2026-09-03, 19:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men presentera då dessa overdersägliga gudsbevis.Att man inte kan motbevisa Guds existens är inget gudsbevis.
"Det är en otacksam generation som ber om ett tecken. Inget tecken kommer att ges, förutom jonahs tecken"

Något sådant säger jesus. Jonahs tecken syftar på återuppståndelsen. Eftersom turinsvepningen bevisar återuppståndelsen så kommer vi än igen tillbaka till... turinsvepningen!
Citera
2026-09-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Varför går du med på deras krav om att allting måste ha en förklaring? Det är fullt möjligt att vara ateist utan att gissa.
All välmening.

Just så.
Om en allvetande Gud skapade jorden och människorna skulle förvänta sig lite mer perfektion. Det duger då inte med att hävda att bristen på perfektion beror på att skapelsen krona och tillika Guds avbild lät sig bedragas av ett talande kräldjur.
Citera
2026-09-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Gud är inte komplicerad, gud innehåller inga delar. Om existens och medvetande är samma sak vilket jag tror är möjligt så är gud ren existens, alltså existensen själv, att verkligheten har en identitet.

Ren existens = medvetande utan delar är alltså inte komplicerat och är mycket rimligare som grunden till verkligheten än en tredimensionell gigantisk fysiksandlåda fylld med partiklar, naturlagar, rumtid och mängder av olika delar.

Om existens och medvetande är samma sak, då har soffan jag sitter i och bordet framför soffan enligt din logik medvetande.
Citera
2026-09-03, 19:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om existens och medvetande är samma sak, då har soffan jag sitter i och bordet framför soffan enligt din logik medvetande.
Existerar soffan då eller existerar den bara som sinnesintryck i ditt medvetande?
Citera
2026-09-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ja han har gjort det och gör det hela tiden. Vissa bryr sig inte och tycker sig ha viktigare saker för sig.

Läs inlägget du svarar på. Läs det noga. Eller menar du på fullt allvar att du är allsmäktig och har förmåga att övertyga alla om Guds existens?
Om du nu skulle ha denna förmåga, hur kan det komma sig att du inte övertygat alla om Guds existens? Det har ju snarare gått käpprätt åt helvete för dig.
Det skulle inte förvåna mig om du kommer hävda att det beror på att vi som inte köper dina argument är dumma och korkade.😁
Om du kommer med det argumentet bevisar du bara att du är enormt narcissistisk. Även om du sannolikt inte förmår begripa detta.
Citera
2026-09-03, 20:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Läs inlägget du svarar på. Läs det noga. Eller menar du på fullt allvar att du är allsmäktig och har förmåga att övertyga alla om Guds existens?
Om du nu skulle ha denna förmåga, hur kan det komma sig att du inte övertygat alla om Guds existens? Det har ju snarare gått käpprätt åt helvete för dig.
Det skulle inte förvåna mig om du kommer hävda att det beror på att vi som inte köper dina argument är dumma och korkade.😁
Om du kommer med det argumentet bevisar du bara att du är enormt narcissistisk. Även om du sannolikt inte förmår begripa detta.
Han bevisar sin existens, men på ett sådant sätt att man behöver tänka och vara ödmjuk för att se det. Ett bra sett att separera dom som kan och inte kan tänka, eller bättre sagt dom som är intresserade av att tänka och inte. För vissa så är tänkande onödigt om det inte leder till pengar eller status.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-09-03 kl. 20:08.
Citera
2026-09-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Skulle nog säga att alltihopa är ett mysterium, där alla försök till förklaringar blir absurda för oss. Och kanske är det därför det väcker så heta känslor också för många.

Jag tycker filosofen Colin McGinn säger det väldigt bra. Han menar att "vi är som hundar som försöker förstå kvantfysik". Vår hjärna är helt enkelt inte byggd för att greppa det yttersta svaret.

Dessutom blir det ju extra lurigt eftersom vi inte kan åka tillbaka i tiden och se hur allt gick till.

Att alla försök till förklaringar är svåra att greppa, är något annat än att alla förklaringar skulle vara en logisk motsägelse. ”Förklaringen” som går ut på att väldigt komplexa saker måste ha en intelligent skapare och därför finns gud, motsäger sig självt rent logiskt.
Det är inte överhuvudtaget en förklaring, utan ett rent argumentationsfel, s.k ”special pleading”.
Man kan inte använda det som argument och sen bara strunta i sin egen regel om att komplexitet kräver en skapare, när det gäller gud.
Citera
2026-09-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ja han har gjort det många gånger. Ateister förnekar dom även fast dom är omöjliga att förneka.

Läs inlägget du svarade på ordentligt. Och läs det väldigt noga. Har du verkligen personligen dykt upp framför näsan på folk och utfört mirakel?
Säg oss då. Vilka är dessa mirakel som du utfört framför näsan på folk?
Du är nog inte bara ett intressant fall för religionspsykologerna, utan även för kliniska psykiatriker.
Citera
2026-09-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Jaså, när har han gjort det? Jag ställer mig tveksam till att jag skulle glömma bort en sådan upplevelse.

Det intressanta är att Bakelsen sade "Jag har själv gjort det många gånger". Läs noga.😀
Inte heller jag tror att Baksmaken dykt upp framför näsan på dig och utfört mirakel.😁
Citera
2026-09-03, 20:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Läs inlägget du svarade på ordentligt. Och läs det väldigt noga. Har du verkligen personligen dykt upp framför näsan på folk och utfört mirakel?
Säg oss då. Vilka är dessa mirakel som du utfört framför näsan på folk?
Du är nog inte bara ett intressant fall för religionspsykologerna, utan även för kliniska psykiatriker.
Citat:
Det intressanta är att Bakelsen sade "Jag har själv gjort det många gånger". Läs noga.😀
Inte heller jag tror att Baksmaken dykt upp framför näsan på dig och utfört mirakel.😁
Det står ju "ja han" inte "ja jag"
Det är ok, det kan hända den bästa. Okej kanske inte den bästa. Eller ens den näst bästa, men det är förståeligt. Kanske. Om man är full.
Citera
2026-09-03, 20:54
Medlem
Citat:
Än så länge så kan ni envisa ateister fly in i multiverse för att undvika gud. Vänta bara tills vi lyckas slå ner dom där förbaskade multiversum. Då kommer ni inte kunna fly längre!
Hehe. Blir ett race då. Vem ryker först, gud eller multiversum?
Citera
2026-09-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Att alla försök till förklaringar är svåra att greppa, är något annat än att alla förklaringar skulle vara en logisk motsägelse. ”Förklaringen” som går ut på att väldigt komplexa saker måste ha en intelligent skapare och därför finns gud, motsäger sig självt rent logiskt.
Det är inte överhuvudtaget en förklaring, utan ett rent argumentationsfel, s.k ”special pleading”.
Man kan inte använda det som argument och sen bara strunta i sin egen regel om att komplexitet kräver en skapare, när det gäller gud.

Jo jag fattar. Det kan skapa starka vibbar av hyckleri om någon säger att "det krävs en konstruktör för att en cell skall bli till" och sedan "men skaparen behöver ingen konstruktör".

Man kan väl säga att gudstroende har en del svåra problem i sin ryggsäck (även teodicèproblemet t.ex.) och samtidigt har forskarna några tunga problem de också.

Var och en får nog fundera på vad som känns rimligast helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in