OK, du håller inte med mig om någonting men låt oss då granska i noggrann detalj vad jag har skrivit så kommer du snabbt inse att det är du som har tänkt fel. Jag föredrar att fokusera på en sak i taget men du försöker skapa distraktion för du vet innerst inne gissar jag på att du har gjort bort dig.
Tror du att sanningen dikteras av vad den stora massan tycker? Nej, det som har relevans är VEM som kan presentera ett hållbart resonemang:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Appeal-to-Popularity
Detta stämmer. Går vi till tabell 19 på sidan 91 så står det följande -
Bevisnivån i domar för våldtäkt 2023 respektive 2017. Andelar i procent.
Går vi till tabell 20 på sidan 92 så står det följande -
Bevisnivån i fällande domar för våldtäkt 2023, 2019 respektive 2017. Oaktsam våldtäkt ingår inte i kolumnen för ”nya” fall 2023. Andelar i procent.
Är du oförmögen att se vad som skiljer tabellerna åt? En av skillnaderna mellan tabellerna är att ''nya fall'' i tabell 20 syftar specifikt, uteslutande, på fällande domar, tillskillnad mot ''nya fall'' i tabell 19.
Alltså har jag tänkt rätt.
Källa:
https://bra.se/download/18.773bb1c7194d8520788136a2/1788937986288/2025_3_Samtyckeslagens%20till%C3%A4mpning%20och%20 konsekvenser.pdf (
sida 91 och sida 92)
Detta stämmer också. Slå upp sidan 92 (länk ovanför) och inspektera tabell 20.
Domarna i tabell 20 avser fällande våldtäktsmål/fällande våldtäktsdomar.
Den kolumn du behöver titta på är där det står:
"Nya" fall
2023
(n=66)
På vilket sätt är det fel att säga att 39 % siffran för den kolumnen syftar inte på andelen våldtäktsmål (de som avser avsaknad av frivillighet) som leder till fällande dom när det bara finns muntlig bevisning (bevisning på nivå 3)?
Våldtäktsmål och fällande våldtäktsmål är två olika saker och två olika begrepp. Våldtäktsmål innefattar inte bara fällande våldtäktsmål utan även också friande. Vad är det som är så svårt att förstå? Helt obegripligt.
Det är ju bara att göra matten själv för kolumnen:
100 % - 39 % = 61 %.
Vad består 61 % av? Står det för andelen friande våldtäktsmål? Nej, det gör det inte. Även 61 % syftar på fällande domar specifikt.
Vill vi veta hur stor % av våldtäktsmålen som leder till fällande dom så kan vi inte bara stirra oss blinda på fällande våldtäktsmål.
Frågeställning:
1) Hur många våldtäktsmål som rör avsaknad av frivillighet för 2023 hade enbart bevisning på nivå 3? Svaret är: 65.
2) Hur många fällande våldtäktsdomar som rör avsaknad av frivillighet för 2023 hade enbart bevisning bevisning på nivå 3? Svaret är: 38.
Slutgiltig fråga:
Hur stor andel av våldtäktsmålen som rör avsaknad av frivillighet för 2023 där enbart bevisning på nivå 3 fanns ledde till fällande dom? Svaret blir ju då: 38/65 =
58,5 %. Detta avser tingsrättsdomar.
OBS: fall som rör oaktsam våldtäkt är inkluderade i både siffran 38 och 65.
Kanske bara dags att erkänna dig besegrad? Så det är du som inte har koll. Bevisligen.
Jag förstår inte hur du kan vara så arrogant när du har så pass begränsad analytisk förmåga. Helt obegripligt.