Citat:
Ursprungligen postat av fnurgle
Jag har en lite underlig fråga som jag antar hör hemma här:
Jag har som vana att försöka köpa storförpackningar av kött för att sen frysa in (köttfärs, falukorv osv) men titt som tätt (egentligen mera titt än tätt :P) så tinar jag upp en förpackning och det luktar bara skräp när man steker upp det (och smakar därefter med).
Det handlar inte om några längre tidsrymder direkt. Köpte falukorv för lite drygt en vecka sedan, använde hälften och la andra halvan i frysen skuren i bitar (ca 2 dagar i kylen innan jag använde, oöppnad tills dess.)
Idag hade jag tänkt ta fram den och göra lite korv stroganoff och tinade därför korven i lite varmt vatten (15 min eller nått) och satte igång och stekte lök så länge. När jag sen slänger i korven så luktar det fisk om alltihop. Jag försökte ändå men det hela slutade med att jag fick slänga hela grytan och käka ris :P
Samma sak med färs och skuret kött, funkar hur bra som helst innan frysning men sen smakar det skräp.
Jag brukar använda vanliga fryspåsar och sen sluta dem med ett sånt där frys clip (förr snurrade jag bara ihop dem men hade hoppats att det skulle hjälpa med clips) och slänga in dem i frysen.
Jag bör väl nämna att jag inte har en rätt liten frys och ingen vidare ordning, allt ligger mest i en röra i samma fack.
Kan det va nått annat i frysen som gör att det blir dåligt eller är det bara jag som är för kräsen? :P
1: Städa och frosta av frysen. Torka ur den med Ättiska blandat med lite vatten och ställ in en skål med ättika och låt stå över dan så tar det kål på dom flesta dofter.
2: Kolla att tempen är låg nog (ska vara minst -18 gärna kallare (mellan -20 och -25 brukar vara bäst)
3: Frys in det som ska frysas omgående, låt inte varorna ligga i kylen mellan utan raka spåret in i frysen med grejjerna, om du som i detta faller tänkt använda halva så dela och lägg båda bitarna i frysen direkt)
4: Tina ALDRIG i varmt vatten, detta blir mumma för ev bakterier, och helst inte i rumstemp heller utan tina i kylskåp eller i kallt vatten. (eller tina tex i micro, och saker som tex köttfärs kan med fördel stekas fruset)
5: Det kan vara en fördel att inte blanda hejjvilt då varor kan ta smak av varandra.