2016-10-25, 21:10
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Ragu är ett samlingsnamn på italiensk köttfärssås.
Bolognese är en regional variant av ragu.
Den regionala varianten Bolognese har aldrig vitlök.

Italiensk köttfärssås, alltså Ragu, innehåller alltid tomat, kött, morötter, stjälkselleri och gul lök. Regionala varianter kan innehålla allt från mjölk till vitt eller rött vin. Det skiljer sig också då t.ex. neapalensk ragu har hela köttstycken istället för tärnat kött och mängder av ingredienser skiljer sig.

I princip, om man läser tillräckligt många italienska recept så kan man göra två helt separata rätter som båda rent tekniskt är ragu.

Jo det är jag med på. Menade mer att du skrev lite otydligt i huruvida vad som skulle i vad!
Citera
2016-10-25, 21:16
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Jo, absolut. Jag tror bara inte att sellerin spelar en så stor roll.

Du får helt enkelt testa. Sen jag började med selleri i mina köttfärsrätter tycker jag de fått en mycket djupare och mognare smak.

Dock är selleri lite som muskot och koriander. Det kan helt döda en rätt vid överdos
Citera
2016-10-25, 21:23
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Du får helt enkelt testa. Sen jag började med selleri i mina köttfärsrätter tycker jag de fått en mycket djupare och mognare smak.

Dock är selleri lite som muskot och koriander. Det kan helt döda en rätt vid överdos

Jag har testat. Det var därför jag skrev som jag gjorde.
Citera
2016-10-25, 21:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Hej alla!

Har i 30 år försökt få till riktig bolognese-smak på min köttfärssås... är en duktig amatörkock och fixar det mesta men...

...fan...

Om jag köper en Findus köttfärrsås så finns där en smak jag eftersöker. Men jag kan inte hitta den. Misstänker att den ev finns i selleri eller i någon inälva...

Men nu vill jag bara kunna göra en traditionell bolognese... typ färs, tomatpuré, lök, vitlök, vin... please...

Mvh Blue...

Findus köttfärssås innehåller bl.a. saltgurka! Kan det vara det du eftersöker?

vatten, griskött* 23 %, tomatpuré, morötter, paprikapuré, paprika, stärkelse, lök, saltgurka (gurka, salt, ättika), nötköttsbuljong, salt, vinäger, paprikapulver, rapsolja, citronjuicekoncentrat, kryddor, socker och kryddextrakt. *griskött från irland läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.
Citera
2016-10-25, 21:28
Medlem
skippers avatar
Citat:
Jag har testat. Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Då kanske vi kan börja med i fallande ordning vad som påverkar smaken mest, jag skulle nog lista

1. Djurets leverne inklusive foder. Gigantisk skillnad på en gräsätande fri ko och en uppbunden spannmålsko.
2. Styckdetaljen
3. Koktiden
4. Tomatsort, även om jag tycker det funkar med det mest, kör jag krossade eller färska tomater brukar jag först göra en tomatsås
5. resten
Citera
2016-10-25, 21:32
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Findus köttfärssås innehåller bl.a. saltgurka! Kan det vara det du eftersöker?

vatten, griskött* 23 %, tomatpuré, morötter, paprikapuré, paprika, stärkelse, lök, saltgurka (gurka, salt, ättika), nötköttsbuljong, salt, vinäger, paprikapulver, rapsolja, citronjuicekoncentrat, kryddor, socker och kryddextrakt. *griskött från irland läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Inte så att man inte funderar på vad nötköttsbuljongen innehåller och likaså kryddextraktet.
Citera
2016-10-25, 21:41
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Jo det är jag med på. Menade mer att du skrev lite otydligt i huruvida vad som skulle i vad!

Tyvärr vet jag inte, men det går att googla olika italienska recept på ragu. T.ex. Ragù Napoletano. Min poäng var lite att folk som säger att "vitlök ska man minsann inte ha i, det har en italienare sagt till mig" de har missat att han kanske menade att just i deras lokala recept har man inte det.

Vissa autentiska italienska recept är dessutom väldigt tråkiga, som det här t.ex.:
http://www.buonissimo.org/lericette/15169_Ragu_napoletano

Det är bara kött, lök, vin och tomatpuré.
Citera
2016-10-25, 21:45
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:

Alltså du använder väl blekselleri och inte rotselleri?

Skulle helt vanlig blekselleri överdosera smakerna? Det är ju bland den mest intetsägande ingrediensen, men behövs ändå för friskhet. Köttfärs utan blekselleri blir ju lätt väldigt tung mat.
Citera
2016-10-25, 21:52
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Alltså du använder väl blekselleri och inte rotselleri?

Skulle helt vanlig blekselleri överdosera smakerna? Det är ju bland den mest intetsägande ingrediensen, men behövs ändå för friskhet. Köttfärs utan blekselleri blir ju lätt väldigt tung mat.

Jag har rotselleri när jag kokar buljonger och något jag alltid kallat stjälkselleri till köttgrytor. Försökte google lite nu och det verkar som blekselleri, stjälkselleri och bladselleri är samma grej. Stjälksellerin jag använder blir som ett tjockt C i genomskärning.

Lite av vad också menade är att det är en ganska tydlig smak från dessa kryddor och tycker man inte om de så känner man de fort.
Senast redigerad av skipper 2016-10-25 kl. 21:57.
Citera
2016-10-25, 21:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Inte så att man inte funderar på vad nötköttsbuljongen innehåller och likaså kryddextraktet.

Kryddextraktet brukar ofta vara libbsticka och/eller rosmarin i denna typen av produkter.
Fast det finns ju så klart en uppsjö varianter.
Citera
2016-10-25, 21:57
Bannlyst
Mitt är hemligt. Jag gör den godaste någonsin.
Citera
2016-10-25, 21:58
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Jag har rotselleri när jag kokar buljonger och något jag alltid kallat stjälkselleri till köttgrytor. Försökte google lite nu och det verkar som blekselleri, stjälkselleri och bladselleri är samma grej. Stjälksellerin jag använder blir som ett tjockt C i genomskärning.

Ja, den har många namn. Det är den gröna delen som växer över marken jag menar, inte rotdelen.

Bild:
https://i.ytimg.com/vi/WC2ZupdKbm0/hqdefault.jpg

Jag brukar ha en bunte i köttfärs, det kanske inte är så mycket för jag har aldrig fått genomskärning.

Slänger du i sellerin i början eller mot slutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in