2012-12-27, 18:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Oöppnad burk Kvarg som har gått ut 23/12, vågar man?
Ja för faen.
Citera
2012-12-27, 19:43
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hmmm, har du för varmt i frysen eller fryser in grejjer för sent?

Har som sagt aldrig varit med om att grejjer härsknat trots att det inte är ovanligt att saker som korvvbitar ligger ett år eller mer...

Detta är några år sedan och möjligen var det för varmt i frysen. De senaste åren har det faktiskt onte hänt. Fast å andra sidan säger man väl att produkter från gris inte ska ligga mer än tre månader i frysen, eller har jag fel där?
Citera
2012-12-27, 19:52
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Detta är några år sedan och möjligen var det för varmt i frysen. De senaste åren har det faktiskt onte hänt. Fast å andra sidan säger man väl att produkter från gris inte ska ligga mer än tre månader i frysen, eller har jag fel där?

4-6 månader är väl rekommendationen, 4-12 månader enligt FDA. Nu ska det dock tas med en nypa salt. Jag åt sidfläsk som varit fryst i över ett år och det smakade faktiskt bra, inte purfärskt men inte illa på något vis.

Det värsta som händer är att fettet härsknar och det smakar illa, så vida det inte är extremt gammalt.

Har du frysfack?
Senast redigerad av hockexx 2012-12-27 kl. 19:54.
Citera
2012-12-27, 20:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Påverkas hållbarheten för frysvaror om det är -25grader i frysen istället för -18grader?
Citera
2012-12-27, 20:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Påverkas hållbarheten för frysvaror om det är -25grader i frysen istället för -18grader?
Ju kallare desto bättre är hållregeln jag har.
Citera
2012-12-27, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja, fast både till det positiva och negativa. En del varor håller kortare beroende på frysbränna. Se till att förpacka väl.
Citera
2012-12-27, 21:10
Medlem
vad tror ni om en entrecote som går ut idag 27:e, den har legat i kylen hela tiden i ursprungsförpackningen som dock är öppnad, går den att äta imorn?
Citera
2012-12-27, 21:18
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HJ
vad tror ni om en entrecote som går ut idag 27:e, den har legat i kylen hela tiden i ursprungsförpackningen som dock är öppnad, går den att äta imorn?
Japp, och säkert även någon dag till. Så länge den inte luktar surt så är den okej.
Citera
2012-12-28, 15:00
Medlem
Sojasås?

Har någon, antagligen gammal flaska i kylen från någon gammal flatmate.

Det står att den går ut mars 2013 och är öppnad men nästan full.

Får besök imorgon och ska göra sushi, använder aldrig soja vanligtvis så undrar om jag kan vara lugn eller om jag måste släpa mig till affären ytterliggare en gång nu när jag har tagit helg?
Citera
2012-12-28, 16:28
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee
Sojasås?

Har någon, antagligen gammal flaska i kylen från någon gammal flatmate.

Det står att den går ut mars 2013 och är öppnad men nästan full.

Får besök imorgon och ska göra sushi, använder aldrig soja vanligtvis så undrar om jag kan vara lugn eller om jag måste släpa mig till affären ytterliggare en gång nu när jag har tagit helg?
Sojasås håller så länge den är flytande och inte torkat ihop till en stenhård klump.
Citera
2012-12-28, 23:19
Medlem
funktioners avatar
Har börjat dumpstra en del på sistone och plockar ofta med mig proviva juice hem. Sån med levande bakteriekultur. Ofta har den inte mer än en dag på nacken men jag får för mig att det kan vara lurigt med tanke på bakterierna. Har dock aldrig blivit dålig utav den! Någon som vet mer?

Dumpstrad mat överhuvudtaget, är det några speciella produkter man bör undvika?
Nu på vintern så klarar väll sig det mesta rätt så bra men jag tänker främst sommartid då det kan bli ganska så varmt i containrarna!
Citera
2012-12-28, 23:51
Medlem
Kocken85s avatar
Oxytterfilé? Köpte en sådan rackare för något år sedan då det reades ut på Ica. Insåg precis efter inköp att jag inte kommer sätta i mig hela själv, utan frös in den med en vecka kvar på hållbarhetstiden. Vill tina upp den och mala färs av till en liten burgare eller 2 nu, men vet inte om det är lönt?

Den har varit i obruten förpackning i frysförvaring i ett års tid. 1 vecka kvar på hållbarhet vid infrysning. Slänga/tina upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in