2022-02-10, 23:42
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Ser bra ut, byt ut Felix tomatsörja mot Heinz ketchup bara.
Det är den utan socker och sötningsmedel kolla innehållet. Den är kvalité till skillnad från Heinz du köper. Som tomatpuré ungefär kolla själv så känner du dig bortgjord nu. Jag har känsla för kvalité.
Citera
2022-02-10, 23:42
Medlem
tastass avatar
För egen del vill jag inte ha chilihetta i köttfärssås och föredrar tomatpuré framför ketchup, men om det kittlar dina skalökar behöver du inte fundera på vad andra tycker om det.
Citera
2022-02-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Lyssna nu. Jag är italiensk-svensk men skiter i min italienska sida kör på svensk vis köttfärs och undviker olivolja från Italien iroinskt nog pga all fake extra virgin som existerar där. Mina smaklökar märker. Spanien har bäst och här är mitt recept va ni ska bedöma.

Fräser på två st hackade gul lökar och tre stycken finhackade vitlöksklyftor i extra virgin olivolja från Spanien som doftar gräs och frukt. Häll ner allt i en skål och stek nu 500 gram blandfärs salta direkt på hög temperatur mer olivolja kan behövas. Sen när fettet i princip vaporerat och en färs med stekyta är kvar slänger vi i en burk mutti krossade tomater, 1/3 av burken vatten och all lök igen. Tar mer salt, svartpeppar, paprikapulver, timjan, rosmarin - dom sistnämda tyvärr torkade och tre stycken lagerblad. Chili egentligen men hade inte så sambal oelek funkar en liten sked ungefär. Två matskedar felix ketchup och koka skiten under lock i en timme på trean. Rör om ibland.

Koka gnocci, ta bort lagerbladen och servera med extra olivolja och ev salt mer peppar.

Är det bra grejer detta eller lagar jag pundarmat tycker ni?
Låter som en god kombo. Jag kan rekommendera att använda både krossade tomater av märket mutti och även hela plommontomater av mutti. Mycket gott
Citera
2022-02-10, 23:43
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaskalaset
Tycker din låter lite för pundig för min smak, köttfärssås är en elegant maträtt.

Jag brukar göra min köttfärssås på ett annat sätt, och jag kan lova att den blir mycket aptitlig.

Häll lite smör i en stekpanna och fräs på köttfärsen, häll sedan på 4dl vatten och ungefär en burk krossade tomater samt lite lök. Toppa sedan med körsbärstomater. Detta ska sedan serveras med nykokt pasta och ketchup.
Varför steka i smör? Tycker det skär sig på något vis trots att jag gillar smör. Nej fin olivolja vi som har känsla vet vilken ska det vara.
Citera
2022-02-10, 23:44
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
För egen del vill jag inte ha chilihetta i köttfärssås och föredrar tomatpuré framför ketchup, men om det kittlar dina skalökar behöver du inte fundera på vad andra tycker om det.
Hur kan man inte vilja ha hetta med i smaken också menar du? Det kör väl varenda radhussvenne med numera.
Citera
2022-02-10, 23:44
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Det är den utan socker och sötningsmedel kolla innehållet. Den är kvalité till skillnad från Heinz du köper. Som tomatpuré ungefär kolla själv så känner du dig bortgjord nu. Jag har känsla för kvalité.
Du är italienare och vet således inget.
Citera
2022-02-10, 23:45
Medlem
MyLittlePony87s avatar
Låter helt klart värt att testa!
Citera
2022-02-10, 23:46
Medlem
bomhulls avatar
Grädde brukar väl folk ha i ibland?
Citera
2022-02-10, 23:47
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Du är italienare och vet således inget.
Har koll på råvaror. Vi italienare förstår det ligger i detaljerna. Som mutti t.e.x mycket viktigt. Den felix är effektiv. Klaga inte på den.
Citera
2022-02-10, 23:50
Medlem
tastass avatar
Citat:
Hur kan man inte vilja ha hetta med i smaken också menar du? Det kör väl varenda radhussvenne med numera.

Jag bryr mig inte om vad radhussvennen har i sin köttfärssås och jag bryr mig egentligen inte om vad du har i din heller, men nu bad du om åsikter så då fick du det.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull

Om dom saknar matvett ja.

Grädde har man bara när man gör en köttfärssås på älgfärs.

Vore det inte en kul idé om man tänker efter att ha en tävling i vem som lagar denna klassiska maträtt godast? En blandad jury bestående av allt från kockar till vanligt folk och några barn (det är ju också i mångt och mycket deras rätt även om jag inte kan påstå att jag tagit överdrivet stora hänsyn till mina ungar när de var små. De har fått vänja sig redan från början med mycket lök, vitlök och kryddor och har aldrig hörts klaga om att något "är för starkt")
Citera
Medlem
Speedballers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittlePony87
Låter helt klart värt att testa!
Ja gör så. Har du två stycken morötter blir det riktigt fint också. En skär du pinnar av, hackar och den andra åker ner med rivgärn.
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Nej det är någon svennetrams-grej att köra grädde. Ni fullblodsgermaner gillar mejeri. Ett halvblod ställer sig på sydeuropéernas sida här i konflikten med er. Bara denna gång dock. Annars tillbaks till svensk köttfärsås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in