2012-07-23, 13:44
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaquilleoneal
Hejsan! Jag käkar gainer och undrar vad som borde ge bäst resultat.

1: Att käka en skopa 3ggr per dag. Blir då ca 1.5 dl pulver.

2: Att käka två skopor en gång per dag. Ifall detta alternativ, när på dagen isf? Ifall jag inte behöver kompletera någon måltid dvs.

Så länge mängden är desamma spelar det ingen som helst roll hur/när du delar upp det.
Citera
2012-07-31, 09:58
Medlem
RadioGaGas avatar
Är det farligt att äta för mycket omega-3? Läste på wikipedia att överdosering kan leda till att kapillärer spricker i hornhinnan. Tar ca 1 gram omega-3 om dagen. Fast själva tabletterna innehåller 1500 mg oljor tillsammans. Är det riskfritt att dubbla dosen?
Citera
2012-07-31, 10:23
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Är det farligt att äta för mycket omega-3? Läste på wikipedia att överdosering kan leda till att kapillärer spricker i hornhinnan. Tar ca 1 gram omega-3 om dagen. Fast själva tabletterna innehåller 1500 mg oljor tillsammans. Är det riskfritt att dubbla dosen?

Nej det är sannerligen inte riskfyllt. 3g omega-3 extra genom tabletter är inget du ska oroa dig över så länge du inte äter extremt omega-3rik kost i övrigt.
Citera
2012-07-31, 10:36
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Så du tar 1 gram omega 3 om dagen som innehåller 1500 mg "oljor"? Det var rediga piller det.

Läs nedan länkad artikel om omega-3. Här rekommenderar man ganska "höga" doser EPA och DHA. Mycket läsvärd för den som vill maximera sina resultat.
Citat:
This means that I recommend an intake of 2 g EPA and 1.5 g DHA per day, and it means that you should pay closer attention to the EPA/DHA amounts you get from your fish oil supplement.
http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html
Citera
2012-07-31, 16:30
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Nej det är sannerligen inte riskfyllt. 3g omega-3 extra genom tabletter är inget du ska oroa dig över så länge du inte äter extremt omega-3rik kost i övrigt.

Det gör jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Så du tar 1 gram omega 3 om dagen som innehåller 1500 mg "oljor"? Det var rediga piller det.

Läs nedan länkad artikel om omega-3. Här rekommenderar man ganska "höga" doser EPA och DHA. Mycket läsvärd för den som vill maximera sina resultat.

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html

Jag är mer intresserad av välbefinnandet än av muskelbyggnad, som den där artikeln handlar om. Jag kanske motionerar en dag i veckan. Men det är hjärnan jag vill åt.

För övrigt, vad finns det för bra saker man ta för välbefinnandet? Jag vet att omega-3 och B-vitamin är bra, men vad finns det mer?
Citera
2012-07-31, 21:06
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
För övrigt, vad finns det för bra saker man ta för välbefinnandet? Jag vet att omega-3 och B-vitamin är bra, men vad finns det mer?

D-vitamintillskott årets nio mörkaste månader för oss som bor i Sverige är inte fel.
Citera
2012-08-06, 12:03
Medlem
Mr.Bonds avatar
Såg en hink Whey på fyllan inatt och ville köpa den till varje pris. Min kompis gjorde en bra affär Men det fanns ingen skopa med. Så jag undrar hur mycket ni tror 1½ skopa (50g) är i mitt 1dl mat-mått. Eller ska jag ta något annat att mäta upp det med?

Tackar för hjälp.
Citera
2012-08-06, 12:45
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bond
Såg en hink Whey på fyllan inatt och ville köpa den till varje pris. Min kompis gjorde en bra affär Men det fanns ingen skopa med. Så jag undrar hur mycket ni tror 1½ skopa (50g) är i mitt 1dl mat-mått. Eller ska jag ta något annat att mäta upp det med?

Tackar för hjälp.

1½dl borde det vara (beror dock lite på vilket märke produkten har). Men tar du proteinpulver ensamt (dvs. inte ihop med en måltid) känns 50g på en gång lite overkill.
Citera
2012-08-08, 16:54
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Efter att ha läst på lite, tänkte jag öka mitt intag av d-vitamin rejält från och med hösten. Vet nån om nån bra webshop varifrån man kan beställa lämpligt starka d-vitaminpiller?
Citera
2012-08-08, 16:57
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Efter att ha läst på lite, tänkte jag öka mitt intag av d-vitamin rejält från och med hösten. Vet nån om nån bra webshop varifrån man kan beställa lämpligt starka d-vitaminpiller?

Kolozzeum D-vitamin
Citera
2012-08-09, 19:03
Medlem
RadioGaGas avatar
Är huvudvärk en bieffekt av för stort intag av omega-3?

Jag kanske bara är nojig, men jag får lite ont i huvudet om jag tar över rekommenderad dos.
Citera
2012-08-09, 20:15
Medlem
dauits avatar
Citat:
Är huvudvärk en bieffekt av för stort intag av omega-3?

Jag kanske bara är nojig, men jag får lite ont i huvudet om jag tar över rekommenderad dos.
såvitt jag vet nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in