2026-09-29, 15:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jesus christ oskuldspresumtionen innebär att en åtalad person ska anses oskyldig till dess att det är ställt utom allt tvivel att personen har begått gärningen med uppsåt. I samtyckeslagen tar man sig allt längre från uppsåtspremissen. Man tar sig allt längre från ställt utom rimligt tvivel också.
Man verkar också mer eller mindre ha infört omvänd bevisbörda.

Men du lägger skulden på ett konstaterat BO i Visbyfallet trots att det var en våldtäkt av normalgraden.

Vad finns det ens att försvara av GM?
Citera
2026-09-29, 15:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jag tror att du kan förstå den texten om du tänker på vad som ändå fattas för en äkta jämställdhet.

Kan du inte svara istället? Vad menar dessa feminister? Håller du med dem? Vad skulle det innebära för en man (vilken man som helst som har sex) om de får som de vill?

Citat:
Den andra typen av kritik kommer från feministiska forskare som uppfattar
att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till en ojämlikhet i makt som i praktiken
finns mellan könen, utan att den i huvudsak bygger på att parterna är
jämställda och att båda parterna kan göra fria val. Utifrån det perspektivet
uppfattar dessa kritiker att lagen inte tar tillräcklig hänsyn till de utsattas
inre vilja utan enbart ser till den uttryckta viljan. Eftersom den inre viljan
kan vara svår att uttrycka när obalansen i makt mellan parterna är stor, så
medför det att våldtäktsoffer inte får ett tillräckligt starkt legalt skydd
(Wettergren 2023, Bladini och Swedberg 2023).
Citera
2026-09-29, 15:32
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Varför ställer du då en så dum fråga till mig angående Visbyfallet? Helt onödigt att spamma tråden med din fråga minst ett 20 tal gånger när du vet att jag omöjligt kan svara på den.

Jag trodde att det var åklagarens sak att utom rimligt tvivel visa att det inte kan finnas en möjlighet att den åtalade uppfattat att det fanns frivillighet från tjejens sida?

Då är det väl mest tjejens beteende, vad hon sagt inte sagt, uttryckt inte uttryckt m.m. som är av störst vikt? Blir det inte logiskt så?

Det enda intressanta här som kvarstår är faktiskt frågan om när han bestämde sig för att våldta henne.
Citera
2026-09-29, 15:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det behövs ingen våldtäktssituation. När ska du erkänna det?
Du har valt ut en liten textrad utan begripa kontexten.

Jag har beskrivit dorsal vagal shutdown till dig trots att du borde googla själv.
Citera
2026-09-29, 15:38
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det behövs ingen våldtäktssituation. När ska du erkänna det?
Och hur ska man kunna befinna sig i något som liknar en våldtäktssituation utan att det är en våldtäktssituation?

Då märker man helt klart att inget är frivilligt hos den andra personen.

Är du nekrofil också?

Här har du freeze

Dorsal vagal shutdown
Är kroppens absolut sista biologiska försvarslinje mot upplevda livshot, trauma eller extrem, långvarig stress.

När det sympatiska nervsystemet (som styr kamp- eller flyktresponsen) blir överväldigat och inser att det varken går att slåss eller fly, tar den dorsala grenen av den vagala nerven över för att skydda organismen genom total avstängning.(Spela död)

Detta tillstånd, som är en hörnsten inom polyvagalteorin, liknar djurrikets "spela död"-respons och kännetecknas av en rad djupgående fysiologiska och psykologiska förändringar.

Fysiologiska effekter vid dorsal vagal shutdown
När det dorsala systemet aktiveras i extrem grad (utan trygghet) sker en drastisk inbromsning av kroppens funktioner:

• Minskad hjärtfrekvens och lägre blodtryck: Kroppen går in i ett slags dvala.

• Ytlig andning: Syrekonsumtionen minskar drastiskt.

• Nedstängd matsmältning: Blodet omdirigeras från mag-tarmkanalen till de mest vitala orelganen, vilket ofta leder till illamående eller kroniska magproblem vid långvariga tillstånd.

• Endorfinpåslag: Kroppen översvämmas av naturliga opiater för att blockera fysisk och psykisk smärta.

Knullar du glatt vidare och tror att du har samtycke och att hon frivilligt deltar i sex?
Senast redigerad av cinmik 2026-09-29 kl. 15:44.
Citera
2026-09-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du tycker och gör precis som du vill.
Detsamma gör jag.

Ska kolla länken vid senare tillfälle.

Utvalda citat:
''The lifetime prevalence of rape, physical violence, and/or stalking by an intimate partner was: For women:- Lesbian - 43.8%.''

''Two-thirds of lesbian women (67.4%) reported having only female perpetrators of intimate partner violence''.

Hur stor andel av de tillfrågade lesbiska kvinnorna uppgav då slutligen enbart kvinnliga förövare? Jo, cirka:
0,674 * 43,8 = 29,52 %

29,52 % är ingen liten siffra, det är en enorm siffra. Därför blir det så fel när du sitter och pratar om sådana här saker som ett uteslutande mansproblem. Och då har vi inte ens börjat tala om resterande 32,6 % där det potentiellt kan möjligen finnas ännu fler kvinnliga förövare inom....

Källhänvisning (klicka på download till höger):
https://stacks.cdc.gov/view/cdc/12362 (sida 2)
Senast redigerad av Pellefant777 2026-09-29 kl. 17:03.
Citera
2026-09-29, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Utvalda citat:
''The lifetime prevalence of rape, physical violence, and/or stalking by an intimate partner was: For women:- Lesbian - 43.8%.''

''Two-thirds of lesbian women (67.4%) reported having only female perpetrators of intimate partner violence''.

Hur stor andel av de tillfrågade lesbiska kvinnorna uppgav då slutligen enbart kvinnliga förövare? Jo, cirka:
0,674 * 43,8 = 29,52 %

29,52 % är ingen liten siffra, det är en enorm siffra. Därför blir det så fel när du sitter och pratar om sådana här saker som ett uteslutande mansproblem. Och då har vi inte ens börjat tala om resterande 32,6 % där det potentiellt kan möjligen finnas ännu fler kvinnliga förövare inom....

Källhänvisning (klicka på download till höger):
https://stacks.cdc.gov/view/cdc/12362 (sida 2)

There is no precise annual global total for the number of women and girls raped each year, primarily because sexual violence is vastly underreported worldwide due to stigma, fear, and a lack of functional reporting systems.
Instead, international organizations like the World Health Organization (WHO) and UNICEF track lifetime prevalence and specific demographics rather than an exact yearly incidence:

• Lifetime Prevalence: According to the World Health Organization (WHO), approximately 31% (about 840 million) of women worldwide experience physical and/or sexual intimate partner violence or non-partner sexual violence in their lifetimes.

• Childhood and Adolescent Assault: Data from UNICEF indicates that over 370 million girls and women alive today (about 1 in 8) experienced rape or sexual assault during childhood, with the highest risk occurring during adolescence between the ages of 14 and 17.

• Annual Adolescent Risk: UNICEF also notes that nearly 50 million adolescent girls aged 15–19 (about 1 in 6) have been victims of physical or sexual violence by a husband or partner in a single given year.

Because official statistics rely heavily on police records or specialized health surveys, global health and human rights authorities emphasize that the true numbers are significantly higher than documented data suggests

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violence-against-women

https://www.unicef.org/press-releases/over-370-million-girls-and-women-globally-subjected-rape-or-sexual-assault-children

https://www.who.int/news/item/09-03-2021-devastatingly-pervasive-1-in-3-women-globally-experience-violence

https://www.unicef.org/press-releases/fast-facts-violence-against-children-widespread-affecting-millions-globally

Hjälp mig tolka dessa siffror. Ska man tolka det som att 29.52% av dessa flickor blir våldtagna/utsatta för sexuellt våld av en kvinnlig förövare?
Citera
2026-09-29, 17:57
Medlem
Citat:
Jag kan svara på samma sätt som jag gjorde till Cinmik. Samtyckeslagen beskrivs som ett lotteri av brottmålsadvokaterna. Låt säga att killen i Visbyfallet hade friats.

Hur hade du ställt din fråga då?

Ska jag ställa följande fråga till dig i alla fall där friande dom har fallit:

När bestämde sig tjejen för att felaktigt påstå att hon blivit våldtagen?

Återigen undviker du att svara. Har du någonsin svarat på en enda fråga?

Av brottsmålsadvokaterna? Så du kan tillskriver en hel yrkeskår en enhetlig och exakt åsikt herr Guzman?

Du skriver: "När bestämde sig tjejen för att felaktigt påstå att hon blivit våldtagen?"

Fräsht Jocke, du tycker alltså att det ör helt ok att sätta på någon mot personens uttryckliga vilja. Bra, då vet vi.

Så vi gör ett nytt försök, någon gång kanske du kan svara på en fråga.

När tror du den 30 åriga våldtäktsmannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?

Varför lägger du alltid ansvaret för sexualbrott på offret?

Har GM aldrig någon agens och fritt val att inte våldta?
Citera
2026-09-29, 18:02
Medlem
Citat:
Jag har blivit avstängd en gång för att jag tyckte mig se ett visst mönster. Nu ser jag det igen.
Det var väl egentligen inte dig jag frågade eller?

Sedan kan jag ställa frågan till dig som jag ställde till Cinmik.

Kan du förstå varför jag inte kan svara på frågan om den gäller Visbyfallet? Kan du räkna ut varför jag inte kan svara på din fråga när det gäller Visbyfallet?

Kan du inte se skillnaden på när jag frågar er jämfört när ni frågar mig? Kan du tänka ut det?

Befinner du dig inte på ett öppet debattforum liksom vi andra?

Använd fantasin Jocke, du är så duktig på att använda fantasin när du gör upp dina hitte-på scenarion. Det är ingen svår fråga, bara att spekulera helt fritt, förstår inte varför du nu helt plötsligt skulle ha så svårt för det bara för att det handlar om våldtäktsmannen.

När du tror du han bestämde sig för att våldta? I kön till toaletten? Eller kanske tidigare under kvällen? Du blev ju inte avstängd pga spekulering.

Eller låt mig fråga såhär istället. Hade våldtäktsmannen blivit dömd för våldtäkt om han hade tagit ett annat beslut än att våldta?
Citera
2026-09-29, 18:05
Medlem
Citat:
En intressant beskrivning du ger av dagens ungdomar som det ofta handlar om i dessa fall.
Sedan ska du ha i åtanke att de fall vi diskuterar här inte innefattar hot, våld eller utsatt situation.

Dagens ungdomar? Du drar extremt stora växlar på några få gärningsmäns beteende.

Jag citerar ur en artikel från Omni: "Sedan samtyckeslagen stiftades 2018 har 140 personer dömts för oaktsam våldtäkt i tingsrätten. Runt en fjärdedel är tonåringar".

https://omni.se/manga-tonaringar-bland-de-domda-for-oaktsam-valdtakt/a/8pw5Pw

Du menar alltså att ca 35 till 40 tonåringar som begått en oaktsam våldtäkt är representiva för 327 102 killar från 15 till 19 år?
Citera
2026-09-29, 18:12
Medlem
Citat:
Jag har ju aldrig skrivit det du påstår att jag har skrivit. Visa nu var jag har skrivit det du säger att jag har skrivit. Jag har bett dig göra det flera gånger och det gäller även andra saker du påstått att jag skrivit.

Jag ger dig nu ju värsta chansen att bevisa att jag faktiskt skrivit det du påstår att jag skrivit.

Så du menar på fullaste allvar att du inte kallat mig och andra debattörer ohederliga och lögnaktiga för att vi påvisat att freeze/fawning kan uppstå utan tidigare trauma?

Du inser väl att du i och med det påstår att psykologerna har fel? Fast du herr Guzman vet förstås bättre.

Vi vet ju att du gillar att tillskriva enskilda individer och hela yrkeskårer åsikter som du tycker passar ditt narrativ.

Vi provar ännu en gång,

När tror du den 30 åriga våldtäktsmannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?

Varför lägger du alltid ansvaret för sexualbrott på offret?

Har GM aldrig någon agens och fritt val att inte våldta?
Senast redigerad av Humbug69 2026-09-29 kl. 18:14.
Citera
2026-09-29, 18:15
Medlem
Citat:
När var detta? Var befann de sig då?

Ja, det är väl upp till dig att svara på. När tro du den 30 åriga våldtäktsmannen bestämde sig för att våldta den 17 åriga flickan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in