2017-10-18, 00:05
Medlem
maxorrs avatar
Nån som kan länka mig till en köttfärssås jag blev bjuden på för ganska länge sen som såg väldigt enkel ut men smakade riktigt bra. Den var inte alls speciellt såsig utan krämig och inte så tomatig alls med ev bara tomatpure. Kanske inte finns nåt recept utan hem mekat

Men köttfärssåsen hade curry eller gurkmeja, mjukstekt hackade lökbitar, samt fet grädde, smör, salt peppar men sen vette fan vad det var mer i?
Citera
2017-10-18, 17:10
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kör i princip på samma recept men lagar Bolognesen ännu torrare än vanligt eftersom den ju på sätt och vis blandas med Bechamelsåsen.

Men. Personligen kör jag inte på en traditionell Bechamel utan på dess ädlare "släkting", Sauce Mornay, dvs Bechamel med äggulor och riven ost som sakta smälter ihop med Bechamelen. Jag använder därför ren riven ost endast som avslutning på översta lagret.

~Paul~

Ja, jag gör också min "bechamel" med ost i, dock har jag aldrig haft äggulor i. Vad fyller gulorna för funktion i det här fallet?
Citera
2017-10-18, 21:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ja, jag gör också min "bechamel" med ost i, dock har jag aldrig haft äggulor i. Vad fyller gulorna för funktion i det här fallet?
De ger en krämigare konsistens och fylligare smak. Ungefär på samma sätt som när man har i äggulor i Carbonara.

~Paul~
Citera
2017-10-19, 02:02
Medlem
Calleschwartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Nån som kan länka mig till en köttfärssås jag blev bjuden på för ganska länge sen som såg väldigt enkel ut men smakade riktigt bra. Den var inte alls speciellt såsig utan krämig och inte så tomatig alls med ev bara tomatpure. Kanske inte finns nåt recept utan hem mekat

Men köttfärssåsen hade curry eller gurkmeja, mjukstekt hackade lökbitar, samt fet grädde, smör, salt peppar men sen vette fan vad det var mer i?

Det är ju såklart väldigt svårt att veta vad din vän har haft i sin bolognese, i stort sett alla gör ju på sitt eget vis. Du måste nog fråga din vän helt enkelt.

Jag tror Leif Mannerström i något tv program ska ha sagt att det finns lika många bologneser som det finns kineser...
Citera
2017-10-19, 10:16
Medlem
HighwayDelights avatar
Jag gör alltid köttfärssås på följande:
Nötfärs.
Lök.
Grädde.
Bacon.
Krossade tomater.
Citronpeppar.

Hemligheten är att låta det stå och puttra i flera timmar, det är värt det, jag lovar..
Citera
2017-10-24, 05:17
Medlem
DURN80s avatar
Den Fattiga Latmaskens Goda Köttfärsås.

Familj Storlek. 6 Portioner. (Eller 4 rediga.)

Detta behöver ni.

900gram Svensk Finmald Köttfärs.
1 Gul Lök.
2 burkar Mutti Polpa finkrossade tomater. (Måste vara Mutti Polpa, tro mig, det gör skillnad)
1 burk 2dl Arla's Crème Fraiche Naturell. (laktosfri går utmärkt med) Obs! Kokbar!
Chili Ketchup.
Grillkrydda.
Salt.
Peppar.
Milda's stekmargarin.

Så här lagas den.

Hetta upp stekpannan, i med steksmöret. Rör runt smöret, i med finhackad gul lök.

När löken fått färg, ur med löken i en bunke.

Sätt värmen i pannan på 5 av 6. (6 är max exempelvis)

I med färsen. Salta och peppra medans färsen är rosa. 1/2 matsked svartpeppar, 1 matsked salt.

Rör om färsen och få den genomstekt. Se till att den börjar få stekyta, den ska inte bara vara grå!

I med löken. Rör runt i någon minut. Sätt värmen i pannan på 4 av 6. (6 är max exempelvis)

I med finkrossade tomaterna, se till att fylla burkarna med 0.5dl vatten efter, rör om dem fint och häll i lilla tomat-vattnet. I med Crème Fraiche. Rör om fint och konstant tills allt för en unison färg.

Sänk värmen till 3 på pannan. I med Grillkrydda efter behag (3 matskedar gör jag) 1 matsked salt. 0.5 matskedar svartpeppar. 3 matskedar Chili Ketchup. Rör om fint och sakta i någon minut.

Sänk värmen i pannan till 2. På med lock och låt småkoka i 25 till 30 minuter. Rör om då och då.

Ställ av färsen och låt svalna under lock i 10 till 15 minuter.

Klart!

Noteringar!
Om ni vill ha spaghetti till, tajma så pastan åker i kokande vatten när ni ställer av färsen.
Har ni inget lock till stekpannan så går matfolie utmärkt. Se till att ha en djup stekpanna så ni slipper steka i omgångar. Går alldeles utmärkt att hacka i svamp om man vill, eller majs, eller vitlök, eller vad man nu vill. Basen är redan skitbra och komplimenterar de flesta bonus ingredienser. Detta är även utmärkt god färs till lasagne. Eller bara till sallad.
Citera
2017-10-24, 06:08
Medlem
Sunimods avatar
Funkade fram till "Milda's stekmargarin."

"Hetta upp stekpannan, i med steksmöret. Rör runt smöret, i med finhackad gul lök."

Nej inte kemikalier i min mat. Margarin är konstgjort smör och ska man inte äta.
Byt mot äkta smör så blir det dessutom godare och gärna nötfärs.

Lite riven parmesan ovanpå allt direkt på tallriken är gott.
Citera
2017-10-24, 06:31
Bannlyst
Grymt det låter. Vart köper ni in köttfärsen, tycker kvalitén varierar så att den blir bara sämre och sämre överallt, bara dryper fett om skiten.
Citera
2017-10-24, 06:38
Medlem
Bidrar med ett annat recept, blir nog inte snabbare och enklare än så här:

1. Ta av skinnet på ett isterband
2. Bryt ner det i bitar och stek det sedan i lite olja tills det fallit sönder i smulor.
3. Häll på 1/2dl passerade tomater och 1/2dl vispgrädde
Låt puttra ihop några minuter.

I med kokt pasta och rör om. Servera med svartpeppar och ev. lite riven parmesan på toppen.

Det blir som en lite syrligare och krämigare variant av bolognese. Perfekt om man är stressad, tar ca. 10 minuter att göra.
Citera
2017-10-24, 06:41
Medlem
REEEEEs avatar
Inga morötter, inget vin.
Citera
2017-10-24, 06:46
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
Grymt det låter. Vart köper ni in köttfärsen, tycker kvalitén varierar så att den blir bara sämre och sämre överallt, bara dryper fett om skiten.

Till köttfärssås tycker jag att vanlig funkar bra om den får koka ihop ett tag. Men till burgare, köttbullar, pannbiff med mera brukar jag ta en passande köttbit och be butiken mala den. Då kan jag själv välja om jag vill ha den grov eller inte och dessutom styra över fetthalten genom att t.ex göra en blandning av två olika köttbitar.

Bra recept TS. Håller med om Polpa men testa att även ha i deras körsbärstomater precis i slutet, de ska bara bli varma.
Byt ut Milda mot klarifierat smör. Finns i kyldisken, det är smör utan vatten vilket gör att det funkar till både hög och låga stektemperaturer. Dessutom är det både drygt och ger fin smak.

Tack för middagstipset.
Citera
2017-10-24, 06:46
Bannlyst
Margarin?? Annars lät det ok.

Fy fan för folk som inte bryr sig om matlagning. Fucking margarin...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in