2013-01-25, 18:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrollmekanismen
Hade visserligen grädde med denna gång! Kanske sätter käppar i hjulet?

Du lever upp till ditt nick, grädde kommer du att märka om det smakar eller luktar dåligt. Det är näst efter ägg det man märker bäst direkt.

Räkor däremot dom lömska djävlarna kan jag gå bet på.
Citera
2013-01-26, 14:54
Medlem
Jag köpte ca 1 kg vacuumförpackad ryggbiff idag som jag hade planerat att skiva i fyra-fem skivor och steka, men pga ändrade planer kommer jag bara steka två skivor...

Vad anser ni att jag skall göra med övriga biten?
Skall jag spara den i kylen, frysa in biten som blir över i ett stycke eller skiva allt och frysa in övriga skivor?

Om jag har biten i kylen, hur länge kommer den hålla då?

Skall tillägga att det är en lyx för mig med kött som biff och inget jag vill wastea...
Citera
2013-01-26, 15:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Jag köpte ca 1 kg vacuumförpackad ryggbiff idag som jag hade planerat att skiva i fyra-fem skivor och steka, men pga ändrade planer kommer jag bara steka två skivor...

Vad anser ni att jag skall göra med övriga biten?
Skall jag spara den i kylen, frysa in biten som blir över i ett stycke eller skiva allt och frysa in övriga skivor?

Om jag har biten i kylen, hur länge kommer den hålla då?

Skall tillägga att det är en lyx för mig med kött som biff och inget jag vill wastea...

Jag skulle nog dela upp den i portionsförpackningar iom att när du sedan tinar upp det frusna köttet så måste allt tillagas, du kan inte frysa in det igen.
Citera
2013-01-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag skulle nog dela upp den i portionsförpackningar iom att när du sedan tinar upp det frusna köttet så måste allt tillagas, du kan inte frysa in det igen.
Fast biten på ca 500 g som blir över kommer nog gå åt vid nästa tillfälle. Tänkte att det kanske är större risk för frysbränna om det är skivat.
Å andra sidan blir det smidigare att tina det när det är skivat.
Men skivar det nog ändå, tack för svar.
Citera
2013-01-26, 16:51
Medlem
christerys avatar
Citat:

Vad anser ni att jag skall göra med övriga biten?<klipp>

Är du enastående som jag så frys in i bitar som du kan ta upp och laga sen. Låt dom inte ligga länge i frysen dock.

Ähh, kör hela till grillspett, rullkragen får översätta om du inte fattar. http://www.youtube.com/watch?v=gglp6XgWQY4

Bjud in kompisarna. Grillat+lite bira säger ingen nej till. Lite grillade grillade rotsaker till och om du ids, hasselback så är den kvällen räddad.

EDIT: jag fattade då vad han hade i, men jag lyckade ju med att boka en autobus när jag ville ha en grande taxi, eller taxi grande. (Dvs inte nån liten småbil som jag dör i ifall vi krockar.) Så lita inte på mig.

Hmm, en vinägrett till det skulle kanske inte sitta fel, ringla över rotsakerna för att få lite bett i dom.

Typ http://www.tasteline.com/recept/enkel_vinagrett
Senast redigerad av christery 2013-01-26 kl. 16:58.
Citera
2013-01-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Är du enastående som jag så frys in i bitar som du kan ta upp och laga sen. Låt dom inte ligga länge i frysen dock.

Ähh, kör hela till grillspett, rullkragen får översätta om du inte fattar. http://www.youtube.com/watch?v=gglp6XgWQY4

Bjud in kompisarna. Grillat+lite bira säger ingen nej till. Lite grillade grillade rotsaker till och om du ids, hasselback så är den kvällen räddad.

EDIT: jag fattade då vad han hade i, men jag lyckade ju med att boka en autobus när jag ville ha en grande taxi, eller taxi grande. (Dvs inte nån liten småbil som jag dör i ifall vi krockar.) Så lita inte på mig.

Hmm, en vinägrett till det skulle kanske inte sitta fel, ringla över rotsakerna för att få lite bett i dom.

Typ http://www.tasteline.com/recept/enkel_vinagrett
Japp, jag är enastående som du
Jag stekte varsin skiva till min son och mig ā 200 g.
Skivade resten och frös in.
Det smakade underbart och det roligaste är att sonen har bra smak, han stod bredvid stekpannan och manade på "mamma, se till att den inte blir för stekt"...
Citera
2013-01-26, 19:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Japp, jag är enastående som du
<klipp>

Hoppas du satte smördegspapper emellan om det var fler skivor. Så mycket lättare att norpa en då.

Nu blir jag bannad från forumet ett tag. Skall ladda upp nåt som jag inte gjort själv i mina bilder. Men jag återkommer väl nångång. Jag fick tag i pepparsteken!
Citera
2013-01-29, 14:59
Medlem
Dålig köttfärs??

Tjenare.

Gjorde köttfärsbiffar igår eftermiddag och fick ca 250 gram köttfärs över som jag tänkte steka nu! Jag förvarade köttfärsen i kylen under natten och glömde "sluta" förpackningen. Den var alltså ÖPPEN. Nu idag så luktar den liiiiiite syrligt men har inte blivit missfärgad än. Hungrig som ett troll så tänker nog steka den. Kommer jag spy från båda hålen?
Citera
2013-01-29, 15:02
Medlem
Har ingen aning men kötfärs ska väll inte bli gammal efter 1 dag i kylen? För övrigt ska du väll steka den och då dör väll nästan alla bakterier eller jag kanske är ute och cyklar ?
Citera
2013-01-29, 15:03
Medlem
Jestermedgesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruff3n
Tjenare.

Gjorde köttfärsbiffar igår eftermiddag och fick ca 250 gram köttfärs över som jag tänkte steka nu! Jag förvarade köttfärsen i kylen under natten och glömde "sluta" förpackningen. Den var alltså ÖPPEN. Nu idag så luktar den liiiiiite syrligt men har inte blivit missfärgad än. Hungrig som ett troll så tänker nog steka den. Kommer jag spy från båda hålen?

Jag tror inte det ska vara några problem, har själv glömt plasta in mat och värmt/tillagat utan bekymmer.

Om du inte har massa möglig mat eller dylikt i kylen så tror jag inte det är så farligt.
Citera
2013-01-29, 15:14
Medlem
nicodeas avatar
Är ingen fara har själv stekt köttfärs som legat ett dygn öppet kylskåpet, att det luktar lite syrligt är ingen fara och inget du blir sjuk av. Se bara till att färsen blir genomstekt.
Citera
2013-01-29, 15:39
Medlem
Svizzeras avatar
Det är ingen fara om du nu inte köpte köttfärsen på ICA för då har den nog blivit ompaketerad efter att bäst-före-datumet gick ut flera gånger om...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in