2012-05-25, 18:29
Medlem
Lostinasias avatar
Gordon ramseys recept pa bolognese funkar riktigt bra, den har jag gjort ett par ganger.

Kort liten video pa 2 minuter som visar

http://www.youtube.com/watch?v=Sk_CGtA4HIY
Citera
2012-05-26, 02:09
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinasia
Gordon ramseys recept pa bolognese funkar riktigt bra, den har jag gjort ett par ganger.

Kort liten video pa 2 minuter som visar

http://www.youtube.com/watch?v=Sk_CGtA4HIY

Kanske missuppfattat. Men eftersom den var så simpel och snabblagad, var den inte specifikt till för att ha i en lasagne?
Citera
2012-06-17, 14:22
Bannlyst
Vad är den kortaste tiden ni kan låta tomatsåsen vara i innan ni serverar maträtten? För att ha den i 1.5 timme innan man serverar låter lite långt för min smak
Citera
2012-06-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hrvati
Vad är den kortaste tiden ni kan låta tomatsåsen vara i innan ni serverar maträtten? För att ha den i 1.5 timme innan man serverar låter lite långt för min smak
Klart den inte behöver puttra i 1,5 timme (även om jag ibland kan ha min på spisen en halv dag)... 20 min efter start går det att ha maten på bordet, men den blir ju bättre ju längre den får koka.
Citera
2012-06-17, 17:24
Medlem
christerys avatar
Kanske har varit uppe i den långa och ådriga tråden, men blir köttfärsen bättre av att kyals av och värmas upp dan efter, lite som grytor?

Kanske ingen som provat, är det en ny ide tillochmed. Kanske jag kan få medalj. Eller, var det en till idiotisk idé
Citera
2012-06-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kanske har varit uppe i den långa och ådriga tråden, men blir köttfärsen bättre av att kyals av och värmas upp dan efter, lite som grytor?

Kanske ingen som provat, är det en ny ide tillochmed. Kanske jag kan få medalj. Eller, var det en till idiotisk idé
Det blir den! Smakerna mognar och kommer fram.
Citera
2012-08-12, 22:51
Medlem
rovmuns avatar
http://www.dalademokraten.se/Gagnef/2012/03/23/Lars-gor-Sveriges-godaste-kottfarssas-/

Enligt denna artikel så gör han Sveriges godaste,vad tror ni om detta?

Receptet finns med här

Kod:
Lars recept ”Lycopersicum”

2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
2 dl kantareller
2 msk Heinz tomatpuré
3 msk balsamvinäger
1 burk krossade tomater
3 msk kalvfond
2 dl vatten
2 dl grädde
1 dl Heinz Chilisås
150 g salsiccia
4 msk smör

Fräs hackade lökar, kantareller, skivad salsiccia och köttfärs i smör. Tillsätt tomatpuré, balsamvinäger, krossade tomater, kalvfond, grädde, Heinz Chilisås och vatten. Koka långsamt och länge. Smaka av med salt och svartpeppar.
Citera
2012-08-13, 10:06
Medlem
Fader Jacks avatar
Inte så olik TS sås (eller en hög andra för den delen) antar jag:

-400g kött
-En stor lök
-Några vitlökslyftor
-Tomatpuré
-Mjöl
-Vatten
-Grädde
-Salt, svartpeppar, paprika, cayenne, oregano

Stek färsen och lökarna, lägg på salt & svartpeppar. Efter en stund slänger du i resterande kryddor och en ordenlig klick med tomatpuré. Rör ihop allting tills det är väl blandat och strö över mjöl, rör ihop ännu mera tills det tar ihop.

Häll på vatten (jag brukar ta varmt vatten ur vattenkokaren istället för kallt vatten)! Låt det nu puttra nån minut, sen lägger du grädde till smak och låter det stå i 10 minuter till och puttra. Smak av och se om det behöver mera salt.

Gammal favorit jag ärvt från föräldrarna.
Citera
2012-08-13, 19:38
Medlem
Porrtidningssons avatar
Här är är en äkta Ragu Bolognese så som Mario Batali lagar den.

http://www.youtube.com/watch?v=HqBqiGM1O54
Citera
2012-08-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrtidningsson
Här är är en äkta Ragu Bolognese så som Mario Batali lagar den.

http://www.youtube.com/watch?v=HqBqiGM1O54

Blanda inte ihop svenssons köttfärssås med en Bolognese.
Citera
2012-08-14, 21:15
Medlem
arnold2k5s avatar
Har två varianter.

Slövarianten med grädde - Min flickväns absoluta favorit
Ingredienser:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500g köttfärs
grädde
smör
timjan
dijonsenap
körsbärstomater
salt
peppar

Hacka den gula löken och fräs mjuk i en stor klick smör.
Hacka vitlöken och skicka i den med, fräs en liten stund till (INGEN FÄRG!)
I med köttfärsen och bryn, låt vätskan koka bort. I med 1-2tsk dijonsenap och lite timjan. Hacka ner tomaterna och spill på grädden. Låt koka ihop. Serveras med spagetti.

Ordentlig ragu/bolognese/köttfärsås eller vad fan man nu vill kalla det.
1 gul lök
1 stor eller två små morötter
2 selleriblad
2 klyftor vitlök
300 gram nötfärs
200 gram fläskfärs
Tomatpuré
Buljong
Smör
Olivolja
Timjan
Rödvin
1-2 lagerblad
Parmesan

Hacka den gula löken, moroten och sellerin. Fräs i olivolja och smör på låg värme, löken ska bli genomskinlig utan färg. Låt fräsa i kanske en kvart eller så. Finhacka vitlöken och fräs i några minuter till. Ner med köttfärsen och låt vattnet reduceras bort ur köttet. Låt puttra i olivoljan, smöret och fettet från färsen tills det fått fin färg. Släng i tomatpuren och låt fräsa en stund till. Slå på några dl buljong (2-3 kanske) samt lika mycket rödvin. Skicka i lagerblad och timjan (färsk ej hackad!). Låt sjuda på låg temperatur i runt 20 min. Ta ur lagerbladen och timjan och låt sjuda till önskad konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Serveras med hemmagjord tagliatelle och parmesan. Ett gott glas rödvin till det här och kvällen är gjord!
Citera
2012-08-14, 21:44
Medlem
Var bara tvungen att ge min variant oxo då....

400-500g Nöt, fläsk eller blandfärs
1 burk krossade tomater
1 finhackad grön paprika
1 finhackad gul lök
1-2 oxbuljongtärning
1-3 pressade vitlöksklyftor
1 sockerbit
paprikapulver
nymald vitpeppar
chili - flakes eller finhackad
olivolja
soya
parmesan
1-2 dl vatten eller rödvin
ev. oregano eller färsk basilika

Börjar med att steka chili och vitlök i olivolja. Luktar så jävla gott. Slänger sen i löken, därefter köttfärsen. Bryner på till bra färg. Droppar sen i paprikan och de krossade tomaterna. Tätt följt av sockerbit, buljongtärning, soya, paprikapulver och sen även vin/vatten. Peppra och ev. oregano och basilika. Koka skiten ur det, ju längre ju bättre. Smaka av med soya + parmesan (för sälta) och vitpeppar (för pepprighet ).

För extra finess kan man spara lite grövre hackad grön paprika att droppa i när det nästan är färdigt, ger lite skön crunch.

Servera med valfi pasta, riven parmesan och en snabb sallad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in