställen med målningar som ser ut som koncentrerad skit... Sen e ju graffiti på privat egendom inte alldeles jättetrevligt, men vissa verkar ju inte fatta det.
Citera
2005-11-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetdetduinte
Men seriöst? Man vet ändå vilka många är inom graffitikulturen, om man ser att en snubbe har gått lös på privat egendom (vilket ändå är lite tabu) så vore det väl ändå ok att ange honom för polisen? Det är ju de som gör att graffitikulturen har det dåliga rykte de har idag? Annars hade det varit sjysst om det fanns ett crew som kunde ta saken i egna händer och straffa de som gjorde det.

En annan grej jag inte fattar är när någon får göra en sjysst målning över en hel vägg, som allmänheten accepterar och som skulle kunna bättra på graffitiryktet, som på kommersen i gbg. Då kommer nån jävla noob och tagar över skiten!???? vafan?!
Man ser även sånt i tunnlar ibland....

hade någon gjort något liknande det här i Sverige hade det garanterat kommit någon med en sprayburk i arshlet och fist ut sin tag över hela målningen... http://stressbuster1.net/mural/

Visst var gubben grym. Men sånt där är ändå inte speciellt intressant... Känns inte levande...
Citera
2005-12-08, 22:31
Bannlyst
Finns det ingen klottrare som är bra på att argumentera så att en sådan här tråd kan få lite substans? Jag skulle gärna ta en saftig debatt med någon/några klottrare men tyvärr stannar det oftast vid att bemöta påståenden i stil med:

-ÖH...mannen...vi gör ju stan mycket finare...asså..du haja ju inge jäla gubbe...det är konst...KONST...liksom..
Citera
2005-12-08, 22:57
Medlem
Andledningen till att graffitimålare inte är bra på att argumentera är att målarna för det första vet att allmänheten (troligvis) aldrig kommer acceptera deras konstform och därför inte känner någon direkt motivation att föra en diskussion. En graffitimålare ägnar dessutom inte 90% av sin vakna tid åt att att fundera över hur han rättfärdigar sitt beteende, han lägger ner all den tiden om inte mer åt sitt intresse.

Så; jag kan väl i alla fall försöka bemöta argumenten som anti-målarna lägger fram.

För det första, precis som föregående skribenter har skrivit kommer detta endast skapa ett klimat där grupperingar samlas endast för att slå ner och på valfritt sätt straffa "klottrarna" vilket kommer resultera i ett helt sinnessjukt rättsklimat.

Angående detta med "indragen veckopeng"; en stor del av målarna är som tidigare sagts inte i den åldern där dem fortfarande försörjs av sina föräldrar. Dem som är i den åldern har dessutom oftast stöd av sina föräldrar i vad dem gör och ifall så inte är fallet har ungdomen redan valt att trotsa dem till den gränsen att en anmälan och ett skadestånd ej kommer göra någon skillnad.

Även om skadeståndet överstiger 15 000 kan man knappast räkna med någon vinst, tänk på alla avgifter i form av utredningar med mera för att bevisa att "klottraren" verkligen har målat för dem summorna.

Och snälla, sluta med uttalanden såsom dessa:

Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jag tog för givet att vandalism främst var ett pubertalt fenomen som man växte ifrån, men bevisligen förekommer det även längre upp i åldrarna. Tragiskt.

Det enda syftet med dessa inlägg är att fördumma "motståndarsidan", kom med riktiga argument istället.

/ Gissa!
Citera
2005-12-09, 10:42
Medlem
HELT SERIÖST!

Vad är det för fel på alla er "klotter"-hatare? Är ni verkligen så dumma i huvudet som ni verkar vara? Tror ni på fullaste allvar att all den graffiti och det "klotter" som ni ser ute i samhället görs av småungar, som "inte lärt sig veta hut" och att det beror på dålig uppfostran?

I sånt fall är det helt lönlöst att diskutera detta med er öht.

På något sätt har det i Sverige blivit helt okej att göra i stort sett vad fan man vill, men så fort det handlar om detta ämne så blir det ramaskri och man slösar gladeligen hur mycket pengar som helst för att få bort detta oskick.

Jag ger mig fan på att om de där asen som stampade sönder den där killen nere vid Stureplan hade dragit ett streck med en blyertspenna på väggen bredvid efter att de dödat honom så hade de blivit fällda för allt som finns i lagboken.
Citera
2005-12-09, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FöREDETTiNG
HELT SERIÖST!

//

Jag ger mig fan på att om de där asen som stampade sönder den där killen nere vid Stureplan hade dragit ett streck med en blyertspenna på väggen bredvid efter att de dödat honom så hade de blivit fällda för allt som finns i lagboken.

Där har du en poäng, men som fastighetsägare blir du förbannad när du är tvungen att bekosta borttagning av klotter istället för att göra något roligare.
Klart gemene man ser klotter som skadegörelse, meningslösa och tämligen fula "tags" är det dominerande inslaget, dom skänker iallafall inte mig någon större spirituell upplevelse.
Citera
2005-12-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FöREDETTiNG
HELT SERIÖST!
På något sätt har det i Sverige blivit helt okej att göra i stort sett vad fan man vill, men så fort det handlar om detta ämne så blir det ramaskri och man slösar gladeligen hur mycket pengar som helst för att få bort detta oskick.

Du överdriver inte lite nu?
Det är större häxjakt på folks om använder narkotika tex.

Jag läser aldrig (väldigt sällan) i massmedia om att de satt dit klottrare eller att det står nåt om det överhuvudtaget. Men jag kanske inte märker av det då grafitti/klotter inte ligger i mitt intresse. Taggade dock endel i yngre dagar och var nära och åka dit.
Citera
2005-12-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivaspace
Du överdriver inte lite nu?
Det är större häxjakt på folks om använder narkotika tex.

Jag läser aldrig (väldigt sällan) i massmedia om att de satt dit klottrare eller att det står nåt om det överhuvudtaget. Men jag kanske inte märker av det då grafitti/klotter inte ligger i mitt intresse. Taggade dock endel i yngre dagar och var nära och åka dit.

Jo, det är klart jag överdriver en aning - men här på Flashback så är det tydligen mer accepterat att döda någon än att klottra. Och när man hör vilka summor som läggs ner på att försöka hindra/tvätta bort "klotter" så blir man fan mörkrädd. Fixa spåren eller vagnarna istället så tågen kan gå i tid för helvete.
Citera
2005-12-09, 11:48
Medlem
Om jag visste att klottraren skulle fällas skulle jag betala för att få ange honom. Klotter skapar en otrygg och ful stadsmiljö. Och steget från klotter till annan skadegörelse är kort, även om det inte behöver vara samma personer som gör det senare. Klottrare har ett infantilt självhävdelsebehov som är helt missriktat. Det är revirpinkning och ett uttryck för förakt för samhället och inget annat, och det drabbar oss andra med stora kostnader. Jag har sett några stycken vackra graffitti, och visst finns det något konstnärligt över det. Men det mesta är bara tags eller fult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in