Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Ja också rätt så skrämmande att flera hundratals miljoner flickor och unga kvinnor blir våldtagna av män per år. 370 miljoner är en ENORM siffra.
Mäns våld mot kvinnor pratas det om hur mycket som helst om. Det som inte är lika allmänt känt är det som jag tog upp.
Dock håller jag med dig om att 370 miljoner är en enorm siffra. Läser man på om kontexten bakom 1/3 siffran ifrån WHO så framgår det dock att vissa regioner i världen och vissa länder har extremt mycket högre prevalens än andra. Gissa vilka? Du vet nog vilka.
Anledningarna bakom de höga talen ifrån dessa regioner o länder kan diskuteras men jag tror du kan se att det uppstår en liten konflikt här för vissa kvinnor vill ha generös invandring ifrån problematiska delar av världen samtidigt så hänvisar de till siffran ifrån WHO som ger stöd för problematik ifrån dessa delar av världen. Detta skapar nog viss kognitiv dissonans hos vissa. Det blir som att man utan att förstå det själv stödjer något som kan tänkas (finns risk för) öka på våldtäkterna för kvinnor på hemmaplan.
Viktigt dock att förstå att antalet offer kan vara rätt vilseledande i vissa fall också:
Inte ens om 100 % av de lesbiska kvinnorna utsatts för intimate partner violence (IPV) av kvinnor i undersökningen så kommer du upp till samma offertalssiffra som för heterosexuella kvinnor.
Men vi måste sluta se allting som ett mansproblem. Det blir inge bra då. Men uppskattar din kommentar! Den är viktig.