2026-09-29, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tja det är ju en definition som finns i samtyckeslagen och de "nya fall" vi diskuterar har ju av BRÅ bedömts som utan våld, utan hot eller utsatt situation annars skulle de inte definieras som "nya fall".

Har du någon annan åsikt?

Fast i fallen vi diskuterat förekom utsatt situation, iallafall enligt domstolen. Men det vägrar du ju acceptera.
Citera
2026-09-29, 08:37
Medlem
Citat:
Varför vägrar du svara på frågan om när hon insåg att hon enligt henne skulle bli våldtagen?
Varför är du inte intresserad av hur det kan komma sig att en tjej "väljer att låta sig våldtas"?
Det är ju långt ifrån första gången man läst fall där detta uttrycks.
Hur tänker du att du ska kunna hjälpa dessa tjejer att inte utsätta sig för situationer som de blir så rädda i att de "låter sig våldtas"? (Kom ihåg att det är fall där det bedömts att inget hot, inget våld eller utsatt situation förelegat).

Jag har svarat mer än en gång på den frågan.

Varför vägrar du svara på min fråga:

När bestämde sig våldtäktsmannen för att våldta 17 åringen? Jag tror han bestämde sig redan efter första nekandet. När han började inse att hon inte var intresserad av att ha sex med honom och därför inte frivilligt skulle ha det med honom.
Citera
2026-09-29, 09:23
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Tänk att t.o.m. BRÅ ställer sådana frågor som anses fula att ställa i sitt försök till analys.
Hade jag skrivit något sådant hade jag kallats kvinnohatare och försvarare av våldtäktsmän.
Inte ens de har känt att de blir tagna på allvar.

Då inser du hur svårt det är mentalt att anmäla en våldtäkt. Många kraschar efter en utredning och ett åtal.
Citera
2026-09-29, 09:24
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag vill bara ställa en enkel fråga till dig Cinmik. Samtyckeslagen beskrivs som ett lotteri av brottmålsadvokaterna. Låt säga att killen i Visbyfallet hade friats.

Hur hade du ställt din fråga då?

Ska jag ställa följande fråga till dig i alla fall där friande dom har fallit:

När bestämde sig tjejen för att felaktigt påstå att hon blivit våldtagen?
Herr Guzman - dags för dig att börja ta förövaren på allvar.

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Vad kan männen göra för att sluta välja att våldta kvinnor?

Vad är det för psykologiska processer som får någon att våldta?

När bestämde sig den 30 åriga GM för att våldta den 17 åriga flickan?
Citera
2026-09-29, 09:26
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
En intressant beskrivning du ger av dagens ungdomar som det ofta handlar om i dessa fall.
Sedan ska du ha i åtanke att de fall vi diskuterar här inte innefattar hot, våld eller utsatt situation.
Du är lika medveten som alla andra att det är subjektivt om det är hotfull situation och om instängning på toa upplevs som en utsatthet.
Citera
2026-09-29, 09:29
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Skulle det vara dun yrkeskunskap? I sådana fall borde du ärligt och enkelt kunna svara på den här frågan som du har undvikit och svarat på hittills.

Är det så att dessa freezereaktioner kan utlösas helt utan att någon hotfull, farlig eller utsatt situation föreligger?
Inget jag stött på hos mina patienter i vårt möte men många uppger sig ha drabbats av en sådan reaktion både vid reviktimisering och vid en första viktimisering.
Citera
2026-09-29, 09:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ni är ju väldigt duktiga på att avfärda erfarna advokaters och journalisters yrkeskunskap. De som säger något som ni inte vill höra avfärdar ni ju på en gång och anser att ni vet bättre.
Och du tror att tårar och panik vid en röd bil är freeze/fawning.
Citera
2026-09-29, 09:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är ju det som händer vid freezesituationer också¨. Något som hänt bakåt i tiden ligger där latent och kan göra så att en reaktion triggas nu om situationen på något litet sätt liknar den som var traumatisk tidigare. Detta kan utlösas på ett väldigt irrationellt sätt och det behövs ibland inte mer än en plats, en doft eller ett ljud t.ex. I det fallet jag tog behövdes det inte mer än en bil av samma färg och märke.

Om du inte kan skriva under på ovanstående så tar jag inte din påstådda yrkeskunskap för någonting.
Alternativt är du hjärntvättad eller oärlig.
Nä, det är inte samma reaktion.

Jag träffar enbart på rejält traumatiserade patienter som når upp till en PTSD-diagnos + C-PTSD. Det kan naturligtvis vara andra med traumatiskt utlösta allvarliga tillstånd.

Jag jobbar alltså med inneliggande patienter.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-29 kl. 09:42.
Citera
2026-09-29, 09:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
.
Herr Guzman - Svara nu!

Våldtäkt mot kvinnor är ett manligt problem och således finns lösningen på problemet hos männen.

Besvarar inte en fråga till från dig innan du besvarar ovanstående.
Citera
2026-09-29, 11:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Fast i fallen vi diskuterat förekom utsatt situation, iallafall enligt domstolen. Men det vägrar du ju acceptera.

Nu vet jag inte vilket fall du tänker på men ska vi ta Visbyfallet först?

När tänker du att hon börjar att befinna sig i en "utsatt" situation?
Citera
2026-09-29, 11:54
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Nu vet jag inte vilket fall du tänker på men ska vi ta Visbyfallet först?

När tänker du att hon börjar att befinna sig i en "utsatt" situation?
Herr Guzman - Svara nu!

Citera
2026-09-29, 11:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Herr Guzman - Svara nu!

Kan du tala om för mig hur jag ska kunna svara på den frågan? Du som är så smart, hur ska jag kunna svara på den frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in