2010-04-12, 18:16
Medlem
Farbror Funguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Såhär fint kunde allt varit
Tycker vanligt taggande och skit är helt idiotiskt och inte snyggt på nåt sätt, like fult som hundbajs ungefär. Tycker dock snygga målningar som föreställer nåt i t.ex. gångtunnlar eller på elskåp är helt okej (fast det aldrig förekommer). Att klottra på tåg är ungefär det jävligaste man kan göra för det gynnar ingen.
Att det verkar som att man måste ducka för alla reklamskyltar där inne är en del av det fina antar jag?
Citera
2010-04-12, 22:05
Medlem
kjell.bergkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fungus
Att det verkar som att man måste ducka för alla reklamskyltar där inne är en del av det fina antar jag?

Tågen är anpassade för asiater (medellängd 130cm)
Citera
2010-04-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AU
Så såg våra pendeltåg och tunnelbanor ut när de var nya också. Och sätter du dig i en spårvagn ser du inte heller något klotter. Däremot är de inte nya och blänker kanske inte lika mycket. Samtidigt rullar tåget du länkar till i ett helt annat klimat och sen ska vi inte glömma att det för helvete är i JAPAN - av 127 miljoner invånare är 99% etniska japaner, de mest frekventa invandrarna är från Korea och Kina. Lagom rättvist att jämföra med svenska förhållanden.

Så du menar att det är invandrares fel att det finns klotter i Sverige? Jag bor i en förort till Stockholm och dom som kommer hit och klottrar är alltid suedier och jag kan sätta mitt liv på att en majoritet, om inte alla, av dom som sitter här och försvarar klotter/graffiti är svennar dom med. coooook synd
Citera
2010-04-18, 12:03
Medlem
saprofyt.s avatar
Majoriteten klottrare är såklart svenskar, eftersom det bor bra mycket mer svenskar i Sverige. Dock tror jag invandrare är överrepresenterade, vet en hel del svartskallar som graffar.
Citera
2010-04-29, 10:23
Medlem
erections avatar
Folk som aldrig sysslat med graffiti kan inte förstå det fina i det (om det inte är en kass tag/målning dvs. även fast det kan ha en viss charm.)
Det bästa sättet att förstå någonting, är att testa det själv.
Har lite problem med att gifta mig, skaffa barn, en Volvo och villa just nu dock eller vad dessa graffitimotståndare pysslar med.

Känslan och konsten att göra en schysst tag/målning osv. samt måla med en sprayburk och utveckla sin teknik, skiljer sig en hel del ifrån att sitta och rita blommor med en blyertspenna eller lägga sin sats på ett svart A4 ark, rama in det, påstå att säden symboliserar "livet" och bakgrunden representerar den "oundvikliga döden". Rekrytera nya människor att testa på graffiti, så ser det kanske att det ligger mycket mer än bara meninglöst "klotter" bakom. Många kanske inte finner det kul, men man kan ju börja smått och be dem strukturera om sin namnsignatur på olika sätt och ge lite tips. De behöver inte måla olagligt, men det kanske öppnar portar för större tolerans angående graffiti.

Eller vill ni som målar (målar själv) att graffiti ska ses som smutsigt och hatat av allmänheten?
Visst det är härligt att måla olagligt. Inte det jag argumenterar mot, utan målarens syn på graffitimotståndarnas. Ökad tolerans bland dem kanske leder bättre möjligheter för graffitimålare, även om jag har mina tvivel. Ser hellre att elskåp, grå betongväggar osv inte blir sanerade.
Vill ni skattebetalare betala för att kolla på elskåp och betongväggar. Är lite färg, ett mänskligt avtryck och kreativitet så hemskt?
Citera
2010-04-29, 13:13
Medlem
Johnankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erection
Folk som aldrig sysslat med graffiti kan inte förstå det fina i det (om det inte är en kass tag/målning dvs. även fast det kan ha en viss charm.)
Det bästa sättet att förstå någonting, är att testa det själv.
Har lite problem med att gifta mig, skaffa barn, en Volvo och villa just nu dock eller vad dessa graffitimotståndare pysslar med.

Känslan och konsten att göra en schysst tag/målning osv. samt måla med en sprayburk och utveckla sin teknik, skiljer sig en hel del ifrån att sitta och rita blommor med en blyertspenna eller lägga sin sats på ett svart A4 ark, rama in det, påstå att säden symboliserar "livet" och bakgrunden representerar den "oundvikliga döden". Rekrytera nya människor att testa på graffiti, så ser det kanske att det ligger mycket mer än bara meninglöst "klotter" bakom. Många kanske inte finner det kul, men man kan ju börja smått och be dem strukturera om sin namnsignatur på olika sätt och ge lite tips. De behöver inte måla olagligt, men det kanske öppnar portar för större tolerans angående graffiti.

Eller vill ni som målar (målar själv) att graffiti ska ses som smutsigt och hatat av allmänheten?
Visst det är härligt att måla olagligt. Inte det jag argumenterar mot, utan målarens syn på graffitimotståndarnas. Ökad tolerans bland dem kanske leder bättre möjligheter för graffitimålare, även om jag har mina tvivel. Ser hellre att elskåp, grå betongväggar osv inte blir sanerade.
Vill ni skattebetalare betala för att kolla på elskåp och betongväggar. Är lite färg, ett mänskligt avtryck och kreativitet så hemskt?

Jag ser hemskt gärna att det sitter lite färg här och var, anser att många målningar kan vara stilrena och bra placerade. Men jag blir sur när jag går förbi en elstation eller liknande och någon idiot har skrivit typ "El perro loco" med stora bokstäver och svart färg. Det bidrar inte med något, förutom att göra folk förbannande. Så länge målare håller sig borta från sådana totalt onödiga platser, som bara kostar pengar att sanera, kan ni gott få fortsätta.
Citera
2010-04-29, 16:37
Medlem
Bäver_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Majoriteten klottrare är såklart svenskar, eftersom det bor bra mycket mer svenskar i Sverige. Dock tror jag invandrare är överrepresenterade, vet en hel del svartskallar som graffar.

Aj vad fel du har.
Citera
2010-04-29, 17:33
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bäver_
Aj vad fel du har.

OK? Berätta gärna mer...
Citera
2010-04-29, 18:47
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnanka
... och någon idiot har skrivit typ "El perro loco" med stora bokstäver och svart färg...

hehe, jag skratta lite åt den tanken

personligen tycker jag om det :P jag föredrar väll bilder och typ street art framför graffiti då jag tycker det är roliga att se på (och måla ) men fan, även en ful graffiti målning är snyggare en en mur!

tags har jag upptäckt kan ochså vara roliga, jag tycker väll oftast inte att det är särskilt snyggt men om man går runt och ser en tag man känner igen så blir det lite roligt, typ, ah där är den killen.

det enda jag inte tycker om däremot är typ när någon skriver en massa tags över större målningar, gör att det ser dåligt ut och jag tänker på hur sur jag skulle bli om någon taga över något jag hade målat >
Citera
2010-04-29, 20:09
Medlem
knullfisks avatar
sjysst att du outa mig, det är faktiskt jag som är el perro loco!
Citera
2010-04-29, 20:59
Medlem
piprensarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
hehe, jag skratta lite åt den tanken

personligen tycker jag om det :P jag föredrar väll bilder och typ street art framför graffiti då jag tycker det är roliga att se på (och måla ) men fan, även en ful graffiti målning är snyggare en en mur!

tags har jag upptäckt kan ochså vara roliga, jag tycker väll oftast inte att det är särskilt snyggt men om man går runt och ser en tag man känner igen så blir det lite roligt, typ, ah där är den killen.

det enda jag inte tycker om däremot är typ när någon skriver en massa tags över större målningar, gör att det ser dåligt ut och jag tänker på hur sur jag skulle bli om någon taga över något jag hade målat >

Även vi målare har en viss respekt för vad man inte kör på tex: Vi skulle aldrig klottra ner en kyrkogård eller privat egendom detta gäller ju inte alla men en stor del. Tänk efter de flesta taggs sitter på elhus elskåp små tråkiga ytor som bara längtar efter färg. Även den stora delen av sverige tycker om målningar folk gillar fin gatukonst och det är ju upp till var och en att avgöra vad man tycker är snyggt.
Citera
2010-04-29, 21:05
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piprensaren
Vi skulle aldrig klottra ner en kyrkogård eller privat egendom detta gäller ju inte alla men en stor del.

Har du missat allt klotter på skåpbilar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in