Personligen föredrar jag köttfärs som är smakrik men inte oljig eller slabbig. Oftast brukar jag inte fylla den med massa andra saker. Less is more.
Den innehåller:
Lök
Vitlök
Köttfärs
Salt
Peppar
Tomatpuré
Worcestershiresås
Timjan
Basilika
Oregano
Jag börjar med att sautéra (fräsa) lök och vitlök med salt och peppar för att få bort de råa smakerna i lök och vitlök och för att pepparn ska släppa sina smaker mer. Löken ska bli försiktigt gul och jag föredrar att steka i olja med lite smör.
Därefter tillsätter jag köttfärsen som jag steker upp (på lägre värme).
Jag undviker använda krossade tomater (blir för slabbigt) utan använder hellre en tub tomatpuré från Putti (eftersom att denna innehåller 99,75% tomater och resten salt), skulle det bli för torrt kan man alltid tillsätta lite vatten.
Därefter tillsätter jag en generös mängd worcestershiresås för att göra köttfärsen saftigare och kryddar den med basilika, timjan och oregano.
That's it - resultatet en mycket god, smakrik och aromatisk köttfärs som är fast i formen och passar perfekt till pasta eller som fyllning i t.ex. lasagne. Och ja, alla som smakat säger att den är väldigt bra.
Rekommenderar att prova och jag har lagat måååånga olika varianter på köttfärs (inkl. sambal, morötter, ketchup, vin, krossade tomater, creme fraiche och indiska varianter som Kheema) men denna är överlägset bäst