2016-10-25, 19:52
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag har ju inga mängder alls i mitt recept så "ett glas" för ses symboliskt.

Det är inget vitlök i en traditionell bolognese men vill man ha det så skall såklart ha i det. Bacon likaså och muskoten. Men kör man i allt gott i varenda gryta tenderar att det bli samma rätt varenda gång.

Haha ja det har du ju rätt i. Men jag antog att du inte menade ett soccer mom-glas. Min poäng är att man kan lika bra köra ner en halv flaska vin. Om kocken själv då inte hellre har det i sitt glas, vilket också är riktigt jäkla okej.

Point taken, men nu heter ju inte tråden "din bästa Bolognese". Inte sant? Dock är jag inte helt säker på att du har rätt rörande baconen. Många recept jag hittat använder sidfläsk. Jag ska inte säga att jag är 100 % säker, men jag tror nog att åtminstone ett par italienare hade backat upp mig här. Förstår att bacon inte är helt rätt, men tänkte att lika bra jag skriver det eftersom jag i 8 fall av 10 har bacon i istället för sidfläsk.

Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Jag är på din linje här. Bacon, vitlök (mycket) och muskot (inte för mycket, för den smaken kan ta över och muskot lär dessutom vara ett rent gift i större doser) hör till en god köttfärssås. Och ok, en halvflaska vin är bättre än ett glas. Ställ såsen på långkok på låg värme och låt smakerna koka in! Glöm inte efterkryddningen före serveringen! Sen kan du förföra vilken tjej som helst!

Haha ja just ja! Vem har inte läst flashbacktråden #1 "Muskotnötens horribla effekter"?

Helt seriöst så bryr jag mig inte om vilken jävla italienare jag stampar på tårna rörande min vitlök och min muskt för de ska ner. De får sluta vara lättstötta på den punkten tycker jag.

En rolig grej jag testade för inte så länge sedan var att göra typ en pulled pork á la bolognese. Gjorde som en vanlig texas chili fast med en bolognese-bas istället för habanero osv och det blev faktiskt riktigt jäkla bra. Gjorde det samtidigt som jag kokade en exakt likadan bolognese fast med egenmald högrev. Den med egenmald högrev blev snäppet bättre, men var roligt att göra något nytt!
Citera
2016-10-25, 19:57
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Haha ja det har du ju rätt i. Men jag antog att du inte menade ett soccer mom-glas. Min poäng är att man kan lika bra köra ner en halv flaska vin. Om kocken själv då inte hellre har det i sitt glas, vilket också är riktigt jäkla okej.

Point taken, men nu heter ju inte tråden "din bästa Bolognese". Inte sant? Dock är jag inte helt säker på att du har rätt rörande baconen. Många recept jag hittat använder sidfläsk. Jag ska inte säga att jag är 100 % säker, men jag tror nog att åtminstone ett par italienare hade backat upp mig här. Förstår att bacon inte är helt rätt, men tänkte att lika bra jag skriver det eftersom jag i 8 fall av 10 har bacon i istället för sidfläsk.

Det blev nog något syftningsfel i min text för det var vitlöken som inte ingår. Sidfläsk ingår. Muskot är extrabeställning. :-)

Sedan är det fel av mig att laga bolognese på köttfärs, redan där är man ju diskad egentligen. Tur man inte är italienare.
Citera
2016-10-25, 19:57
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Jag har ju inga mängder alls i mitt recept så "ett glas" för ses symboliskt.

Det är inget vitlök i en traditionell bolognese men vill man ha det så skall såklart ha i det. Bacon likaså och muskoten. Men kör man i allt gott i varenda gryta tenderar att det bli samma rätt varenda gång.

Nu blir det tyvärr ett litet smartass-inlägg, men du får ha överseende. Det finns många regionala varianter av ragu, vissa har vitlök, vissa har mjölk, osv. Bolognese är en variant och den har såklart inte vitlök, köttfärs, eller ragu som det så fint heter, kan ha vitlök.

Själv håller jag med experterna om att vitlök tar över för mycket. Av samma anledning använder jag inte stjärnanis oavsett hur mycket proffskockar förespråkar det, för hela såsen smakar då bara lakrits.
Citera
2016-10-25, 20:12
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Det blev nog något syftningsfel i min text för det var vitlöken som inte ingår. Sidfläsk ingår. Muskot är extrabeställning. :-)

Sedan är det fel av mig att laga bolognese på köttfärs, redan där är man ju diskad egentligen. Tur man inte är italienare.

Ja okej då är jag med. Tänkte det att lite har jag väl ändå koll på. Jo, men bolognese eller ragu och köttfärssås är så jäkla skilda grejer med. Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt vilken styckdetalj man ska ha. Är högrev det som anses vara rätt?

Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfStropp
Nu blir det tyvärr ett litet smartass-inlägg, men du får ha överseende. Det finns många regionala varianter av ragu, vissa har vitlök, vissa har mjölk, osv. Bolognese är en variant och den har såklart inte vitlök, köttfärs, eller ragu som det så fint heter, kan ha vitlök.

Själv håller jag med experterna om att vitlök tar över för mycket. Av samma anledning använder jag inte stjärnanis oavsett hur mycket proffskockar förespråkar det, för hela såsen smakar då bara lakrits.

Du får gärna skriva om det finstilta för det blev lite väl rörigt där. Menade du att Bolognese inte kan ha det men att ragu kan?

Jag har märkt att stjärnanis och fett går riktigt jävla dåligt ihop. Oavsett hur lite man har så blir det någon väldigt obehagligt i texturen på maten om man adderar stjärnanis. Är jag den enda som märkt det? Tycker krossad fänkål man själv strör över vid servering kirrar biffen om man vill addera lite andra smaker fungerar alldeles utmärkt.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-10-25 kl. 20:17.
Citera
2016-10-25, 20:19
Medlem
Bluekeepers avatar
Hej alla!

Har i 30 år försökt få till riktig bolognese-smak på min köttfärssås... är en duktig amatörkock och fixar det mesta men...

...fan...

Om jag köper en Findus köttfärrsås så finns där en smak jag eftersöker. Men jag kan inte hitta den. Misstänker att den ev finns i selleri eller i någon inälva...

Men nu vill jag bara kunna göra en traditionell bolognese... typ färs, tomatpuré, lök, vitlök, vin... please...

Mvh Blue...
Citera
2016-10-25, 20:21
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Hej alla!

Har i 30 år försökt få till riktig bolognese-smak på min köttfärssås... är en duktig amatörkock och fixar det mesta men...

...fan...

Om jag köper en Findus köttfärrsås så finns där en smak jag eftersöker. Men jag kan inte hitta den. Misstänker att den ev finns i selleri eller i någon inälva...

Men nu vill jag bara kunna göra en traditionell bolognese... typ färs, tomatpuré, lök, vitlök, vin... please...

Mvh Blue...

Jävlar vad svårt att svara på. Jag tror dock mer på socker eller buljong än selleri dock, om jag ska vara ärlig.
Citera
2016-10-25, 20:34
Medlem
skippers avatar
Citat:
Hej alla!

...fan...

Mvh Blue...

Sellerin! Du är helt rätt ute. Se gärna mitt förslag lite högre upp. Jag kör inte med tomatpure utan hela konserverade tomater, ingen vitlök heller. Får du inte till djupsmaken så är det inte fusk att hälla i oxfond.
Citera
2016-10-25, 20:45
Medlem
skippers avatar
Citat:
Jävlar vad svårt att svara på. Jag tror dock mer på socker eller buljong än selleri dock, om jag ska vara ärlig.

Det är nog selleri i buljongen om du köpt den...
Citera
2016-10-25, 20:45
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Sellerin! Du är helt rätt ute. Se gärna mitt förslag lite högre upp. Jag kör inte med tomatpure utan hela konserverade tomater, ingen vitlök heller. Får du inte till djupsmaken så är det inte fusk att hälla i oxfond.

jävla stor skillnad gör väl ändå inte sellerin?.. Riktiga krossade tomater spelar bra mycket större roll tycker jag.
Citera
2016-10-25, 20:48
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Det är nog selleri i buljongen om du köpt den...

Jo, absolut. Jag tror bara inte att sellerin spelar en så stor roll.
Citera
2016-10-25, 20:56
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Du får gärna skriva om det finstilta för det blev lite väl rörigt där. Menade du att Bolognese inte kan ha det men att ragu kan?

Ragu är ett samlingsnamn på italiensk köttfärssås.
Bolognese är en regional variant av ragu.
Den regionala varianten Bolognese har aldrig vitlök.

Italiensk köttfärssås, alltså Ragu, innehåller alltid tomat, kött, morötter, stjälkselleri och gul lök. Regionala varianter kan innehålla allt från mjölk till vitt eller rött vin. Det skiljer sig också då t.ex. neapalensk ragu har hela köttstycken istället för tärnat kött och mängder av ingredienser skiljer sig.

I princip, om man läser tillräckligt många italienska recept så kan man göra två helt separata rätter som båda rent tekniskt är ragu.
Citera
2016-10-25, 20:58
Medlem
BaronAfStropps avatar
Citat:
Hej alla!

...fan...

Mvh Blue...

Om du skriver exakt hur du gör din köttfärs så blir det mycket enklare att hjälpa. Har du t.ex. morot i? Skriv alla ingredienser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in