2012-12-28, 23:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Har börjat dumpstra en del på sistone och plockar ofta med mig proviva juice hem. Sån med levande bakteriekultur. Ofta har den inte mer än en dag på nacken men jag får för mig att det kan vara lurigt med tanke på bakterierna. Har dock aldrig blivit dålig utav den! Någon som vet mer?

Dumpstrad mat överhuvudtaget, är det några speciella produkter man bör undvika?
Nu på vintern så klarar väll sig det mesta rätt så bra men jag tänker främst sommartid då det kan bli ganska så varmt i containrarna!
Tillsatta mjölksyrabakterier brukar snarare förlänga hållbarheten då dessa snälla bakterier förhindrar elaka bakterier från att utvecklas. Det man bör tänka på om man dumpstrar är nog dels att man inte bör ta produkter med skadad förpackning där maten kan ha kommit i kontakt med andra otrevliga saker i containern. Sedan bör man tänka på att det är skillnad på bäst före datum och sista förbrukningsdag. Varor var sista förbrukningsdag har gott ut bör man nog undvika, speciellt varma sommardagar,
Citera
2012-12-29, 06:12
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tillsatta mjölksyrabakterier brukar snarare förlänga hållbarheten då dessa snälla bakterier förhindrar elaka bakterier från att utvecklas. Det man bör tänka på om man dumpstrar är nog dels att man inte bör ta produkter med skadad förpackning där maten kan ha kommit i kontakt med andra otrevliga saker i containern. Sedan bör man tänka på att det är skillnad på bäst före datum och sista förbrukningsdag. Varor var sista förbrukningsdag har gott ut bör man nog undvika, speciellt varma sommardagar,

En och en annan köttfärs samt alla köttprodukter bör det inte vara fel på så länge butiken sköter sig. Givetvis endast på vintern.

Glömde ju att påpeka att det syns ganska klart förutom på färs om den är dålig. Färs blir oftast dålig i mitten först, särskilt om dom inte kylt den väl innan den packas.
Senast redigerad av hockexx 2012-12-29 kl. 06:20.
Citera
2012-12-29, 09:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken85
Oxytterfilé? Köpte en sådan rackare för något år sedan då det reades ut på Ica. Insåg precis efter inköp att jag inte kommer sätta i mig hela själv, utan frös in den med en vecka kvar på hållbarhetstiden. Vill tina upp den och mala färs av till en liten burgare eller 2 nu, men vet inte om det är lönt?

Den har varit i obruten förpackning i frysförvaring i ett års tid. 1 vecka kvar på hållbarhet vid infrysning. Slänga/tina upp?

Tuta och kör. Sniffa lite på köttet för säkerhets skull.
Citera
2012-12-29, 13:31
Medlem
Troians avatar
Apelsinjuice öppnad för en vecka sedan, sedan dess stått förvarad i kylen. Dock är utgångsdatumet först den 13 januari.

Kan man dricka?
Citera
2012-12-29, 13:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Apelsinjuice öppnad för en vecka sedan, sedan dess stått förvarad i kylen. Dock är utgångsdatumet först den 13 januari.

Kan man dricka?

Jag hade druckit den. Man känner ju på lukten om den har jäst eller blivit dålig på annat sätt.
Citera
2012-12-29, 13:39
Medlem
Kocken85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Kan man dricka?

Absolut! Denna skulle jag dricka varje dag i veckan, så länge smak/lukt är ok. Är apelsinjuicen dålig så märker man det direkt på lukt och smak, då den oftast blir vedervärdig
Citera
2012-12-29, 14:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken85
Är apelsinjuicen dålig så märker man det direkt på lukt och smak, då den oftast blir vedervärdig
Skulle precis svara, men så såg jag att du hunnit före. Apelsinjuice har en förmåga att bli totalt odrickbar ur smakhänseende innan den har blivit otjänlig ur hälsosynpunkt. Det är nog helt omöjligt att göra sig själv sjuk på att dricka dålig apelsinjuice.
Citera
2012-12-29, 19:12
Medlem
För ett tag sedan hade jag frysdörren öppen några timmar- I frysen låg b.la fisk (torsk) och fiskpinnar. Kan jag äta av detta? Jagh vet inte riktigt hur länge dörren stod öppen.
Citera
2012-12-29, 19:24
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
För ett tag sedan hade jag frysdörren öppen några timmar- I frysen låg b.la fisk (torsk) och fiskpinnar. Kan jag äta av detta? Jagh vet inte riktigt hur länge dörren stod öppen.
Inga problem. Mat tinar inte helt på så kort tid.
Citera
2013-01-03, 01:44
Medlem
Folk borde inte vara så rädda för att smaka, se och lukta själva om saker och ting är ät/drickbart eller inte. Blev uppfostrad att man inte behöver slänga saker så fort datumet på almanackan och etiketten på produkten klickar utan låt dina sinnen avgöra om det är okej eller inte, det är en av anledningarna vi har våra sinnen. Råkar du äta lite mögel så dör du inte, antagligen insjuknar du inte heller, fan vissa läkemedel är gjorda från mögel.

Ägg t ex, behövs inte ligga i kylen alls, men det kan förståss öka hållbarheten. Dessutom har ägg en väldigt lång hållbarhet efter "bäst före" då jag ätit ägg som är helt felfria även fast dom är 1 månad "gamla".
Citera
2013-01-03, 03:19
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiric
Folk borde inte vara så rädda för att smaka, se och lukta själva om saker och ting är ät/drickbart eller inte. Blev uppfostrad att man inte behöver slänga saker så fort datumet på almanackan och etiketten på produkten klickar utan låt dina sinnen avgöra om det är okej eller inte, det är en av anledningarna vi har våra sinnen. Råkar du äta lite mögel så dör du inte, antagligen insjuknar du inte heller, fan vissa läkemedel är gjorda från mögel.

Ägg t ex, behövs inte ligga i kylen alls, men det kan förståss öka hållbarheten. Dessutom har ägg en väldigt lång hållbarhet efter "bäst före" då jag ätit ägg som är helt felfria även fast dom är 1 månad "gamla".

Precis. Folk tittar på datummärkning som om de vore något ultimatum. Använd doft och smak och avgör. Man dör inte av att dofta på ingredienser. Luktar det illa, ja då slänger man det, luktar det normalt, ja då behåller man det. Vill man dubbelkolla så kan man ta lite på tungan och avgöra.
Citera
2013-01-03, 17:02
Medlem
Hej matgurus!

Tänkte göra köttfärssås senare ikväll. Hittade en halvfull flaska vin som en kompis lämnade kvar efter att jag haft lite fest, och jag undrar helt enkelt om det har blivit dåligt? Om inte så tänkte jag nämligen ha det i maten.

Vinet har stått i rumstemperatur sen jul ungefär. Flaskan är öppnad, men har stått stängd hela tiden. Det är ett rött vin ska tilläggas, har ingen aning om det är någon skillnad dock.

Kan jag ha i det i köttfärssåsen, eller borde jag strunta i det?

EDIT: Jag dricker inte vin, så jag vet inte hur det smakar när det är dåligt.
Senast redigerad av Campfire 2013-01-03 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in