2026-09-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SofijaC
Jag säger "min man" när jag pratar om min make till folk utanför familjen. Men han är väl också förtryckt...

Det är ju inte jämförbart överhuvudtaget.

Ordet make heter ju man på nutidssvenska. Så vad du säger är "min make". Det är inget konstigt alls.

På samma sätt är ordet flickvän och tjej helt synonyma.

Men det finns ingen som helst språkkonvention om att man kallar sin fru för min kvinna. Ordet fru och kvinna är inte synonymer.§§§§§§
Citera
2026-09-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styyr
Den delen har jag inte sett än, så min kommentar handlade enbart om det jag faktiskt beskrev. Men Urban behöver inte nödvändigtvis ha fel i sak bara för att hans syn på könsroller inte längre anses särskilt trendig eller populär. Synen på sådant förändras över tid, och det som betraktas som självklart i en generation kan vara mindre självklart i nästa.

Det finns dessutom faktiska skillnader mellan män och kvinnor när det gäller exempelvis inkomster, arbetstid, yrkesval, sjukfrånvaro och vilka typer av arbeten man generellt söker sig till. Att avfärda varje traditionell uppdelning som irrationell bara för att den inte ligger i linje med dagens ideal känns därför ganska märkligt. Om två personer i en relation har olika styrkor och förutsättningar är det väl inte särskilt kontroversiellt att de fördelar ansvar efter vad de faktiskt är bra på. Det är knappast mindre jämlikt att bidra på olika sätt. Det kan vara olika i olika par men oftast mannen som är bäst på si och kvinnan på så.

Det där med hans syn på jobb och ekonomi tog jag faktiskt från en podd som han var med i. Så det är inget som jag hört honom säga i programmet.

Man kan visst ha en uppdelning i ett äktenskap. Det är förmodligen oerhört vanligt. Kanske den ena partnern är duktig på att laga mat och dessutom gillar det. Då lär den få stå för för dem mesta matlagningen. Kanske ena partnern har en relevant utbildning och genuint intresse för ekonomi och tar därför hand om eventuellt sparande och placeringar.

Problemet här är att han tror att män är medfött begåvade på att jobba. Och att män är medfött begåvade på att förvalta ekonomi. Det är ju som ett skämt. Ingen normal människa tror det.
Citera
2026-09-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurafilura
Ja det var din post jag avsåg och wow, du är en mycket ovanlig killar som kan göra en sådan ingående analys.... Jag hoppas din partner uppskattar detta.

Ok jag håller med om att det gäller att inte bli overbearing med sin oro för den andra, det ska inte bli hans problem. Vi får se om detta var en enskild grej som grundade sig i en häftig oro, eller om hon fortsatt uppvisar vad som i så fall kan vara ett problematiskt beteende.

Exakt, Urban hade minsann aldrig fått frågor om sin kuk. Även om han kanske gärna hade berättat...

Tack. Jag ska framföra det till henne och hälsa från dig.

Ja, det kan ha varit just där och då. Jag ar inte hunnit se senaste avsnittet. Vi får se hur hon utvecklar sig. Tror ändå att de är ett par med viss överlevnadschans.

Ja, Urban hade säker gärna beskrivit sin kuk. Säkerligen är den något alldeles särskilt. Jag kan föreställa mig hans leende och brummanden när frågan kommer.
Citera
2026-09-22, 09:41
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pittlepump
Det är ju inte jämförbart överhuvudtaget.

Ordet make heter ju man på nutidssvenska. Så vad du säger är "min make". Det är inget konstigt alls.

På samma sätt är ordet flickvän och tjej helt synonyma.

Men det finns ingen som helst språkkonvention om att man kallar sin fru för min kvinna. Ordet fru och kvinna är inte synonymer.§§§§§§

TACK! Så otroligt märklig jämförelse folk gjort här. Att hela tiden säga "min kvinna" är här snarare likställt "min ägodel" än "min man". "Min fru" hade varit rimligare, och i flera fall när han sagt det hade "Olivia" varit rimligast. Om Olivia sitter bredvid kan han ju säga "Olivia gillar att laga mat" istället för "min kvinna gillar att laga mat" (fiktivt exempel)

Citat:
Ursprungligen postat av Pittlepump
Det där med hans syn på jobb och ekonomi tog jag faktiskt från en podd som han var med i. Så det är inget som jag hört honom säga i programmet.

Man kan visst ha en uppdelning i ett äktenskap. Det är förmodligen oerhört vanligt. Kanske den ena partnern är duktig på att laga mat och dessutom gillar det. Då lär den få stå för för dem mesta matlagningen. Kanske ena partnern har en relevant utbildning och genuint intresse för ekonomi och tar därför hand om eventuellt sparande och placeringar.

Problemet här är att han tror att män är medfött begåvade på att jobba. Och att män är medfött begåvade på att förvalta ekonomi. Det är ju som ett skämt. Ingen normal människa tror det.

Ja det är ingen som vänder sig emot att man kan ha olika egenskaper och talanger i ett äktenskap, men att man per automatik pga sitt kön skulle vara bättre lämpad att sköta räkningar tex är väl inget som en rimlig människa kan tro längre?
Citera
2026-09-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
TACK! Så otroligt märklig jämförelse folk gjort här. Att hela tiden säga "min kvinna" är här snarare likställt "min ägodel" än "min man". "Min fru" hade varit rimligare, och i flera fall när han sagt det hade "Olivia" varit rimligast. Om Olivia sitter bredvid kan han ju säga "Olivia gillar att laga mat" istället för "min kvinna gillar att laga mat" (fiktivt exempel)

Ja det är ingen som vänder sig emot att man kan ha olika egenskaper och talanger i ett äktenskap, men att man per automatik pga sitt kön skulle vara bättre lämpad att sköta räkningar tex är väl inget som en rimlig människa kan tro längre?

Tror inte att han säger "min kvinna" för att direkt syfta på Olivia utan för att hela tiden hänvisa till sitt ideal så att Olivia vet vad hon behöver bli.
Citera
2026-09-22, 10:18
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurafilura
Hon har blivit besatt av att ha allt större läppar?

Hemskt med 'leende' mun och sådana där grejer. Världen är så sjuk nuförtiden, att folk blir skadade (och fattiga) av att operera sig så att de ser fulare ut...
Det handlar väl om att forma en bra sugmunn🤔
Citera
2026-09-22, 10:36
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondpion
Mm, visst. Foglig liten kvinna... precis som den bredflabbade grodan Urban vill ha det...
Bara för att du sån själv behöver inte alla andra vara det.

Märks ju att du är känslig för sånt.
Citera
2026-09-22, 10:37
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik

Nej varför skulle man det?
Varför inte? Hon har ju exakt samma kontrollerande önskan vad gäller umgänge. Elr gäller det bara åt ena hållet?
Citera
2026-09-22, 10:39
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinnamonbon
Skillnaden är väl att hon på grund av vad hon varit med om tidigare (blivit grundlurad av tidigare partner hon bodde med, han hade ett helt annat liv med en annan kvinna samtidigt som han bodde tillsammans med Olivia), sa att hennes ”man helst inte får ha några tjejkompisar.” Har väldigt svårt att se att hon skulle begär av Urban att bryta med en kompis sen tjugo år tillbaka så som han får henne att göra.
De har ju inte brutit, hon träffar honom när Urban är med har hon ju sagt.

Urban har ju uppenbarligen varit med om svek själv, Pappan valde ju hans nya kvinna o kastade ut honom. Är ju på samma nivå faktiskt. De flest som har "sjuka" regler har ju alltid dåliga erfarenheter, sen kan man tycka att de borde ha gått vidare.

Är rätt säker på att hon skulle begära det om ngn tjej ringer kvällstid flera ggr i veckan som hennes kompis gör/gjorde.
Senast redigerad av Pancev 2026-09-22 kl. 10:42.
Citera
2026-09-22, 10:48
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Varför inte? Hon har ju exakt samma kontrollerande önskan vad gäller umgänge. Elr gäller det bara åt ena hållet?
Jag gillar inte kontrollerande människor överhuvudtaget.
Citera
2026-09-22, 10:49
Medlem
Cameltotems avatar
Vill bara droppa att han killen som tror han är Alfa är pinsam.

Han är en sån try hard med dåligt självförtroende och man ser hur han hela tiden försöker hävda sig själv.

Alfa är att ha bra självförtroende och har inget med att man försöker hävda sig själv, bara töntar gör det.
Citera
2026-09-22, 11:29
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag läste kommentarerna i facebooktråden Vi som vill diskutera Gift vid första ögonkastet. Jag läste en klok synpunkt, jag vill inte citera allt den personen sa, den vill nog inte vara på flashback. Men ordalydelsen var:

Urban berättar inte om hur pappan kastade ut honom för att visa sin svaga sida, utan han kommer att använda den här historien som ett vapen gentemot Olivia. T ex om Urban erkänner i framtiden att han t ex varit otrogen och Olivia kommer på honom så kan hon inte kasta ut honom, då blir hon ju som Urbans pappa som kastar ut honom när han bara talar sanning. Det finns en plan bakom allting Urban väljer att berätta för Olivia.

Wow! Det var en mycket intressant observation och så tror jag nog också att det kan vara.
För jag tycker det var så jävla märkligt att han mitt i historien hur hans pappa kastar ut honom, fokuserar och framhäver att situationen kändes trygg och varm och att han därför kände att han kunde vara ärlig mot sin pappa..

Precis som att den jobbiga händelsen för honom inte var att bli utkastad mitt i natten från hemmet, utan att bli straffad när man är ärlig. Mycket märkligt.

Alltså om det är på det sätt som skribenten tror då är det fan riktigt jävla illa ställt med U.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in