2011-01-22, 18:19
Medlem
Cajunalts avatar
Skulle bli lycklig om någon hade ett snabbt svar på mitt problem.

Har klyftpotatis stå i ugnen, och märker att min tilltänkta bearnaisesås stått runt 2 veckor över tiden, ser väl okej ut, luktar okej. Ätbart?

Alternativt en påse med grönpepparsås som gick ut för två månader sen, har varit försluten i orginalförpackning, ätbar?
Citera
2011-01-22, 22:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Skulle bli lycklig om någon hade ett snabbt svar på mitt problem.

Har klyftpotatis stå i ugnen, och märker att min tilltänkta bearnaisesås stått runt 2 veckor över tiden, ser väl okej ut, luktar okej. Ätbart?

Alternativt en påse med grönpepparsås som gick ut för två månader sen, har varit försluten i orginalförpackning, ätbar?

Om den luktar och smakar okej så är det bara att äta.
Citera
2011-01-23, 13:27
Medlem
HarligaHanss avatar
Kan jag äta fläskfärs som jag glömde att inte lägga in i kylen när jag handlade igår? Paketet har alltså varit, i en oöppnad förpackning, rumstempererad ungefär 12 timmar... Stoppade snabbt in den i frysen, men frågan är om jag kan äta upp färsen när den tinar?
Citera
2011-01-23, 13:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarligaHans
Kan jag äta fläskfärs som jag glömde att inte lägga in i kylen när jag handlade igår? Paketet har alltså varit, i en oöppnad förpackning, rumstempererad ungefär 12 timmar... Stoppade snabbt in den i frysen, men frågan är om jag kan äta upp färsen när den tinar?

Lukta på den, luktar den ok så ska det inte vara nån fara
Citera
2011-01-23, 13:41
Medlem
HarligaHanss avatar
Den verkar lukta helt ok! Tack för det snabba svart!
Citera
2011-01-23, 14:19
Medlem
fnurgles avatar
Jag har en lite underlig fråga som jag antar hör hemma här:

Jag har som vana att försöka köpa storförpackningar av kött för att sen frysa in (köttfärs, falukorv osv) men titt som tätt (egentligen mera titt än tätt :P) så tinar jag upp en förpackning och det luktar bara skräp när man steker upp det (och smakar därefter med).

Det handlar inte om några längre tidsrymder direkt. Köpte falukorv för lite drygt en vecka sedan, använde hälften och la andra halvan i frysen skuren i bitar (ca 2 dagar i kylen innan jag använde, oöppnad tills dess.)
Idag hade jag tänkt ta fram den och göra lite korv stroganoff och tinade därför korven i lite varmt vatten (15 min eller nått) och satte igång och stekte lök så länge. När jag sen slänger i korven så luktar det fisk om alltihop. Jag försökte ändå men det hela slutade med att jag fick slänga hela grytan och käka ris :P

Samma sak med färs och skuret kött, funkar hur bra som helst innan frysning men sen smakar det skräp.

Jag brukar använda vanliga fryspåsar och sen sluta dem med ett sånt där frys clip (förr snurrade jag bara ihop dem men hade hoppats att det skulle hjälpa med clips) och slänga in dem i frysen.
Jag bör väl nämna att jag inte har en rätt liten frys och ingen vidare ordning, allt ligger mest i en röra i samma fack.

Kan det va nått annat i frysen som gör att det blir dåligt eller är det bara jag som är för kräsen? :P
Citera
2011-01-23, 14:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnurgle
Jag bör väl nämna att jag inte har en rätt liten frys och ingen vidare ordning, allt ligger mest i en röra i samma fack.

Kan det va nått annat i frysen som gör att det blir dåligt eller är det bara jag som är för kräsen? :P

En städning och avfrostning är nog den första åtgärden. Det kanske ligger en gammal gädda eller nåt och skräpar i ett hörn.
Citera
2011-01-23, 15:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnurgle
Jag har en lite underlig fråga som jag antar hör hemma här:

Jag har som vana att försöka köpa storförpackningar av kött för att sen frysa in (köttfärs, falukorv osv) men titt som tätt (egentligen mera titt än tätt :P) så tinar jag upp en förpackning och det luktar bara skräp när man steker upp det (och smakar därefter med).

Det handlar inte om några längre tidsrymder direkt. Köpte falukorv för lite drygt en vecka sedan, använde hälften och la andra halvan i frysen skuren i bitar (ca 2 dagar i kylen innan jag använde, oöppnad tills dess.)
Idag hade jag tänkt ta fram den och göra lite korv stroganoff och tinade därför korven i lite varmt vatten (15 min eller nått) och satte igång och stekte lök så länge. När jag sen slänger i korven så luktar det fisk om alltihop. Jag försökte ändå men det hela slutade med att jag fick slänga hela grytan och käka ris :P

Samma sak med färs och skuret kött, funkar hur bra som helst innan frysning men sen smakar det skräp.

Jag brukar använda vanliga fryspåsar och sen sluta dem med ett sånt där frys clip (förr snurrade jag bara ihop dem men hade hoppats att det skulle hjälpa med clips) och slänga in dem i frysen.

1: Städa och frosta av frysen. Torka ur den med Ättiska blandat med lite vatten och ställ in en skål med ättika och låt stå över dan så tar det kål på dom flesta dofter.
2: Kolla att tempen är låg nog (ska vara minst -18 gärna kallare (mellan -20 och -25 brukar vara bäst)
3: Frys in det som ska frysas omgående, låt inte varorna ligga i kylen mellan utan raka spåret in i frysen med grejjerna, om du som i detta faller tänkt använda halva så dela och lägg båda bitarna i frysen direkt)
4: Tina ALDRIG i varmt vatten, detta blir mumma för ev bakterier, och helst inte i rumstemp heller utan tina i kylskåp eller i kallt vatten. (eller tina tex i micro, och saker som tex köttfärs kan med fördel stekas fruset)
5: Det kan vara en fördel att inte blanda hejjvilt då varor kan ta smak av varandra.
Citera
2011-01-23, 16:56
Medlem
fnurgles avatar
Tack för svaren,
Jag äter inte fisk så det finns inget fiskrelaterat i frysen öht och jag kan inte säga att grejerna tagit smak av nått särskilt (ingen klar smak av nått annat). Inga andra varor har heller tagit smak, det är bara kött, särskilt då griskött av nån anledning. (det ska ju ha aningens kortare frystid men inte så pass)
Jag funderar snarare på om det är nått som reagerar med köttet när det fryses.

Samma sak hände för övrigt när jag hade en större frys i min gamla lägenhet där jag inte blandade på samma sätt.

Tempen är så låg som den ska va men kylen/frysen låter för jäkligt så det kanske är möjligt att den inte håller det, får testa med en termometer eller nått.

Jag har som regel att aldrig öppna en vara och sen frysa ner saker senare. Om något ska frysas så gör jag det direkt efter jag öppnat, jag brukar dessutom alltid använda delar av det så kvaliteten borde det inte va något fel på så sätt. Däremot kan de som sagt hända att jag planerat använda en vara men att den blivit liggande i kylen (oöppnad) längre än vad som va tänkt.
Det brukar dock smaka illa när det tinas oavsett om jag frusit det direkt vid inköp eller senare.

Angående tinandet så har jag aldrig haft problem med att tina saker i vatten så länge påsen är stängd och det gäller kort tid (dvs direkt innan användandet, inte att den står öppen i en evighet).
Men för argumentets skull så kan jag nämna att jag även tinat köttfärs direkt i stekpanna med samma resultat.

Kort sagt så vet jag inte riktigt vad det är men jag tvivlar på att det har med hanteringen av själva varan att göra. Nästa gång jag köper något ska jag dock prova att lägga det i en låda med lock och tina på skonsammaste sättet möjligt (micro eller nått) och se om det gör nån skillnad.
Citera
2011-01-23, 17:03
Medlem
fnurgles avatar
Glömde nämna att det oftast inte brukar lukta illa efter det tinats heller, det är först när grejerna hamnar i stekpannan som jag märker skillnaden. Kanske är det där skon klämmer på nått sätt?
Senast redigerad av fnurgle 2011-01-23 kl. 17:12.
Citera
2011-01-25, 16:07
Medlem
EdgeofEndings avatar
Har jäst som gick ut 17:e, hur länge håller den sig?
Kan man annars märka om den är bra(förutom mögel då)?
Citera
2011-01-25, 17:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Har jäst som gick ut 17:e, hur länge håller den sig?
Kan man annars märka om den är bra(förutom mögel då)?

Jäst är en sån där vara som kan användas månader efter datumet, det enda som egentligne händer är att den torkar ihop och "dör", dvs jästsvamparna funkar inte längre och du får ingen jäsning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in