2012-06-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigknigt
Någon som vet en gainer som har tillräktligt med protein ca 50g o 50g kolhydrater o lite fetter.. Hittade flera med 50g protte o över 200g kolhydrater, de överdrivet.

Suggestions?

kroppen kan inte ta upp 50g protein i drickande form på en och samma gång, så inte lönt att ha en gainer med 50g protein per portion. Själv blandar ja min egen gainer, då får jag cirka 25 g protein och 100 g kolhydrater.
Citera
2012-06-25, 23:15
Medlem
bigknigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
kroppen kan inte ta upp 50g protein i drickande form på en och samma gång

Nu måste ja be dig om källa , Jag har aldrig hört talas om detta
Citera
2012-06-26, 11:46
Medlem
Citat:
Nu måste ja be dig om källa , Jag har aldrig hört talas om detta

Kroppen tar ju upp all protein, men bara en liten del används till musklerna, resten av proteinet blir till energi eller lagras som kroppsfett.
Ska se om jag hittar en "riktig" källa. Annars kanske dessa duger?

http://www.expertpanelen.se/blogg/2009/01/hur-mycket-protein-kan-kroppen-ta-upp/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69170
Enligt King Grub så kan inte kroppen lagra mer än 20 g EAA vid varje tillfälle. Sedan är EAA-förhållandena olika i olika livsmedel tror jag... men det är 20 gram EAA som gäller.

https://www.flashback.org/t1784010
Citera
2012-06-26, 18:24
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Någon som vet en gainer som har tillräktligt med protein ca 50g o 50g kolhydrater o lite fetter.. Hittade flera med 50g protte o över 200g kolhydrater, de överdrivet.

Suggestions?

Ska du få det förhållande mellan kolhydrater och protein måste du troligen köpa vassleprotein och maltodextrin och blanda själv.
Citera
2012-06-27, 16:27
Medlem
MrStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
kroppen kan inte ta upp 50g protein i drickande form på en och samma gång, så inte lönt att ha en gainer med 50g protein per portion. Själv blandar ja min egen gainer, då får jag cirka 25 g protein och 100 g kolhydrater.
Låter som den gamla skrönan från förr; "kroppen kan inte ta upp mer än si och så mycket per måltid...bla, bla".

Läste en artikel om just den myten där man förklarade att om den stämde hade inte människan funnits idag.
Detta eftersom det fanns en tid då det var livsnödvändigt för människan att kunna ta upp mer än t.ex. 50 g protein per mattillfälle.
Man syftade då på tiden då man inte gick till mataffären och köpte mat, utan tog sitt spjut på en jakttur

Nu skrev du "i flytande form" men jag är övertygad om att det gäller även där.

Mvh
Citera
2012-06-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStranger
Låter som den gamla skrönan från förr; "kroppen kan inte ta upp mer än si och så mycket per måltid...bla, bla".

Läste en artikel om just den myten där man förklarade att om den stämde hade inte människan funnits idag.
Detta eftersom det fanns en tid då det var livsnödvändigt för människan att kunna ta upp mer än t.ex. 50 g protein per mattillfälle.
Man syftade då på tiden då man inte gick till mataffären och köpte mat, utan tog sitt spjut på en jakttur

Nu skrev du "i flytande form" men jag är övertygad om att det gäller även där.

Mvh

ja de låter ju faktiskt logiskt. Nu känner ja mig snopen. Får lösa lite mer om detta eftersom jag faktiskt inte hittat nån "riktig" artikel om det. Har du någon på lager?
Citera
2012-06-27, 21:34
Medlem
MrStranger och ja sa aldrig att kroppen inte tar upp det, men att endast en "liten" del gick till musklerna.
Citera
2012-06-29, 02:40
Medlem
MrStrangers avatar
Nä, ser nu att du rättade dig själv där i ett senare inlägg

Att kroppen bara skulle använda en liten del av proteinet till musklerna ställer jag mig också tveksam till tyvärr (no hard feelings). Åtminstone om vi pratar om behovet efter styrketräning (muskelnedbrytning).
Kvinnan som svarar på frågan i översta länken du hänvisade till skriver ju själv att kroppen använder proteinet till det den för tillfället behöver det till.

I Flashback-länken blir även där påståendet med begränsat proteinupptag tillrättavisat direkt...

Vad gäller EAA så kan nog kroppen både ta upp och lagra betydligt mer än vad de flesta konsumerar per tillfälle.
Man brukar rekommendera mellan 10 - 20g EAA (endast 10g BCAA, varför är en längre historia) då denna mängd räcker för att skapa en positiv balans mellan proteinsyntesen och muskelnedbrytningen, vilket också oftast är det huvudsakliga syftet med just dessa produkter.

Kroppen har dock en maximalgräns för hur stor mängd fria aminosyror den kan lagra i aminosyrepoolen, om det kanske är det du syftar på?

För att få i sig tillräckligt med protein genom kosttillskott finns betydligt billigare alternativ än EAA och BCAA...t.ex. vassleprotein

Mvh
Senast redigerad av MrStranger 2012-06-29 kl. 03:15.
Citera
2012-06-29, 10:15
Medlem
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/2-x-testo-4-hd

Funkar sånt där? Eller är det bara hittepå?
Citera
2012-06-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spaxx

Bara skit, spara pengarna
Citera
2012-06-29, 11:58
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaxx

Hittepå. En fungerande testobooster skulle falla in under dopinglagen och vara olaglig.
Citera
2012-07-03, 14:26
Medlem
supplements

Hej, som varannan person så är jag kär i zyzz fysiken, jag undrar om de supplements han tog är värda att köpa.

Fish oil caps (6 a day)
Animal pack multivitamin
Vitamin C
Green Tea
Phenadrine and Inferno fat burners - Eventuellt köpa något från GG om det rekommenderas av någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in