Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Kan du precisera hur detta ska kunna täcka "samtliga tre" expertgrupper? Exakt vilka grupper pratade du om? Och är dessa tre expertgrupper alla som har yttrat sig i fallet?
Som jag förstår det rådfrågades experter under själva förundersökningen. Under själva rättegången hade försvaret sina experter, åklagaren hade sina experter och domstolen sina egna experter. På sidan 179 i Massei rapporten står att det rådde substantiell enighet bland alla dessa experter om tidsintervallet för när döden inträffade för miss Kercher och att även professor Vinci delade denna uppfattning. Professor Vinci företräder den åtalade och dömde Sollecito. Jag har inte kunnat hitta att Amanda Knox experter skulle ha en avvikande uppfattning i frågan.
Jag tror att den som är intresserad får läsa själv och bilda sig en egen uppfattning. Såsom HusvagnSvensson skriver är Massei rapporten mångtydig och man kan hitta argument både för och emot en viss ståndpunkt. Jag tror dock att den som läser rapporten kommer att förstå att det är omöjligt att prick skjuta tiden för döden till en timme när. Variablerna som man matar in i vissa formler är för osäkra.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Masseirapporten säger som vanligt flera saker samtidigt, vilket du kan se av mina citat ovan. Experterna vittnar om att döden inträffat ca 2-3 timmar efter den senaste måltiden, men uttrycker att det finns en generell osäkerhet i hur lång tid matsmältningsprocessen tar gällande olika individer.
Jag håller med. I en positiv bemärkelse. Det är ju bra att han redovisar samtliga åsikter. Verkligheten är ju sällan så enkel som svart eller vit. Som jag förstår det omfattar utredningen tiotusentals sidor och det är svårt att sammanfatta det på några hundra sidor.
För mig ökar detta trovärdigheten i rapporten.
Citat:
Det var inget fel på obduktionen, som finns videoinspelad och sågs av rätten. Detta säger en hel del om Masseis egen hederlighet och förmåga att dra rättvisa slutsatser, men ingenting om Lallis kompetens eller de åtalades skuld.
Som jag förstår det är det inte Massei själv som sagt detta utan en professor Umani Rochi, i ett försök att förklara ett ovanligt fynd.
Det kan ju finnas andra förklaringar till varför man inte hittar något i duodenum. Kvarlevorna måste ju transporteras från brottsplatsen till obduktions salen. Själva hanteringen, då man lyfter och bär kvarlevorna skulle kanske framkalla tillräckligt med rörelse för att förflytta tarminnehåll. Även körningen i likbil med gasning och bromsning, hål i vägbanan, tottotarkanter etc skulle kanske stimulera förflyttning av tarminnehåll. Det är i och för sig helt ointressant. Det viktiga är ju att i princip hela sista måltiden fanns i magsäcken.
Citat:
Kerchers familj gör ett försök att påverka rätten inför rättegången som återupptogs idag genom ett brev av Merediths syster som publiceras och kommenteras lite varstans. Även Knox familj har ju varit mycket aktiva i medierna.
Jag håller med. Det var inte utan att man fick en tår i ögat.
Familjen Knox har ju öst pengar över profesionella PR konsulter och bloggare och suttit i varenda Amerikansk tv-soffa och spytt galla över Italien i allmänhet och alla som varit involverade i åtalet i synnerhet. Ur denna aspekt är familjen Kerchers brev en Davids kamp mot Goliath.