Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Det är du som påstår att hon vid upprepade tillfällen har tackat nej till hans sexuella inviter så det är upp till dig att bevisa att det du skriver är sant. Visa nu i FUP var hon har tackat nej till sex vid upprepade tillfällen.
Det går ju inte att säga klart när man rimligt kan anta att man har samtycke. Det går inte att säga helt tydligt hur länge någon kan vara passiv innan det övergår från frivilligt till våldtäkt.
Kan du säga tydliga gränser? Det är ju ett av problemen med lagen.
Advokaterna är ju jättetydliga när de säger att man på förhand inte kan veta om en handling är brottslig eller inte. Det ka de allt som oftast i andra typer av fall men i dessa våldtäktsmål beskriver de det som ett lotteri.
Att ditt förstånd inte räcker till för att inse att det är ett problem och att problemet ligger i vagheten i beskrivningen av vad som är brottsligt eller inte och att det blir en subjektiv bedömning från rätten som ska avgöra samt att det är svårigheter med bevisning är inte mitt fel.
Tänk efter lite själv vad det skulle kunna bero på att de advokater som pysslar med dessa mål i rätten i praktiken uttrycker sig så? Att en majoritet av dem upplever samtyckeslagen som rättsosäker.
Oxh du har fått det flera gånger. Att du inte vill/kan läsa är upp till dig. Redan i första förhöret med BO exempelvis. Jag citerar nedan ur FUP sida 76 samt 77.
"Han bjöd mig på en drink och sa att han såg en framtid mellan oss och då sa jag att jag var
mycket yngre än honom.
Han sa mycket att han tyckte om mig och sånt där. Han tyckte jag skulle följa med honom
hem och då sa jag att jag skulle åka hem med min mamma.
Han sa att han kunde betala taxi hem sen, jag sa att jag skulle åka båten tidigt.
Jag ringde min kompis för att hon skulle säga att jag skulle komma eller nåt sånt men hon jobbade så det gick inte.
Han sa att han hade en idé och att vi går nu
Och jag sa att mamma väntade
Men han sa jo kom och så tog han med mig till toan. Jag sa inte så mycket. Han tog av sig byxorna och vände mig om så jag stod vänd från honom."
Hur tycker du att hon uttryckt frivillighet på något sätt?
Om någon är helt passiv, har noll engagemang och inte på något sätt aktivt deltar och inte på något sätt uttryckt ett intresse för sex, så låt bli. Svårare än så är det inte Jocke.
Du skriver: "Att ditt förstånd inte räcker till för att inse att det är ett problem och att problemet ligger i vagheten i beskrivningen av vad som är brottsligt eller inte och att det blir en subjektiv bedömning från rätten som ska avgöra samt att det är svårigheter med bevisning är inte mitt fel."
Jag citerar nedan direkt från brottsbalkens 6 kapitel, första paragrafen: "1 § Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år."
Vad är så oerhört svårt att förstå i det textstycket?