Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
The profiling that Stefanoni performed on the DNA from the blade of Raffaele's kitchen knife meets either of these definitions. There was so little DNA present that the instrument indicated no DNA until Stefanoni overrode the machine limits. This amplification increase was not achieved by the PCR technique. Once the sample has been chopped up and subjected to electrophoresis, it is too late for that. The increase was performed by other methods, such as lowering the threshold level, or simply changing the display scale until the minute fluorescence peaks were visible.
H: Den här delen är i princip bullshit. Antingen får man en profil, eller också får man det inte. En PCR-maskin signalerar normalt inte "inget DNA", utan man kör efter det ena eller andra protokollet och ser om man får en signal eller ej.
Jag måste säga att jag är förvånad över den här delen. Jag trodde faktiskt att Mark Waterbury hade presenterat fakta på åtminstone någorlunda rätt sätt. Samma invändningar finns i Amanda Knox överklagan och jag har sett den från andra håll. Samma invändning görs av Sollecitos försvarsexpert professor Adriano Tagliabracci under rättegången, t.ex.
Citat:
Tagliabracci raised doubts about several of the DNA results presented by Stefanoni last May and pointed out missing data, potential protocol missteps and at least one glaring inconsistency.
Specifically, he took Stefanoni to task for incomplete documentation of her scientific process and even produced a daily registry from the machine that detected Knox's and the victim's DNA on the knife and showed where Stefanoni had handwritten "too low" four times.
"It could be contamination of the laboratory. It could have been anything," Tagliabracci said. "''Too low' means it should not have been used for analysis." Jag måste säga att jag är förvånad över den här delen. Jag trodde faktiskt att Mark Waterbury hade presenterat fakta på åtminstone någorlunda rätt sätt. Samma invändningar finns i Amanda Knox överklagan och jag har sett den från andra håll. Samma invändning görs av Sollecitos försvarsexpert professor Adriano Tagliabracci under rättegången, t.ex.
Jag tycker fortfarande att invändningen är autistisk. Det intressanta är inte om de fick mönstret genom att göra några cykler extra, utan hurpass säker identifikationen är. Om mönstret är osäkert är det
det man ska skjuta in sig på, inte på huruvida man fick fram profilen genom att köra några extra cykler - vilket för övrigt har sin egen problematik det också - eller genom att vrida upp känsligheten i fluorescensdetaktionen.
Citat:
http://www.seattlepi.com/local/artic...nce-895012.php
Skulle du kunna utveckla lite? [
Finns det alltså inte en tröskelnivå där mängden DNA är så liten så att amplikationen med PCR-teknik riskerar att ge ett missvisande resultat? Finns det inte en förinställd gräns för vad maskinen är garanterad att klara av? Vad menar Stefanoni när hon skriver "Too low"?
Det gör det kanske, men det beror på ett antal olika faktorer, där man normalt inte har kontroll över alla. Teoretiskt sett ska varje cykel i den linjära amplfieringsfasen gen 100% mer av sekvenserna mål-DNA, men så mycket blir det aldrig. Riktigt bra oligonukleotider, och ett välavstämt protokoll, kan ge ett utbyte på sådär 85%. Bra oligonukleotider i ett standardprotokoll man ge 80% om man har tur, och 75% om man inte har fullt så mycket tur. Bara skillnaden mellan att ha 78% effektivitet i cyklerna i stället för 75% gör att man kan med samma säkerhet vid 78% amplifiera mellan 35 och 40% av mängden som behövs för 75%. Det är alltså inte i sig jättemärkligt att försöka se hur långt man kan ta sig in i LCN-territorium genom att skruva upp känsligheten på fluorescensen på en "vanlig" PCR-körning.
Sedan framgår det av dina nya texter att det inte vara apparaten som hade signalerat
too low, utan Stefanoni som hade skrivit det - dvs hon hade med all sannolikhet inte alls skrivit
too low, utan
troppo basso; det är bara på film som tyskar, italienare etc alla till vardags talar engelska, fast med olika brytningar

. (Jag är stenhård på att man antingen ska citera på originalspråk eller på resten av textens språk, har man italienska återgiven på engelska får man vackert översätta engelskan till svenska.) Stefanoni har inte fått en tydlig profil, och då skruvat upp förstärkningen för att se om hon kunde få nåt, och fått nåt. Det har jag i sig inga synpunkter på. Däremot kvarstår ju frågan hurpass säker profilen är - rimligen får den ett lägre säkerhetsvärde på det viset, men hur mycket beror på hurpass snyggt det ser ut - hurpass rena band man får, och hur väl de överensstämmer med MT:s.
Citat:
http://www.injusticeinperugia.org/toolow.html
Byter hon bara protokoll eller improviserar hon på ett mindre passande sätt?
Hon improviserar, men inte på något särskilt särpräglat sätt. Hurpass passande det är beror på hurpass tydlig och odiskutabel profil hon får fram på det viset. Om det är sant att det inte fanns någon som helst negativ kontroll som testades på samma sätt, har man mindre möjlighet att bedöma hurpass snygg profilen alls är heller.