Folk som aldrig sysslat med graffiti kan inte förstå det fina i det (om det inte är en kass tag/målning dvs. även fast det kan ha en viss charm.)
Det bästa sättet att förstå någonting, är att testa det själv.
Har lite problem med att gifta mig, skaffa barn, en Volvo och villa just nu dock eller vad dessa graffitimotståndare pysslar med.
Känslan och konsten att göra en schysst tag/målning osv. samt måla med en sprayburk och utveckla sin teknik, skiljer sig en hel del ifrån att sitta och rita blommor med en blyertspenna eller lägga sin sats på ett svart A4 ark, rama in det, påstå att säden symboliserar "livet" och bakgrunden representerar den "oundvikliga döden". Rekrytera nya människor att testa på graffiti, så ser det kanske att det ligger mycket mer än bara meninglöst "klotter" bakom. Många kanske inte finner det kul, men man kan ju börja smått och be dem strukturera om sin namnsignatur på olika sätt och ge lite tips. De behöver inte måla olagligt, men det kanske öppnar portar för större tolerans angående graffiti.
Eller vill ni som målar (målar själv) att graffiti ska ses som smutsigt och hatat av allmänheten?
Visst det är härligt att måla olagligt. Inte det jag argumenterar mot, utan målarens syn på graffitimotståndarnas. Ökad tolerans bland dem kanske leder bättre möjligheter för graffitimålare, även om jag har mina tvivel. Ser hellre att elskåp, grå betongväggar osv inte blir sanerade.
Vill ni skattebetalare betala för att kolla på elskåp och betongväggar. Är lite färg, ett mänskligt avtryck och kreativitet så hemskt?