2014-06-05, 17:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruno.K
Är det lugnt att laga mat, låta det stå i rumstemp i 5-10 timmar för att sedan äta det? Jag har ingen micro på jobbet, dock har vi kyl. Jag äter hellre ljummen mat än kall. Vad tror ni om det? Spelar det någon roll vad det är för något? Jag tänkte äta, sallad, lax bakad på runt 125 grader och pocherade ägg. Finns det några rätter som man absolut inte ska låta stå i rumstemp för att sedan äta.

Ibland gör jag maten kvällen/dagen innan och äter till middag/lunch. Då står det i min kyl, vad tror ni om att ha den ute i rumstemp dagen efter och äta den ljummen?

Undvik mejerivaror, fisk och skaldjur är också känsligt.

Under sommaren skulle jag rekomendera att du håller dig till mat som kan ätas kall tex sallader mm
Citera
2014-06-05, 18:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Undvik mejerivaror, fisk och skaldjur är också känsligt.

Under sommaren skulle jag rekomendera att du håller dig till mat som kan ätas kall tex sallader mm
Du glömde pizza och lasagne då.
Citera
2014-06-05, 18:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du glömde pizza och lasagne då.

Är väl inte vad jag skulle påstå vara några höjdare kalla, iaf inte om man inte är jäkligt bakishungrig..
Citera
2014-06-05, 18:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Är väl inte vad jag skulle påstå vara några höjdare kalla, iaf inte om man inte är jäkligt bakishungrig..
Tycker det är helt ok om man inte gjort dem för feta.
Citera
2014-06-06, 07:18
Medlem
MrBraxs avatar
http://f2.braxupload.se/vyl2mq.jpg

Lövbiff som gick ut igår. Den är rentav brun.
Känns inte så aptitligt...
Citera
2014-06-06, 09:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrax
http://f2.braxupload.se/vyl2mq.jpg

Lövbiff som gick ut igår. Den är rentav brun.
Känns inte så aptitligt...

Lite svårt på bild, men lyft på en och kika. Ser den OK ut och luktar OK så skulle jag nog steka.
Jag har dock kastat kött som inte ens gått ut för att det såg för eländigt ut. (slemmigt, luktade inte ok)

Jag är lite skeptisk till färdiguppskuret eller malt kött nämligen, det öppnar upp köttet så otroligt för allehanda otyg.

Men dom har börjat med lite roliga förpackningsmetoder som gör att vi nog är mer vana vid rött kött efter flera dagar, och det normala är att köttet faktiskt oxiderar och blir lite gråare så det kan nog vara helt perfekta köttslamsor du har. Bara det att dom inte förpackats i kväve eller vad det nu var proffsen använder.
Citera
2014-06-06, 21:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bacon, skulle steka bacon en dag och plocka ut ett paket bacontärningar som hade gått ut 2 dagar innan, fan tänkte jag skiten är rökt och ser bra ut och stekte på.
Lukta lite neutralt men när jag stekte luktade det lite skumt och baconet blev aldrig gyllenbrunt knaprig, den gick mer i gult så jag slängde hela rasket.

Tärningar av rökt bacon, är de verkligen så känsligt eller va det bara jag som hade otur att det va dåligt 2 dagar efter bästföredatumet?
Citera
2014-06-06, 21:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bacon, skulle steka bacon en dag och plocka ut ett paket bacontärningar som hade gått ut 2 dagar innan, fan tänkte jag skiten är rökt och ser bra ut och stekte på.
Lukta lite neutralt men när jag stekte luktade det lite skumt och baconet blev aldrig gyllenbrunt knaprig, den gick mer i gult så jag slängde hela rasket.

Tärningar av rökt bacon, är de verkligen så känsligt eller va det bara jag som hade otur att det va dåligt 2 dagar efter bästföredatumet?

Bacon brukar hålla bra nog länge efter bäst-före.

Bacontärningar brukar kunna lukta lite skumt (typ tå-bira) och tycker dom är skitsvåra att få knapriga.
Citera
2014-06-06, 21:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Bacontärningar brukar kunna lukta lite skumt (typ tå-bira)
Bara detta enda paketet som inte luktade bra men i normala fall äts paketen upp inom en vecka från köp, sällan de blir liggande 3 veckor eller mer.
Citat:
och tycker dom är skitsvåra att få knapriga.
Blir bra för mig när jag använder rätt mycket olja och steker på lite svagare värme, brukar ta ungefär lika lång tid som snabbmakaroner ska koka.
Citera
2014-06-06, 21:26
Bannlyst
Nötfärs gick ut 2 månader sen.
Citera
2014-06-06, 21:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu
Förvarad i rumstemperatur? I så fall gick den väl ut själv?
Förvarad i kylskåp? Hjälp den ut.
Förvarad i frys? Vad är problemet?
Citera
2014-06-06, 21:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu

I frysen = Okej
I kylskåpet = Kass för sisådär 1.9 månad sedan
I rumstemp = Skaffa hagelbrakare.