2010-01-11, 18:27
Medlem
Palledamans avatar
Tycker du ska satsa på EAA eller Gainer. Skit samma vilken sida det är, ta den som är billigast (och ha i åtanke att det är fri frakt + 10% om du är CSN-studerande på GG).

Framförallt så tycker jag du inte behöver vara så seriös med att ta en drink här, en drink där bla bla bla. Käka mat! Mat är gott och mat är bra. Sen runt träningen så finns det bättre saker, typ EAA. Säger som BengtZz

"Det som alla kosttillskott har gemensamt är att de skall komplettera kosten i övrigt och vara ett tillskott till en redan fungerande kost."

"Kosttillskott är ingenting som behövs, kosttillskott kan assistera och hjälpa en kost och/eller effekter som redan finns för att göra dessa bättre."

Tycker du borde läsa dessa tre länkar:
Allt du behöver veta om näringslära

Axons 10 bästa tips för viktuppgång!

Stora Tråden om Kosttillskott - Med Guide/FAQ
Citera
2010-01-11, 18:37
Medlem
Astral.explorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Slöseri på pulver att ta innan måltid och kasein innan läggdags är också det onödigt. Tror du bör kolla upp periodisk fasta. Rött kött, speciellt charkvaror bör undvikas. E250 är en anledning.

Ett tips är att kolla upp proteinbalans, proteinsyntes och proteinnedbrytningen

Varför är det slöseri?
Citera
2010-01-11, 18:50
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astral.explorer
Varför är det slöseri?
10g protein, då kan du lika gärna köra på vassle. Ja, det påverkar proteinsyntesen mer, det är också dyrare. Sen ser jag ingen anledning till att slösa på EAA mer än nödvändigt. Frågan är hur det ser ut över dagen sett, troligt är att skillnaden är så löjligt liten att man blir mörkrädd.
Citera
2010-01-11, 19:13
Medlem
Palledamans avatar
Sen vill du ju bara ha en akut förhöjd proteinsyntes direkt efter träningen, då är EAA kung, sen så smakar det ju därefter men det får man ta ^^
Citera
2010-01-11, 20:08
Medlem
BePositives avatar
Sammanfogade /MOD
Citera
2010-01-21, 12:22
Medlem
Iroquioss avatar
God middag Flashback!

Efter att ha läst Axons excellenta genomgång förstod jag det som att om man vill undvika att bryta ned musklerna efter ett styrketräningspass ska man ta en protein-shake direkt innan träningen (denna ska drickas 1 h efter att du ätit senast) samt direkt efter du tränat och inte äta någonting 1 h efter det.

Detta alltså för att få en akut proteinsyntes efter träningstillfälle. Har jag då förstått allting rätt? Mvh
Citera
2010-01-21, 12:26
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iroquios
God middag Flashback!

Efter att ha läst Axons excellenta genomgång förstod jag det som att om man vill undvika att bryta ned musklerna efter ett styrketräningspass ska man ta en protein-shake direkt innan träningen (denna ska drickas 1 h efter att du ätit senast) samt direkt efter du tränat och inte äta någonting 1 h efter det.

Detta alltså för att få en akut proteinsyntes efter träningstillfälle. Har jag då förstått allting rätt? Mvh

Ja, du har förstått det rätt.

Och du får visst äta 30 minuter efter, gör vad som passar dig bäst.

Vad jag har hört så finns det inte ens några bevis på att det ger några positiva effekter över det långa loppet.
Citera
2010-01-23, 16:05
Medlem
Så om jag har förstått detta rätt.. hel vetenskap detta ju..
ska man få i sig protein innan och efter träningen?
jag kör just nu på whey-80 där står det att man ska ta 1dl pulver efter träninigen. Så ni menar alltså att jag får bättre resultat om jag tar hälften innan träning och sedan resten efter träningen?
Tacksam för svar!

såg frågan precis innan min... så jag utvecklar min fråga.. bör jag dricka 2dl pulver eller ta hälften av den mängd som är rekommederat på påsen? alltså 0.5dl innan och sedan 0.5dl efter?
Senast redigerad av glutenfri 2010-01-23 kl. 16:07.
Citera
2010-01-23, 19:03
Medlem
Norpheuss avatar
Om man tar lite proteinpulver dagligen, betyder det att man även får mer styrka av en vanlig dag? Låter väldigt "slapp" men bara intresserad. Undrar också om man ska ta pulver före eller efter..
Citera
2010-01-23, 19:06
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Om man tar lite proteinpulver dagligen, betyder det att man även får mer styrka av en vanlig dag? Låter väldigt "slapp" men bara intresserad. Undrar också om man ska ta pulver före eller efter..
Va? Du vet att du kan förse din kropp med tillräckligt protein genom föda va? Ifall du inte får det genom maten så kan man ta pulver. Du bryter och bygger inte muskler bara de dagar du tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av glutenfri
Så om jag har förstått detta rätt.. hel vetenskap detta ju..
ska man få i sig protein innan och efter träningen?
jag kör just nu på whey-80 där står det att man ska ta 1dl pulver efter träninigen. Så ni menar alltså att jag får bättre resultat om jag tar hälften innan träning och sedan resten efter träningen?
Tacksam för svar!

såg frågan precis innan min... så jag utvecklar min fråga.. bör jag dricka 2dl pulver eller ta hälften av den mängd som är rekommederat på påsen? alltså 0.5dl innan och sedan 0.5dl efter?
Läs första sidan, snälla! 25g pulver före och 25g pulver efter träning.
Citera
2010-01-23, 21:43
Medlem
Jag är 32 år, 178 cm, 75 kg och kör 4-5 ggr i veckan med PT sedan 1 månad. Vill så snabbt som möjligt se så muskulös ut som möjligt. Tar även kreatin och aminotabletter. Har ändrat min kost så jag äter 5-6 måltider om dagen. 3 mål vanlig mat som mest består av proteinbaserade rätter + 3 proteinshakes. Vad jag har förstått av de jag läst mej till så ska man helst undvika kolhydrater om man inte behöver energi för träningen. Tar gärna emot tips och förslag på produkter inom protein, kreatin och amino. Jag kan tänka mej äta vad som helst men för tillfället tänker jag inte dopa mej så basera gärna era svar på det.

Någon som har erfarenhet av nedastående proteinpulver. Jag bor inte i Sverige så jag har inte tillgång till olika svenska hemsidor. Tacksam för svar.
Är någon utan dessa märken bättre än andra eller ska man bara ta det billigaste.
Nanox Protilox Whey Protein
Twinlab % 100 Whey Protein Fuel
Optimum Nutrition %100 Whey Protein
Citera
2010-01-23, 22:04
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingcab
Jag är 32 år, 178 cm, 75 kg och kör 4-5 ggr i veckan med PT sedan 1 månad. Vill så snabbt som möjligt se så muskulös ut som möjligt. Tar även kreatin och aminotabletter. Har ändrat min kost så jag äter 5-6 måltider om dagen. 3 mål vanlig mat som mest består av proteinbaserade rätter + 3 proteinshakes. Vad jag har förstått av de jag läst mej till så ska man helst undvika kolhydrater om man inte behöver energi för träningen. Tar gärna emot tips och förslag på produkter inom protein, kreatin och amino. Jag kan tänka mej äta vad som helst men för tillfället tänker jag inte dopa mej så basera gärna era svar på det.

Någon som har erfarenhet av nedastående proteinpulver. Jag bor inte i Sverige så jag har inte tillgång till olika svenska hemsidor. Tacksam för svar.
Är någon utan dessa märken bättre än andra eller ska man bara ta det billigaste.
Nanox Protilox Whey Protein
Twinlab % 100 Whey Protein Fuel
Optimum Nutrition %100 Whey Protein
Läs stickys, 3 drinkar per dag är troligen överdrivet. Öka på protein ifrån kosten. Antalet ggr du äter är irrelevant.

EAA före och efter passet, kreatin och vassle som utfyllnad är mitt tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in