2026-09-25, 21:36
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant777
Dina halmgubbar är helt värdelösa och ingen av dem träffar. Jag har aldrig påstått att påtvingat sex inte var ett brott innan? Det är bara skitsnack. Citera det om du kan. Nej, det kan du inte, för du sitter och hittar på saker. Jag har inte uttalat mig något om att hörsägen inte kan leda till fällande dom. Du hittar på.

Du däremot, verkar ju extremt förvirrad, för du har skrivit det här exempelvis:

Du verkar inte ens förstå vad jag menade när jag skrev ''avsaknad av frivillighet'', jag syftade på nya domstolsmål när det gäller våldtäkt efter ''samtyckeslagens'' införande. Förstår du inte ens detta så är du ju inte ens med i matchen för fem öre.

Du är så jävla pantad så det är tamefan sorgligt:
''Den 1 juli 2018 ändrades lagstiftningen när det gäller våldtäkt, så att lagen nu bygger på avsaknad av frivillighet i stället för på förekomst av våld, hot eller att målsäganden befunnit sig i en särskilt utsatt situation – den så kallade ''samtyckeslagen''. Samtidigt infördes ett nytt våldtäktsbrott i lagen: oaktsam våldtäkt. Med oaktsam våldtäkt avses att gärningspersonen inte var medveten om att den andra parten inte ville delta, men insåg eller borde ha insett att det fanns en risk för det.

https://bra.se/download/18.773bb1c7194d8520788136a2/1788937986288/2025_3_Samtyckeslagens%20till%C3%A4mpning%20och%20 konsekvenser.pdf (sida 10)

Du ignorerar att ''fallen'' även inkluderar friande domar ditt klappmongo. ''Nya fall'' kopplat till 39 % siffran som han pratar om syftar på NYA FÄLLANDE DOMAR.

Du förstår inte ens vad din advokatidol pratar om. Du är för lat för att läsa originalkällorna.

Jo, när Anton säger 39 % så pratar han om ''de fällande domarna'' som har tillkommit efter ''samtyckeslagen'', dvs. de som bygger på avsaknad av frivillighet, med bevisning på nivå 3.

Varför blir du så vilseledd för? Jo, det är för att du är så jävla korkad att du blir lurad av Antons ordval där han säger: ''Leder till fällande dom''.

En slarvig formulering och du trillar ner i fällan för att du är okritiskt lagd.

Pappskallekalle.

Men du är så logiskt handikappad så det finns ingen vits att diskutera med dig.
bla bla bla bla, vart får du alla påhitt ifrån? Den kvinnliga feministernas sälskapsförening eller?

Bara för du upprepar lögner gör dem inte sanna, möjligt du lyckas hjärntvätta någon stackars flicka, men här kommer du inte långt din flanhare
Citera
2026-09-25, 21:38
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Please, skriv inte ihop meningar.
Snälla svara inte på inlägg som inte är citerade till dig, eller som du inte förstår.
Citera
2026-09-25, 21:55
Medlem
Citat:
Intressant. Den där Inspirit är det något fel på eller så är han bara intellektuellt ohederlig. När man envisas med att ha rätt fast originalkällorna motbevisar en, då är det något fel.

Ja, troligtvis kognitiv dissonans. De har har svakt ett felaktigt narrativ med hull och hår så när verkligheten krockar med deras villfarelser blir det jobbigt.

Istället för att erkänna att deras misstag, accelererar galenskapen.
Citera
2026-09-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
bla bla bla bla, vart får du alla påhitt ifrån? Den kvinnliga feministernas sälskapsförening eller?

Bara för du upprepar lögner gör dem inte sanna, möjligt du lyckas hjärntvätta någon stackars flicka, men här kommer du inte långt din flanhare

Jag ser ingen saklig comeback och det är för att du inte har någon.
Citera
2026-09-26, 09:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Återigen herr Guzman, hur menar du att någon hamnar i ett freeze/fawning tillstånd helt utan anledning? Tilltalad har alltså inte gjort något över huvud taget menar du?

Frågan är om det en finns ett enda fall på de premisser du hävdar.

Jag har ju frågat dig och Cinmik massor av gånger. Om vi tar Visbyfallet t.ex.

När inser tjejen att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?

Svara på den frågan nu.
Citera
2026-09-26, 09:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Och att de talar hundratals domar gällande samtyckeslagen. I verkligheten handlar det om 140 domar gällande oaktsam våldtäkt från lagens inträde fram till slutet av 2025.

"Nya fall" handlar inte bara om oaktsam våldtäkt. Hur kan du få det till det?
Citera
2026-09-26, 09:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
För jag har ingen stark syn på ''samtyckeslagen'' i nuläget. Diskussionen mellan mig och Inspirit handlade om att han sågade min tolkning av BRÅ statistiken och inte köpte det jag sa om att 39 % siffran som avser bevisning på nivå 3 inte syftade på andelen våldtäktsmål som leder till fällande dom. Hans förvirring uppstod förmodligen för att vissa har uttalat sig slarvigt om statistiken.

Jag föredrar att tolka statistik framför att tolka lagen, ska tilläggas.

Åh herregud... de där 15 punkterna innehåller t o m ytterligare frågor, så du har ställt typ 20+ frågor i ett inlägg. De där frågorna bör du ställa till en expert på området. Hur ska en person utan juridisk kompetens kunna svara på allt det där?

Jag förstår inte varför du tar upp alla de här frågorna med mig? Du diskuterar med mig som att jag älskar ''samtyckeslagen''.

Det finns människor med juridisk kompetens som kan göra en bättre bedömning kring hur lagen tillämpas och fungerar i praktiken. Du ställer intressanta frågor, men givetvis kan jag inte svara på alla dem. Det är ju hur många frågor som helst. Man behöver inte välja sida på en gång. Tack o lov. Man kan inta ett rätt så neutralt perspektiv samtidigt som man förkovrar sig. Ett agnostiskt perspektiv.

Jag har diskuterat statistiken först och främst och gällande min ursprungskommentar så sa jag bara att det hade varit lättare att få en robust bild av helheten om man själv också hade tillgång till alla domar och läste igenom alla. Det känns som en rätt självklar grej.

Jag kommer förmodligen ha en bättre bild av situationen så småningom. Uppskattar engagemanget, Joaquin.

Det är ändå lite spännande att du i ena andetaget säger att du inte har juridisk kompetens för att kunna svara på frågorna för att sedan i nästa andetag säga att du förmodligen snart kommer att ha en bättre bild.

Menar du att när du läst ett antal domar så kommer du ha bättre insikt(/kunskap, bedömningsförmåga än erfarna brottsmålsadvokater?

Anser du att personers ord, som har stor juridisk kunskap och erfarenhet, personer som t.o.m. var med i expertrådet för att komma med synpunkter innan lagen infördes, journalister med juridisk bakgrund som granskat massor av fall, väger tyngre och bör ges större tilltro än Humbugs, Cinmiks t.ex.?

Eller anser du dem som likvärdiga när det gäller vem man ska tro har mest kunskap och insikt i dessa frågor?
Citera
2026-09-26, 09:34
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag ser ingen saklig comeback och det är för att du inte har någon.
Kan tyvärr inte ta lögner och påhitt seriöst, du får ta den diskussionen med dina kvinnliga nazifeminist kollegor.
Citera
2026-09-26, 09:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men varför begriper du inte att när man tackar nej till att följa med någon hem för att ha sex så är man inte intresserad av att ha sex med personen ofrivilligt och icke samtyckande på toa.

Du vet redan att hon tackat nej till att följa med hem för att ha sex.

Och du vet att det är han som inte sett till att ha samtycke. Att det är han som körde på ändå trots att hon inte deltog frivilligt.

Så varför kan inte du visa var I FUP han försäkrat sig om att han hade samtycke och att hon deltog frivilligt?

Det är det lagen tar sikte på - samtycke/frivillighet.

Det du inte begriper att det ska vara ställt utom rimligt tvivel (97-98% säkerhet) att om en person tackar nej till att följa med hem till någon med anledningen att man inte kommer hinna tillbaka i tid måste betyda att den personen inte kan tänka sig att ha intimt umgänge med personen som har ställt frågan. Hur kan du komma fram till det?

Samtycke är inte den centrala delen i det hela utan det är frivilligheten. Du måste försöka förstå det.

Tycker du att vi ska ha omvänd bevisbörda i våldtäktsmål men inte i andra typer av mål?
Ska våldtäktsmål vara ett undantag?
Citera
2026-09-26, 10:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men varför begriper du inte att när man tackar nej till att följa med någon hem för att ha sex så är man inte intresserad av att ha sex med personen ofrivilligt och icke samtyckande på toa.

Du vet redan att hon tackat nej till att följa med hem för att ha sex.

Och du vet att det är han som inte sett till att ha samtycke. Att det är han som körde på ändå trots att hon inte deltog frivilligt.

Så varför kan inte du visa var I FUP han försäkrat sig om att han hade samtycke och att hon deltog frivilligt?

Det är det lagen tar sikte på - samtycke/frivillighet.

Nedanstående är ur BRÅS rapport och deras intervjuer med poliser som utför förhör. Jag väljer att lyfta fram två uttalanden som får nackhåren att resa sig.
Sedan kan man också notera att det inte alls är ovanligt att det är kompisar som säger att det är våldtäkt och att det är de som får målsägaren att anmäla.

Är det omvänd bevisbörda som i praktiken gäller i våldtäktsmål???
Vill du ha det så? Bör det vara så även i andra typer av mål?

Vad fan menar de med att de måste vara lite kreativa för att hitta andra vägar till bevisning?

Jag tycker att i många fall jag läst och även ur exemplet nedan från BRÅs rapport så ställer poliserna tämligen ledande frågor till målsägaren.
Om tjejen i sitt svar/sin berättelse inte har berättat om hur hon visade att hon inte ville så ställer de ledande frågor som "Hur gjorde du då? Rörde du kroppen på något sätt? Flyttade du bort honom, motade du bort honom. De lägger svaren i munnen på tjejen. Istället för att bara säga berätta så detaljerat du kan om hur det gick till och höra vad tjejen säger.

Det har blivit en jättestor skillnad i vårt sätt att jobba. Vi upplever att man lägger mer
frågeställningar på den misstänkte nu, att den ska förklara sig hur den har uppfattat att
målsäganden vill eller inte vill ha sex. Så var det ju inte riktigt förr.

Och det är inte alltid att vi tycker att det är så tydligt att det är en våldtäkt, även då de har
haft ett förhör.

Man behöver vara lite kreativ i det och försöka hitta andra vägar för att nå bevisning så
att säga.

Citat:
Gruppernas beskrivningar av en typisk anmälan liknar i stor utsträckning
det som togs upp 2019. Det handlar om ganska unga människor som inte
känner varandra särskilt väl; oftast har de har de haft en inledande kontakt
på nätet och nu träffas de för en dejt. De kan också ha träffats på en fest
eller på krogen samma kväll. Båda har druckit alkohol. Efter någon form av
frivilligt sex, vill hon inte delta mer, men han struntar i det. Inte sällan har
tjejen valt att anmäla det som hänt efter att hon berättat om det som skett
för en kompis som sagt: ”Men det är ju våldtäkt!”. Några i intervjugruppen
sa så här:
Tinderdejt. Att de träffas för första gången, det blir sex och någon gång under sexet
slutar samtycket. Så skulle jag uttrycka standard.
Sen märker vi ju också att yngre människor anmäler och då är det inte alltid i direkt
anslutning till det utan att man har pratat med väninnor eller kompisar eller skolan
efteråt. ”Ja men ville du ha? Ville du verkligen?” ” Nej, det ville jag inte.” ”Nej, men då var
det en våldtäkt.” Och sen då när man får hjälp att prata om det, då kanske man inser vad
som hänt och känner att man kanske är drabbad.

Mer omfattande förhör efter lagändringarna
Liksom i Brås förra studie lyfter de intervjuade fram att den stora
skillnaden i utredningsarbetet efter lagändringarna är att förhören med
parterna är mycket mer ingående än tidigare. Det gäller både förhören med
målsäganden och den misstänkte:
Det har blivit en jättestor skillnad i vårt sätt att jobba. Vi upplever att man lägger mer
frågeställningar på den misstänkte nu, att den ska förklara sig hur den har uppfattat att
målsäganden vill eller inte vill ha sex. Så var det ju inte riktigt förr.

Och det är inte alltid att vi tycker att det är så tydligt att det är en våldtäkt, även då de har
haft ett förhör. Så vår uppgift blir ju ofta det här detaljerade, nu måste man gå in i så
mycket detaljer. Man måste ta reda på mycket mer saker än vad man behövde förut, för
då var det ganska tydligt våld, hot eller tvång.

Flera lyfter fram att de ingående frågorna kan vara jobbiga för målsäganden
men att de måste ställas:
Vi ställer ju frågor kring så ”när han gjorde så, hur reagerade du då, sa du något, sa han
något, när du sa det hur reagerade han då”, ”nej men jag sa inte så mycket”, ”okej,
visade du på något vis att du inte ville, med kroppen eller så”, ”jag flyttade mig bort eller
jag försökte ta bort honom” och sådär. Jag brukar alltid innan säga att det kan vara så att
man måste ställa utmanande frågor och frågor som kanske kan verka provocerande och
skuldbeläggande för att om det går till åtal, så kommer det samma frågor från
försvarsadvokaten. Det är liksom garanterat.
I den förra studien framkom att det här sättet att förhöra fortfarande var
något nytt för utredarna, och att det krävde en hög kompetens. I denna
studie förmedlar de intervjuade att de har större erfarenhet av den nya
typen av anmälningar, och att de känner sig säkra i sitt arbete – även om
det är svårt:
Man behöver vara lite kreativ i det och försöka hitta andra vägar för att nå bevisning så
att säga.
Och man behöver vara väldigt noggrann i förhör, så det är väl det som är
utmaningen då. Men det är också det som gör det intressant.
Det ställer mycket krav på oss utredare helt enkelt. Jag tycker det har gjort det mer
intressant också, att man måste se det ur alla håll och från olika perspektiv.
Citera
2026-09-26, 10:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Mitt scenario är relevant ifråga om att få dig att förstå att även du skulle kunna reagera med freeze/fawning.

En biologisk respons trots att den avhandlas inom psykologin.

(Det var inte en dildo utan ett manligt könsorgan.)

Det är våldtäkten som framkallar responsen även om den utsatta är traumatiserad sedan tidigare.

Så en freezereaktion/fawning kan inte utlösas innan själva "våldtäkten" har påbörjats?
Jag har frågat dig tidigare, när börjar våldtäkten? Vi kan ta Visby fallet som exempel?
Citera
2026-09-26, 10:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Idiotin i att tro på att de våldtäktsanmälningar som inte leder till fällande dom är ''falska'' våldtäktsanmälningar i bemärkelsen att det inte har skett någon våldtäkt:

1) Att våldtäktsanmälningar inte leder till fällande dom kan ha andra förklaringar än att det rör sig om ''falska'' anmälningar. Exempelvis att den målsägande inte väljer att medverka i utredningen eller att en bedömning görs att bevisningen är otillräcklig för fällande dom och att åklagaren därför väljer att inte driva det vidare.

2) Men låt oss anta att det stämmer (rent hypotetiskt) att de våldtäktsanmälningar som inte leder till fällande dom är ''falska'', vad innebär det för de våldtäktsanmälningar som leder till fällande dom? Jo, det finns ju bara ett logiskt alternativ kvar för de resterande våldtäktsanmälningar som gick till fällande dom och det är ju att de är sanna (våldtäkt har ägt rum). Ifall de våldtäktsanmälningar som går till fällande dom består av faktiska våldtäkter där våldtäkt har ägt rum.

Även om vi ändrar definitionen av en ''falsk'' våldtäktsanmälan till att man medvetet pekar ut någon som oskyldig så kan vi fortfarande inte dra slutsatsen att de våldtäktsanmälningar som läggs ner är ''falska'':
Förklaringen till detta är också väldigt enkel och det är att en nedlagd våldtäktsanmälan kan röra sig om att personen exempelvis, pga. psykisk sjukdom verkligen trodde att en våldtäkt hade skett.

"Förklaringen till detta är också väldigt enkel och det är att en nedlagd våldtäktsanmälan kan röra sig om att personen exempelvis, pga. psykisk sjukdom verkligen trodde att en våldtäkt hade skett."

Jag undrar bara om du med ditt logiska tänkande då också anser att en kille som verkligen upplevt sig ha haft samtycke inte borde kunna ställas till ansvar för våldtäkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in