2026-09-29, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det var ett exempel på hur en reaktion som är irrationell kan uppstå på grund av något som hänt tidigare.
Det fungerar precis likadant med freezereaktioner. Vad är det du inte förstår du som är så smart och så utbildad?

Läser det du länkat till kring freeze/ fawning? Annars kanske du läser men förstår/vill inte förstå vad du läser. Fawning kan uppstå helt utan tidigare trauma.
Citera
2026-09-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
There is no precise annual global total for the number of women and girls raped each year, primarily because sexual violence is vastly underreported worldwide due to stigma, fear, and a lack of functional reporting systems.
Instead, international organizations like the World Health Organization (WHO) and UNICEF track lifetime prevalence and specific demographics rather than an exact yearly incidence:

• Lifetime Prevalence: According to the World Health Organization (WHO), approximately 31% (about 840 million) of women worldwide experience physical and/or sexual intimate partner violence or non-partner sexual violence in their lifetimes.

• Childhood and Adolescent Assault: Data from UNICEF indicates that over 370 million girls and women alive today (about 1 in 8) experienced rape or sexual assault during childhood, with the highest risk occurring during adolescence between the ages of 14 and 17.

• Annual Adolescent Risk: UNICEF also notes that nearly 50 million adolescent girls aged 15–19 (about 1 in 6) have been victims of physical or sexual violence by a husband or partner in a single given year.

Because official statistics rely heavily on police records or specialized health surveys, global health and human rights authorities emphasize that the true numbers are significantly higher than documented data suggests

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women

https://www.unicef.org/press-releases/over-370-million-girls-and-women-globally-subjected-rape-or-sexual-assault-children

https://www.who.int/news/item/09-03-2021-devastatingly-pervasive-1-in-3-women-globally-experience-violence

https://www.unicef.org/press-releases/fast-facts-violence-against-children-widespread-affecting-millions-globally

Hjälp mig tolka dessa siffror. Ska man tolka det som att 29.52% av dessa flickor blir våldtagna/utsatta för sexuellt våld av en kvinnlig förövare?

Angående din fråga om 29,52 % siffran så är svaret ''nej''. Det gäller att skilja på ''hade enbart kvinnliga förövare'' och ''har blivit utsatt av en kvinnlig förövare''. Det är olika saker i logisk mening.

Sedan inkluderar ju Intimate Partner Violence (IPV) - rape, physical violence and/or stalking.

Så det är inte helt samma sak som enbart våldtäkt utan inkluderar fler saker än så visserligen samt att våldtäkt kanske har en annan juridisk definition än i Sverige, så därför skrev jag det på engelska. Men grundpoängen kvarstår ju - det blir väldigt fel att enbart stirra sig blind på att det är något slags mansproblem enbart.

Om det exempelvis finns ett stort mörkertal, där många kvinnliga offer tystas eller inte gör sin röst hörd av någon anledning, då finns det ju även skäl att tro att siffrorna kan vara ännu högre i verkligheten när det kommer till hur många lesbiska kvinnor som är utsatta av andra kvinnor.

Undersökningen jag länkade till är inte såklart perfekt, men den ger en viss fingervisning om åt vilket håll det barkar. Det handlar inte om det exakta estimatet här. Det handlar om att inse att det inte är korrekt att bara beskriva det som ett mansproblem. Det flyger inte. Varken logiskt eller statistiskt.

29,52 % är en makalöst stor siffra. Nästan 1 av 3 ju! Och i denna siffra, så ingår inga manliga förövare. Det tror jag förvånar vissa. Dock viktigt att förstå att nämnargruppen är lesbiska kvinnor här, inte kvinnor.

Hoppas mitt svar gav någon vägledning.

En sista grej:
En annan sak, glöm inte att 32,6 % kan rymma kvinnliga förövare också.

Detta är något som vissa missar:
https://www.youtube.com/watch?v=P2Cf2xivcmU

Ifall så är fallet, att siffran på 32,6 % också rymmer kvinnliga förövare, då innebär det att den % av lesbiska kvinnor som har blivit utsatta av minst en kvinna är högre än 29,52 %.
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-29 kl. 19:41.
Citera
2026-09-29, 19:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Utvalda citat:
''The lifetime prevalence of rape, physical violence, and/or stalking by an intimate partner was: For women:- Lesbian - 43.8%.''

''Two-thirds of lesbian women (67.4%) reported having only female perpetrators of intimate partner violence''.

Hur stor andel av de tillfrågade lesbiska kvinnorna uppgav då slutligen enbart kvinnliga förövare? Jo, cirka:
0,674 * 43,8 = 29,52 %

29,52 % är ingen liten siffra, det är en enorm siffra. Därför blir det så fel när du sitter och pratar om sådana här saker som ett uteslutande mansproblem. Och då har vi inte ens börjat tala om resterande 32,6 % där det potentiellt kan möjligen finnas ännu fler kvinnliga förövare inom....

Källhänvisning (klicka på download till höger):
https://stacks.cdc.gov/view/cdc/12362 (sida 2)
Tack.

Ja det där är en oftast bortglömd community. Jag vet att våld och utsatthet kan vara ganska vanligt och grovt.

Ska läsa sen på rasten.
Citera
2026-09-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Tack.

Ja det där är en oftast bortglömd community. Jag vet att våld och utsatthet kan vara ganska vanligt och grovt.

Ska läsa sen på rasten.

Sedan så är det visserligen så att den siffra jag länkade inte är exakt samma sak som enbart sexuellt våld, det ska man vara tydlig med, men jag har ändå rätt i sak. Det jag delade är mer för att få en övergripande bild om att mäns våld mot kvinnor är en del av kriget, men det är inte hela, kvinnors våld mot kvinnor är också relevant så jag anser att vi bör ta avstånd ifrån att beskriva det hela som ett mansproblem enbart.

En stor del av krigsföringen glöms bort, ifall man enbart hakar upp sig på männen.

Lugnt, när du vill/kan.
Citera
2026-09-29, 20:00
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Sedan så är det visserligen så att den siffra jag länkade inte är exakt samma sak som enbart sexuellt våld, det ska man vara tydlig med, men jag har ändå rätt i sak. Det jag delade är mer för att få en övergripande bild om att mäns våld mot kvinnor är en del av kriget, men det är inte hela, kvinnors våld mot kvinnor är också relevant så jag anser att vi bör ta avstånd ifrån att beskriva det hela som ett mansproblem enbart.

En stor del av krigsföringen glöms bort, ifall man enbart hakar upp sig på männen.

Lugnt, när du vill/kan.
När jag skriver om att våld/våldtäkt mot kvinnor av män är ett manligt problem så menar jag att det är ett manligt problem eftersom förövarna är män. Det är mao inte kvinnornas problem att lösa.

Sedan är det ju överlag fler män än kvinnor som våldtar och våldför sig på andra män.Det är också ett mansproblem men absolut inte den delen utsatta mäns problem att lösa.

Ska läsa din länk Sedan men jag vet att det kan gå hårt till i en del lesbiska relationer.
Citera
2026-09-29, 20:10
Medlem
Citat:
När jag skriver om att våld/våldtäkt mot kvinnor av män är ett manligt problem

Fast det var inte riktigt så du formulerade dig. Du skrev inte av män, du skrev bara att våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem. Men spela roll, känns som en trivial detalj i sammanhanget. Jag läste faktiskt ej er dialog för jag orkar inte läsa alla dialoger i denna tråd.

Du skrev:
Citat:
Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Just det här resonemanget som du skrev tidigare håller inte. Ska män ta ansvar för de våldtäkter som kvinnor begår mot kvinnor? Det låter rätt absurt. Antar du inte menade det så.

Men ja, läs gärna det jag länkade när du orkar och om du känner fört.

Sedan har jag påtalat flera gånger här på forumet att det inte är direkt hur bred en variabel är som gemensam nämnare som avgör dess relevans i statistiken. Alltså inte den bredaste gemensamma nämnaren som är fokuset direkt. Ifall så var fallet, kan vi lika gärna kräva av människor, att lösa problemet, alla människor, inte bara män, för det är en ännu bredare gemensam nämnare än män.
Citera
2026-09-29, 20:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Fast det var inte riktigt så du formulerade dig. Du skrev inte av män, du skrev bara att våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem. Men spela roll, känns som en trivial detalj i sammanhanget. Jag läste faktiskt ej er dialog för jag orkar inte läsa alla dialoger i denna tråd.

Du skrev:

Just det här resonemanget som du skrev tidigare håller inte. Ska män ta ansvar för de våldtäkter som kvinnor begår mot kvinnor? Det låter rätt absurt. Antar du inte menade det så.

Men ja, läs gärna det jag länkade när du orkar och om du känner fört.

Sedan har jag påtalat flera gånger här på forumet att det inte är direkt hur bred en variabel är som gemensam nämnare som avgör dess relevans i statistiken. Alltså inte den bredaste gemensamma nämnaren som är fokuset direkt. Ifall så var fallet, kan vi lika gärna kräva av människor, att lösa problemet, alla människor, inte bara män, för det är en ännu bredare gemensam nämnare än män.
Om män pratade mer med varandra på det viset kvinnor gör så tror jag att de skulle påverka varandra positivt.

Att män fanns där för varandra skulle nog ha en stor positiv påverkan. Att män hör från män hur man inte ska bete sig samtidigt som de får positiv förstärkning gällande annat.

Jag tror inte att det kvinnohat som finns på nätet skulle få fäste och påverka så många irl om män inte var så ensamma.

Nu blev det OT och jag är stressad. Men jag tror att män som har goda relationer med andra män inte blir lika benägna att utöva våld mot kvinnor.

Män med manliga vänner som de kan öppna sig inför kan också lättare lämna en kvinna som utövar psykiskt våld eller om reaktionen bara är dålig och mannen tyngs ned av den så att han far illa.

Jag önskar att alla män har/får minst en vän där inte tävlan i en manlighetsteater är det enda de får ut av varandra.

Det är trots allt män (med några få undantag) som utövar våld mot kvinnor, barn och andra män.

Det går absolut inte att rädda alla män men jag hoppas att män ska bli måna om varandra.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-29 kl. 20:30.
Citera
2026-09-29, 20:29
Medlem
Citat:
Om män pratade mer med varandra på det viset kvinnor gör så tror jag att de skulle påverka varandra positivt.

Att män fanns där för varandra skulle nog ha en stor positiv påverkan. Att män hör från män hur man inte ska bete sig samtidigt som de får positiv förstärkning gällande annat.

Jag tror inte att det kvinnohat som finns på nätet skulle få fäste och påverka så många irl om män inte var så ensamma.

Nu blev det OT och jag är stressad. Men jag tror att män som har goda relationer med andra män inte blir lika benägna att utöva våld mot kvinnor.

Män med manliga vänner som de kan öppna sig inför kan också lättare lämna en kvinna som utövar psykiskt våld eller om reaktionen bara är dålig och mannen tyngs ned av den så att han far illa.

Jag önskar att alla män har/får minst en vän där inte tävlan i en manlighetsteater är det enda de får ut av varandra.

Män behöver söka hjälp i högre utsträckning, ja. Det ska inte behöva sluta i självmord för att man envisas med att inte söka hjälp. Det vore verkligen tragiskt och slöseri på människoliv.
Citera
2026-09-29, 20:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Män behöver söka hjälp i högre utsträckning, ja. Det ska inte behöva sluta i självmord för att man envisas med att inte söka hjälp. Det vore verkligen tragiskt och slöseri på människoliv.
På den punkten kan vi inte vara mer eniga och det måste bli lättare att söka hjälp.
Citera
2026-09-29, 20:36
Medlem
Citat:

Det är trots allt män (med några få undantag) som utövar våld mot kvinnor, barn och andra män.

Det går absolut inte att rädda alla män men jag hoppas att män ska bli måna om varandra.

Det skulle också hjälpa om "vanliga" män började hålla varandra ansvariga för dåligt beteende istället för att lägga skulden på offren. Tjejer och kvinnor kan bara anpassa sig så mycket för att undvika att bli sexuellt trakasserade och utsatta för sexuella övergrepp. Män behöver engagera sig mer i pojkars och killars liv.

Istället hör man bara en massa gnäll om att "man vågar ju inte ens flirta med en tjej längre, det var bättre förr när man kunde x, y och z, jag tycker synd om dagens killar"
Citera
2026-09-29, 20:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det skulle också hjälpa om "vanliga" män började hålla varandra ansvariga för dåligt beteende istället för att lägga skulden på offren. Tjejer och kvinnor kan bara anpassa sig så mycket för att undvika att bli sexuellt trakasserade och utsatta för sexuella övergrepp. Män behöver engagera sig mer i pojkars och killars liv.

Istället hör man bara en massa gnäll om att "man vågar ju inte ens flirta med en tjej längre, det var bättre förr när man kunde x, y och z....."
Män behöver ha goda förebilder och män borde vara goda förebilder.

Pojkar behöver uppfostras till att bli goda män. Män som inte utövar våld mot andra. Män som säger ifrån när de ser/hör dåligt beteende.

Nu är min rast slut.
Citera
2026-09-29, 21:05
Medlem
Citat:
Män behöver ha goda förebilder och män borde vara goda förebilder.

Pojkar behöver uppfostras till att bli goda män. Män som inte utövar våld mot andra. Män som säger ifrån när de ser/hör dåligt beteende.

Nu är min rast slut.

Yep. Det duger inte att män lämnar över allt ansvar för samhällets barn till kvinnor och sen sitter och gnäller över att det inte finns några män/bara finns kvinnor i pojkars liv.

God jobbtur 🙏
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-29 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in