2026-08-26, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag tycker att det är fel på lagen. Den är inte tydlig.
Den är inte anpassad till de normer vi har i samhället. Och den är inte anpassad till många medborgares förmåga.

Det är inte ett problem att vi har en samtyckeslag.
Problemet är hur den är utformad och hur den tolkas.

Som sagt så har den fått kritik från innan den infördes fram till förra året vad gäller brister vad gäller rättssäkerhet.

Du skulle med stor sannolikhet inte klara av att följa den med en ny partner. Har du otur så kan du bli dömd.

Jag inleder inte och har inte sex med någon som jag på nått sätt misstänker inte är intresserad och itne ger mig nåns sexuell respons.
I ett sådant scenario så tappar jag helt enkelt lusten. Eftersom det just är det sexuella samspelet som ÄR sex för mig, och inte att "tömma mig".
Senast redigerad av Merapi 2026-08-26 kl. 09:52.
Citera
2026-08-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Alltså jag förstår inte hur en kille som inte uppfattat signaler som varit vaga eller uteblivit som en person som saknar värderingar och social kunskap.
Så du menar att sexuell erfarenhet inte har någonting att göra med hur man avläser en intim sexuell situation?????

sexuell erfarenhet = vet medvetet eller intuitivt vad som funkar i sängen via erfarenhet.

Sociala färdigheter = kan läsa av människor, kommunicera med och förstå dem på alla de sätt människor nu kommunicerar verbalt, kroppsligt, med blickar, mimik etc....

Sociala färdigheter använder du så fort du är i närheten av andra oavsett vilken "aktivitet" eller situation det gäller.

Värderingar är moralen du använder dig av för att sen välja vad du ska göra med den kunskap du nu har om ex. en motparts kommunicerande av ointresse för sex.
ex. har du "rätt" att skita i den eller är andra personens vilja nånting som du måste förhålla dig till?

Och i patriarkala samhällen så existerar alltså värderingar av typen:
a) Kvinnor helt saknar sexuell agens..
b) eller om de har en sådan så är det ingenting som män behöver bry sig om eftersom mäns sexualitet eller vilja i olika saker alltid övertrumfar kvinnors. Kvinnor ska lyda män..etc.
c) Det är kvinnors ansvar se till att sex inte sker, i de fall sex enligt samhällets andra normer är nånting dåligt. Män är ansvarsbefriade, om de våldför sig sexuellt mot en kvinna så är det kvinnans fel etc.
Citera
2026-08-26, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag håller med dig om porren. Håller du med mig om att om ungdomar både killar och tjejer "lär" sig om hur sex "ska vara" så är det till nackdel för de unga killarna när man möter lagstiftningen?

Om killar o tjejer lär sig och tar efter porren när de har sex anser även du att det medför större risker för killar att bli anmälda än för tjejerna?

Eftersom vi fortsatt lever i resterna av ett patriarkalt samhälle där sexuell agens för kvinnor anses som lite fult....dvs det är fortsatt inte helt accepterat att kvinnor raggar på män eller tar initiativet till sex eller "för" i en sexakt.
utan man förvänta sig detta av männen enbart, så skulle jag hävda att DET är den stora nackdelen för killar när de möter lagstiftning, de är nästan uteslutande alltid den initierade parten ( eller betraktas som det av samhället)
Hade det varit lite mer 50/50...så hade andelen av anmälningar riktat mot kvinnor nog varit större än vad den är idag.

Och ja om killar lär sig och tar efter porr så är det rejält skadligt inte bara för tjejerna utan även för killarna själva.

men jag tycker nog riskerna att bli utsatt för kränkningar mot ens personliga integritet, eller sex som i många fall är kasst, smärtsamt eller tom farligt för en, eller bara leder till att man känner sig utnyttjad och förstör ens sexuella lust och tillit... är betydligt värre konsekvenser än risken av att bli anmäld i ett samhälle där enkom 5% av anmälningar leder vidare.
Citera
2026-08-26, 09:52
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Hur var det nu igen med trams bokstavskombinationen?

Snacka om att se stickan i sin broders öga men inte bjelken i ditt eget.

Kommentera gärna fallet jag länkade. Hur kan det vara så enkelt att fälla någon för våldtäkt och förstöra hans liv?
Citera
2026-08-26, 09:56
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Eftersom vi fortsatt lever i resterna av ett patriarkalt samhälle där sexuell agens för kvinnor anses som lite fult....dvs det är fortsatt inte helt accepterat att kvinnor raggar på män eller tar initiativet till sex eller "för" i en sexakt.
utan man förvänta sig detta av männen enbart, så skulle jag hävda att DET är den stora nackdelen för killar när de möter lagstiftning, de är nästan uteslutande alltid den initierade parten ( eller betraktas som det av samhället)
Hade det varit lite mer 50/50...så hade andelen av anmälningar riktat mot kvinnor nog varit större än vad den är idag.

Och ja om killar lär sig och tar efter porr så är det rejält skadligt inte bara för tjejerna utan även för killarna själva.

men jag tycker nog riskerna att bli utsatt för kränkningar mot ens personliga integritet, eller sex som i många fall är kasst, smärtsamt eller tom farligt för en, eller bara leder till att man känner sig utnyttjad och förstör ens sexuella lust och tillit... är betydligt värre konsekvenser än risken av att bli anmäld i ett samhälle där enkom 5% av anmälningar leder vidare.

Kvinnor klarar uppenbarligen inte av sexuell agens med tanke på alla falskanmälningar och att de måste käka antidepressiva för att orka med sig själva. Nej, kvinnor är inte byggda för att ligga runt. De klarar inte heller av att inse att det finns agens och eget ansvar även i kommersiella sexuella sammanhang. Kvinnor är skapade för monogama tvåpartsrelationer. Detta är biologiskt och evolutionärt, och har med parental investment-teorin att göra. Bättre chans till samtyckande sex än inom äktenskap kan man inte få. Du själv har ju problem och ser manliga förövare i varje buske. Har det hänt något med dig under din uppväxt eller har du någon psykdiagnos? Kvinnor som du blir aldrig mer än stora barn, som tycker att alla kvinnor ska curlas, pampras och slippa eget ansvar för egna handlingar.
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-26 kl. 09:59.
Citera
2026-08-26, 10:17
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag inleder inte och har inte sex med någon som jag på nått sätt misstänker inte är intresserad och itne ger mig nåns sexuell respons.
I ett sådant scenario så tappar jag helt enkelt lusten. Eftersom det just är det sexuella samspelet som ÄR sex för mig, och inte att "tömma mig".

Lagar stiftas inte bara för din skull.
Citera
2026-08-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Kvinnor klarar uppenbarligen inte av sexuell agens med tanke på alla falskanmälningar och att de måste käka antidepressiva för att orka med sig själva. Nej, kvinnor är inte byggda för att ligga runt. De klarar inte heller av att inse att det finns agens och eget ansvar även i kommersiella sexuella sammanhang. Kvinnor är skapade för monogama tvåpartsrelationer. Detta är biologiskt och evolutionärt, och har med parental investment-teorin att göra. Bättre chans till samtyckande sex än inom äktenskap kan man inte få. Du själv har ju problem och ser manliga förövare i varje buske. Har det hänt något med dig under din uppväxt eller har du någon psykdiagnos? Kvinnor som du blir aldrig mer än stora barn, som tycker att alla kvinnor ska curlas, pampras och slippa eget ansvar för egna handlingar.

Läs in dig på vad "agens" står för. Att våldtagna kvinnor anmäler ÄR just ett bra exempel på agens.
Kvinnor är i allra högsta grad "byggda" för att ha sex, idiot. Men på SINA villkor självklart och inte dina ex.
Citera
2026-08-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Lagar stiftas inte bara för din skull.
Och VAR exakt har jag påstått att lagar stiftas enkom för mig?
Citera
2026-08-26, 11:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Läs in dig på vad "agens" står för. Att våldtagna kvinnor anmäler ÄR just ett bra exempel på agens.
Kvinnor är i allra högsta grad "byggda" för att ha sex, idiot. Men på SINA villkor självklart och inte dina ex.

Att aktivt sätta sig i situationer man inte kan hantera, ångra sig i efterhand, och sedan kräva upprättelse är motsatsen till agens, och nej, kvinnor är inte byggda för promiskuitet. Det är därför vi ser alla dessa problem. Våldtäkt existerar ju knappt längre, ingen vet ju vad det egentligen är. Rättslig inflation.
Citat:
Agens är ett begrepp som används inom en rad olika discipliner och syftar på något som har förmågan att påverka eller åstadkomma en handling. Det kan handla om såväl mänskliga aktörer som objekt, fenomen eller organismer. Begreppet är mångfacetterat och har betydande tillämpning inom psykologi, medicin, filosofi och samhällsvetenskap. I psykologiska och filosofiska sammanhang adresserar agens ofta frågor om ansvar, kontroll och handlingsförmåga https://psykologi.se/psykologilexikon/agens/
Senast redigerad av WordWarrior 2026-08-26 kl. 11:28.
Citera
2026-08-26, 11:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Och VAR exakt har jag påstått att lagar stiftas enkom för mig?

Du skiter fullständigt i mäns rättssäkerhet, det vet vi redan. Det enda som är viktigt för dig är att bestraffa män, skyldiga eller inte. Du är väldigt sjuk. Att kvinnor förlitar sig på staten i de mest privata sammanhangen visar att de helt saknar agens.
Citera
2026-08-26, 11:50
Medlem
Citat:
Tycker du överdriver rejält och missförstår hur sexuellt samspel fungerar...och OM nu detta skulle vara sanningen eller ens nära sanningen i denna sak, ja då behövs ju denna lag ännu mer.

Lagstiftning ändrar inte hur vi funkar som människor.
Citera
2026-08-26, 11:52
Medlem
Citat:

Fullt möjligt att personen vill i början. Och senare inte vill. Det är ochså fullt möjligt att missa signaler på att det ändrats om det inte är väldigt tydligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in