2025-09-23, 11:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Det har jag också svarat på. För det första är det en studie där man inte ens slår fast om det egentligen föreligger en diskrepans utan söker eventuella förklaringar på vad diskrepansen om den finns skulle kunna bero på.

Sen är en stor skillnad mellan våldtäkt och olaga hot att vid olaga hot kan man helt enkelt ha hört fel vad personen ens sa alternativt tolkat något som ett hot utan att det ens var menat som ett. Att någon säger Du är dödens och menar det som ett skämt men den andra tror att det är menat som ett dödshot och blir livrädd t ex.

Plus att åklagare är mycket restriktivare med att väcka åtal för våldtäkt än för olaga hot.

Så du menar att bara för att någon säger att den blivit våldtagen så har en våldtäkt skett?
Och att i sexualbrottsmål får vi lov att sänka beviskraven?
Citera
2025-09-23, 11:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker du att någon som står anklagad för att ha våldtagit någon ska kunna säga...men? jag trodde ju hon ville....och så ska det räcka för att hen ska slippa ställas inför domstol?

problemen med att bevisa våldtäkter är uppenbara, men! de problemen är ju inte enkom aktuellt för anklagade...utan även de som anklagar.

Ansvaret för hur man agerar sexuellt MÅSTE ligga på den part som de facto utför handlingarna och inte på motparten.

Som vanligt inget svar på frågan.

Vi börjar så här då i stället. Håller du med om att det nog är väldigt vanligt i sexuella situationer att personer utför handlingar (jag kallar det i god tro, alltså att man tror att handlingen är önskvärd hos mottagaren) utan att fråga först?
Citera
2025-09-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Anser du alltid att passivitet i sänghalmen beror på att personen inte deltar frivilligt, t.ex.?
I mitt exempel som jag gav med tjejen som ger en avsugning i tron att han ska gilla det, är det jättekonstigt om killen ligger på rygg och bara tar emot utan att stöna, åla sig, uttrycka verbalt hur skönt det är, talar om att hon suger som en gudinna m.m.?
Nej det anser jag inte.

Men det har ju inget att göra med att uppfatta signaler som inte har getts, så hur lyckades du uppfatta dem? Hallicunerade du?
Citera
2025-09-23, 11:30
Medlem
Citat:
Så du menar att bara för att någon säger att den blivit våldtagen så har en våldtäkt skett?
Och att i sexualbrottsmål får vi lov att sänka beviskraven?
Har vi inte gått igenom detta???
Citera
2025-09-23, 11:34
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du blandar ihop falsk anmälan och falsk angivelse I en felaktig kompott.

Falsk Anmälan är de fall där någon Tror eller äf övertygad om att denna har blivit våldtagen, fast så inte är fallet. Tex:
- vaknar upp utan något på underkroppen och minns inte att den själv tog av sig byxorna i fyllan. Tror att den har blivit våldtagen och anmäler "våldtäkten".
- dementa, psykotiska etc. Som är övertygade om att de blivit våldtagna. Fast de inte ens har haft sex vid tidpunkten för den påstådda "våldtäkten".
Osv.
Falsk anmälan är inte brottsligt.

Falsk Angivelse är däremot (brottsliga) fall där en person flaskt anklagas för våldtäkt. Kim säger att Xias har våldtagit Kim. Fast det inte är sant. Enligt både svenska och utländska studier så ligger siffran för falsk angivelse på 2-5% av alla våldtäktsanmälningar. Och falsk angivelse är brottsligt och den person som gör sig skyldig till detta brott kan dömas till fängelse i mellan 6 månader upp till 4 år.

Viktigt att hålla isär begreppen falsk Anmälan och falsk Angivelse . Två olika saker.

Det är inte lätt att skilja på de här begreppen när folk ljuger så ofta. Det är väldigt lätt att få en uppsåtligt falsk angivelse att se ut som en icke-uppsåtlig falsk anmälan. Mina länkar visade med önskvärd tydlighet att båda dessa är ett stort problem, och då är det naturligtvis inte motiverat att släppa på beviskraven. De borde tvärtom stärkas. Dessutom borde hundratals eller tusentalet kvinnor dömas till fängelse årligen för falsk angivelse. Detta sker inte, eftersom rättsväsendet är skevt till mäns nackdel och till kvinnors fördel i "jämställda" Sverige.
Citera
2025-09-23, 11:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej det anser jag inte.

Men det har ju inget att göra med att uppfatta signaler som inte har getts, så hur lyckades du uppfatta dem? Hallicunerade du?

Så passivitet kan mycket väl betyda att frivillighet föreligger. Anser du ändå att en person som exempelvis ger oralsex i tron (baserat på tidigare interaktion) att mottagaren vill detta begår en våldtäkt
om det i efterhand visar sig att mottagaren påstår att passiviteten berodde på frysreaktion?
Citera
2025-09-23, 11:41
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Falsk ELLER FELAKTIG.

Tips" lär dig läsa korrekt vad som faktiskt står.

Vidare, du kommer med en rapport från Örebro polisen, från 2007, alltså nästan 20 år gammal.

Jag kommer med en internationell vetenskaplig studie från 2015.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26679304/

Trams.

Du snackar skit. En amerikansk studie fick fram siffran 41 % falska anmälningar innan det här med politisk korrekthet och förfalskad feministisk forskning slog igenom. Dessutom är det mycket lättare för en falsk anmälan att gå till åtal i Sverige idag efter införande av samtyckeslagen och oaktsam våldtäkt, tillsammans med sänkta beviskrav.

Citat:
False rape allegations
E J Kanin 1
Affiliations Expand
PMID: 8135653 DOI: 10.1007/BF01541619
Abstract
With the cooperation of the police agency of a small metropolitan community, 45 consecutive, disposed, false rape allegations covering a 9 year period were studied. These false rape allegations constitute 41% the total forcible rape cases (n = 109) reported during this period. These false allegations appear to serve three major functions for the complainants: providing an alibi, seeking revenge, and obtaining sympathy and attention. False rape allegations are not the consequence of a gender-linked aberration, as frequently claimed, but reflect impulsive and desperate efforts to cope with personal and social stress situations.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8135653/

Du är en ond människa Merapi.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-09-23 kl. 11:46.
Citera
2025-09-23, 11:44
Medlem
Citat:
Så passivitet kan mycket väl betyda att frivillighet föreligger. Anser du ändå att en person som exempelvis ger oralsex i tron (baserat på tidigare interaktion) att mottagaren vill detta begår en våldtäkt
om det i efterhand visar sig att mottagaren påstår att passiviteten berodde på frysreaktion?
Nej, passivitet i sig är inget tecken på att frivillighet föreligger.

Du kan alltså inte hävda Jo jag fick tydliga signaler i form av att personen var passiv.
Citera
2025-09-23, 11:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Du kan alltså inte hävda Jo jag fick tydliga signaler i form av att personen var passiv.

Men för fan Du svarade ju nyss själv att en person som deltar frivilligt mycket väl kan vara passiv i en sexuell situation. Eller hur!!??

Var har jag skrivit att det var passiviteten som gav tydliga signaler på frivillighet?????? Sluta att vara så jävla oärlig i diskussionen.
Citera
2025-09-23, 11:52
Medlem
Citat:
Men för fan Du svarade ju nyss själv att en person som deltar frivilligt mycket väl kan vara passiv i en sexuell situation. Eller hur!!??

Var har jag skrivit att det var passiviteten som gav tydliga signaler på frivillighet?????? Sluta att vara så jävla oärlig i diskussionen.
Varför tog du upp frågan om passivitet i sammanhanget med att uppfatta signaler som inte fanns då?
Om du inte menade att passiviteten i sig var en signal?
Citera
2025-09-23, 11:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Citat:

Så här skrev jag och visst kan man misstolka det om man vill vilket verkar vara standard i diskussionen med er.

Beslutet att ge en avsugning baserades alltså på tidigare interaktion där killen gett tydliga signaler på att denna är villig till sexuellt umgänge. Tjejen börjar alltså att suga av killen i tron att det var något denne ville. Sedan har killen anmält henne för våldtäkt och hävdat att han hamnat i frysreaktion och därför inte varken fysiskt eller verbalt kunnat säga ifrån.
Då ska alltså tjejen göra bedömningen att killens "passivitet" (han låg på rygg och ålade sig inte och pratade inte) alltså berodde på att han inte ville.

Anser du att hon har begått en våldtäkt om hon inte gjorde bedömningen att killens "passivitet" berodde på ofrivillighet?
Citera
2025-09-23, 12:02
Medlem
Citat:
Så här skrev jag och visst kan man misstolka det om man vill vilket verkar vara standard i diskussionen med er.

Beslutet att ge en avsugning baserades alltså på tidigare interaktion där killen gett tydliga signaler på att denna är villig till sexuellt umgänge. Tjejen börjar alltså att suga av killen i tron att det var något denne ville. Sedan har killen anmält henne för våldtäkt och hävdat att han hamnat i frysreaktion och därför inte varken fysiskt eller verbalt kunnat säga ifrån.
Då ska alltså tjejen göra bedömningen att killens "passivitet" (han låg på rygg och ålade sig inte och pratade inte) alltså berodde på att han inte ville.

Anser du att hon har begått en våldtäkt om hon inte gjorde bedömningen att killens "passivitet" berodde på ofrivillighet?
Nej har jag ju sagt.

Jag upprepar:

Han har deltagit i ett frivilligt sexuellt spel hela kvällen. Han har frivilligt klätt av sig och hoppat i säng i syfte att ha sex. I sängen har han inte visat ovilja eller motstånd – tvärtom. Han deltar i det ömsesidiga sexet. Han är upphetsad och gör inget för att få henne att sluta.

Han blir varken tvingad, hotad eller överrumplad. Han blir inte utnyttjad och han befinner sig inte i utsatt situation.

Det finns alltså inget som tyder på att han inte deltog frivilligt, och därför inget som tyder på att hon borde ha förstått att han inte deltog frivilligt.

Han har frivilligt deltagit i en fullt normal sexuell situation. Följdaktligen ingen våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in