2013-09-25, 21:06
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, vi behandlar endast hållbarhet på matvaror här.
//mod
Citera
2013-09-25, 23:10
Medlem
Köpte ett paket med ryggbiffar för snart en vecka sedan. Bästföredatumet skulle vara imorgon och eftersom jag inte har öppnat paketet ännu tänkte jag slänga in dom i plastburkar i frysen.

När jag öppnar paketet och tar upp ryggbiffarna så var 3 av 4 väldigt gröna på undersidan. På ovansidan var dom röda och fina.

Jag undrar om det är något fel på köttbitarna? Jag la in dom i frysen för säkerhets skull.
Citera
2013-09-26, 10:29
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dtotheb
Köpte ett paket med ryggbiffar för snart en vecka sedan. Bästföredatumet skulle vara imorgon och eftersom jag inte har öppnat paketet ännu tänkte jag slänga in dom i plastburkar i frysen.

När jag öppnar paketet och tar upp ryggbiffarna så var 3 av 4 väldigt gröna på undersidan. På ovansidan var dom röda och fina.

Jag undrar om det är något fel på köttbitarna? Jag la in dom i frysen för säkerhets skull.

Grönt kött skulle jag aldrig sätta i mig. Om förpackningen var obruten och datumet inte hade gått ut så skulle jag rekommendera att klaga i affären om du orkar.
Citera
2013-09-26, 10:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Grönt kött skulle jag aldrig sätta i mig. Om förpackningen var obruten och datumet inte hade gått ut så skulle jag rekommendera att klaga i affären om du orkar.

Beror lite på vad som menas med det gröna. Kött kan ju få en grönaktig ton när det ligger förpackat, i regel på undersidan. Det har att göra med nån form av oxidation gissar jag. Inte farligt så vitt jag vet.
Citera
2013-09-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köpte lite wienerkorv idag och när jag smaska som bäst på den såg jag att det på påsen stog att hållbarhetsdatum var 3 dagar från påsen öppnades så la in korven i frysen istället för kylskåpet, korven borde väl klara sig några veckor utan problem i frysen?

Några veckor klarar den sig visst. Om den legat för länge i frysen försämras smaken, men det kommer du säkert märka.
Citera
2013-09-30, 01:40
Medlem
Vet inte riktigt om den här frågan hamnar på rätt ställe nu,

Men det är nämligen så att jag blötlade nyss torkade kantareller för att kunna steka dom och det råkade helt enkelt bli alldeles för mycket. Så jag funderar på vad jag ska göra med dom som blivit över, kan jag förvara dom i kylen utan att dom blir dåliga? eller går dom till och med att frysa in kanske?
Citera
2013-10-01, 10:53
Medlem
Har en förpackning matlagningsgrädde (15 % fetthalt) som gick ut för två dagar sedan. Av någon anledning så har den varit ute i rumstemperatur sedan igår kväll. Förpackningen är helt oöppnad i övrigt.

Jag är förkyld för tillfället, så kan inte riktigt lukta eller smaka då mina funktioner är nedsatta pga förkylningen. Det verkar ändå som om just matlagningsgrädde har bättre hållbarhet än till exempel vanlig mjölk och vispgrädde. Är det bara att slänga matlagningsgrädden, eller kan jag satsa på att det fortfarande går att använda den?
Citera
2013-10-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Har en förpackning matlagningsgrädde (15 % fetthalt) som gick ut för två dagar sedan. Av någon anledning så har den varit ute i rumstemperatur sedan igår kväll. Förpackningen är helt oöppnad i övrigt.

Jag är förkyld för tillfället, så kan inte riktigt lukta eller smaka då mina funktioner är nedsatta pga förkylningen. Det verkar ändå som om just matlagningsgrädde har bättre hållbarhet än till exempel vanlig mjölk och vispgrädde. Är det bara att slänga matlagningsgrädden, eller kan jag satsa på att det fortfarande går att använda den?

Yoghurt eller grädde brukar gå att använda några dagar efter bäst före- datumet. Jag skulle använda den.

Hittade en artikel somkan vara till hjälp http://www.dn.se/ekonomi/livsmedel-d...ter-bast-fore/
Citera
2013-10-03, 20:20
Medlem
RubixKubs avatar
Har kyckling innerfilé i frysen som hade bäst före 17/9, är det dumt att prova?
Citera
2013-10-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubixKub
Har kyckling innerfilé i frysen som hade bäst före 17/9, är det dumt att prova?
Jag antar att du menar att det var en frysvara, dvs att den var fryst i affären. Den skulle jag smällt i mig utan att blinka förutsatt att den varit fryst ordentligt hela tiden sen du köpte den.
Var filén färsk när du köpte den och du fryste den själv gäller ju bäst före datumet om du förvarar den i kyl. Och du har ju haft den i frysen, så då är det också bara att tugga i sig.
Citera
2013-10-03, 21:00
Medlem
RubixKubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Jag antar att du menar att det var en frysvara, dvs att den var fryst i affären. Den skulle jag smällt i mig utan att blinka förutsatt att den varit fryst ordentligt hela tiden sen du köpte den.
Var filén färsk när du köpte den och du fryste den själv gäller ju bäst före datumet om du förvarar den i kyl. Och du har ju haft den i frysen, så då är det också bara att tugga i sig.

Ja det är en frysvara. Bra då kan jag äta den imorgon utan att behöva oroa mig, är inte så kräsen med datum annars egentligen men när man väl ska äta så är det lätt att känna efter extra mycket så att man blir orolig och då känns det mycket bättre att ha frågat någon! Plus att det är kyckling. Tack för svaret!
Citera
2013-10-04, 13:44
Bannlyst
Röd kyckling?!

Idag när jag öppnade min förpackning frysta kycklingfiléer så ser jag att dom är alldeles röda?! Annars brukar dom vara vita/rosa. Går det att äta? Varför är dom knallröda?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in