Citat:
Jag har ju inga mängder alls i mitt recept så "ett glas" för ses symboliskt.
Det är inget vitlök i en traditionell bolognese men vill man ha det så skall såklart ha i det. Bacon likaså och muskoten. Men kör man i allt gott i varenda gryta tenderar att det bli samma rätt varenda gång.
Det är inget vitlök i en traditionell bolognese men vill man ha det så skall såklart ha i det. Bacon likaså och muskoten. Men kör man i allt gott i varenda gryta tenderar att det bli samma rätt varenda gång.
Haha ja det har du ju rätt i. Men jag antog att du inte menade ett soccer mom-glas. Min poäng är att man kan lika bra köra ner en halv flaska vin. Om kocken själv då inte hellre har det i sitt glas, vilket också är riktigt jäkla okej.
Point taken, men nu heter ju inte tråden "din bästa Bolognese". Inte sant? Dock är jag inte helt säker på att du har rätt rörande baconen. Många recept jag hittat använder sidfläsk. Jag ska inte säga att jag är 100 % säker, men jag tror nog att åtminstone ett par italienare hade backat upp mig här. Förstår att bacon inte är helt rätt, men tänkte att lika bra jag skriver det eftersom jag i 8 fall av 10 har bacon i istället för sidfläsk.
Citat:
Jag är på din linje här. Bacon, vitlök (mycket) och muskot (inte för mycket, för den smaken kan ta över och muskot lär dessutom vara ett rent gift i större doser) hör till en god köttfärssås. Och ok, en halvflaska vin är bättre än ett glas. Ställ såsen på långkok på låg värme och låt smakerna koka in! Glöm inte efterkryddningen före serveringen! Sen kan du förföra vilken tjej som helst!
Haha ja just ja! Vem har inte läst flashbacktråden #1 "Muskotnötens horribla effekter"?
Helt seriöst så bryr jag mig inte om vilken jävla italienare jag stampar på tårna rörande min vitlök och min muskt för de ska ner. De får sluta vara lättstötta på den punkten tycker jag.
En rolig grej jag testade för inte så länge sedan var att göra typ en pulled pork á la bolognese. Gjorde som en vanlig texas chili fast med en bolognese-bas istället för habanero osv och det blev faktiskt riktigt jäkla bra. Gjorde det samtidigt som jag kokade en exakt likadan bolognese fast med egenmald högrev. Den med egenmald högrev blev snäppet bättre, men var roligt att göra något nytt!