2016-06-02, 20:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Och hur får polisen för sig att Lumumba är skyldig?

Det vet vi inte, men troligt är att de redan tidigt har arbetshypotesen att inbrottet var iscensatt och då är den givna kandidaten att ha släppt in mördaren Knox. När de pressat Sollecito att sväva på målet om Knox befunnit sig med honom, så fortsätter de att pressa Knox.

Deras felaktiga arbetshypotes och felaktiga metoder leder därför till detta elände.

Representanten för polisen berättar ju efteråt på presskonferensen att Knox gav med sig och berättade vad de redan visste var sant. Det visar deras inställning och att det inte var något spontant erkännande av Knox.

Citat:
Sollecito tar tillbaka sitt alibi för Knox, med motiveringen att det bara var lögner som Knox fått honom att berätta.
Knox berättar sedan i sitt förhör om 3 eller 4 saker som inte var kända för polisen, och som bara ett vittne på platsen för mordet skulle kunna känna till. Dessutom skriver hon ned sitt vittnesmål på engelska, dagen efter förhöret. Detta gör hon frivilligt. För första gången ändrar hon sig inte, utan står fast vid sitt vittnesmål. Lumumba fria från misstankar tack vare att en person kan ge honom alibi.
Han sitter häktad i två veckor.

Knox berättar verkligen inga sådana saker. Det är en myt. Hennes bekännelse stämmer tvärtom inte på något plan och "bekännelsen" ger starka intryck av att vara dikterad av polisen.

Citat:
Tidpunkten för förhöret av Sollecito bestäms av paret Knox/Sollecito, som ju väljer att gå bort på middag hellre än att försöka hjälpa till i mordutredningen.

Nej, det stämmer inte. Knox medverkar i många förhör och det helt frivilligt, samtidigt som hon fortsätter sina studier. Kvällen för förhöret får Sollecito kallelsen sent och väljer att äta först.

Citat:
Längden på förhöret av Knox är ca 90 minuter.

Förhöret genomförs på det språk som italienska polisen pratar, man väljer det inte för att jävlas med Knox. Vid tidpunkten förstår Knox ca 90 % av det som sägs.

Knox har ytterst bristfälliga kunskaper i italienska vid tillfället. Vad bygger din överdrivna uppskattning på?

Hon får ingen oberoende tolk och ingen advokat vid tillfället och det har av italiensk rättväsende i flera av domarna kritiserats som helt oacceptabelt.

Citat:
Citat:
"Felbehandlingen" har varit föremål för utredning i ett antal olika instanser i italienska rättsväsendet. Totalt har väl närmare 12 olika domare haft saken på sitt bord. Samtliga har kommit till samma slutsats, nämligen att Knox begått brottet Callunia.

Det stämmer inte helt därför att de senaste domarna behandlade inte den frågan, som vunnit laga kraft redan, före det definitiva frikännandet.

Ja, det är skamligt att ingen trots förutsättningarna friat den till mordet oskyldiga Knox också för detta brott Calunnia som egentligen förutsätter att hon är skyldig till även mord.

Men det är ju också det som Europadomstolen nu förhoppningsvis kommer att rikta kritik mot den italienska staten för.

Troligen handlar den fällande domen om att det skall räddas ansiktet på rättsväsendet och att om man friat hade det varit svårt att inte peka ut förfarandet som rent kriminellt, vilket det i princip var.

För trots den fällande domen för Calunnia har man slagit fast i diverse domar just hur behandlingen av Knox stred mot hennes rättigheter.
Citera
2016-06-06, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det vet vi inte, men troligt är att de redan tidigt har arbetshypotesen att inbrottet var iscensatt och då är den givna kandidaten att ha släppt in mördaren Knox.

Någon har även flyttat kvarlevorna av miss Kercher efter döden. Någon har tagit av henne kläder och blottat henne, efter det att blodet koagulerat. Någon har arrangerat kroppen för att förstärka intrycket av att ett sexualbrott har begåtts. Det är knappast Guede.

Den givne kandidaten i inledningskedet av utredningen torde vara miss Kerchers pojkvän boendes med grabbarna i lägenheten under flickorna. I grabbarnas läghenhet hittas dessutom blod, vilket visade sig komma från en katt.

Citat:
När de pressat Sollecito att sväva på målet om Knox befunnit sig med honom, så fortsätter de att pressa Knox.

Polisen vill, mest troligt, kontrollera Sollecitos uppgifter om ett telefonsamtal mellan honom och hans far. Knox är inte aktuell och är inte ens kallad till förhör. Sollecito kunde ha sagt att han mindes fel och att telefonsamtalet ägde rum tidigare än vad han uppgett.

Citat:
Deras felaktiga arbetshypotes och felaktiga metoder leder därför till detta elände.
Och samma utredning och metoder leder till att man får fast Guede. Trots de dimridåer som Sollecito och Knox sprider.

Citat:
Knox berättar verkligen inga sådana saker. Det är en myt. Hennes bekännelse stämmer tvärtom inte på något plan och "bekännelsen" ger starka intryck av att vara dikterad av polisen.

Varför skulle polisen välja basketplanen som mötesplats, när den för stunden naturliga mötesplatsen borde vara baren där Knox arbetar och som Lumumba äger?

Basketplanen är ju starkt förknippad med Guede, en av gärningsmännen, som polisen vid tidpunkten för förhöret med Knox ännu inte har någon kännedom eller kunskap om.

För övirgt berättar Knox om det höga skriket och att det var flera personer närvarande vid mordet. Hon berättar att Sollecito ljuger och att han vid 23-tiden har blod på sina händer etc...

Citat:
Nej, det stämmer inte. Knox medverkar i många förhör och det helt frivilligt, samtidigt som hon fortsätter sina studier. Kvällen för förhöret får Sollecito kallelsen sent och väljer att äta först.

Således har vi en nyäten Knox, som två gånger i veckan jobbar 22-02. Varför görs det så stor affär av att hon är hungrig och trött, när sanningen är att hon kom från matbordet och erkände efter 90 minuters förhör 01.30.

Citat:
Knox har ytterst bristfälliga kunskaper i italienska vid tillfället. Vad bygger din överdrivna uppskattning på?

Knox egna uppgifter. Andra personers uppgifter.

Citat:
Hon får ingen oberoende tolk och ingen advokat vid tillfället och det har av italiensk rättväsende i flera av domarna kritiserats som helt oacceptabelt.

Jag instämmer i att tolkningen ej har varit proffesionell.

Citat:
Det stämmer inte helt därför att de senaste domarna behandlade inte den frågan, som vunnit laga kraft redan, före det definitiva frikännandet.

Ok, samtliga domstolar som haft på sitt bord att avgöra brottet Calunnia, har kommit fram till att Knox begick detta brott.

Citat:
Ja, det är skamligt att ingen trots förutsättningarna friat den till mordet oskyldiga Knox också för detta brott Calunnia som egentligen förutsätter att hon är skyldig till även mord.

Nej, någon sådan tvingande koppling finns inte. Brottet Calunnia förutsätter inget sådant, bara att Knox med vett och vilje pekat ut en oskyldig för mordet på ett trovärdigt sätt.
Senast redigerad av PekkariP1 2016-06-06 kl. 11:46.
Citera
2016-09-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klippadintung
Hade missat det här fallet tills det nu bumpades. Och återigen bekräftas ens uppfattning om Italien som genomgående ruttet och korrupt rakt igenom. Fusk och mygel. Katoliker är de dessutom, vilket är en rejäl grogrund för odemokratiska system, hemliga vänskapsband, korruption, tystnad, mm.

Trist att det går så långsamt i vissa länder. Och trist att resten av världen fortfarande är så naiva.

Jag fick nys om det här mordet igår och har läst lite, tittat på några klipp, och att Amanda Knox är skyldig är enligt mig helt självklart.
Hon har en blick och ansiktsuttryck som Ted Bundy, när hon berättar om mordet i olika intervjuer så gör hon sitt bästa att försöka snyfta men inte en enda tår kommer, inte ens en liten falsk krokodiltår.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2016-09-10 kl. 19:11. Anledning: misstag vid moderering, återställt
Citera
2016-09-10, 19:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag fick nys om det här mordet igår och har läst lite, tittat på några klipp, och att Amanda Knox är skyldig är enligt mig helt självklart.
Hon har en blick och ansiktsuttryck som Ted Bundy, när hon berättar om mordet i olika intervjuer så gör hon sitt bästa att försöka snyfta men inte en enda tår kommer, inte ens en liten falsk krokodiltår.

Det är svårt att tro att du är allvarlig. Du menar alltså att du har en magisk förmåga som gör att du genom att studera misstänktas uppträdande kan avgöra om de misstänkta för brott är skyldiga eller inte? Och det utan att ens se dem i verkligheten? Det är ju helt fantastiskt.

Fler chanser att se Knox kan du få i trailern för nya Netflixdokumentären.

Är det inte en tår vi ser förresten? Krokodil eller inte.
Citera
2016-09-10, 19:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Hon kände inte ens Meredith så väl inte så lätt att då låtsas vara ledsen. Det hon väl dock borde gråta över är hela den här soppan om att varit fängslad osv. Återkommer lite då och då till detta brott och det är ju skandal utan dess like när man tänker efter. Vi har en bortom all tvekan skyldig i Guede och han kommer extremt lindrigt undan genom att skylla på Amanda och det skulle rört sig om någon satansdyrkan. Man tycker ju USA faktiskt borde utställa en arrestorder på åklagare Giuliano Mignini. Den snubben är ju inte kry i skallen.
Citera
2016-09-10, 20:50
Medlem
Citat:
Det är svårt att tro att du är allvarlig. Du menar alltså att du har en magisk förmåga som gör att du genom att studera misstänktas uppträdande kan avgöra om de misstänkta för brott är skyldiga eller inte? Och det utan att ens se dem i verkligheten? Det är ju helt fantastiskt.

Fler chanser att se Knox kan du få i trailern för nya Netflixdokumentären.

Är det inte en tår vi ser förresten? Krokodil eller inte.

Jag såg trailern innan jag laddade hem "Amanda Knox Murder on Trial in Italy 2011".

Ja jag kan trolla med magi.

Du är väldigt duktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon kände inte ens Meredith så väl inte så lätt att då låtsas vara ledsen. Det hon väl dock borde gråta över är hela den här soppan om att varit fängslad osv. Återkommer lite då och då till detta brott och det är ju skandal utan dess like när man tänker efter. Vi har en bortom all tvekan skyldig i Guede och han kommer extremt lindrigt undan genom att skylla på Amanda och det skulle rört sig om någon satansdyrkan. Man tycker ju USA faktiskt borde utställa en arrestorder på åklagare Giuliano Mignini. Den snubben är ju inte kry i skallen.

Låtsas vara ledsen över att ens rumskamrat, som även är hennes vän, blivit "våldtagen och knivhuggen till döds" (vilket var vad man först trodde)?
Citera
2016-09-10, 20:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Låtsas vara ledsen över att ens rumskamrat, som även är hennes vän, blivit "våldtagen och knivhuggen till döds" (vilket var vad man först trodde)?

Rumskamrat ja, kompis nej. Att nu inte börja storgråta är ju liksom inget bevis heller. Vi är alla olika. Men såklart skulle hon väl där då just gjort det hade det väl inte blivit denna soppa av det hela. Han kan mycket väl vara en psykopat oförmögen att visa känslor men det gör liksom henne inte skyldig för fem öre.
Citera
2016-09-10, 21:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag såg trailern innan jag laddade hem "Amanda Knox Murder on Trial in Italy 2011".

Ja jag kan trolla med magi.

Du är väldigt duktig.

Och den felar aldrig pga onda trollkarlar eller dylikt? Kanske vore det för att undvika sådana debacle att gå på fakta istället för intryck via media av personer du aldrig träffat? Empiriskt sätt tar folk utan magiska krafter kraftigt fel vid användandet av sådana metoder och det finns studier på det.

Vill du diskutera fakta i fallet gör jag annars gärna det.
Citera
2016-09-10, 21:09
Medlem
Citat:
Och den felar aldrig pga onda trollkarlar eller dylikt? Kanske vore det för att undvika sådana debacle att gå på fakta istället för intryck via media av personer du aldrig träffat? Empiriskt sätt tar folk utan magiska krafter kraftigt fel vid användandet av sådana metoder och det finns studier på det.

Vill du diskutera fakta i fallet gör jag annars gärna det.

lol Va?
Jag har inte startat någon diskussion med dig och hade heller inga planer på att göra det.
Det är du som hoppar på mig..igen.
Eller är det Din tråd som Du äger?
Citera
2016-09-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Rumskamrat ja, kompis nej. Att nu inte börja storgråta är ju liksom inget bevis heller. Vi är alla olika. Men såklart skulle hon väl där då just gjort det hade det väl inte blivit denna soppa av det hela. Han kan mycket väl vara en psykopat oförmögen att visa känslor men det gör liksom henne inte skyldig för fem öre.

Men ta förhören som exempel; Alla som var där var helt förstörda, så som en utvecklad människa fungerar, men inte Amanda och hennes pojkvän.
Amanda satt i hennes pojkväns knä och dom skrattade och pussades som om dom satt ute på en parkbänk för sig själva.
När en av tjejerna nämner något som "hoppas att hon inte behövde lida" så vänder sig Amanda om och säger; "Det är klart att hon led, hon dog sakta för hon fick halsen avskuren" och vad jag förstår så borde hon inte känna till det just då.
Citera
2016-09-10, 21:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
lol Va?
Jag har inte startat någon diskussion med dig och hade heller inga planer på att göra det.
Det är du som hoppar på mig..igen.
Eller är det Din tråd som Du äger?

Ok, det var något onödigt av mig. Jag ber om ursäkt. Vad jag ville säga var att det är en farlig och felaktig sak att tro att man kan avgöra någons skuld på sitt intryck av dem. Det fungerat helt enkelt inte och har gett upphov till flera rättsskandaler och häxprocesser. Bland annat den här. Åklagaren Mignini resonerade och resonerar precis som du.

Amanda Knox ger inte alla intrycket av att vara en sympatisk person. Det tycker jag går att förstå. Men det betyder inte att hon är skyldig till mord. Man måste också förstå att man hur man än försöker vara opartisk blir man påverkad av det narrativ som skapats runt det här fallet.
Citera
2016-09-10, 21:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men ta förhören som exempel; Alla som var där var helt förstörda, så som en utvecklad människa fungerar, men inte Amanda och hennes pojkvän.
Amanda satt i hennes pojkväns knä och dom skrattade och pussades som om dom satt ute på en parkbänk för sig själva.

Märkligt beteende som man kan ha flera förklaringar på, men ett beteende som inte är det minsta utmärkande för mördare i maskopi som befinner sig på en polisstation.

Citat:
När en av tjejerna nämner något som "hoppas att hon inte behövde lida" så vänder sig Amanda om och säger; "Det är klart att hon led, hon dog sakta för hon fick halsen avskuren" och vad jag förstår så borde hon inte känna till det just då.

Det är ett bra exempel på en av de myter som förpestat och förföljt fallet. Knox och Sollecito hade åkt i samma bil som rumskamratens Filomena Romanellis pojkvän Marco Zaroli som sett den döda Kercher då han bröt sig in i mordrummet. Zaroli vittnade om att han sagt till Sollecito i princip samma sak under färden som Knox något senare upprepade .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in