2026-09-16, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du kan nog inte förvänta dig att jag kan svara på alla inlägg. För närvarande har jag 84 obesvarade inlägg. Jag har ju sagt att det inte håller med allt detta jävla spammande.

Nu kastar du sten i glashus. Om någon spammar så är det du.
Citera
2026-09-16, 07:56
Medlem
Citat:
Men likt förbannat är dessa stöd vittnens berättelse bara en återberättelse av målsägarens berättelse. Stödvittnena har oftast inte varit på plats och har alltså inte bevittnat händelsen.

Menar du att en falsk berättelse blir mer sann bara för att den berättas för en annan person?

Vad säger du om det Lennartsson sade i sin video om att dessa stödvittnen ofta är insyltade i de inblandades relation och inte alltför sällan så görs anmälningarna efter påtryckningar från stödvittnena?

Anser du att en kompis är ett vittne som möjligtvis kan vara lite biased åt ena hållet?

Appropå att spamma 😂😂

Du har fått svar på detta upprepade inlägg flertalet gånger.

Beter du dig så här för att du inte kan/vill bemöta sakliga inlägg?

Ditt vurm för våldtäktsmän börjar närma sig desperation.

Om du brydde dig om att läsa det du replikerar på så ser du att jag förklarade skillnaden mellan muntlig bevisning och stödvittnen.
Citera
2026-09-16, 08:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Appropå att spamma 😂😂

Du har fått svar på detta upprepade inlägg flertalet gånger.

Beter du dig så här för att du inte kan/vill bemöta sakliga inlägg?

Ditt vurm för våldtäktsmän börjar närma sig desperation.

Om du brydde dig om att läsa det du replikerar på så ser du att jag förklarade skillnaden mellan muntlig bevisning och stödvittnen.

Du har inte förklarat någonting och att du inte kan förstå att det som dessa så kallade stödvittnena återger är målsägandens egen berättelse så kan inte jag rå för att du är så dum och indoktrinerad.

Din förklaring håller ju helt enkelt inte. Stödittnena har inte varit på plats utan de återger målsägandens berättelse. Vad är det som är så svårt med att erkänna det?

Sedan kan vi ta frågan om hur de uppfattade målsägaren när denne berättade.

1.Kan du ge mig något exempel på ett beteende från en målsägare som skulle visa på att det som målsägaren berättar inte har hänt på det sätt som målsägaren berättar?

2.Får jag fråga dig om en målsägare kan känna sig våldtagen utan att den i "tekninsk/juidisk" mening har blivit våldtagen?
Citera
2026-09-16, 08:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Återigen kommer du med en fråga tillbaka som svar på min fråga till dig.

Är din syn att han var så desperat o kåt på just den tjejen att han tyckte det var värt att chansa att våldta en tjej inför publik i stort sett är mer trolig än min teori att han kan ha uppfattat det som att tjejen var införstådd med syftet att gå in på toaletten (vilket hon ju faktiskt var även enligt er) och att hon gjorde det frivilligt?

Jag frågar dig återigen, när påstår sig tjejen veta att syftet med att gå in på toaletten är att ha sex?
Hur kan hon veta det om de inte har pratat om det?

Jag har gång på gång på gång på gång svarat på hur jag ser på det i detta fallet. Finns massor av saker som tjejen gör/låter bli att göra som skulle kunna få killen att tro att hon är frivilligt inställd till det som hände.

Och att låsa dörren är inte konstigt, att det blir en snabbis utan förspel är inte konstigt eftersom det är folk i kö utanför toaletten och att spruta så att det hamnar i ögat är inte våldtäkt.

Jag tror heller aldrig att du har svarat på frågan om samtycke är samma sak som frivillighet?
Han våldtog henne inte inför en publik.

Vad innebär frivillighet för dig?
Citera
2026-09-16, 08:37
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har också hört/läst att juristerna trycker på att det är frivilligheten som är grunden och därför tycker att "samtyckeslagen" är ett lite missvisande "namn" på den "nya" lagen.

Ett stort problem som jag anser med de här uttrycken orden i lagen är att man kan vrida och vända och tolka dem på många olika sätt.
Som juristerna uttrycker det att det är svårt att säga om en handling är olaglig eller inte. Det blir som ett lotteri när en dom ska komma.
Sedan har jag svårt att se det på ett annat sätt än att beviskraven faktiskt är sänkta i dessa fall.
Det spelar ju absolut ingen roll att det i lagen står att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel om det i praktiken inte behövs.
Jag har tidigare länkat till video där en kvinna som var med att formulera lagstiftningen säger att det är extra viktigt att den som inte deltar frivilligt längre tydligt visar/talar om detta i situationer där frivillighet övergår till ofrivillighet. Detta är t.ex. något jag inte tycker mig se tillämpas i domstolarna.
Tja, om det är frivillighet som lagen syftar på så räcker det inte med ett samtycke.

Samtycke kan vara framtvingat eller framtjatat.

Hur ska DU säkra så att en tjej har frivilligt sex med dig och inte bara samtyckt sex?
Citera
2026-09-16, 09:06
Medlem
Citat:
Du har inte förklarat någonting och att du inte kan förstå att det som dessa så kallade stödvittnena återger är målsägandens egen berättelse så kan inte jag rå för att du är så dum och indoktrinerad.

Din förklaring håller ju helt enkelt inte. Stödittnena har inte varit på plats utan de återger målsägandens berättelse. Vad är det som är så svårt med att erkänna det?

1.Kan du ge mig något exempel på ett beteende från en målsägare som skulle visa på att det som målsägaren berättar inte har hänt på det sätt som målsägaren berättar?

2.Får jag fråga dig om en målsägare kan känna sig våldtagen utan att den i "tekninsk/juidisk" mening har blivit våldtagen?

Ett tips, läs det du replikerar på innan du svarar.

Om du inte förstod det du läste, läs en gång till.

Det är en tydlig distinktion mellen muntlig bevisning och stödvittnen. Vilken kan förklaras enligt nedan.

Muntlig bevisning är ett samlingsbegrepp för all form av vittnesmål. Det vill säga exempelvis sakkunniga, experter medicinskt kunniga och vittnen.

Stödvittne är någon som kan ge stöd till exempelvis en berättelse eller tyngd till vad andra vittnen berättat.
Citera
2026-09-16, 09:11
Medlem
Citat:
Jag har också hört/läst att juristerna trycker på att det är frivilligheten som är grunden och därför tycker att "samtyckeslagen" är ett lite missvisande "namn" på den "nya" lagen.

Ett stort problem som jag anser med de här uttrycken orden i lagen är att man kan vrida och vända och tolka dem på många olika sätt.
Som juristerna uttrycker det att det är svårt att säga om en handling är olaglig eller inte. Det blir som ett lotteri när en dom ska komma.
Sedan har jag svårt att se det på ett annat sätt än att beviskraven faktiskt är sänkta i dessa fall.
Det spelar ju absolut ingen roll att det i lagen står att det ska vara bevisat utom rimligt tvivel om det i praktiken inte behövs.
Jag har tidigare länkat till video där en kvinna som var med att formulera lagstiftningen säger att det är extra viktigt att den som inte deltar frivilligt längre tydligt visar/talar om detta i situationer där frivillighet övergår till ofrivillighet. Detta är t.ex. något jag inte tycker mig se tillämpas i domstolarna.

Du skriver: "Ett stort problem som jag anser med de här uttrycken orden i lagen är att man kan vrida och vända och tolka dem på många olika sätt."

På vilket sätt tolkar du begreppet frivillighet?
Citera
2026-09-16, 12:23
Medlem
Citat:

Att du inte förstår distinktionen betyder inte att du inte fått svar.

AI kanske kan förklara skillnaden bättre för dig. Om du mot förmodan vill förstå.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-m&hs=Xudq&sca_esv=81bdb9c645d219a7&channel=ts&sxsr f=APpeQntPrZOQ10kuU-bM_H9DStC7xV-Ivg:1789553817454&q=skillnad+mellan+muntlig+bevisn ing+och+st%C3%B6d+vittne&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwj AveG87_KWAxU5FxAIHXlADyQQBSgAegQIDhAB&biw=360&bih= 648&dpr=3#lfId=ChxjMe

Du skriver: "1.Kan du ge mig något exempel på ett beteende från en målsägare som skulle visa på att det som målsägaren berättar inte har hänt på det sätt som målsägaren berättar?"

Nej.

Kan du förklara vad det skulle vara för beteende.

Du skriver vidare: "2.Får jag fråga dig om en målsägare kan känna sig våldtagen utan att den i "tekninsk/juidisk" mening har blivit våldtagen?"

Nej.

Vad skulle det vara som skulle orsaka det?
Citera
2026-09-16, 13:18
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Gudars skymning Jocke.

När är det enligt dig rimligt att anta att du har samtycke?
När man inte har visat signaler att vara emot det. När menar du att passivitet i ett nyktert tillstånd är likställt med att säga nej? Du kanske kan framföra en poäng ifall två människor är isolerade och långt ifrån andra människor och samhället, men vad menar du är logiken när man t.ex. är på en fest eller ställen med andra människor och man bara... Gör inget? Speciellt då en våldtäkt generellt är en smärtsam upplevelse. Sitter man bara där och gör inte ett skit utan att skrika, visa signaler eller dylikt?
Citera
2026-09-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
När man inte har visat signaler att vara emot det. När menar du att passivitet i ett nyktert tillstånd är likställt med att säga nej? Du kanske kan framföra en poäng ifall två människor är isolerade och långt ifrån andra människor och samhället, men vad menar du är logiken när man t.ex. är på en fest eller ställen med andra människor och man bara... Gör inget? Speciellt då en våldtäkt generellt är en smärtsam upplevelse. Sitter man bara där och gör inte ett skit utan att skrika, visa signaler eller dylikt?

Jag frågar herr Guzman för att han menar att det är rimligt att anta att samtycke finns trots upprepade nej från ena parten. Likaledes har han framfört att det är rimligt att anta att samtycke finns om en person är utslagen av berusning, det vill säga däckad.
Citera
2026-09-16, 15:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag frågar herr Guzman för att han menar att det är rimligt att anta att samtycke finns trots upprepade nej från ena parten. Likaledes har han framfört att det är rimligt att anta att samtycke finns om en person är utslagen av berusning, det vill säga däckad.

Du är faktiskt riktigt jävla ful i ditt sätt att vara. En otäck person åtminstone här bakom tangenterna.

Jag har upprepade gånger bett dig att visa hans upprepade frågor om sex som hon ska ha avvisat vid upprepade tillfällen enligt dig men hittills inte fått något svar från dig.

Det enda hon har sagt nej till var att följa med hem till honom med invändningen att hon inte skulle hinna tillbaka i tid.
Det andra du påstår är inte heller sant för som jag kommer ihåg det så var det tvärtom när hon började verka mer frånvarande som han slutade. Tvärtom mot vad du påstår.
Läs igen för att se om det egentligen inte är det jag har skrivit.

Det är ju intressant att se att ditt sätt att inte svara på frågor gäller även gentemot andra.

Jag ber dig igen att sluta ljuga.
Citera
2026-09-16, 15:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att du inte förstår distinktionen betyder inte att du inte fått svar.

Du skriver: "1.Kan du ge mig något exempel på ett beteende från en målsägare som skulle visa på att det som målsägaren berättar inte har hänt på det sätt som målsägaren berättar?"

Nej.

Kan du förklara vad det skulle vara för beteende.

Du skriver vidare: "2.Får jag fråga dig om en målsägare kan känna sig våldtagen utan att den i "tekninsk/juidisk" mening har blivit våldtagen?"

Nej.

Vad skulle det vara som skulle orsaka det?

1. Det finns alltså inget beteende från en målsägare som skulle kunna indikera på att denne inte är sanningsenlig i sin berättelse enligt dig. Varför ska då dennes beteende kunna vara ett styrkande bevis för att dennes berättelse är sann? Då är det ju precis som jag skrivit att det inte spelar någon som helst roll hur målsägaren agerar/beter sig vid berättandet.
2. Här säger du ju rakt ut t.ex. att alla som har anmält en våldtäkt men där polisen lägger ner utredningen för att det som hänt inte är en våldtäkt ljuger och borde åtalas för falsk angivelse.

Det är du som inte förstår (eller vill ta till dig) att det faktiskt räcker med en målsägares berättelse för att kunna nå en fällande dom i våldtäktsmål. Jag förstår varför du inte kan medge det för då skulle du medge att det faktiskt råder en sänkt bevisbörda i våldtäktsmål eller en specialregel som Louise Lennartsson benämner det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in